Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #26 Skrevet 17. august 2013 Vi har bare mannens etternavn. Det er det som har blitt gjort i alle år, og det funker! Hvorfor er det blitt flere og flere damer som på død og liv skal ha sitt etternavn på ungene nå egentlig? Har dere selv fått deres mors eller fars etternavn? Og hva skjer når alle disse barna med 2 etternavn hver treffes og så skal velge etternavn til sitt barn? De får jo 4 (!!) etternavn å velge mellom. Anonymous poster hash: dcfb7...7ec Jeg ser ikke noe negativt med at barna har valgmuligheter når de skal velge hvilke navn de vil videreføre/ beholde? Dessuten kan de velge et etternavn som ligger til slekten senere om de ønsker det, uavhengig av om man har båret navnet fra starten. Jeg fikk min fars etternavn som mellomnavn, og min mors etternavn som etternavn. Har aldri likt fars etternavn, det er så kjedelig og det fins mange med samme etternavn (ala Olsen). Jeg brukte aldri mellomnavnet mitt da jeg presenterte meg. Derfor valgte jeg å kvitte meg med dette navnet da jeg ble gammel nok. Har aldri angret på det. Nå klinger navnet mitt mye bedre. Mitt etternavn er nesten "utryddet". Derfor var det viktig for meg å videreføre dette til barna, mannens etternavn er også sjeldent i Norge - så da satte vi en bindestrek mellom og begge ble veldig fornøyd med resultatet. #22 Anonymous poster hash: aedc3...e2c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #28 Skrevet 17. august 2013 Jeg synes ingenting bra om at barna får mors etternavn. Synes det er direkte latterlig. Anonymous poster hash: 850e8...c72 Hvorfor er dette latterlig? Se deg rundt... Hvor mange søsken er ikke det der ute med forskjellige fedre? Hvorfor ikke gi barna en felles tilhørighet ved å la barna minimum få mors etternavn? På dette viset så slipper man at Kari Olsen er søster til per Nilsen og Anne Hansen. Mens per Nilsen er i tillegg bror til Lise Knutsen og Anne Hansen er søsteren til Mari Jakobsen.... Mens mor, ja hun heter Mette Karlsen.... Anonymous poster hash: e8503...e46 Ja, det var jo lurt! Det er jo selvsagt umulig at far får fler barn....! Eller anser du ikke søsken på farssiden som så fullverdige at det spiller noen rolle med samme etternavn? Anonymous poster hash: 6cf66...7fc Med da å faktisk velge begge sitt etternavn så vil de ha tilhørighet til halvsøsken på fars side og. Derfor skrev jeg minimum mors etternavn... Anonymous poster hash: e8503...e46
Poetika med K Skrevet 17. august 2013 #29 Skrevet 17. august 2013 Hos oss ble det mitt navn som mellomnavn og fars navn som etternavn. Mitt navn er sjelden, mens fars navn er cirka like spennende som en pakke knekkebrød. Likefullt var det den kombinasjonen som klinger best. Vil ungene bytte når de blir større, så skal ikke jeg stå i veien for dem
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #30 Skrevet 17. august 2013 Alle har mitt etternavn og fars som mellomnavn. Vi valgte det pga at far er utenlandsk, og jeg er norsk. Siden vi bor i norge, fungerer norske navn best! Anonymous poster hash: 19c27...589
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #31 Skrevet 17. august 2013 Latet som jeg ikke likte favorittnavnet til mannen så godt. (selvom jeg synes det er fint) Og sa at om han fikk viljen sin skulle barnet ha mitt etternavn. Mitt er bare vi som heter, og han har et veldig vanlig etternavn. Så fikk begge viljen sin :-) Anonymous poster hash: 97435...f71
herewego Skrevet 17. august 2013 #32 Skrevet 17. august 2013 Jeg, mamma og søsteren min har mammas "pikenavn" som mellomnavn og pappas etternavn. Her har ungene mitt mellomnavn som mellomnavn og fars etternavn. Etternavnet mitt (min fars etternavn) er et vanlig -sen navn, mens både mellomnavnet mitt og samboerens etternavn er sjeldne, derfor valgte vi slik.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #33 Skrevet 17. august 2013 Vi bruker mitt som mellomnavn og hans som etternavn, etter LODDTREKNING! Kjedelig å tape da.. men, en avtale er en avtale Anonymous poster hash: ac54e...067
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #34 Skrevet 17. august 2013 Vi har bare mannens etternavn. Det er det som har blitt gjort i alle år, og det funker! Hvorfor er det blitt flere og flere damer som på død og liv skal ha sitt etternavn på ungene nå egentlig? Har dere selv fått deres mors eller fars etternavn? Og hva skjer når alle disse barna med 2 etternavn hver treffes og så skal velge etternavn til sitt barn? De får jo 4 (!!) etternavn å velge mellom. Anonymous poster hash: dcfb7...7ec Vi har bare mannens etternavn. Det er det som har blitt gjort i alle år, og det funker! Hvorfor er det blitt flere og flere damer som på død og liv skal ha sitt etternavn på ungene nå egentlig? Har dere selv fått deres mors eller fars etternavn? Og hva skjer når alle disse barna med 2 etternavn hver treffes og så skal velge etternavn til sitt barn? De får jo 4 (!!) etternavn å velge mellom. Anonymous poster hash: dcfb7...7ec Har aldri skjønt dette argumentet med at det er synd på barn av foreldre med to etternavn når disse skal velge navn til sine barn. Det er nå engang sånn at når en familie velger å ha samme etternavn, så må nødvendigvis en av partene endre på sitt navn. Og dette må vedkommende eller vedkommendes partner gjøre uavnhengig av om han/hun har ett eller to etternavn. Anonymous poster hash: 40e16...224
**snuskeluska** Skrevet 17. august 2013 #35 Skrevet 17. august 2013 Jeg og mannen har hvert vårt etternavn. Begge barna har mitt etternavn og mannen sitt etternavn som mellomnavn. Du kan vel kanskje si at jeg ikke ga meg, jeg var vel ganske full av hormoner når vi diskuterte det, så mannen gav seg ganske raskt.
snart.trebarnsmor Skrevet 17. august 2013 #36 Skrevet 17. august 2013 Her har barna mitt etternavn og far sitt som mellomnavn. Jeg er den siste i familien med navnet mitt så derfor ville jeg at barna mine skulle ha mitt, og det var faktisk greit for samboer:)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #37 Skrevet 17. august 2013 Her har vi mannens navn som mellomnamn og mitt som etternavn. De fleste jeg kjenner tar mannens sist, men her ville vi videreføre mitt sjeldne navn. Anonymous poster hash: d67df...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå