Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 http://m.db.no/labrador/articles/245/245143/24514374/24514374/24514374.php5?www=1 Har dere lest denne? Nyttig eller unyttig? Anonymous poster hash: 4522c...f06
Musemorbr / Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Greit at trass ikke nødvendigvis er trass, men Juul har desverre ikke fasiten. Når et barn legger seg på rygg, hyler og sparker, fordi det er fly forbanna over å selv ha mistet noe på gulvet, da nytter ikke Juul-pedagogikken. Når alt er feil bare fordi det er det, må man av og til skjære igjennom og bli litt streng. Trassalderen er et lettere ord enn løsrivnings-overreaksjons-prøve-selv-alderen, så jeg antar at ordet ikke forsvinner med det første, selv om de aller ferreste av oss mener at barn traser bare for å trasse.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 Juul er en fantastisk mann som jeg synes det er synd at ikke flere har oppdaget! Men jeg tror man må lese mer enn bare denne artikkelen av Juul for å virkelig forstå hva han mener. Det går ikke alltid å følge hans råd, men å ha hans grunntanker i bakhodet gjør meg til en mer tålmodig mor. Og det gir meg bedre verktøy for å takle mange ulike situasjoner. Forøvrig er jeg enig i at trassete foreldre skaper trassete barn. (og jada, jeg har en trassegutt selv). Det som er synd er at så mange foreldre går i forsvarsposisjon når de leser Juul. Jeg lurer alltid på hvorfor? Anonymous poster hash: 6f94e...d93
Guttaboys Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Jeg liker også Juul og hans tankegang/teorier. Men som med alt annet, så er det gjerne ikke så svart/hvitt som han skal ha det til. I en hektisk hverdag kan realiteten fort bli litt annerledes..
Gjest sussie77 Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Liker også Juul og er enig med mye av det han sier. Skjønner ikke hvorfor så mange har imot han. Men er ikke alle rådene hans som er så lett å gjennomføre bestandig i en hektisk hverdag, men har de i bakhodet, og det hjelper masse.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Greit at trass ikke nødvendigvis er trass, men Juul har desverre ikke fasiten. Når et barn legger seg på rygg, hyler og sparker, fordi det er fly forbanna over å selv ha mistet noe på gulvet, da nytter ikke Juul-pedagogikken. Når alt er feil bare fordi det er det, må man av og til skjære igjennom og bli litt streng. Trassalderen er et lettere ord enn løsrivnings-overreaksjons-prøve-selv-alderen, så jeg antar at ordet ikke forsvinner med det første, selv om de aller ferreste av oss mener at barn traser bare for å trasse. Juul skriver vel her om trass i betydning av å ikke ville gjøre som foreldre sier, altså bestemme over seg selv. Et barn som hyler fordi det mister noe i gulvet trasser ikke, men "sørger". Juul skriver i en av sine bøker at barn som "sørger", feks hyler fordi hun ikke får is når hun vil, er et sunt barn som skal få ha sin sorgreaksjon i fred. Anonymous poster hash: 6f94e...d93
MammantilNurket Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Tillater meg å påpeke at Jesper Juul er terapeut - IKKE pedagog. Såkalt trassalder eller "selvstendighetsalderen" (you say potato ... osv.) er styrete. Det er ikke noe kult når den søte, lille (over natten) forvandles til et rasende, spyttende og frelsende lite troll. Likevel er trassalderen viktig - den har faktisk en funksjon og det må vi ikke glemme.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Enig i mye av det han sier, og trodde det var en kjennsgjerning at trass er frarivelse. Men, i dagens jetset samfunn og tette søskenflokker så har man ikke alltid anlenind til å være rolig og besinnet og hyggelig i beskjeder som blir gitt. Scenarioet om å kle på seg selv en travel morgen vil for de fleste ende med at man kler på en sinna barn og bærer ham/henne ut i bilen. Så kan man snakke om hvorfor det ble sånn på vei til BHG. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke kan la 5 åringen diktere hvordan ting skal gjøres hver gang. Noen ganger må jeg skjære gjennom med korte og konsekvente beskjeder. Han kan bli sint, og jeg forstår sinnet hans, men jeg kan ikke la være å komme tidsnok til jobb hver gang han får en lyst til å gjøre ting på sin måte heller. Også er det jo dette med forståelsen til barnet og da, hvor mye forstår en 2 åring? Hvis barnet plutselig en dag nekter plent å spise brødskiva fordi det ikke er Nugatti på, og man prøver å forklare at Nugatti er kun i helger eller spesielle anledninger, hva skjønner barnet av det du sier? Hva hvis barnet ikke skjønner, og du må korte ned til "Nei, ikke i dag" da vil jo barnet bli sinna, men man kan jo ikke la barnet diktere Nugatti på skiva hver dag heller Ja, man skal møte barnet på hans/hennes banehalvdel, det er vanskelig å bli stor og selvstendig, men man må godta at sinna små trassetroll vil forekomme, og det betyr ikke at er en dårlig mor/far. Alle barn går jo gjennom dette, og man vil få en konflikt eller 5 i løpet av denne fasen, sånn ere bare
Light of my life Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Som førstegangsmor med ei lita snuppe på nesten 2 som for litt siden begynte å si nei med et smil om munnen var dette kjempeinteressant lesning! Skjønner at det ikke alltid er som Juul beskriver, men grunnprinnsippene er nyttige å ha i bakhodet når "trass" situasjonene oppstår.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Når poden smillebd peker på hylle nipset. For så å slenge seg ned å gråte fordi han ikke fikk det. Trur jeg ikke det er seg selv som eget individ han har oppdaget. Trur heller han prøver å teste grenser å se om han får viljen sin ved gråt.
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 17. august 2013 #12 Skrevet 17. august 2013 Interessant lesning, men jeg sitter igjen med spesielt et spørsmål til følgende situasjon: Sitat: "Hvis de voksne faktisk ikke har tid til å vente de få minuttene ekstra, kan de sette seg på huk foran barnet og si: «Jeg vet godt at du helst vil gjøre dette selv, men akkurat nå har jeg det travelt, så jeg vil gjerne gjøre det for deg, hvis det er i orden?» " Hva hvis barnet fremdeles sier "nei, klarer selv"? Hvordan responderer man på det? Jeg har alltid prøvd å ikke stille spørsmål der jeg vet at barnet ikke har noe valg. Jeg sier aldri "skal du legge deg, skal vi ta på regntøy siden det regner ute" osv. Når det er ting man må, da forteller jeg barnet at "siden det regner, må vi ta på regntøy. Nå er det kveld og du skal legge deg." Så kan man heller gi valgmuligheter der det er reelt at barnet får bestemme. Det er greit å møte barnet og ta hensyn til deres meninger og følelser, men noen ganger bestemmer de voksne og sånn må det være.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 17. august 2013 #13 Skrevet 17. august 2013 Når poden smillebd peker på hylle nipset. For så å slenge seg ned å gråte fordi han ikke fikk det. Trur jeg ikke det er seg selv som eget individ han har oppdaget. Trur heller han prøver å teste grenser å se om han får viljen sin ved gråt. Helt riktig at han tester grenser, men det er akkurat det å bli selvstendig betyr, at man prøver og feiler seg frem til hva som må gjøres for at ting skal bli som man vil Det er jo ikke for å være atal eller ufin, barna vet bare ikke hvordan de skal få frem sitt ønske, og barn takler nederlag svært dårlig (dette gjelder også en del voksne ). Det som man skal ta med seg av denne artikkelen, mener jeg, er at man skal ha rom for at barnet kan ha slike faser uten å skulle diktere ALT med tilsnakk/kjeft. Ja, det MÅ være tilfeller hvor man blir streng og sier nei bestemt og ikke gir noe, men i det store og hele skal man la barnet prøve ut sin selvstendighet og la det styre selv og prøve å sette seg inn i barnets verden. De lærer fort nok å bruke vær så snill og fornuftige kommentarer for å vise hva de vil, det er bare i starten at alt blir hyl og skrik Gå foran med et forbilde som tydelig viser at man lettere får sitt ønske hvis man er høflig så vil barnet fort skjønne tegninga
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #14 Skrevet 17. august 2013 Med fare for å gjenta meg selv: Dette handler ikke om å få/ikke få det man har lyst på (nugatti på skiva, nipset på hylla), det handler om å forsøke å bli selvstendig og beherske daglige ting som foreldre pleier å utføre for barna. For de som synes dette er interessant anbefaler jeg Juul sin bok: kunsten å si nei. De som tror at Juul oppfordrer til å være grenseløse foreldre har misforstått. Anonymous poster hash: 6f94e...d93
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #15 Skrevet 17. august 2013 Jeg liker Juul veldig godt og har lest det meste han har gitt ut av litteratur. Nå som jeg har en unge selv i "selvstendighetsfasen", så ser jeg at mye av de han vil formidle ikke lar seg gjøre i praksis, iallfall ikke med mitt barn. Men greit å a med seg i bakgrunn sammen med annen "fagkunnskap". Som så mange andre her også mener, ser jeg. Anonymous poster hash: 66975...b9d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #16 Skrevet 17. august 2013 Jeg synes vanligvis Jesper Juul er full av piss, men har har noen gode poeng innimellom. Anonymous poster hash: aeb40...a44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå