Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #26 Skrevet 18. august 2013 Det flere av dere får utbetalt hver mnd er den summen jeg skatter HVER mnd. Det kjennes litt urettferdig kjenner jeg, særlig når jeg ikke har råd til å kjøpe bolig pga ingen foreldre som vil hjelpe og kravet til egenkapital! Anonymous poster hash: e94ef...e98
Himmel og hav Skrevet 18. august 2013 #27 Skrevet 18. august 2013 Det flere av dere får utbetalt hver mnd er den summen jeg skatter HVER mnd. Det kjennes litt urettferdig kjenner jeg, særlig når jeg ikke har råd til å kjøpe bolig pga ingen foreldre som vil hjelpe og kravet til egenkapital! Anonymous poster hash: e94ef...e98 Det kan hende at ting oppleves litt urettferdig sett fra den andre kanten også. Noen skaffer seg nemlig utdannelse, før en jobb de trives i og er dyktige i, før de opplever at helsa eller en ulykke sparker beina under alt av fremtidsplaner og drømmer, og de plutselig må leve av en svært lav inntekt, uten mulighet for å tjene litt ekstra, spare opp til drømmeferien eller roe seg med tanken om at ting snart blir bedre. De har aldri fri fra det som gjør dem arbeidsuføre, enten det er sykdom eller skade, og kreftene til å gjøre det man har lyst til og ikke bare det man må er for mange ikke til stede. Da snakker vi urettferdig. Hva er alternativet ditt til at uføre skal få uføretrygd, forøvrig? At de skal bo på gata og tigge?
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. august 2013 #28 Skrevet 18. august 2013 Uføretrygd er ofte mindre enn aap. Men pga skattelette kommer mange bedre ut totalt. Jeg har ca 14000 kr før skatt inkl. barnetillegg. Gikk ned 50% i lønn når jeg gikk over på aap. Skulle heller jobbet og tjent godt enn å være syk hvis jeg fikk valget :/
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #30 Skrevet 19. august 2013 Uføretrygd er ofte mindre enn aap. Men pga skattelette kommer mange bedre ut totalt. Jeg har ca 14000 kr før skatt inkl. barnetillegg. Gikk ned 50% i lønn når jeg gikk over på aap. Skulle heller jobbet og tjent godt enn å være syk hvis jeg fikk valget :/ Om man skal se veldig enkelt på det er aap 66% av gjennomsnittslønnen de siste 3 årene før du ble syk, mens uføretrygd er 66% av gjennomsnittelønnen de beste 20 av de siste 30 årene du jobber før du ble syk. Om du ikke rakk jobbe 30 år før du ble syn har du lavere grunnlag. Så da blir uføretrygden lavere enn aap, og fra 2015 (med de nye uførereglene som skal innføres) fjernes skatteletten også så da blir det enda mindre. Men fra 2015 skal de gå bort fra regelen med 20-30 års opptjening da og regne uføretrygden på samme måte som aap blir regnet ut nå, gjennomsnittet av de siste 3 årene før du ble syk. Anonymous poster hash: 94599...073
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 19. august 2013 #31 Skrevet 19. august 2013 Jeg har 12800 kr etter skatt . Jeg får bare 85 % uføretrygd fordi jeg er gift og ingen barnetillegg fordi mannen min tjener for mye.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #33 Skrevet 19. august 2013 Jeg har rundt 14000 brutto, er ikke ung ufør. I tillegg får jeg behovsprøvd forsørgertillegg.. Anonymous poster hash: fe58d...929
Cat.68 Skrevet 19. august 2013 #34 Skrevet 19. august 2013 Det flere av dere får utbetalt hver mnd er den summen jeg skatter HVER mnd. Det kjennes litt urettferdig kjenner jeg, særlig når jeg ikke har råd til å kjøpe bolig pga ingen foreldre som vil hjelpe og kravet til egenkapital! Anonymous poster hash: e94ef...e98 Så mennesker som har tapt evnen til å arbeide å forsørge seg gjennom sykdom, skal ikke ha så dem klarer seg fordi du som er så heldig og er frisk og kan bidra til det store felleskapet , får vondt av at å betale skatten din?
