Gå til innhold

Er det feil av meg å bare ville gå hjemme i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Setter meg som anonym på denne jeg da jeg syns det er litt flaut. Jeg er 13+5 og har vært sykemeldt i 4 uker nå pga kvalme, hodepine, sliten osv. Formen begynner i grunn og bli bedre nå og skal på jobb igjen til uka, og dette er noe jeg gruer meg forferdelig til! Har tidligere fått små blødninger etter anstrengelser/løft, så er livredd for at dette skal skje når jeg er på jobb. Jobber i en lampebutikk og løfter ofte tunge esker alene da vi ikke alltid er to på jobb samtidig (alt fra 1-15 kg).

Føler til nå at folk har sett på meg som lat og at jeg bruker graviditeten som en unnskyldning til å ikke jobbe, men er rett og slett livredd for at noe skal skje der. Skal heller ikke legge sjul på at jeg ikke er veldig glad i jobben min og har en sjef som ikke er så veldig hensynsfull.

Er det feil av meg å ikke ville dra tilbake på jobb pga dette? Er jeg lat med lav arbeidsmoral?

Anonymous poster hash: 93e34...5fe

Fortsetter under...

Din viktigste jobb nå er å bære frem ett barn, og det bør gå foran ALT annet. Ikke gjør NOE som kan få det til å gå galt. Å bære frem ett barn er tross alt den viktigste jobben i verden. Plei deg selv med GOD samvittighet!

Anonymous poster hash: a84b8...bbf

Å gå hjemme om du har andre alternativer, synes jeg er feil. Husk at det er fellesskapet som betaler sykepengene dine! MEN du skal heller ikke gjøre noe som er skadelig for babyen, eller deg selv. For tunge løft kan trigge bekkenløsning. Du har krav på tilrettelegging når du er gravid! Kanskje kan du jobbe kun vakter der dere er flere på jobb? Ta en prat med legen din, og hør hva han mener du bør unngå i jobben din!!

Jeg mener man bør ha veldig gode grunner for å gå hjemme et helt svangerskap ... Spydde selv daglig til uke 15 men klarte meg på jobb med unntak av 3 fraværsdager. Jobber 100 % som sykepleier ..

Forstår godt at man blir sykemeldt pga kvalme og sånn men nå som formen din er bedre burde du jo prøve deg på jobb syns jeg . Nå vet ikke jeg årsaken til blødningene dine men det er sikkert mulig å tilrettelegge slik at du ikke må løfte tungt ...

Det er mange slitne gravide som kanskje syns det er fristende å gå hjemme men det er lissom ikke gjennomførbart .. Tenk hva dette hadde kostet samfunnet ..

Det er ikke farlig å presse seg litt når man er gravid men de tyngste løftene og risikofyllt arbeid skal man jo holde seg unna, men å være 100 % sykemeldt fra en jobb i lampebutikk syns jeg høres litt drøyt ut . Du kommer jo til å være lei av å gå hjemme før permisjonen begynner : ))

Mener du å slutte eller gå 100% sykemeldt hele graviditeten? Synes du skal gå tilbake på jobb å prøve det ut, se hvordan det går? Får du bare masse vondt så er det jo ikke greit å gå på jobb. Men er det kun pga sjefen så er det jo lav arbeidsmoral... Man kan ikke være sykemeldt pga sjefen er teit, da må man vel heller slutte. Men det er sjeldent greit å jobbe i butikk gravid, det kan fremskynde en del bekkenplager. Og det er ikke greit hvis man er kvalm heller, man kan jo ikke gå ifra butikken :s men kvalmen forsvinner ofte etter uke 13, varierer jo.

Drit i hva andre sier, egentlig. Men du bør være ærlig med deg selv angående sykemelding.

Anonymous poster hash: 54490...348

Annonse

Det som blir feil, er vel å bruke graviditeten som en unnskyldning for å ikke gå på en jobb du mistrives i. Da bør du vel heller vurdere å bytte jobb. De fleste gravide er jo friske nok til å gå på en "normal" jobb. Hvis man f.eks har mange barn sånn som meg, gjør man jo det man alltid gjør selvom man er gravid liksom.... Det er jo ikke sånn at man trenger å slutte å virke.

Syns du skal gjøre som du føler er best for deg jeg!

er du ikke helt komfortabel med å jobbe så skal du ikke jobbe mener jeg.

trives ikke du og stresser så trives ikke babyen og den stresser.

om årsaken er ditten eller datten spiller ingen rolle.

jeg personlig hadde ikke løfte en finger hvis jeg hadde blødd i svangerskapet!

og hva andre måtte syns og mene om det hadde brydd meg der sola ikke skinner for å si det sånn ;)

og jeg syns faktisk det er god nok grunn å være hjemme når du har en jobb du mistrives i og ikke føler du har støtte fra sjefen og du faktisk går rundt å er redd for å være på jobb pga tunge løft, etc...

ikke bare bare å bytte jobb når man er gravid heller, da får du heller ta det den biten der når du er ferdig med permisjonen.

