Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Jeg stusser ofte over at folk snakker om voksenmat og barnemat. Jeg er også en av de skrullene som irriterer meg over barnemenyene rundt om. Hvorfor skal de alltid bestå av pølse, hamburger og pasta med kjøttsaus? Er barn virkelig født med en preferanse for pølse, eller er det noe vi voksne lærer dem? Mange snakker også om mat som ikke egner seg for barn (og ja, jeg forstår når det dreier seg om spedbarn under 1 år), men er det ikke fordi vi ikke vender dem til det? Jeg leste en artikkel på klikk.no for ganske lenge siden om en barnehage som serverte masse krydder, også chili etc. og barna elsket det. De hadde ingen problemer med sterk mat, selv ned i 2-års alder. Jeg vet at barn går gjennom ulike faser hvor de liker og ikke liker diverse mat, men hvorfor har vi begreper som "barnemat" og "voksenmat"? Mat er vel mat, er det ikke det? Anonymous poster hash: 507d8...e73
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Jeg stusser ofte over at folk snakker om voksenmat og barnemat. Jeg er også en av de skrullene som irriterer meg over barnemenyene rundt om. Hvorfor skal de alltid bestå av pølse, hamburger og pasta med kjøttsaus? Er barn virkelig født med en preferanse for pølse, eller er det noe vi voksne lærer dem? Mange snakker også om mat som ikke egner seg for barn (og ja, jeg forstår når det dreier seg om spedbarn under 1 år), men er det ikke fordi vi ikke vender dem til det? Jeg leste en artikkel på klikk.no for ganske lenge siden om en barnehage som serverte masse krydder, også chili etc. og barna elsket det. De hadde ingen problemer med sterk mat, selv ned i 2-års alder. Jeg vet at barn går gjennom ulike faser hvor de liker og ikke liker diverse mat, men hvorfor har vi begreper som "barnemat" og "voksenmat"? Mat er vel mat, er det ikke det? Anonymous poster hash: 507d8...e73 Vi har mange ganger prøvd å servere biff til ungene, men ingen liker det, så nå er det "voksenmat" her i huset! Kan være vi lager det til oss og noe annet til de til middag, men som oftest lager vi noe godt til de (pizza el på lørdagskveld) og så spiser vi biff med vin til etter de er i seng! Helt enig med deg om at det alltid er pølse, pomfri og hamburger til barnemeny! Og så med masssse ketchup.. Kan da ikke være så vanskelig å lage en barneporsjon med elgkarbonader feks? Spurte faktisk en plass, men neeei, det sto ikke på menyen!!? Og så kan de slutte å henge store bilder av hamburgere og pølser så ungene ikke får hysterisk anfall fordi de må spise noe annet! Anonymous poster hash: 0f68e...30c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 Jeg irriterer meg over det også. her spiser vi voksenmat når det er snakk om ting som er litt perler for svin. Andebryst er en favoritt her og det koster 400 kroner kiloet ca. Jeg og mannen delet ett når vi spiser det og må kjøpe dobbelt om barna skal ha. De får masse annet rent kjøtt og det lages aldri to middager når vi spiser sammen. Vår sønn spiste sterk mat han, helt til han ble fire. Toåringen spiser det enda. Anonymous poster hash: 1dcb0...3da
marsve Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Litt enig! Ungene mine spiser alt som er for det meste, men besteforeldre osv skal liksom diske opp med egen middag til de. Hvorfor i alle dager? Spiser de ikke middagen de får servert hjemme så får de ikke noe annet. Jeg lar de ikke gå sultne altså (de er tross alt bare to år) men da avslutter vi heller måltidet og spiser kveldsmat ikke så altfor lenge etterpå. Vet om familier med unger på samme alder som serverer pomfrites hver dag fordi ungen ikke "liker" noe annet. Jeg tenker kanskje at den ungen hadde likt både det ene og det andre om den ikke hadde hatt "valget"! Ungene mine er ikke så glad i grønnsaker f.eks så skal jo sies at jeg ikke serverer salat til middag uten kjøtt eller pasta i og brød ved siden av f.eks, så jeg tilpasser jo litt. Men å la ungene bestemme er bare idioti, med mindre det ligger et eller anna alvorlig bak, og det gjelder vel de færreste!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Vi skiller ikke mellom voksen- og barnemat. Her lages kun en middag. Men barna legger seg rundt 19, mens vi går i seng rundt 23, vi må vel få lov til å spise kveldsmat i fred og ro etter at barna er sovnet? Det være seg et par knekkebrød eller noe som krever litt mer innsats på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 67c7d...ae9