Cat.68 Skrevet 19. august 2013 #35 Skrevet 19. august 2013 Det flere av dere får utbetalt hver mnd er den summen jeg skatter HVER mnd. Det kjennes litt urettferdig kjenner jeg, særlig når jeg ikke har råd til å kjøpe bolig pga ingen foreldre som vil hjelpe og kravet til egenkapital! Anonymous poster hash: e94ef...e98 Det kan hende at ting oppleves litt urettferdig sett fra den andre kanten også. Noen skaffer seg nemlig utdannelse, før en jobb de trives i og er dyktige i, før de opplever at helsa eller en ulykke sparker beina under alt av fremtidsplaner og drømmer, og de plutselig må leve av en svært lav inntekt, uten mulighet for å tjene litt ekstra, spare opp til drømmeferien eller roe seg med tanken om at ting snart blir bedre. De har aldri fri fra det som gjør dem arbeidsuføre, enten det er sykdom eller skade, og kreftene til å gjøre det man har lyst til og ikke bare det man må er for mange ikke til stede. Da snakker vi urettferdig. Hva er alternativet ditt til at uføre skal få uføretrygd, forøvrig? At de skal bo på gata og tigge? Så fantastisk bra skrevet "Himmel og Hav"
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #36 Skrevet 19. august 2013 Får man mindre uføretrygd om man er gift og mannen tjener bra??? Anonymous poster hash: 65cd8...ae2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #37 Skrevet 19. august 2013 Får man mindre uføretrygd om man er gift og mannen tjener bra??? Anonymous poster hash: 65cd8...ae2 Ja, som ektepar har man forsørgerplikt og om mannen da tjener godt skal han forsørge sin kone, det påvirker uføretrygden. Anonymous poster hash: 94599...073
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 19. august 2013 #38 Skrevet 19. august 2013 Får man mindre uføretrygd om man er gift og mannen tjener bra??? Anonymous poster hash: 65cd8...ae2 Ja, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2013 #39 Skrevet 19. august 2013 så domt at d er sånn Anonymous poster hash: fa3ca...3fc
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #40 Skrevet 20. august 2013 Hva regnes som å tjene bra i den sammenheng da? Hvor mye må mannen min tjene før de begynner å krympe uføretrygden? Anonymous poster hash: 7824d...f3d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #41 Skrevet 20. august 2013 opp Anonymous poster hash: fa3ca...3fc
HvittHus Skrevet 20. august 2013 #42 Skrevet 20. august 2013 Hva regnes som å tjene bra i den sammenheng da? Hvor mye må mannen min tjene før de begynner å krympe uføretrygden?Anonymous poster hash: 7824d...f3d Mannen din sin inntekt påvirker ikke selve uførepensjonen din, men er man gift får man 15% mindre grunnpensjon enn enslige. Har du barn og mannen tjener godt, vil du ikke ha krav på førsørgingstillegg.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #43 Skrevet 20. august 2013 Hva regnes som å tjene bra i den sammenheng da? Hvor mye må mannen min tjene før de begynner å krympe uføretrygden?Anonymous poster hash: 7824d...f3d Mannen din sin inntekt påvirker ikke selve uførepensjonen din, men er man gift får man 15% mindre grunnpensjon enn enslige. Har du barn og mannen tjener godt, vil du ikke ha krav på førsørgingstillegg. Det høres ikke bra ut... Jeg rakk jo bare å jobbe litt over tre år etter studiene før jeg gikk i stykker :/ Men betyr det da at jeg får 15% mindre enn en minstepensjonist? Da er det jo nesten ikke bryet verdt å hå gjennom den tunge ydmykende NAV-mølla, hvis mannen uansett må forsørge meg En minstepensjonist har vel en 7-8 000 i måneden? Og så 15 % mindre enn det igjen? Mannen tjener rundt 550 000, ikke veldig mye (definitivt ikke mye om jeg omtrent ikke skal kunne bidra i fet hele tatt), men er jo akkurat over snittet... Huff, akkurat nå angrer jeg nesten på babyen i magen, trodde ikke jeg skulle få godt under halvparten av AAP Anonymous poster hash: 7824d...f3d
Sniksanne Skrevet 20. august 2013 #44 Skrevet 20. august 2013 17.000 er mye penger når en ikke jobber!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #45 Skrevet 20. august 2013 De uføretrygdede jeg ser og kjenner til, nei, det er ikke venner av meg, Gud forby, er noen jæval parasitter. Tror dere jeg syns det er så kult å,stå opp hver morgen, levere mine barn bort, for så å jobbe hardt 5-6 dager i uken?Dere som ikke gjør det, og som ikke forsørger dere selv, er i mine øyne trash. Rett og slett søppel. Stå opp, jobb og gjør deg fortjent til å delta. Anonymous poster hash: a23c0...481 Hehe.. Håper dagen kommer da du faktisk kanskje må ha hjelp fordi du har blitt uhelbredlig syk. Så skal du få se åssen søppel (dine ord) du er Karma kommer, løp og gjem deg Anonymous poster hash: 7f5cf...045
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #46 Skrevet 20. august 2013 Hva regnes som å tjene bra i den sammenheng da? Hvor mye må mannen min tjene før de begynner å krympe uføretrygden?Anonymous poster hash: 7824d...f3d Mannen din sin inntekt påvirker ikke selve uførepensjonen din, men er man gift får man 15% mindre grunnpensjon enn enslige. Har du barn og mannen tjener godt, vil du ikke ha krav på førsørgingstillegg. Det høres ikke bra ut... Jeg rakk jo bare å jobbe litt over tre år etter studiene før jeg gikk i stykker :/ Men betyr det da at jeg får 15% mindre enn en minstepensjonist? Da er det jo nesten ikke bryet verdt å hå gjennom den tunge ydmykende NAV-mølla, hvis mannen uansett må forsørge meg En minstepensjonist har vel en 7-8 000 i måneden? Og så 15 % mindre enn det igjen? Mannen tjener rundt 550 000, ikke veldig mye (definitivt ikke mye om jeg omtrent ikke skal kunne bidra i fet hele tatt), men er jo akkurat over snittet... Huff, akkurat nå angrer jeg nesten på babyen i magen, trodde ikke jeg skulle få godt under halvparten av AAP Anonymous poster hash: 7824d...f3d Det er ikke så galt som det du skisserer her. Hvor gammel er du, får du ung ufør? Grunnlaget ditt blir satt ned med 15% om du er gift, du får ikke mindre enn en minstepensjonist. Anonymous poster hash: 94599...073
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #47 Skrevet 20. august 2013 Huff, mye dyster lesing her. Er i situasjonen selv der jeg desperat prøver å finne et nytt yrke jeg kan fungere i, samt få omskoleri g til det. NAV vil heller uføretrygde meg... Har fått en sykdom, uhelbredelig dessverre som gjør at de dagene jeg jobber noen timer trenger jeg barnevakt på ettermiddagen. Har allerede høyere utdanning og jobbet hardt for å komme dit jeg var før sykdommen slo ut. Verden er ikke svart hvitt og de fleste som blir uføre blir det av en grunn. Og de færreste har vel et ønske om å bli det Anonymous poster hash: dd19e...576
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #48 Skrevet 20. august 2013 17.000 er mye penger når en ikke jobber! Er det meg du snakker til? Jeg får 17 000 i måneden, som ung ufør. Egentlig bør jeg ha fått høy erstatning fra helsevesenet, siden vi fikk beskjed om at jeg var frisk da jeg egentlig var veldig syk. Hadde det blitt tatt tidlig hadde jeg frisk i dag. 17 000 er ikke mye når jeg må bruke mye på medisiner, leger, ting som ikke dekkes, men som er en del av sykdommen, etc. Betaler 6000 i husleie, for jeg har ikke mulighet til å eie, og har egentlig ikke råd til å kjøpe noe jeg vil ha, bare det jeg trenger. Jeg klager overhodet ikke, men å skal gi andre skyldfølelse for noe man ikke kan noe for skal jeg ha meg frabedt! Anonymous poster hash: 108cf...281
Sniksanne Skrevet 20. august 2013 #49 Skrevet 20. august 2013 Det var bare en kommentar til at enkelte klagde på at det var lite penger. Veldig leit at du ikke får dekket utgifter forbundet med sykdommen, går sikkert mye med der.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #50 Skrevet 20. august 2013 De uføretrygdede jeg ser og kjenner til, nei, det er ikke venner av meg, Gud forby, er noen jæval parasitter. Tror dere jeg syns det er så kult å,stå opp hver morgen, levere mine barn bort, for så å jobbe hardt 5-6 dager i uken?Dere som ikke gjør det, og som ikke forsørger dere selv, er i mine øyne trash. Rett og slett søppel. Stå opp, jobb og gjør deg fortjent til å delta. Anonymous poster hash: a23c0...481 Hehe.. Håper dagen kommer da du faktisk kanskje må ha hjelp fordi du har blitt uhelbredlig syk. Så skal du få se åssen søppel (dine ord) du er Karma kommer, løp og gjem deg Anonymous poster hash: 7f5cf...045 Du vet at man kan gjøre egne grep for å unngå å få problemer hvis man blir syk? Mine foreldre tegnet forsikring på meg som baby. Når jeg ble atten år så tegnet jeg ufør forsikring på meg selv på en dekningsgrad som gir meg 30 x grunnbeløpet i engangssum, pluss 20.000 utbetalt i måneden. I tillegg til dette har jeg livsforsikring for å sikre mitt barn hvis noe skjer med meg og jeg dør, samt en sykeforsikring som gir meg en engangsbetaling på 10 x grunnbeløpet hvis jeg blir alvorlig syk og blir sykemeldt i mer enn to måneder. Det koster en del i året (ca 8000 i året for alt), men med tanke på den sikkerheten jeg har så er den billig. Dette burde ikke være nødvendig da vi har sosiale goder i disse tilfellene, men jeg ser at stønadene er lave og tok derfor ansvar for meg selv og mine og det er kanskje noen andre bør tenke på også. Anonymous poster hash: 6174e...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå