Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Forskjellen på en seter og en gård? Anonymous poster hash: 1527f...469
☆☆☆ Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Ein kan vel kalle setra for ein sommargard, der ein tok med buskapen så dei fekk beite der medan graset på garden fekk vekse så ein kunne produsere vinterfor.
Elsker livet Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 En seter er et sommersted der de har dyrene på beite. Da spares gresset hjemme og det kan høstes inn til vinteren. Seteren er ofte i fjellet der dyrene ikke er inngjerdet. Før hadde de seterjenter eller gutter som passet på dyra og melket dem. Derfor en seterstue/hytte.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Er seter det samme som støl...? Anonymous poster hash: ba500...4f9
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 En seter er på fjellet. De ble brukt om sommeren for å passe på og melke kyr og geiter. Før i tiden hadde hver gård en seter hvor budeia eller gårdsgutter bodde mens de passet på dyra og gjerne slo litt høy osv. Ofte så bearbeidet de melken der også, laget ost og fløte. Min far var gårdsgutt da han var 12-13 år. Da bodde han alene på setera hele sommeren og dro melken på kjerre ned til bygda hver kveld. Da var det ikke problem at ungdommen fikk bevege seg for lite
Elsker livet Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Støl er en base for å melke dyrene om de er et stykke fra gården. Da er de gjerne så nært gården at budeia bor hjemme. Men tror det kan også være det samme, kommer an på hva som er vanlig i distriktet.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Ok, takk for svar:) tenk at jeg ikke visste det....! Men nå vet jeg takk Anonymous poster hash: 1527f...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå