Gå til innhold

foreldrerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far til barnet var sammen i ca 7 mnd da jeg fant ut at jeg var gravid. Han gikk da fra meg for dette taklet ikke han. Jeg er nå 14 uker på vei.

Har prøvd å få han til å legge om livet sitt å ta del i det men det ville han ikkr. (Han drikker hver helg, røyker inne osv).

Han skal nå gjøre ting vanskelig for meg å påstår at han skal ha 50 foreldrerett men ikke samvær. Slik at jeg alltid må ha hans underskrift hvis jeg skal ta med barnet til utlandet osv. Hva har egentlig far krav på når vi ikle er gift og aldri har bodd sammen?

Veldig bekymret nå, han har ingen interesse av barnet og gjør kun dette for å være jævlig! Håper noen vet!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere ikke bor sammen på fødselstidspunktet, har du foreldreansvar alene. Han må gå til retten for å få det dersom du ikke er enig og skriver under at han skal ha det.

Skrevet

Å hvis han går til retten så kan han få 50% foreldrerett?

Skrevet

Retten har mulighet til å dømme 50-50. Men en slik ordning krever såpass godt samarbeid, og har man først havnet i retten, så har man ikke godt samarbeid. Det er visst blitt dømt en sak 50-50 i Norge for 3 år siden eller noe sånt. Ellers tror jeg det er ganske vanlig at det dømmes hovedomsorg til en av foreldrene. Du har en ganske sterk sak til å få omsorgen hvis du er alene fra fødslen, men han vil få samværsrett med ungen.

Dere må til mekling før en eventuell rettsak. Sett deg godt inn i regler og dine rettigheter på forhånd. Husk å ikke skrive under på noe som du ikke er enig i.

Skrevet

Takk for svar :) vet du om økonomi har noe å si i forhold til hvem som får hovedomsorg? Han tjener jo mye bedre enn meg men er også mye mer rotete med penger.

Vet ikke om han kommer til å ville ha hovedomsorg en gang men nå prøver han bare å være jævlig mot meg..

• 2 uker senere...
Skrevet

Han har rett til 50% foreldreansvar uansett. Skal mye til for at han ikke vil få det igjennom. Farsrettigheter er fokuset, dessverre noen ganger.

Skrevet

Han skal nå gjøre ting vanskelig for meg å påstår at han skal ha 50 foreldrerett men ikke samvær. Slik at jeg alltid må ha hans underskrift hvis jeg skal ta med barnet til utlandet osv. Hva har egentlig far krav på når vi ikle er gift og aldri har bodd sammen?

Han vil ha 50 % foreldreANSVAR ;)  Det står ganske oversiktelig og greit på NAV sine sider,

Ugifte foreldre

Dersom barnets foreldre ikke er gift, vil farskapet vanligvis fastsettes ved at moren oppgir navnet på faren som så erkjenner farskapet. Hvis moren ikke oppgir navnet på barnets far og en mann erkjenner farskapet, må erkjennelsen godtas av moren.

Dersom  foreldrene ikke bor sammen når farskapet fastsettes, har moren foreldreansvaret alene. Foreldrene kan imidlertid avtale felles foreldreansvar, enten i forbindelse med erkjennelsen eller ved egen avtale om dette til folkeregistermyndigheten.

http://www.nav.no/Familie/Farskap+og+foreldreansvar

Jeg har selv nylig fylt ut et slikt slikt farskapsskjema. Veldig greit, egentlig. Det kan f.eks. gjøres på sykehuset, en svangerskapskontroll, hos nav (noen må vitne og stemple papiret). Det er en egen boks man kan krysse av i bunnen av skjemaet som sier at dere skal ha delt ansvar, men dere BEGGE må fylle ut for at det skal være gyldig.

Er ikke sikkert han gidder å gå rettens vei når det kommer til stykke. Uansett ville jeg tatt vare på evt sms og email hvor han ssier han ikke vil ha noe med barnet å gjøre, i tilfelle en rettssak.

Til slutt, jeg tror ærlig talt du vil få det bedre uten ham. Ja, det blir mye jobb som alenemor, men det er MER jobb å være "alenemor" med barnslig/umoden type å måtte ta seg av også.

Skrevet

Takk for fint svar! :)

Ja han truer jo med at han skal ha 50% foreldreansvar, selvom han ikke har noe interesse av barnet og det har han sagt flere ganger.. han vil bare ha ansvar for å gjøre ting vanskelig for meg. Har foreldreansvar noe med samvær med barnet å gjøre?

