Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #26 Skrevet 18. august 2013 bedre å fore den ufødte på sukker og dårlig mat, enn å fore den ufødte med nikotin og alle de farlige kjemikalene?... hva tror du da? Jeg vet jo ikke, det er jo derfor jeg spør... Jeg var egentlig ganske fornøyd med å ha klart å slutte å røyke, men så begynte jeg å tenke på om det jeg endte opp med å gjøre i stedet kanskje var like ille... Anonymous poster hash: f240c...f23
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #27 Skrevet 18. august 2013 Synes de er idioter og egoister! Blir rett og slett så utrolig provosert av at kvinner gjør dette. Spesielt med tanke på alt vi vet i dag ang røyk, snus og alkohol under svangerskapet. Jeg Så en gravid dame komme gående ut av butikken i går. Det første hun gjorde var å tenne røyken. Ble så sint! Har så lyst til å gå å riste i henn Så også en annen dame som var gravid med snusboksen godt synlig i lommen på joggebuksen. Begge deler må være noe av det styggeste jeg noen sinne har sett:) Er du sikker på at de var gravide, eller om de bare hadde gravi mage igjen fra tideligere svangerskap. Evt at de bare var overvektige? Anonymous poster hash: d2054...b1b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #28 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet. Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten. Anonymous poster hash: d2054...b1b
Gjest meg&mini Skrevet 18. august 2013 #29 Skrevet 18. august 2013 Synes de er idioter og egoister! Blir rett og slett så utrolig provosert av at kvinner gjør dette. Spesielt med tanke på alt vi vet i dag ang røyk, snus og alkohol under svangerskapet. Jeg Så en gravid dame komme gående ut av butikken i går. Det første hun gjorde var å tenne røyken. Ble så sint! Har så lyst til å gå å riste i henn Så også en annen dame som var gravid med snusboksen godt synlig i lommen på joggebuksen. Begge deler må være noe av det styggeste jeg noen sinne har sett:) Er du sikker på at de var gravide, eller om de bare hadde gravi mage igjen fra tideligere svangerskap. Evt at de bare var overvektige? Anonymous poster hash: d2054...b1b Helt klart gravide. Begge hadde store, stramme mager med utovernavel (?) og typisk gravid-gange. Vuggende;) Snuseren var slank og hadde nesten bare mage. Skulle ønske jeg kunne si: Deres valg, deres liv. Men når du bærer på et annet liv så....
beibilykke Skrevet 18. august 2013 #30 Skrevet 18. august 2013 Syns det er helt for jævlig for å si det rett ut om gravide som både røyker og eller snuser. Kan bare ikke forstå hvorfor de ikke kan la være!! Og nesten MER idiotisk er det med de som gjerne har klart å slutte i svangerskapet men på sykehuset, så fort ungen et ute går de uttafor å tar seg en sigg mens ungen sover.. !! Jeeeezes går det an å være mer idiot!!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #31 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten. Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Gilette Skrevet 18. august 2013 #32 Skrevet 18. august 2013 Ring barnevernet!!! Den gravide dama der har åpenbart snusleppe!! BARNEMISHANDLING!! Egentlig er det ingen andre enn meg her i verden som burde fått lov til å få barn! Det er for øvrig forsket på at stress er farlig for fosteret, så det er faktisk ikke så fjernt at fosteret har det bedre når mor tar seg et par røyk/snus om dagen (stor forskjellig på to sigg og 20 sigg). Kropp og psyke gjennomgår stor belastning ved røykeslutt, og selv om noen klarer det uten problemer at all, så er folk forskjellige, og vi takler stress på ulike måter. Man er ikke egoistisk eller uegnet som mor fordi man ikke klarer å slutte! Det er en avhengighet på lik linje med all annen rus, og selvfølgelig har man uendelig dårlig samvittighet for at man bare ikke klarer å slutte. Har selv sluttet med både røyk og snus, men det var et psykisk helvete, og jeg sprakk mange ganger på veien.Anonymous poster hash: 3666d...eac Har null tro på at litt abstinenser er verre en rusmidler. Jeg slutta på dagen og hadde litt plager i et døgn eller to.. Her er alle forskjellige. Jeg sluttet på dagen men har flere bekjente som hadde store problemer med å slutte, ser ikke ned på de av den grunn. Har litt med hvor mye du er vant til å røyke og hvor mottagelige en er for å bli avhengig. Det er lett å se feil på andre, men vanskelig å se sitt eget speilbilde for enkelte.