Gå til innhold

Hvordan testes voksne for adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har adhd, men hvordan testes man evt? Jeg har vel endelig innsett at jeg må kontakte legen, men lurer på hva som skjer videre...

Anonymous poster hash: a9ac8...642
Skrevet

hei. jeg ble testet på adhd klinikken. legen sender brev så er det ventetid....

Du svarer på x antall spørsmål over mange ganger, forteller om deg selv. får med ark hjem osv, du tar en data tester feks reaksjonsevner hehe  konsentrasjon osv.  Jeg har ADD da men alt går jo under adhd nå. Har konsentrasjons problemer og inpulsivitet. ar bipolare 2 også.....

De går tilbake i tid å ser på mønsteret ditt oppigjennom livet. har du vært mye psykisk syk?

Hva er grunnen til at du tror du har det

Anonymous poster hash: 27cfc...08b
Skrevet

Du blir henvist til DIPS,nevropsykolog e.l. 

Der må du igjennom intervjuer og forskjellige tester. Det er snakk om endel timer tilsammen, og en forelder eller annen person som kjente deg når du var barn må inn på intervju.

Skrevet

Du svarer på x antall spørsmål over mange ganger, forteller om deg selv. får med ark hjem osv, du tar en data tester feks reaksjonsevner hehe konsentrasjon osv. Jeg har ADD da men alt går jo under adhd nå. Har konsentrasjons problemer og inpulsivitet. ar bipolare 2 også.....

De går tilbake i tid å ser på mønsteret ditt oppigjennom livet. har du vært mye psykisk syk?

Har ikke vært psykisk syk. Kan skrive litt punktvis hvordan jeg har det, glemmer helt sikkert noe, men skal prøve å få med alt.

- har elendig konsentrasjon så lenge jeg ikke virkelig er opptatt av noe. Blir fort rastløs. Eks Tvtitting - klarer ikke holde fokus, må gjøre noe annet samtidig. Klarer heller ikke sitte i ro, blir til at jeg tar frem mobilen, pcen, en penn som jeg kan klikke med, en fot eller hånd som konstant beveger seg..

-Sitter jeg på bussen og har sjekket alle de vanlige sidene på mobilen får jeg litt panikk og prøver å finne noe annet å gjøre på mobilen.

-Jeg zoomer ut av samtaler, til tross for at en person snakker direkte til meg. En person kan si en setning, men likevel har ikke jeg fått med meg hva de sa.

- jeg er veldig rotete og surrete av meg. Jeg husker aldri hvor jeg har lagt fra meg nøkler, nettbankbrikken, lommebok osv. Sliter med å huske ting enkelte avtaler.

- får hypreperioder der jeg sliter med å lande.

- gjør ting selv om jeg vet jeg ikke bør gjøre det. Typ erte på meg gråstein.

- alltid slitt med nattesøvnen, som barn sov jg veldig urolig og hadde nattskrekk. Mye mareritt og alltid følt meg sliten når jeg står opp pga mange drømmer (?).

- dagdrømmer mye.

- har foressten en bror med ADHD. Han har visstnok blitt testet i voksenalder. Null kontakt med han, derfor vanskelig å spørre han.

Har forresten opplevd noe traumatisk i barndommen, kan det være årsaken? At det ikke er ADHD? Kan nevne incest... Nesten ingen som vet det, kun min samboer og x'er....

Skrevet

Du svarer på x antall spørsmål over mange ganger, forteller om deg selv. får med ark hjem osv, du tar en data tester feks reaksjonsevner hehe konsentrasjon osv. Jeg har ADD da men alt går jo under adhd nå. Har konsentrasjons problemer og inpulsivitet. ar bipolare 2 også.....

Har ikke vært psykisk syk. Kan skrive litt punktvis hvordan jeg har det, glemmer helt sikkert noe, men skal prøve å få med alt.