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Her i huset er mat mat, men "voksen mat" er når vi legger opp til å spise en middag etter ungene har lagt seg, for å få voksentid, ungene her spiste ikke pølse, spagetti, vafler eller pannekaker før de var over 1 og 2 år! De taklet det ikke, om de fikk velge, så valgte de alltid "voksen mat" fremfor de såkalte barnemenyene... Men så er de ikke så glad i halvfabrikat/hel fabrikat i det heletatt heller...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Vi skiller ikke mellom barne og voksenmat, men det blir mer stress for oss å spise taco med barna enn alene.. 3åringen liker det, men må ha hjelp til å holde den, og til å spise sånn at ikke alt ramler ut.. Spiser vi det alene, så får man spist mens maten fortsatt er varm.. Koser oss på en annen måte. Min gutt kan fint spise biff, men noe av sjarmen med en biffmiddag er jo vinen, og det er jo ikke passende med en 3åring, og heller ikke klokken 4 på en ettermiddag.. Her er det det som skiller barne og voksenmat. Barna spiser og smaker på det meste, men fortsatt liker vi å lage voksenmiddager iblandt, og kose oss mens de er i seng. Anonymous poster hash: ee17e...fef
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Vi skiller ikke mellom voksen- og barnemat. Her lages kun en middag. Men barna legger seg rundt 19, mens vi går i seng rundt 23, vi må vel få lov til å spise kveldsmat i fred og ro etter at barna er sovnet? Det være seg et par knekkebrød eller noe som krever litt mer innsats på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 67c7d...ae9 Hi her, jeg er overhodet ikke imot at man har seg kosemat etter at barna er lagt eller lignende, det gjør vi også ofte. Det er mest begrepene jeg irriterer meg over, og dette at barn liksom "bare" kan spise pølser etc. Anonymous poster hash: 0b63d...01a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Her er det ingenting som heter voksenmat eller barnemat. Her spiser alle det som blir servert. Om det så er pannekake eller biff Ungene legger seg ca kl 20, og vi har ikke behov for å spise noe særlig etter det. Det vi eventuelt kunne ha kalt voksenmat er den maten vi spiser på restaurant uten barna en gang i blant Anonymous poster hash: 3a4ac...75c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #10 Skrevet 17. august 2013 Det irriterer jeg meg over også. Har en del venninner som alltid lager egen mat til barna og da gjerne pølser og kald pasta, selv om det er f.eks lasagne, kylling og kjøttboller i tillegg (vi lager ofte litt mat hver og har "koldtbord" for at en skal slippe å stå og lage masse mat når vi er mange). Mine barn spiser ofte det samme som oss voksne, mens de andre sitter og spiser pølse med lompe og så er foreldrene imponert over hva mine liker. Poenget er jo at de har fått lov til å smake på all mat og da liker de ikke bare pølser. Sterk mat har de blitt tilvent fra rundt 1år, så det spiser de også (ikke supersterk, men normalt sterk). Men vi spiser også pølser, men ikke som en egen rett til barna, men som noe hele familien spiser en dag vi har det travelt før aktiviteter på ettermiddagen. Anonymous poster hash: 00450...aa7
Superdolly Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Enig med deg angående barnemenyer i hvert fall. Ingen av mine barn har noen gang likt junkfood som hamburgere og kylling med pommes frites. Og man får jo ikke bestilt små porsjoner av noe annet, så da får de en diger porsjon, så mye mat at de mister apetitten av å se på det. En gang fikk vi forresten lov å bestille en halv porsjon med fisk. Etter at vi hadde bestilt, gikk jeg på toalettet og da overhørte jeg at kokken kjeftet på hun som hadde tatt imot bestillingen vår. Det var ikke lov å selge halve porsjoner med fisk! Hun fikk virkelig så ørene flagret. Vi ga henne rikelig med tips....
Gjest Julia1984 Skrevet 17. august 2013 #12 Skrevet 17. august 2013 Vi skiller ikke mellom voksen- og barnemat. Her lages kun en middag. Men barna legger seg rundt 19, mens vi går i seng rundt 23, vi må vel få lov til å spise kveldsmat i fred og ro etter at barna er sovnet? Det være seg et par knekkebrød eller noe som krever litt mer innsats på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 67c7d...ae9 Hi her, jeg er overhodet ikke imot at man har seg kosemat etter at barna er lagt eller lignende, det gjør vi også ofte. Det er mest begrepene jeg irriterer meg over, og dette at barn liksom "bare" kan spise pølser etc. Anonymous poster hash: 0b63d...01a Hvorfor lar du deg irritere??
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #13 Skrevet 17. august 2013 Jeg har en svoger og svigerinne som konsekvent serverer ungene sine risengrynsgraut på formiddagen på lørdager. De får noen lusne brødskiver til kvelds, og ungene (de begynner å bli litt store) må legge seg like tidlig som ellers i uka, fordi at "far skal ha biffen sin" og "voksenkveld" på lørdager. Syns det er temmelig sært, her har vi alltid inkludert ungene i "gourmet-måltidene" og tar et glass vin til mat som "fortjener vin" selv om ungene er oppe (med måååååte selvsagt). Vi inkluderer ungene i "voksenlivet" vårt, fordi vi ikke ønsker å utelukke ungene fra det som foregår i deres eget hjem. Anonymous poster hash: 7e38c...705
*Yuna* Skrevet 17. august 2013 #14 Skrevet 17. august 2013 Barna mine elsker biff, helstekte fileter og slik kosemat. Serverer sjelden annen mat, det er isåfall når vi har lyst på salat eller ost og kjeks, de er ikke så glad i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå