Gå til innhold

Vekstestimering på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å få ultralyd på sykehuset for vekstestimering?

Har ei venninne som har født en stor baby (nesten 5 kg). Hun maser på meg om at jeg må be jordmor om å få time på sykehuset til vekstestimering. Er dette noe alle burde gjøre?

Kan jo nevne at jeg selv var litt over 4 kg når jeg ble født, og min far var 5 kg, så dette kan kanskje gå i arv? Min mor måtte ha ekstra kontroller med sv.skap nr. 2 pga problemer når jeg ble født.

Burde jeg be jordmor om dette? Hun kjenner på magen min og sier at hun tipper baby vil veie ca. 3,6 kg ved fødsel. Har hatt en jevn vekstkurve hele svangerskapet. 

Er skikkelig usikker på dette. Nå i det siste har formen min blitt ganske dårlig, har uvi og er mye kvalm og dårlig i magen. Er 37 uker på vei forresten.

Hva hadde dere tenkt/gjort?

Anonymous poster hash: d0b7f...bbd
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144073377-vekstestimering-p%C3%A5-sykehuset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo alltids spørre men tviler på at du får det uten at du har noe sykdom eller det er noe indikasjon på at babyen blir veldig stor..

Eg var annen hver uke fra 27 med førstemann pga uregelmessig hjertelyd på baby, men har ikke vært i dette svangerskapet.. Og tviler på at eghadde fått hvis eg hadde spurt..

Hva sier symfysemålet, da? For om det er over normalen, så bør du kanskje be om vekstestimering. Jeg hadde veldig høyt SF-mål på slutten av graviditet med nummer en, jordmor kjente på magen og tippet 3500 gram, og overså det høye symfysemålet. I tillegg gikk jeg 9 dager over termin, babyen viste seg å veie over 5 kg. Lytt til magefølelsen.

Hva sier symfysemålet, da? For om det er over normalen, så bør du kanskje be om vekstestimering. Jeg hadde veldig høyt SF-mål på slutten av graviditet med nummer en, jordmor kjente på magen og tippet 3500 gram, og overså det høye symfysemålet. I tillegg gikk jeg 9 dager over termin, babyen viste seg å veie over 5 kg. Lytt til magefølelsen.

Symfysemålet er helt på snittet :) Så sånn sett så er det jo ikke noe indikasjon på en stor baby. Men jeg blir bare så skremt av å høre på andre... Nå begynner marerittene og sånt om fødsel og, så dette kverner nok en del i hodet mitt :) Skal høre med jordmor på neste kontroll og se an symfysemålene da :)

Anonymous poster hash: d0b7f...bbd

Om du lurer så kan du jo ta en privat ul, det koster noen kroner, men da får du svar på spørsmålene dine. 

Jeg hadde en ul rundt uke 30, og da lå baby an til å være litt over snittet (4000 til termin). Om det stemmer får jeg vite om akkurat en uke :) 

Men som HH80 over her sier, så er det ikke alltid de estimatene stemmer. Min første skulle være en liten tass på 3,8 kilo og ut kom en konfirmant på 4,5 :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...