Gå til innhold

Er så lei av spørsmålet: var det planlagt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er alene i dette svangerskapet og får konstant spørsmålet "hvorfor gadd du å beholde når faren ikke støtter deg?".

DET er fryktelig sårende og vanskelig å forklare for mennesker som ikke har barn eller har vært gravide.

Men skjønner godt at du blir lei spørsmålet og syns det er litt rart av folk å spørre hvis dere har vært sammen så lenge.

Anonymous poster hash: bddfe...eb4

Jeg synes det er sårende fordi folk snakker før de tenker. Hva om folk ønsker 6 år mellom barna. Eller om det er sykdom som har hindret en til å få flere barn en periode. Eller om man rett og slett har forsøkt i 6 år uten å få det til før nå (som oss...)

Å få spørsmålet "var det planlagt" føles på meg som om "var det en bommert" at dere ble gravide nå eller?

ok.

syns bare det er litt rart at man henger seg opp i tullete ting og bruke energi på det.

kan jo ikke være godt å gå rundt å tenke på alle sånne småting.

ikke at det er noe galt altså!! at du føler det sånn er helt grei altså, så misforstå meg rett.

jeg syns kanskje det bare er litt nedlatende for de som faktisk har blitt uplanlagt gravide.

akkurat som om det er en stygg ting.

ikke tenk på sånne teite småting! :)

bruk heller tid og energi på å kose deg i graviditeten! :)

Annonse

Synes ikke spørsmålet er sårende, men synes slike spm er direkte frekke! Altså hva har folk med det å gjøre liksom?

Jeg svarer som regel bare "føler du at det er noe du har noe med?" Spesielt hvis det er folk jeg ikke "kjenner". 

Jeg har aldri blitt spurt om det før.....syns det er rart at folk spør om sånt.

kunne aldri ha falt meg inn egentlig :)

jeg driter nå i om det er planlagt eller ei, baby blir det uansett.

det var verken planlagt eller ikke planlagt med oss.

kanskje litt mer uplanlagt på grunn av omstendighetene hos oss for øyeblikket.

men vi prøvde på barn for 5 år siden, fant ut at jeg ikke kan få barn og gav opp for 2-3 år siden.

Vi kom oss endelig videre i livet,  begynte å planlegge helt andre ting og vips så satt vi der på tjukka.

Det jeg har fått høre mest av er "det var virkelig på tide at dere fikk ut fingeren altså!"

vi har vært sammen i 12 år og jeg syns det er virkelig rart at folk ikke tenker lengre enn nesa si og skjønner at det kanskje kan være noe galt når man ikke får barn etter så mange år.

Jeg blir ikke såret eller noe sånt noe, men jeg blir litt oppgitt over hvor korttenkte folk egentlig er :)

Føler med trådstarter.

Det er sårt hvis man har forsøkt i flere år, og når man lykkes, så er det ikke akkurat spørsmål om det var planlagt man vil høre. Er lov for folk å tenke seg om før de spør, det er nå min mening. Og har dem egentlig noe med nettopp det?

Noe lik situasjon her. Vi var åpne om alvorlig sykdom, enda fikk kjente folk seg til å spørre om vi ikke skulle ha flere barn snart «er jo så fort gjordt!». Akkurat som om ting ikke var sårt nok fra før av. Ufrivillig barnløshet var liksom utenkelig.

Jeg er også gørrlei det spørsmålet. Her var babyen nøye planlagt og vi hadde prøvd i 8 måneder - ikke at det er lang tid i det hele tatt i forhold til andre her, men jeg bare føler at INGEN andre enn meg selv og mannen min har noe med hvordan vi planla eller ikke planla. Og dessutten så skjønner jeg ikke hva slags svar de forventer? Hva om det ikke var planlagt da, skal man liksom si "nei vi var dritings og glemte kondom", eller "jeg hadde skikkelig diare så pilla virket ikke"? Folk tenker ikke før de prater. Neste gang noen spør meg har jeg egentlig lyst til å være frekk tilbake og spørre hvor ofte personen har sex, eller hvordan hun ligger ann i syklusen sin. 

Skjønner deg godt jeg :( får det samme spørsmålet og det er ikke lett å vite hva man skal si når man har prøvd i flere år uten resultat :( jeg svarer det går ikke an å planlegge når man skal ha barn! Ferdig med det :) men folk har faktisk ikke noe med det!

Jeg er enig, synes det er en privatsak. Nesten som folk som spør om ikke vi skal ha (flere) barn. Jeg traff en perifer bekjent som spurte meg om det i vinter, og han ble ganske satt ut da jeg svarte at jeg hadde vært gravid men mistet to uker tidigere...

Annonse

Tror nok bare folk spør for å vise interesse og være litt hyggelig, ikke for å være frekke. De er vel bare nysgjerrig og ikke alle vet hva de skal si. Kunne ikke falt meg inn å bli sur eller fornærmet av det... Så hvis det er det største problemet til folk...........