- har elendig konsentrasjon så lenge jeg ikke virkelig er opptatt av noe. Blir fort rastløs. Eks Tvtitting - klarer ikke holde fokus, må gjøre noe annet samtidig. Klarer heller ikke sitte i ro, blir til at jeg tar frem mobilen, pcen, en penn som jeg kan klikke med, en fot eller hånd som konstant beveger seg..

-Sitter jeg på bussen og har sjekket alle de vanlige sidene på mobilen får jeg litt panikk og prøver å finne noe annet å gjøre på mobilen.

-Jeg zoomer ut av samtaler, til tross for at en person snakker direkte til meg. En person kan si en setning, men likevel har ikke jeg fått med meg hva de sa.

- jeg er veldig rotete og surrete av meg. Jeg husker aldri hvor jeg har lagt fra meg nøkler, nettbankbrikken, lommebok osv. Sliter med å huske ting enkelte avtaler.

- alltid slitt med nattesøvnen, som barn sov jg veldig urolig og hadde nattskrekk. Mye mareritt og alltid følt meg sliten når jeg står opp pga mange drømmer (?).

- dagdrømmer mye.

- har foressten en bror med ADHD. Han har visstnok blitt testet i voksenalder. Null kontakt med han, derfor vanskelig å spørre han.

Har forresten opplevd noe traumatisk i barndommen, kan det være årsaken? At det ikke er ADHD? Kan nevne incest... Nesten ingen som vet det, kun min samboer og x'er....

Glemte å nevne at jeg er av typen "i siste liten".

Skrevet

Hei. ja der ser du. Du høres ut som meg  hehe har vært igjennom det samme som deg ang incest .. Min bror... les litt om bipolare 2 du kommer sikkert til å kjenne deg igjen tror jeg... det er 2 typer bipolare 1 og 2 ,men jeg regner med du går under nr 2 hvis du har det.. 

De sier så at har man ADHD så har man som regel en annen tilleggs greie som feks bipolare...

Jeg er rett og slett fjærn når det gjelder konsentrasjon. feks da jeg skulle ta den testen på datan der på adhd klinikken.. jeg skulle trykke hver gang jeg så en x dukke opp på den sorte skjermen... Tror testen holdt på en del min....  i starten var jeg sikkelig konsentrert da det kom andre bokstaver opp også....

etterhvert ble det problemer for da skle tankene mine over på hvilken strømpebukse jeta mi skulle ha på seg 17 mai hehehe så prøvde jeg å ta meg inn igjen da på x hehe men det ble jo bare kaos hehehe-

Er litt morsomt å se også egentlig, for man blir så mye mere oppmerksom på det ....

Siden jeg ikke har noe kontakt med min familie så hoppet vi over det hun andre skrev  ang at man snakker med familien åssen du var som barn osv....

har en datter som har ADHD også og de sier jo at det kan være arvelig

Skrevet

Mye skrivefeil osv men orket ikke lese igjennom hehehe adhd i full blomst

Skrevet

- dagdrømmer mye.

Kjenner meg igjen i mye av dette og har tenkt tanken selv. Det er mye ad/hd i min nærmeste familie og flere som har fått diagnose som godt voksne. Arv er visstnok sterk faktor, så hvis din bror har det, er det vel større sjanse for at du også kan ha det. Men jeg kjenner ikke så godt til fremgangsmåten dessverre.

Anonymous poster hash: d838d...1c5

Skrevet

Hei. ja der ser du. Du høres ut som meg hehe har vært igjennom det samme som deg ang incest .. Min bror... les litt om bipolare 2 du kommer sikkert til å kjenne deg igjen tror jeg... det er 2 typer bipolare 1 og 2 ,men jeg regner med du går under nr 2 hvis du har det..

De sier så at har man ADHD så har man som regel en annen tilleggs greie som feks bipolare...