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #33 Skrevet 18. august 2013 Synes de er idioter og egoister! Blir rett og slett så utrolig provosert av at kvinner gjør dette. Spesielt med tanke på alt vi vet i dag ang røyk, snus og alkohol under svangerskapet. Jeg Så en gravid dame komme gående ut av butikken i går. Det første hun gjorde var å tenne røyken. Ble så sint! Har så lyst til å gå å riste i henn Så også en annen dame som var gravid med snusboksen godt synlig i lommen på joggebuksen. Begge deler må være noe av det styggeste jeg noen sinne har sett:) Er du sikker på at de var gravide, eller om de bare hadde gravi mage igjen fra tideligere svangerskap. Evt at de bare var overvektige?Anonymous poster hash: d2054...b1b Helt klart gravide. Begge hadde store, stramme mager med utovernavel (?) og typisk gravid-gange. Vuggende;) Snuseren var slank og hadde nesten bare mage. Skulle ønske jeg kunne si: Deres valg, deres liv. Men når du bærer på et annet liv så.... Jeg har vaggegange og er slank, men nei det var ikke meg for jeg snuser ikke. Ikke røyker jeg imenst jeg spaserer heller. Nå skal det sies at jeg har vuggegange uansett om jeg er gravid eller ei. Tror nok de hadde nok dårlig samvittighet for det de ikke har klart å slutte, tror ikke at det å hetse dem hjelper noe særlig snarere tvertimot. Anonymous poster hash: d2054...b1b
Hun med alle ungene Skrevet 18. august 2013 #34 Skrevet 18. august 2013 Stakkars de små,uskyldige babyene<3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #35 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt. For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid. Anonymous poster hash: d2054...b1b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #36 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt. For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid. Anonymous poster hash: d2054...b1b Hvorfor bruke efedrin da? Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Gilette Skrevet 18. august 2013 #37 Skrevet 18. august 2013 Syns det er helt for jævlig for å si det rett ut om gravide som både røyker og eller snuser. Kan bare ikke forstå hvorfor de ikke kan la være!! Og nesten MER idiotisk er det med de som gjerne har klart å slutte i svangerskapet men på sykehuset, så fort ungen et ute går de uttafor å tar seg en sigg mens ungen sover.. !! Jeeeezes går det an å være mer idiot!! Kjenner flere som har sluttet i svangerskapet og enkelte som har sluttet lenge før som tar seg en enkelt sigarett etter fødselen (de lar det bli med den ene) så skjønner dem. Ville jeg gjordt det selv absolutt ikke men deres liv deres valg.
Musemora Skrevet 18. august 2013 #38 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt. For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid. Anonymous poster hash: d2054...b1b Enda teitere hvis du ikke klarte å la være de 2 sigarettene. Det blir jo helt noldus.
Gilette Skrevet 18. august 2013 #39 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Så for de som blir uplanlagt gravid og ikke makter å slutte helt bør heller drepe barnet sitt? Er iallfall sånn jeg leser innlegget ditt, håper det ikke er det du faktisk mener.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #40 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt. For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid.Anonymous poster hash: d2054...b1b Hvorfor bruke efedrin da?Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Har fått hjertestans pga stress så efedrinen hjelper å holde hjertet igang. Har hatt efedrin tilgjengelig fra jeg fikk første hjertestans som to åring. Anonymous poster hash: d2054...b1b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #41 Skrevet 18. august 2013 bortsett fra det å ha på joggebukse med snusen i lomma, så kunne godt hun gravide der vært meg ! jeg slutta å snuse på dagen da jeg fant ut jeg var gravid, MEN jeg snuser i blant NIKOTINFRI snus -den heter for øvrig ONICO; og den ser akkurat ut som en hvem som helst annen snusboks. Så det er ikke nødvendig å trekke konklusjonene så jævli kjapt. Ja, om det er harry får nå så være, og jeg vet også at enkelte kan misforstå -derfor prøver jeg å unngå å gå med den snusboksen synlig, men hallo.. jeg vil ikke provosere noen, men jeg bryr meg ærlig talt ikke SÅ mye om hva andre måtte mene så lenge jeg vet selv at jeg ikke gjør noe galt mot mitt barn og er helt nikotinfri ! Anonymous poster hash: ea08e...b19