Mye tull fra han i det siste altså..

Skrevet

Takk for fint svar! :)

Ja han truer jo med at han skal ha 50% foreldreansvar, selvom han ikke har noe interesse av barnet og det har han sagt flere ganger.. han vil bare ha ansvar for å gjøre ting vanskelig for meg. Har foreldreansvar noe med samvær med barnet å gjøre?

Mye tull fra han i det siste altså..

Nei. Du kan ha foreldreansvaret alene, men han har fremdeles samværsrett.

Har du fullt foreldreansvar er det du som avgjør viktige avgjørelser som pass, skole og kan skrive under på alle papirer uten hans samtykke/fullmakt.

Samvær har han krav på sålenge han ikke blir ansett som syk, gal, ikke i stand til å ta vare på ungen. Går utelukkende på samvær, altså å være sammen med ungen.

Er hvertfall slik jeg har forstått det :)

Du trenger forresten ikke si hvem faren er i det hele tatt, bare så du vet det ...

Skrevet

Ok! Og da har han krav på annen hver helg og en dag i uken eventuelt hvis han vil ha det? Er det ikke det som er mest vanlig? 50% kan han vel ikke få?

Tenkte det er greit å oppgi far pga barnebidrag å sånn jeg.

Skrevet

Jeg ville skrevet ned alt du lurte på/er usikker på, og så kontaktet nav eller en annen som har god peiling på sånne ting. Da husker du alt du lurer på og får skikkelige svar.

Jeg har selv gått gjennom et brudd i år og jeg satte meg godt inn i reglene før jeg gikk inn i en diskusjon med barnefaren. Han prøvde å snakke meg rundt flere ganger, men den kunnskapen jeg hadde opparbeidet meg gjorde meg sikker på meg selv når vi diskuterte.

Skrevet

Han prøvde å lure meg til å signere 50-50, noe som jeg var veldig imot. Du må ikke signere noe som du ikke er enig i uansett hva han mener. Vi hadde mange runder hos mekler før vi hadde en avtale som jeg ble fornøyd med, som jeg følte var best for barnet på akkurat 3 år. En mekler kan ha ganske sterke meninger, selv om vedkommende ikke har noen myndighet til å bestemme noe i en samværskonflikt. Derfor kan det være lurt å ha tenkt gjennom på forhånd hvordan samværsavtale du ønsker og hvor mye du kan gi deg på. Det kan bli mye følelser i sving når man først kommer på mekling.

Så ble det ny krøll når jeg skulle melde flytting på ungen, det ville ikke faren selv om han hadde skrevet under på at jeg skulle ha hovedomsorgen. Da tok jeg en telefon til folkeregisteret. De fortalte meg at så lenge far har skrevet under samværsavtalen, men nekter å melde flytting, så vil de automatisk melde flytting på barnet ditt etter 6 mnd. Men det gjør jo at du ikke kan søke om ulike stønader før det har skjedd.

I dag bor barnet hos meg, men er hos far 10 netter i mnd. Det går veldig fint. Far har muligheten til å treffe barnet mer, men har ikke benyttet den sjansen hittil. Vi jobber for å holde en god tone mellom oss, for barnet sin del. Selv om det er slutt mellom oss, så må vi jo likevel forholde oss til hverandre. Selv om vi har vært mange runder hos mekler, så vil jo vi bare det samme, at ungen skal ha det bra. Det er bare det at vi har forskjellige meninger om hva som er det beste for barnet....

Skrevet

Om han bare vil ha den retten for og gjøre livet vanskelig for deg så hadde jeg bare sagt : " det er ok det for meg, men, da må du ta kontakt med advokat og ta det til retten" for siden dere aldri har bodd sammen så må han kreve den for og få 50 % foreldrerett. Og siden han ikke vil ha noen form for samvær så ser jeg for meg at han neppe gidder og bruke en formue på advokater.

Og om han skal være vanskelig og nekte deg og skaffe pass osv så nytter det ikke bare med et "nei" i fra han da må det være reel frykt for at du skal kidnappe barnet ol. Gjør han det bare for og være vanskelig så får du du uansett pass selv om han nekter. En sydetur til Spania kvalifiserer neppe til frykt for kidnapping..

Skrevet

Sant så sant :) er bare redd for at han virkelig skal gå inn for å ødelegge for meg og gå så langt som å prøve å ta fra meg barnet mitt, selvom han egentlig ikke har noe interesse av barnet.. huff, mye tanker nå

Skrevet

Dersom han virkelig går inn for å ødelegge for deg og ta fra deg barnet ville jeg tatt kontakt med barnevernet! De kan se på barnets omsorgsituasjon og vurdere hvem som bør ha omsorgen og hjelpe deg. Det er jo virkelig ikke til barnets beste at han skal ha foreldrerett bare på trass. Og dersom han drikker og ikke kan oppføre seg spørs det om han bør ha samvær.

Håper virkelig at alt ordner seg før barnet kommer. Det må være tungt å holde på med dette og ha så mye å bekymre seg for i tillegg til at en er gravid.

Skrevet (endret)

Ja huff, tenker utrolig mye på det. Han prøvde jo å få meg til å ta abort så sier seg jo selv at han ikke vil ha barnet. Men jeg er jo ryddig og ordentlig og har aldri rota meg bort i noe galt så han får vel ikke tatt barnet mitt fra meg da? Vet ikke om det er noe han kommer til å prøve på, men han var rimelig sur på meg fordi jeg beholdt barnet så vet ikke hvor mye han vil gå inn for å ødelegge for meg..

Han tjener jo vesentlig bedre enn meg da, jeg har kun deltidsjobb men vet ikke om dette betyr så mye?

Endret av snartmammatil1
Skrevet

Ja huff, tenker utrolig mye på det. Han prøvde jo å få meg til å ta abort så sier seg jo selv at han ikke vil ha barnet. Men jeg er jo ryddig og ordentlig og har aldri rota meg bort i noe galt så han får vel ikke tatt barnet mitt fra meg da? Vet ikke om det er noe han kommer til å prøve på, men han var rimelig sur på meg fordi jeg beholdt barnet så vet ikke hvor mye han vil gå inn for å ødelegge for meg..

Han tjener jo vesentlig bedre enn meg da, jeg har kun deltidsjobb men vet ikke om dette betyr så mye?

Sender han deg sms, eller er dette ting han gjør muntlig?

Hvis han "truer" deg og du har det skriftelig, hadde jeg tatt det videre til nav eller hvor man kan få hjelp med sånt.. Hvis dere ikke klarer å løse ting uten hjelp.

det er bare å ignorere han for en periode, og hvis han er stygg m dwg, så tar du vare på alt som kommer skriftelig og tlf beskjeder. Det er lettere for dwg når du kan bevise ting :)

Skrevet

Jeg sa for en stund siden at jeg ikke kom til å juge til andre om situasjonen (at han dumpa meg fordi jeg ble gravid), hvis noen skulle spørre. Og at jeg syns at foreldrene hans hadde rett på å hvite at de skal bli besteforeldre, han har ikke sagt noe. Jeg sa at jeg kom til å si det akkurat som det var til både dem og felles venner vi har, når jeg føler meg klar for dette.

Da sa han "hvis du skal gjøre ting vanskelig for meg, gjør jeg ting vanskelig for deg". Og så nevnte han at han skulle ha 50% foreldrerett fordi jeg ikke skulle bestemme alt, selvom han ikke vil ha samvær.

Han har kun nevnt det en gang på fb meldinger, har ikke snakket med han siden annet enn å gi han info om når jeg skal på oul..

Skrevet

Om han vil ha samvær så kan du nok ikke nekte han det, men han kommer aldri til og kunne ta omsorgen i fra deg eller få 50/50 på en liten baby så lenge du er oppegående. Men dette kommer selvsagt an på om han er en skikket omsorgsperson eller ikke. 

Men om han truer deg for og få det sånn som han vil så ta vare på alt han skriver til deg både av mail, sms og fb meldinger. Opsøk familievernkontoret og få råd der, og skaff deg advokat fortere enn svint om han begynner og krever samvær ol. Tenk på barnet ditt ikke la en ego bf få herse med deg

Om han forlanger samvær til og begynne med så får han ikke overnatting da må han komme på besøk og bli kjent med barnet først, overnatting kan han faktisk ikke kreve før barnet er 2-3 år gammelt. 

Men forlang bidrag og ta det igjennom nav, da blir det ryddig og nav krever det inn for deg om han ikke vil betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...