Dersom man får sykemelding som gravid fordi man ikke trives i jobben er det noe riv ruskende galt syns jeg da.

En annen ting er tunge løft. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge men dersom dette er helt umulig er saken en annen..

Det å ikke trives i jobben er ikke noe større grunn om man er gravid eller ikke gravid for sykemelding.: )

Men det er nå bae min mening ; ))

Jeg er hovedsakelig redd for blødninger igjen ved tunge løft (siden det har skjedd to ganger før) og tror ikke sjefen min er noe interessert i å tilrettelegge for meg for å være helt ærlig. Jobber som regel 10-18 eller 12-20 og enten på begynnelsen eller slutten av dagen så et man 2-4 timer alene. De timene vil det være vanskelig å få tilrettelagt. Kan ikke be kunden om å gå å hente esken sin på lageret selv fordi jeg er gravid, da får jeg klaget som går utover butikken! Går på fliser hele dagen og har ingen muligheter til å få satt meg ned utenom lunsj pausen.

Skulle det blitt tilrettelagt for meg måtte jeg jobbet slik at jeg ikke åpnet eller stengte butikken og slike vakter har vi ikke. Er kun to på en dag, en som åpner og en som stenger. Skulle jeg hatt en vakt utenom åpning og stenging så måtte det kommet en annen og tatt de timene for meg og så korte dager settes aldri opp.

Måtte i tillegg alltid spurt en av de andre om hjelp om en kunde skal ha noe som veier litt. Hadde vært helt ubrukelig de dagene vi fikk varer og når de skal settes på plass og henges opp.

Har også veldig ofte vonde smerter (vokse smerter i livmor på en måte, ligamentsmerter?) og da er det gått å få satt seg ned og slappet av da dette kan vare i alt fra et minutt til en time!

Går i tilegg på fliser hele dagen, selvom man har gode sko så merkes dette i bein og rygg etter 8 timer.

Usikker på hva legen min eventuelt sier om det, vil ikke at hun skal tro at jeg bare syter da jeg er oppriktig redd for at det skal skje noe galt!

HI

Nå er det som regel en grunn til at man mistrives da.....nå skriver hu jo også at det ikke er så lett å få støtte fra sjefen og bare det er sikkert en av grunnene til hun mistrives og når hun er i ett svangerskap nå med blødninger på grunn av løft og risikerer å måtte løfte nå på grunn av sjefen ikke er så hensynsfull så burde hu absolutt ikke gå tilbake til jobb.

det finnes noen skikkelig bedritne sjefer og måtte føle seg som en idiot fordi man ber om avlastning burde ikke være ett tema en gang.

men under "riktige" omstendigheter og en grei sjef men du bare ikke liker jobben ja da er jeg enig, men det er som regel en god grunn til man mistrives i jobben og det ikke lett å få seg ny jobb og hvertfall ikke når man er gravid, dessuten så var det andre grunner til å være hjemme også og ikke bare på grunn av mistrivsel.

Annonse

Gjest Bjørketreet

Enig, slik du beskriver det på #11 så synes jeg ikke det høres så bra ut å være på jobb... For å tilrettelegge det ordentlig måtte det nesten vært slik at du aldri var alene på jobb, og dette kan de vel ikke la seg gjøre..

Ja, hold deg hjemme. Det er ikke bra for kropp og sjel å mistrives. Jeg fatter ikke hvorfor man skal tyne seg i disse dager. Er det vm i å gjøre mest mulig? Det er ikke noe rart at jenter i vår generasjon går på den ene smellen etter den andre! Vi er ikke skapt til å jobbe 100%, og i tillegg ta oss av hus og hjem. Det er to fulltidsstillinger, det. Nei, få en sykemelding, og bruk tiden til å tenke over om du vil bytte jobb.

Det finnes forresten også noe som heter svangerskapspenger, dersom jobben du har er skadelig for deg og/eller barnet. Det kan du jo sjekke opp. Jeg får det, da jobben min er helseskadelig på mange måter, og arbeidsgiver ikke kan/vil tilrettelegge.

Nei, HI, ikke ha dårlig samvittighet. Jeg forstår deg! Klem!

Ja som sagt dersom tilrettelegging er helt umulig er det mere forståelig ,men da bør arbeidsgiver meldes sik at det gjøres noe med denne mangelen på vilje til å tilrettelegge. Vet ikke hvor slik meldes fra men det er sikkert et system som tar tak i slike saker. Dersom alle gravide som har arbeid som innebærer at forhold må tilrettelegges ved graviditet skulle blitt sykemeldt 100% hele svangerskapet hadde vel as Norge gått konk

: )

Gjest flykræsj

Dersom man får sykemelding som gravid fordi man ikke trives i jobben er det noe riv ruskende galt syns jeg da.

