Gå til innhold

Noen som har noen innspill/råd/tips?

Julie Angelica:)

Anbefalte innlegg

Sønnen vår er 8 uker i dag, (2 mnd på torsdag) Han er stort sett blid og fornøyd, men vi sliter litt med å få i han hele måltidet, og konsekvensen blir kortere soveøkter. På kvelden/natten spiser han stort sett bra og sover mellom 3,5- 4 timer i strekk. Men på dagtid er det vanskelig å unngå at han sovner på flaska, eller at han vil ha hele måltidet. Han er kjempesulten, men spiser ofte bare halve måltidet. Så går det maks en halvtime, og da må han ha resten fordi han er sulten igjen. Han drikker ca 160 pr måltid nå. (mme) Han blir utrolig sliten av dette, men jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å få i han det han trenger uten å måtte dele det i to omganger. Må jeg bare vente til det går seg til, eller er det noe vi kan gjøre for å hjelpe han med å drikke det han skal/ikke sovne på flaska? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla mi har aldri drukket mer enn maks 170 ml men vanligvis 150 bare.

Mange babyer er 30 min sovere en stund , men så går det over og mange sover lengre økter.Sikker på at han trenger mer enn 160ml?At det er fordi han er sulten han våkner?

Vesla spiste alltid mest på natten og mindre på dagtid.

Kansje prøve flaske med større hull? Da kommer melken fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da mi jente var så gammel fikk hun sa 125 til 150 ml hver 4 time..da hun var 6 mnd fikk hun på det meste 170ml. grunnen til at han fikk hver 4 time var pga gulsott så da ble dette en vane.

så lenge babyen din får i seg det han skal etter hva han veier gjør det ikke så mye om han sovner.

uansett hvor mett min jente var har max søvnperioder om natten vert 3-4 timer. om dagen kunne hun sove alt fra et kvarter til 2 timer. 

noen babyer sover ikke så mye som man forventer.

som smily skriver kan du prøve en tut med flere hull, det gjorde jeg men det ente med at melken rant utfor fordi hun ikke klarte å svelge unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kar er var en storspiser som var 9 kg på 4 mnd kontroll (fødselsvekt 4,5 kg). Selv ikke han drakk slike mengder da han var 2 mnd. Mener han drakk 120 ml da.

Nå som snart 8 mnd drikker han 180 ml.

Vi sleit med stille refluks, og det å ville spise ofte kan være et symptom da det lindrer.

Han skrek straks han våknet og til flaska var i munnen! Og han sov (og sover..) kun korte dupper på ca 1/2 time på dagtid.

Sa seg selv at vi ikke kunne gi mat så ofte! Men det ble 7-9 måltider i døgnet da han var en kvelds/natterangler! Helsesøster rådet oss til å bruke smokk mer aktivt, mente det var et sugebehov og ikke sult. Vi prøvde så godt vi kunne, men var raskt oppe i 1 liter mme per døgn. Som 3-4 mnd gammel roet det seg og han har siden drukket rundt 8-900 ml mme i døgnet fram til 5,5 mnd alder og innføring av mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kar er var en storspiser som var 9 kg på 4 mnd kontroll (fødselsvekt 4,5 kg). Selv ikke han drakk slike mengder da han var 2 mnd. Mener han drakk 120 ml da.

Vi sleit med stille refluks, og det å ville spise ofte kan være et symptom da det lindrer.

Han skrek straks han våknet og til flaska var i munnen! Og han sov (og sover..) kun korte dupper på ca 1/2 time på dagtid.

Sa seg selv at vi ikke kunne gi mat så ofte! Men det ble 7-9 måltider i døgnet da han var en kvelds/natterangler! Helsesøster rådet oss til å bruke smokk mer aktivt, mente det var et sugebehov og ikke sult. Vi prøvde så godt vi kunne, men var raskt oppe i 1 liter mme per døgn. Som 3-4 mnd gammel roet det seg og han har siden drukket rundt 8-900 ml mme i døgnet fram til 5,5 mnd alder og innføring av mer mat.

Han trenger nok ikke mer enn 160 ml pr måltid, for han spytter ut når han er mett. Problemet er at han deler opp måltidet/sovner på flaska. De få gangene jeg får i han alt, så sover han opp til 3 timer på dagtid nå. Jeg har også tenkt tanken på reflux. Hvordan fant dere ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var på barselavdelingen anbefalte ei av ammehjelpene å gni guttungen relativt hardt under fotbladet da han sovnet på puppen (det skulle ikke være kos). Nå sovner han ikke like dypt ved flaska så da fortsetter han å spise, ellers hadde jeg nok testet fottrikset igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han trenger nok ikke mer enn 160 ml pr måltid, for han spytter ut når han er mett. Problemet er at han deler opp måltidet/sovner på flaska. De få gangene jeg får i han alt, så sover han opp til 3 timer på dagtid nå. Jeg har også tenkt tanken på reflux. Hvordan fant dere ut dette?
Aha, jeg skjønner. Ser tipset ovenfor om å gni foten. Lærte det samme om hånda. Og så hjelper det å snu flaska i munnen (som for å gi luft).

Angående refluks, så misstenker vi det ut i fra symptomer og stor effekt av gaviscon (legemiddel som legger seg som et lokk på mageinnholdet og er syrenøytraliserende). Fastlegen mener det er det, men henvisning til sykehuset for undersøkelse der, førte ikke frem da han er overvektig. De tar det bare alvorlig om barnet ikke legger på seg. Alle barn har nemlig refluks som små, og vokser det av seg. Men så er det jo grader av det da... Og en stille variant. Det er den stille varianten vi tror gutten vår har, og det kan være smertefult pga surt mageinnhold som både svir på vei opp OG ned... Så han har atferdsproblemer under måltider og søvn. Men det er heldigvis noe bedre nå, og vi bruker gaviscon ved behov. Hadde han fått diagnosen bekreftet kunne vi fått en mer effektiv medisin med lengrer virkning (gaviscon virker kun fra ett måltid til det neste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til det går litt lengre tid mellom flaskingene jeg for min del, her ligger vi vel på 9-10 måltider pr dag (4 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...