Forstår deg godt jeg HI!!Fått det spørsmålet utrolig mange ganger denne graviditeten,og hvertfall første gang..det føles egentlig som at folk spørr :har dere gått på en smell eller??

Men uansett hvordan folk mener det,så har de jo ærlig talt ingenting med om det var planlagt eller ikke..!!Verden hadde vært enklere om flertallet klarte å passe på seg selv:-)

Her er det 7 år mellom, har rett og slett bare blitt sånn. Folk er sånn tror jeg, tror ikke de mener noe med det. Dere tenker sikkert og tolker litt ekstra siden dere nettopp har prøvd så lenge. Kos dere med hva dere endelig har fått til og ikke tenk på hva andre mener.  :)  For hvem bryr seg egentlig? 

Har prøvd lenge jeg også, men jeg gidder ikke bruke tid på om folk spør meg om det var planlagt eller ei altså.... har virkelig bedre ting å tenke på....finnes større verdensproblemer enn få det spørsmålet. :)

men joda, det er en merkelig ting å spørre om, men spør de så får de svar og så ferdig med det :)

Jeg har og fått det spørsmålet og synes egentlig at det er fryktelig ufint å spørre andre om slik. Ville aldri gjort det selv, for å si det sån. Men nå er det nå slik at noen de lærer aldri hvor grensa går og har de passert 25-30 år så er sjansen for en forandring av personligheten svinnende liten. De fleste mener vel ikke direkte noe ille, er bare fryktelig nysgjerrige av seg, ønsker seg inn under dyna til andre. Skamvett, mangel på spenning i eget liv? Små plasser har en tendens å samle på seg nysgjerrige nabokoner, de lever av hva de trur de vet om andre. Selv prøver jeg å respektere privatlivet til folk og graver ikke ned i buksa til hverken naboer el bekjente. Har ikke behov av å vite hvordan folk planlegger el ikke planlegger sin familie. Nei nei nei...  :P

Bry seg mindre om idioter, nøkkelen til et godt liv!

Er det noe å bli så skremt over da? Fryktelig ufint å spørre noen hvis ungen var et "uhell" el ikke, det sier vel seg selv slike spørsmål mangler finess. Når det er sagt ligger vel de færreste søvnløs fordi de ble spurt om ungen var planlagt el ikke. Handler mer om å bli litt satt ut der og da over hva folk får seg til å spør om. Værre enn som så er det vel ikke.

Det må jo være verre enn som så når man må lage en egen tråd om det og alle hiver seg på og er så ening og kaller folk ufine og kritiserer personligheten deres.

Så jo, jeg blir litt skremt over at det ble en så stor sak. Det finnes større problemer der ute og jeg synes ikke det er verdt å bruke energi engang på å hisse seg opp over noe som mest sannsynlig ikke er ment frekt i det hele tatt ;)

Selv om barnet ikke var planlagt trenger det jo ikke være et "uhell".

Selv har jeg en tass på 3 og en i magen. Ingen av dem var planlagte. Blir rett og slett veldig lett gravid har jeg funnet ut.  Og jeg har ingen problemer med å si det hvis noen spør. Om de vil kalle barna mine et "uhell" må de bare gjøre det... Jeg driter i det , for jeg vet at de er ønsket og elsket av hele hjertet selv om de kom som lyn fra klar himmel. 

Føler kanskje at de som tar seg nær av slike spm. er de som har prøvd en stund evt. "slitere".

Anonymous poster hash: 60256...039

Blitt veldig lett gravid jeg altså! Satt på første forsøk 2 siste gangene, så den teorien om at kun slitere tar seg nær av slike spørsmål stemmer nok ikke på meg hvert fall.

Kanskje er det bare sån at vi er forskjellig, med forskjellig oppfattning av hva som er akseptabelt å spørre folk om og ikke. Verre enn så er det ikke.

Jeg er en sliter og skulle ikke vært gravid i det hele tatt, "steril" som jeg var.

men jeg tar meg ikke nær av det om de spør om det var planlagt eller ei. :)

men jeg har fått spørsmål om hvorfor vi i alle dager ventet så lenge og hintet om at vi blir jo en av de "gamle" foreldrene....den ble jeg litt lei meg av....vi er forøvrig 30 og 33 år.

Jada vi er forskjellige! Noen deler hele privatlivet med alt og alle og andre liker å holde ting for seg Selv. Jeg er nok av typen som syns det er ufint at folk spør og graver om når folk skal ha barn og om det var planlagt! Er dessverre ikke alle som hverken kan få barn eller å planlegge når man skal ha barn og det er det INGEN som har noe med å spørre om :( jeg for min del får mest lyst til å svare: hadde du sex i går?? Det er faktisk et like intimt spørsmål! Kall meg hårsår men folk må lære å passe sine egene saker det er ikke alt man har noe med :)

Endret av Tjo hei<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...