Gjest meg&mini Skrevet 18. august 2013 #42 Skrevet 18. august 2013 Synes de er idioter og egoister! Blir rett og slett så utrolig provosert av at kvinner gjør dette. Spesielt med tanke på alt vi vet i dag ang røyk, snus og alkohol under svangerskapet. Jeg Så en gravid dame komme gående ut av butikken i går. Det første hun gjorde var å tenne røyken. Ble så sint! Har så lyst til å gå å riste i henn Så også en annen dame som var gravid med snusboksen godt synlig i lommen på joggebuksen. Begge deler må være noe av det styggeste jeg noen sinne har sett:) Er du sikker på at de var gravide, eller om de bare hadde gravi mage igjen fra tideligere svangerskap. Evt at de bare var overvektige?Anonymous poster hash: d2054...b1b Helt klart gravide. Begge hadde store, stramme mager med utovernavel (?) og typisk gravid-gange. Vuggende;)Snuseren var slank og hadde nesten bare mage. Skulle ønske jeg kunne si: Deres valg, deres liv. Men når du bærer på et annet liv så.... Jeg har vaggegange og er slank, men nei det var ikke meg for jeg snuser ikke. Ikke røyker jeg imenst jeg spaserer heller. Nå skal det sies at jeg har vuggegange uansett om jeg er gravid eller ei. Tror nok de hadde nok dårlig samvittighet for det de ikke har klart å slutte, tror ikke at det å hetse dem hjelper noe særlig snarere tvertimot. Anonymous poster hash: d2054...b1b Jeg synes ikke synd på de som ikke klarer å slutte. Jeg synes synd på den uskyldige babyen de bærer på. Jeg synes også at når en velger å bli gravid så burde man gjøre sitt for at babyen skal ha det best mulig i magen og få det best mulig på utsiden. Det vil si at vi ikke putter i oss bare dritt, ikke røyker, snuser, eller ruser oss på andre måter. Vi kan få barn som ikke er friske, men vi burde gjøre det vi kan gjøre og det vi vet at vi bør gjøre for at risikoen ikke skal bli høyere. Jeg er heller ikke en slem person, så det skal mye til for at jeg hadde faktisk gått bort å ristet i henne, hehe.
Gjest meg&mini Skrevet 18. august 2013 #43 Skrevet 18. august 2013 bortsett fra det å ha på joggebukse med snusen i lomma, så kunne godt hun gravide der vært meg ! jeg slutta å snuse på dagen da jeg fant ut jeg var gravid, MEN jeg snuser i blant NIKOTINFRI snus -den heter for øvrig ONICO; og den ser akkurat ut som en hvem som helst annen snusboks. Så det er ikke nødvendig å trekke konklusjonene så jævli kjapt. Ja, om det er harry får nå så være, og jeg vet også at enkelte kan misforstå -derfor prøver jeg å unngå å gå med den snusboksen synlig, men hallo.. jeg vil ikke provosere noen, men jeg bryr meg ærlig talt ikke SÅ mye om hva andre måtte mene så lenge jeg vet selv at jeg ikke gjør noe galt mot mitt barn og er helt nikotinfri ! Anonymous poster hash: ea08e...b19 Kan det tenkes at jeg så hvilken snus hun hadde?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #44 Skrevet 18. august 2013 igjennom joggebuksa ? har aldri hørt om gjennomsiktige bukser jeg da men.. for det var henne jeg refererte til ! Anonymous poster hash: ea08e...b19
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #45 Skrevet 18. august 2013 kan det hende hun har kjøpt snusen til typen sin, for å ta den med hjem? kanskje, kanskje ikke... Jeg er da heller ikke FOR snusing eller røyking i svangerskapet, hadde ikke slutta hvis det ! for det var helt forferdelig og det er det enda etter et halvt år - men ikke ta alt for god fisk og forhåndsdøm andre med en gang Anonymous poster hash: ea08e...b19
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #46 Skrevet 18. august 2013 Må bare legge til et argument som jeg synes er så teit. "Legen min sier at det er bedre at jeg tar meg en røyk/snus istedet for å bli stressa/få abstinenser" Det er det dummeste jeg hører.... NÅR ble stress verre enn rusmidler? Hvor er kompetansen til disse legene? Jeg fikk faktisk den beskjeden med min første graviditet.Hadde røykpakken på meg hele tiden. Bedre enn å måtte ta efedrin. Nå skal det sies at jeg har klarte meg med 2 sigaretter iløpet av graviditeten.Anonymous poster hash: d2054...b1b Har flere venninner og kollegaer som er gynekologer og de sier at dette er helt på jordet og at dette er helt mot det som er fornuftig i svangerskapet. Er man ikke tøff nok til å greie å slutte å røyke, bør man kanskje ikke skaffe seg barn. Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Tror ikke de to sigaretter fordelt på 9 mnd skadet barnet mitt, han er i dag en flott og frisk gutt. For meg så er sigaretten ett alternativ til efedrin og jeg røyker ca 1-2 pakker i året når jeg ikke er gravid.Anonymous poster hash: d2054...b1b Hvorfor bruke efedrin da?Anonymous poster hash: 9da2b...e96 Har fått hjertestans pga stress så efedrinen hjelper å holde hjertet igang.Har hatt efedrin tilgjengelig fra jeg fikk første hjertestans som to åring. Anonymous poster hash: d2054...b1b Ved reell hjertestans får man ikke efedrin, men pacemaker eller icd. Hvordan får du i deg efedrin når du får hjertestans da? er du aldri alene? regelmessig bruk av efedrin i feks slankepiller har vist økt fare for hjertestans. Ville byttet lege hvis jeg var deg. Ingen medikamenter har vist økt overlevelse ved hjertestans, det viktigste er HLR. I Anestesi bruker vi efedrin for å øke blodtrykk og puls, hvis dette er kritisk lavt bruker vi adrenalin, ikke efedrin da det virker for sakte. Snålt opplegg de har gitt deg. Anonymous poster hash: 9da2b...e96
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #47 Skrevet 18. august 2013 Jeg har sitti å nytt en kald pils også jeg på utekafe med gravidmage (alkoholfri så klart) ! er lov det og men sikkert mange som tenker sitt når de ikke vet .. Anonymous poster hash: ea08e...b19
Anonym bruker Skrevet 18. august 2013 #48 Skrevet 18. august 2013 Det er fælt. Men hva er vel ikke fælt? Virker som det fleste folk gjør er forkastelig. Du har damer som røyker, snuser, lukter på bensin (kan ikke være bra), overspiser til den store gullmedaljen, drikker mengder av kaffe, tar seg et glass vin, trener til de vår vondt, sulter seg, slanker seg, jobber for mye, jobber for lite, får smertestillende under fødsel. I den tid vi lever i vil ungene uansett få i seg så fantastisk mange giftstoffer at egentlig burde alle gravide sitte i sterile rom i 40 uker, og kun spise diett skrevet av leger, samt ha naturlige fødsler. Merkelig at det fødes barn uten helseproblemer i det hele tatt... Anonymous poster hash: df26d...541
Gjest meg&mini Skrevet 18. august 2013 #49 Skrevet 18. august 2013 igjennom joggebuksa ? har aldri hørt om gjennomsiktige bukser jeg da men.. for det var henne jeg refererte til ! Anonymous poster hash: ea08e...b19 Nå synes jeg du drar kjappe konklusjoner her;) Hvis du absolutt må vite det, så jeg faktisk snusboksen da hun TOK den ut av lommen. Nå høres det ut som at jeg speider etter snusere og røykere, men det kunne nesten ikke unngås, da vi var på en liten lekeplass og barna våres lekte sammen! Det er bra du sluttet:) Samme gjorde jeg. Med røyk og snus. For min del er det en selvfølge.. Alle kan hvis de vil:)
Gjest Bjørketreet Skrevet 18. august 2013 #50 Skrevet 18. august 2013 Jeg må bare spørre om en ting litt på siden... Jeg sluttet å røyke ved positiv test, men jeg fikk da en vanvittig sultfølelse og søtsug av en annen verden. Resulterte i 25 kg opp (uten noe særlig vann i kroppen) og på grensen til svangerskapsdiabetes. Tror dere likevel det var bedre for babyen at jeg sluttet å røyke, eller var alternativet like skadelig? (Babyen min er frisk og fin altså, men vet jo ikke evt. langstidseffekter.) Anonymous poster hash: f240c...f23 Mange legger på seg av å slutte å røyke, pga sug etter nikotin kan minne om en sultfølelse, og det er vanskelig å skille de sultfølelsene fra hverandre. Man spiser uten at man egentlig trenger mat. Selv om søtsaker i massevis ikke er bra, så er det ikke gift, som nikotin faktisk er! Så det er uendelig mye bedre enn nikotin Babyen din er jo frisk og fin. Hadde du røyket ville det vært stor sannsynlighet for at den ikke var helt frisk. Du var flink som sluttet! Det er deilig å ikke være nikotinavhengig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå