Gå til innhold

Bruker linser, men har så innmari tørre øyne!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg byttet linsemerke. Bruker acuvue oasys nå (garantere ikke for stavemåten), og har ikke tørre øyne i det hele tatt lengre:-)

Anonymous poster hash: a9fc6...00d

Jeg bruker DD supreme, de skal visst være veldig gode, men jeg , sliter llikevel. Har prøvd andre linser også. Noen som puster og noen som fukter. Med de har jeg følt at jeg fikk tåkesyn, så tydeligvis passet de ikke til meg. Kan sjekke de du nevner med optiker:-)

HI

Anonymous poster hash: fd556...999

Jeg måtte rett og slett slutte med linser...

Det er forskjell på tåreproduksjonen vår og noen har bare tørrere øyne enn andre, vi med litt tørre øyne sliter med linser siden linsene jo skal flyte i tårevæsken.

Optikeren sa at jeg har litt liten tåreproduksjon og derfor flyter ikke linsene så godt, jeg ble bare verre og verre. Til slutt kjentes det ut som linsene sugde seg fast i øyet og at øyet var fullt av grus etter bare et par timer med linser på, så jeg ble anbefalt å slutte med dem. Jeg tåler ikke linser så godt, sånn er det bare.

Anonymous poster hash: fc13e...e46

Det er forskjell på tåreproduksjonen vår og noen har bare tørrere øyne enn andre, vi med litt tørre øyne sliter med linser siden linsene jo skal flyte i tårevæsken.

Optikeren sa at jeg har litt liten tåreproduksjon og derfor flyter ikke linsene så godt, jeg ble bare verre og verre. Til slutt kjentes det ut som linsene sugde seg fast i øyet og at øyet var fullt av grus etter bare et par timer med linser på, så jeg ble anbefalt å slutte med dem. Jeg tåler ikke linser så godt, sånn er det bare.

Ja, har tenkt om det rett og slett ikke passer for meg i det hele tatt, men har en jobb der briller er upraktisk og er heller ikke så vant til å gå med de ute. Jeg blir egentlig tørr omtrent med det samme linsene er på..

Ja, har tenkt om det rett og slett ikke passer for meg i det hele tatt, men har en jobb der briller er upraktisk og er heller ikke så vant til å gå med de ute. Jeg blir egentlig tørr omtrent med det samme linsene er på..

Jeg valgte å ta sjansen på laseroperasjon, selv om en av bivirkningene på det kan være tørre øyne og jeg dermed kunne risikere å bli verre...

Jeg tenkte at jeg fungerte jo godt uten linser, da merket jeg ikke noe til mine tørre øyne, så om jeg etter en operasjon ville merke litt tørre øyne og kanskje måtte dryppe de litt av og til ville det være verdt det for å slippe briller og linser.

Jeg fikk riktignok litt tørrere øyne, de er tørre når jeg våkner om morgenen og svir litt da. Det første jeg gjør om morgenen er å dryppe øynene, men resten av dagen merker jeg ingenting til at jeg har tørre øyne og det er deilig med perfekt syn.

Jeg har ikke angret på operasjonen i det hele tatt, veldig fornøyd med resultatet. Båre nærsynthet og skeive hornhinner er rettet opp.

Annonse

Jeg hadde også det problemet etter å ha brukt linser i nesten 10 år. Var ikke flink til å avlaste med briller, og ble aldri komfortabel med briller. Så etter å ha hatt en del problemer med fastsugde linser på ettermiddagen, røde vonde øyne tok jeg en laseroperasjon. Har aldri angret, og tipper jeg snart har spart inn kostnadene.

Jeg har hatt samme problemet, men har funnet linser som endelig funerer :)

Jeg bruker AirOptix Night & Day.

Disse er visstnok laget på samme måte som "bandagelinser" som gis pasienter med skade på øyet som må bruke linse for å minske friksjon mellom øyet og øyelokket.

Man kan egentlig sove med disse linsene og bytte dem bare en gang i måneden. Men jeg sover ikke med dem lenger, da ble jeg etter hvert tørrere i øynene.

Jeg får fort proteinbelegg på linsene mine, og det er nesten det som er det største problemet ift at øynene blir tørre hos meg. Med det samme det er litt belegg på linsene føles linsene tørre. Derfor bruker jeg en linsevæske som også fjerner proteinbelegg hver natt. Jeg tåler heller ikke noen som helst konserveringsmidler i linsevæsken, da får jeg også veldig tørre øyne (selv på merker som optikere sier er sååå skånsomme).

Linsevæsken det er snakk om heter "EverClean". Den er veldig skånsom mot øynene, og jeg har aldri vært borti å oppleve at jeg tar på meg "nye" linser hver morgen. Proteinbelegget fra dagen før er borte.

Dessverre så er det ikke så mange optikere som fører dette merket, så jeg hamstrer når jeg først får tak i det!

Så min løsning er blitt AirOptix Night & Day som jeg kun bruker på dagen og ikke sover med.

Og EverClean linsevæske.

Det blir selvfølgelig litt dyrer når man bruker en dyrere linsevæske, men for meg er det definitivt verdt det! :)

Anonymous poster hash: e0ae5...4dc

Hvis du ikke har skjeve hornhinner, så vil jeg anbefale dailies total1 og at du avlaster mest mulig med briller i tillegg. Selvfølgelig skal du gjøre det i samarbeid med optikeren din, sånn at du er sikker på at den linsa passer dine øyne. Det er det de fleste kundene mine er fornøyd med, jeg jobber som optiker.

Laseroperasjon som flere sier de har vært fornøyd med, er også et alternativ, men som en skriver, så kan man være uheldig å bli mer plaget av tørre øyne etter operasjonen og da er det verre å gjøre noe med...

Anonymous poster hash: 8144f...f1d

Jeg byttet linsemerke. Bruker acuvue oasys nå (garantere ikke for stavemåten), og har ikke tørre øyne i det hele tatt lengre:-)

Jeg bruker DD supreme, de skal visst være veldig gode, men jeg , sliter llikevel. Har prøvd andre linser også. Noen som puster og noen som fukter. Med de har jeg følt at jeg fikk tåkesyn, så tydeligvis passet de ikke til meg. Kan sjekke de du nevner med optiker:-)

HI

Prøv å bytt til comfort+ eller comfort pro, de holder bedre på fuktigheten. Acuvue moist er også kjempegode til tørre øyne. Ellers er acuvue oasys svært gode linser, men dette er 14-dagerslinser.

Jeg jobber med dette til daglig, og i de fleste tilfeller er en dagslinse det bedre valg(avhengig av styrker og hvordan linsen sitter på øyet, så klart), da det er mer hygienisk, og om den blir tørr tar man en ny. Flerdagslinser blir tørrere jo lengre ut i perioden man bruker dem.

Bestill deg en time til linseoptikeren din, så han får tatt en titt på øynene dine og for å høre hva han anbefaler.

HI

Prøv å bytt til comfort+ eller comfort pro, de holder bedre på fuktigheten. Acuvue moist er også kjempegode til tørre øyne. Ellers er acuvue oasys svært gode linser, men dette er 14-dagerslinser.

Jeg jobber med dette til daglig, og i de fleste tilfeller er en dagslinse det bedre valg(avhengig av styrker og hvordan linsen sitter på øyet, så klart), da det er mer hygienisk, og om den blir tørr tar man en ny. Flerdagslinser blir tørrere jo lengre ut i perioden man bruker dem.

Bestill deg en time til linseoptikeren din, så han får tatt en titt på øynene dine og for å høre hva han anbefaler.

Takk for tips! Skal bestille meg time snarest hos optiker:-) dette har blitt værre med årene og spesielt etter fødsel.

Noen gode tips? Har prøvd øyedråper og salve, men effekten går fort over..

Følgende kan hjelpe:

- vente en time etter du har stått opp med å ta på linser

- drikk rikelig gjennom dagen

- bytte linser

- vaske linsene bedre når du tar de av

Tørrere øyne kan komme av hormonendringer som følge av hormonprevensjon eller endringer etter svangerskap. Det kan også komme av at du ikke blunker godt nok(ufullstendig), men det er jo ikke så lett å lære seg å blunke bedre liksom...

Annonse

Noen gode tips? Har prøvd øyedråper og salve, men effekten går fort over..

Følgende kan hjelpe:

- vente en time etter du har stått opp med å ta på linser

- drikk rikelig gjennom dagen

- bytte linser

- vaske linsene bedre når du tar de av

Tørrere øyne kan komme av hormonendringer som følge av hormonprevensjon eller endringer etter svangerskap. Det kan også komme av at du ikke blunker godt nok(ufullstendig), men det er jo ikke så lett å lære seg å blunke bedre liksom...

Takk for svar:-) Å tenke over hvordan man blunker blir vel litt vanskelig å huske på, ja:-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...