Gå til innhold

Hva tenker dere om gravide som snuser? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare spørre om en ting litt på siden... Jeg sluttet å røyke ved positiv test, men jeg fikk da en vanvittig sultfølelse og søtsug av en annen verden. Resulterte i 25 kg opp (uten noe særlig vann i kroppen) og på grensen til svangerskapsdiabetes. Tror dere likevel det var bedre for babyen at jeg sluttet å røyke, eller var alternativet like skadelig?

(Babyen min er frisk og fin altså, men vet jo ikke evt. langstidseffekter.)

Anonymous poster hash: f240c...f23

Mange legger på seg av å slutte å røyke, pga sug etter nikotin kan minne om en sultfølelse, og det er vanskelig å skille de sultfølelsene fra hverandre. Man spiser uten at man egentlig trenger mat.

Selv om søtsaker i massevis ikke er bra, så er det ikke gift, som nikotin faktisk er! Så det er uendelig mye bedre enn nikotin :)

Babyen din er jo frisk og fin. Hadde du røyket ville det vært stor sannsynlighet for at den ikke var helt frisk. Du var flink som sluttet! Det er deilig å ikke være nikotinavhengig  ^_^

Tusen takk for fint svar. :)

Anonymous poster hash: f240c...f23

Videoannonse
Annonse
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit.

"Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" 

Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene?

Før du begynner å irritere deg over legers kompetanse kan du jo spørre deg selv om du er sikker på at legene virkelig har uttalt seg slik eller om det er pasientens ønsketenkning.

Skrevet

Like ekkelt med gravide som hiver innpå med pepsi max, junk food og slikkerier fordi de er gravid. Det er farlig å gå opp tyve til tredve kg i graviditeten.

Anonymous poster hash: 6c808...383

Skrevet

er det FARLIG å gå opp 20 kg i graviditeten ???

HA HA, det har kanskje litt med utgangspunktet å gjøre og vel?

Det er vanlig å gå opp 20 kg, rart ikke det er 80% risikosvangerskap da .

Er vel veldig få som stapper i seg verken det ene eller andre "fordi de er gravid" , men man kan da virkelig ikke forvente at en skal kutte ut ALT en har spist før selv om en er gravid.

Junk Food flere ganger i uka og godis hver dag tilhører vanene til de færreste uansett . Og for dem som gjør det så har nok dette vært en uvane lenge og kommer ikke "fordi man er gravid".

Anonymous poster hash: ea08e...b19
Gjest Bjørketreet
Skrevet

Like ekkelt med gravide som hiver innpå med pepsi max, junk food og slikkerier fordi de er gravid. Det er farlig å gå opp tyve til tredve kg i graviditeten.

Jordmora sa til meg at jeg godt kunne finne på å gå opp over de anbefalte 10-12 kiloene, pga BMIen min ikke var særlig høy :P Tror du skal være forsiktig med å si hva som er farlig, alt er veldig individuelt....

Skrevet

er det FARLIG å gå opp 20 kg i graviditeten ???  HA HA, det har kanskje litt med utgangspunktet å gjøre og vel? Det er vanlig å gå opp 20 kg, rart ikke det er 80% risikosvangerskap da .Er vel veldig få som stapper i seg verken det ene eller andre "fordi de er gravid" , men man kan da virkelig ikke forvente at en skal kutte ut ALT en har spist før selv om en er gravid. Junk Food flere ganger i uka og godis hver dag tilhører vanene til de færreste uansett . Og for dem som gjør det så har nok dette vært en uvane lenge og kommer ikke "fordi man er gravid". Anonymous poster hash: ea08e...b19

Anbefalt vektøkning i et svangerskap for normalvektige kvinner er 9-12 kg. En vektøkning på mellom 20-30 kg er på ingen måte gunstig. Hilsen lege.

Skrevet

Like ekkelt med gravide som hiver innpå med pepsi max, junk food og slikkerier fordi de er gravid. Det er farlig å gå opp tyve til tredve kg i graviditeten.Anonymous poster hash: 6c808...383

Jordmora sa til meg at jeg godt kunne finne på å gå opp over de anbefalte 10-12 kiloene, pga BMIen min ikke var særlig høy :P Tror du skal være forsiktig med å si hva som er farlig, alt er veldig individuelt....

Joda, jeg var kanskje litt kjapp der, men tok utgangspunkt i normalvektige gravide. De trenger på ingen måte å gå opp mer enn tyve kg. Det er jo blitt et stort problem med altfor overvektige gravide.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Like ekkelt med gravide som hiver innpå med pepsi max, junk food og slikkerier fordi de er gravid. Det er farlig å gå opp tyve til tredve kg i graviditeten.Anonymous poster hash: 6c808...383

Joda, jeg var kanskje litt kjapp der, men tok utgangspunkt i normalvektige gravide. De trenger på ingen måte å gå opp mer enn tyve kg. Det er jo blitt et stort problem med altfor overvektige gravide.

Det er mange overvektige. Gravide eller ikke. Jeg er enig med hun som sier at det med å hive i seg masse junk food er en uvane som gjerne kommer før graviditeten uansett... Spesielt da nesten 1 million i Norge er overvektige. Men uansett så sklir det jo litt bort fra dette med snusing!

Interessant at legen som svarte ikke kommenterte det egentlige spørsmålet angående snusing  <_<

Skrevet

"Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser"

Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene?

Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.

Hadde røykpakken på meg hele tiden.

Bedre enn å måtte ta efedrin.

Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt.

For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Hvorfor bruke efedrin da?Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Har fått hjertestans pga stress så efedrinen hjelper å holde hjertet igang.

Har hatt efedrin tilgjengelig fra jeg fikk første hjertestans som to åring.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Ved reell hjertestans får man ikke efedrin, men pacemaker eller icd. Hvordan får du i deg efedrin når du får hjertestans da? er du aldri alene? regelmessig bruk av efedrin i feks slankepiller har vist økt fare for hjertestans. Ville byttet lege hvis jeg var deg. Ingen medikamenter har vist økt overlevelse ved hjertestans, det viktigste er HLR. I Anestesi bruker vi efedrin for å øke blodtrykk og puls, hvis dette er kritisk lavt bruker vi adrenalin, ikke efedrin da det virker for sakte. Snålt opplegg de har gitt deg. Anonymous poster hash: 9da2b...e96

Har adrenalin sprøyte på meg uansett hvor jeg er.

Efedrin er når jeg merker at det er fare på ferde tidsnok.

Har klart å leve sånn i nesten 40 år, og klarer det nok 40 til

Anonymous poster hash: d2054...b1b

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt.

For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Har hatt efedrin tilgjengelig fra jeg fikk første hjertestans som to åring.Anonymous poster hash: d2054...b1b

Ved reell hjertestans får man ikke efedrin, men pacemaker eller icd. Hvordan får du i deg efedrin når du får hjertestans da? er du aldri alene? regelmessig bruk av efedrin i feks slankepiller har vist økt fare for hjertestans. Ville byttet lege hvis jeg var deg. Ingen medikamenter har vist økt overlevelse ved hjertestans, det viktigste er HLR. I Anestesi bruker vi efedrin for å øke blodtrykk og puls, hvis dette er kritisk lavt bruker vi adrenalin, ikke efedrin da det virker for sakte. Snålt opplegg de har gitt deg. Anonymous poster hash: 9da2b...e96

Har klart å leve sånn i nesten 40 år, og klarer det nok 40 til

Så flink du er :) Fatter ikke at du ikke har fått ICD/pacemaker, da du har opplevd hjertestans! 

Skrevet

Har klart å leve sånn i nesten 40 år, og klarer det nok 40 tilAnonymous poster hash: d2054...b1b

Så flink du er :) Fatter ikke at du ikke har fått ICD/pacemaker, da du har opplevd hjertestans!

Mine foreldre ønsket ikke at jeg skulle gjennomgå operasjonen når jeg var yngre, og har klart å ha full kontroll siden 11-12 års alderen så klarer meg.

Er ikke snakk om å være flink men å kjenne sin egen kropp :-)

Skrevet

For noen forbanna brødhuer.

Snus er først og fremst ikke farligere enn snus!!

Dernest er ikke nikotininnholdet det man baserer fare på, men bl.a tjære, noe snus ikke har.

F. Eks. Gidder dere å gi kildehenvisninger som ikke er basert på synsing er dere snille? Dette blir jo for dumt

Anonymous poster hash: b801b...eb3

Skrevet

Dernest er ikke nikotininnholdet det man baserer fare på, men bl.a tjære, noe snus ikke har.

F. Eks. Gidder dere å gi kildehenvisninger som ikke er basert på synsing er dere snille? Dette blir jo for dumt

Googlet og dette kom for eksempel opp: http://www.side2.no/helse/article2976351.ece

Ellers hvis du leser under ''nikotin'' her: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/gravidroeyking.php

''Nikotin øker også barnets sårbarhet for overoppheting, en annen kjent risikofaktor for krybbedød. Det er også dokumentert, blant annet fra studier i Sverige, at andre tobakksprodukter som snus og nikotintyggegummi er skadelig for fosteret.'' herfra: http://www.lub.no/royking-nikotin-og-graviditet

Anonymous poster hash: a2198...9e1

Skrevet

Fikk høre at de 20-25 kg jeg har gått opp nå (uke 37) var bra for meg. De har testet meg for sv.skap diabetes, jeg har perfekt blodtrykk, ingen ødemer, og de synes jeg ser utrolig bra/frisk/slank ut.

Folk må slutte å dømme de som går mye opp i vekt! Jeg kan ikke noe for at vekta mi raste opp, jeg spiser normalt! Så lenge babyen har det bra :-) Og det har den!

Anonymous poster hash: 4b774...62e

Gjest lemon-aid
Skrevet

Da synes jeg du burde sette deg inn i hva som faktisk er fakta her ;-)

Snus inneholder nikotion, som er farlig for fosterets utvikling. Det får blodårene i morkaka til å trekke seg sammen, noe som igjen gir mindre næringsstoffer til fosteret. Du øker bl. annet risiko for mye følt: I verste fall kan det ende opp med spontanabort, eller dødfødsel..

Begge deler er like ille. Trodde de fleste visste det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...