Jeg er rett og slett fjærn når det gjelder konsentrasjon. feks da jeg skulle ta den testen på datan der på adhd klinikken.. jeg skulle trykke hver gang jeg så en x dukke opp på den sorte skjermen... Tror testen holdt på en del min.... i starten var jeg sikkelig konsentrert da det kom andre bokstaver opp også....

etterhvert ble det problemer for da skle tankene mine over på hvilken strømpebukse jeta mi skulle ha på seg 17 mai hehehe så prøvde jeg å ta meg inn igjen da på x hehe men det ble jo bare kaos hehehe-

Er litt morsomt å se også egentlig, for man blir så mye mere oppmerksom på det ....

Siden jeg ikke har noe kontakt med min familie så hoppet vi over det hun andre skrev ang at man snakker med familien åssen du var som barn osv....

har en datter som har ADHD også og de sier jo at det kan være arvelig

Må le litt av "hvilken strømpebukse" det er akkurat sånn jeg er.. Jg prøver å konsentrere meg, men plutselig flyr andre tanker inn i hodet mitt. Derfor kan jeg sikkert regnes som en stille person. Helt til jeg blir ordentlig kjent med folk, da fosser det over med ting jeg vil fortelle om...

Jg har heldigvis ikke hatt noen depressiveperioder (føler jeg).. Og jeg klarer å konsentrere meg om enkelte ting, som F. Eks lese bøker. Jeg ELSKER å lese bøker, men de må være så interessante at jeg orker å holde fokus. Så fort det blir kjedelig faller jeg ut og leser gjerne en side flere ganger for å prøve å få med meg innholdet.

Utrolig nok har jeg klart å skaffe meg en bachelor, men det er kun i de fagene hvor noe jeg virkelig har brent for at jeg har fått god karakter. De fleste Skriftlige og muntlige eksamener har jeg dårlig karakter på. De praktiske eksamene har jeg gjort det veldig bra.

Jeg har sagt til mamma i løpet av ungdomstiden at jeg tror jeg har ADHD, da har hun bare fleipet det bort. Bla annet sagt at jeg må ha vært den stilleste med ADHD. Jeg får høre med legen.. Det minner meg bla om at jeg skulle bestilt to timeavtaler tidlig denne uken, men det har jeg glemt..

Skrevet

Min samboer har nettopp fått diagnosen add. Han ble henvist til nevropsykolog. Han har vært igjennom en haug med ulike tester. Alt fra Iq-test til personlighetstester. 

Det som tar tid er å få time til nevropsykolog. Når det først er din tur i køen går det kjapt :)

Hvis min samboer hadde gjort det privat, kunne han fått utredningen og evt diagnose på 14 dager. Men det koster skjorta ( ca 15-20 000 kr).

Anonymous poster hash: 5e4ee...f7c
Skrevet

Det med den strømpebuksa er bare en av 28363 ting jeg kan tenke på.. kjører jeg bil kan tankene mine være andre steder men jeg får med meg hva som skjer for det.....

mange tror at ADHD da er barn høyt og lavt å kan ikke sitte stille. ADD er det som er den stille utgaven. derfor så er det så utrolig mange som ikke blir oppdaget før man blir voksen. De blir tatt for å være stille og tilbaketrukken.

Jeg har ikke mange venner pga jeg er redd for å få for mye inn på livet mitt som jeg ikke klarer å takkle. Jeg er sær sikkert  på det området,men jeg er redd for å miste folk, redd for å åpne ,men når jeg først stoler så stoler jeg. Tror alltid at folk ser ned på meg osv... Mye av dette ligger i bipolaren også. jeg trives i eget selvskap og det er jo lurt siden jeg har perioder jeg bare er inne og fraværende fra alle  og plutselig på farta hver da. Avtaler har jeg lært meg til å ikke ha om 3 dager, for jeg vet ikke hvordan formen min er da.

Det er masse masse i hodet man ikke får styrt over gitt. tanker kommer hele dagen fra man åpner øynenen til man legger seg. Utrolig slitsomt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...