En annen ting er tunge løft. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge men dersom dette er helt umulig er saken en annen..

Det å ikke trives i jobben er ikke noe større grunn om man er gravid eller ikke gravid for sykemelding.: )

Signerer dette. Jeg mener det bør være tungtveiende grunner for 100% sykemelding et helt svangerskap. De fleste kan gjøre litt. En annen ting er hva i alle dager skal man finne på hjemme i alle de månedene?. At du mistrives i jobben er leit, men det gjorde du kanskje før du ble gravid også? Enig i at veldig tunge løft bør unngås i graviditet og tilrettelegges for. Men det er jo ikke sånn at man ikke kan løfte noe som helst. Dersom alt er normalt er det ikke farlig å bære og løfte litt tunge ting. Hva legen din vil si? Vel, min lege nærmest kaster sykemelding etter gravide. Han sa at i løpet av årene som fastlege hadde han hatt to tilfeller hvor gravide ikke hadde blitt sykemeldt ila svangerskapet hvorav jeg var den ene. Blir spurt hver gang om jeg vil "ha sykemelding"... Synes det er en noe slapp holding hos en lege! Men sikkert stor forskjell blant dem også

Signerer dette. Jeg mener det bør være tungtveiende grunner for 100% sykemelding et helt svangerskap. De fleste kan gjøre litt. En annen ting er hva i alle dager skal man finne på hjemme i alle de månedene?. At du mistrives i jobben er leit, men det gjorde du kanskje før du ble gravid også? Enig i at veldig tunge løft bør unngås i graviditet og tilrettelegges for. Men det er jo ikke sånn at man ikke kan løfte noe som helst. Dersom alt er normalt er det ikke farlig å bære og løfte litt tunge ting. Hva legen din vil si? Vel, min lege nærmest kaster sykemelding etter gravide. Han sa at i løpet av årene som fastlege hadde han hatt to tilfeller hvor gravide ikke hadde blitt sykemeldt ila svangerskapet hvorav jeg var den ene. Blir spurt hver gang om jeg vil "ha sykemelding"... Synes det er en noe slapp holding hos en lege! Men sikkert stor forskjell blant dem også

Sniker meg inn fra 3 tri.

Jeg signerer dette også! Hvem pokker elsker jobben sin? Alle har gode og dårlige dager, jeg har vært fast bestemt på å jobbe lengst mulig i svangerskapet. Jeg jobber skift i butikk i tillegg til og være trenings instruktør i bla Zumba :)

Jeg sa klart i fra til sjefen at jeg ikke kan løfte tungt lengre, noe som sikkert plager han siden jeg har vært lagersjef før og vært vant med at jeg flytter Miele vaskemaskiner (100kg!!) rundt som ingenting.

Men nå når jeg ikke kan forklarer jeg kundene at det tar litt tid før Evt vareutlevering fordi jeg må få kollegaer til og hjelpe meg. Kundene skjønner at en gravid ikke kan løfte og bære tungt.

Men i siste ende er det jo opp til en selv hva man syns er tungt...

Min lege og 2 ut av 3 JM jeg har vært hos har nesten slengt sykemelding etter meg "fordi du er gravid" men jeg er jo ikke syk så jeg jobber fortsatt. Har 8 uker igjen til termin nå.

Så bit i det sure eplet, gå på jobb og hold ut så lenge du klarer :)

sorry altså, men kjenner jeg blir litt irritert.....LESER  dere i det hele tatt alle innleggene??

for at dere syns det er greit å løpe risiko så skal alle andre gjøre det også?

Kan dere med hånden på hjertet si at dere hatt gitt blaffen i om dere blødde av løft, stress o.l og fortsatt gått på jobb som om alt var greit??

Jeg har selv vært i en jobb som var til tider stressende, dårlig sjef, og jeg mistrivdes forferdelig mye.

Jeg hadde ingen ting i mot jobben for jobben var kjempe fin, men jeg mistrivdes på grunn av forholdene.

veldig stor forskjell på ikke  like jobben og mistrives i jobben.

Det hele endte med langtidssykemelding og lå drit sjuk med sterke magesmerter og magesår symptomer i 6 uker.

tør ikke tenke på hvis jeg hadde vært gravid...

Gjest flykræsj

Vel, her er der vel snakk om 100% sykemelding HELE svangeeskapet, iflg første innlegg i alle fall (ønsker seg ikke tilbake på jobb). Det finnes mellomting som gradert sykmelding, krav om tilrettelegging osv. Dersom det er konflikt med sjef om tilrettelegging er det vanlig med er møte med arb.giver og evt lege for å lage en plan for resten av svangerskapet. Dersom legen sier at symp er helt uforenlig med å jobbe og at hun ikke kan stå, gå eller bære nornting pga truende abort er jeg helt enig i at sykemld er riktig. Dersom det dreier seg om ufarlige småblødninger (det vet jo ikke vi som svarer på forumet), trøtthet og generell mistrivsel så mener jeg det er feil å legge seg hjemme i månedsvis . Til syvende og sist har jo ikke vi på BIM noen innflytelse over dette i det hele tatt. Men når noen starter er tråd og spør om andres mening må det jo være ok å skrive hva man faktisk mener om saken. At der er ulike meninger rundt dette spørsmålet er vel verken overraskende eller uimelig?

Gjest usababy

Jeg syns du skal være hjemme med god samvittighet.

Syns det er for mange som går altfor langt, tar sjanser og driver seg selv så langt at en kanskje går på en skikkelig smell til slutt.

Du skal tross alt ha overskudd til å ta vare på babyen også, det går du ikke om du tvinger deg på jobb og risikerer å slite deg ut så du blir langtidssykemeldt, som jeg forstår mange mener en bør. Ta hensyn til kroppen din, og når det ikke kan tilrettelegges heller så ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å få sykemelding.

eg skjønner HI veldig godt, samtidig som eg også er enig i at ein graviditet ikkje er ein sjukdom. I alle fall så lenge det er eit "normalt" svangerskap. Eg har fått innvilga svangerskapspengar fordi arbeidsgivar ikkje vil tilrettelegge. Eg meiner at han kan gjer det, men han er så sta og vil ikkje endre på noko, og då blei fastlegen min irritert og sa at me skulle søke svangerskapspengar. I tillegg blir dette svangerskapet rekna som eit risikosvangerskap pga at eg fekk alvorleg svangerskapsforgiftning i veke 23 i fjor. Denne gongen ynskte eg å gjera noko annleis, t.d gå i 50% på jobb, men ein del endringar og styr førte til at det som ville vore perfekt tilrettelegging for meg, ikkje var noko arbeidsgivar syntes noko om. 

Lurer jo litt på korleis det skal gå å vere heime heile hausten, men vil prøve å få  inn litt rutinar, gå tur, bake og litt sånt på føremiddagane, slik at eg ikkje blir sofagris ;)

Trur det er viktig å kjenne på korleis ein har det, og prioritere seg sjølv og den i magen før alt anna. Dette er jo berre nokon få mnd av livet. At nokon ikkje skjønar valg ein tar, får berre våge seg, for det er berre du sjølv som kan føle på kva som er rett for deg.Arbeidsgivar er plikta til å anten tilrettelegge eller sei at han ikkje kan gjere det, slik at du kan få svangerskapspengar. 

Hei jenter, en liten oppdatering.

Var hos lege idag å forklarte bekymringene mine angående blødninger.

Fikk to uker til sykemelding og beskjed om å snakke med arbeidsplassen angående tilrettelegging (slik at jeg slipper å løfte, jobbe alene osv).

Ringte til sjefen min med en gang og forklarte mer enn jeg behøvde og sa faktisk at jeg hadde blødd i samarbeid med løfting. Hun sa da akkurat det jeg forventet. At hun ikke fikk tilrettelagt noe så lenge jeg ikke kunne løfte no særlg eller være alene i butikken. Skal til legen igjen om to uker å så høre hva som blir å gjøre videre da.

Da er sjefen din bare ikke villig.. Jeg fikk tilrettelegging på jobb, hvor sjefen leide inn ekstra personale på jobb de timene det trengtes. Det gis støtte for sånt fra NAV, og koster jobben min veldig lite! Det gjorde at jeg kunne jobbe mye lenger enn alternativet.. Synd med slike arbeidsplasser...

Gjest flykræsj

Hei jenter, en liten oppdatering.

Var hos lege idag å forklarte bekymringene mine angående blødninger.

Fikk to uker til sykemelding og beskjed om å snakke med arbeidsplassen angående tilrettelegging (slik at jeg slipper å løfte, jobbe alene osv).

Ringte til sjefen min med en gang og forklarte mer enn jeg behøvde og sa faktisk at jeg hadde blødd i samarbeid med løfting. Hun sa da akkurat det jeg forventet. At hun ikke fikk tilrettelagt noe så lenge jeg ikke kunne løfte no særlg eller være alene i butikken. Skal til legen igjen om to uker å så høre hva som blir å gjøre videre da.

Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for den gravide har du krav på svangerskapspenger. Står veldig greit her dersom du vil lese litt.  http://www.nav.no/familie/svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/svangerskapspenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...