Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Jeg skal kanskje opereres 2-3 mnd etter fødsel av mitt første barn og må da bruke smertestillende en stund, hvor lenge har jeg ikke peiling på. Det som bekymrer meg mest er ammingen, siden det ikke kan kombineres med smertestillende. I tillegg skal jeg kanskje (kommer ang på tilstanden etter fødsel) ta en medisin for noe helt annet som jeg ikke kan ta nå som gravid, og har glemt å spørre om jeg kan ta den og amme. Tipper at jeg ikke kan det. Er lenge til neste gang jeg skal til legen og ennå en stund til termin så vil ikke virke hysterisk å ta det opp ennå, jordmor vet garantert ingenting om den medisinen og jeg vet ikke hva den heter heller. Nå har jeg ikke født ennå og har ennå ikke begynt å lekke melk så for alt jeg vet kan det hende at jeg ikke får melk, men samtidig så er jo sjansen stor for det. Jeg har tenkt på det å pumpe og fryse ned morsmelka, men om det er snakk om medisin og smertestillende i flere uker så går det jo ikke an. Kan ikke pumpe f.eks 50 liter heller Hvor lenge kan morsmelka være i fryseren? Og er det tilfeldig om babyen vil godta å kombinere det å drikke morsmelkerstatning og morsmelk? Eller godtar de fleste babyene det? Om det blir tomt for morsmelk i fryseren så babyen bare får mme etterhvert, vil den like morsmelk etterpå trur dere? Hva gjør vi om den ikke vil ha mme i utgangspunktet? Jeg må vel pumpe daglig når jeg går på medisiner og smertestillende for å ikke miste melka? Jeg har lyst å amme så lenge det går, men selvsagt går det ikke så går det ikke. Jeg må også ta vare på min egen helse. Det kan hende at operasjonen ikke blir noe av eller at det kan utsettes lenger, men medisinen bør jeg ta om tilstanden er som nå eller blir verre. Jeg tenker på å ta dette opp med jordmor, altså bare det med ammingen, om hvordan jeg kan gjøre det. Jeg skal på kontroll om 1,5 uke. Men hva tenker dere? Noen som har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde dere? Anonymous poster hash: 81766...f96
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Du kan spørre om medisiner på tryggmammamedisin.no. De kan fortelle deg hva du kan ta og ikke under amming. Anonymous poster hash: 77841...84a
Musemora Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Det finnes masse medisiner du kan ta under amming. Vet jo ikke hvilken operasjon du skal ta? Hvis du forteller det kan jeg muligens si noe om hva slags smertestillende og hvor lenge du må bruke det. Vi går veldig raskt over på bare paracet og voltaren. Etter ett par dager ca.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Du kan spørre om medisiner på tryggmammamedisin.no. De kan fortelle deg hva du kan ta og ikke under amming. Anonymous poster hash: 77841...84a Litt vanskelig å spørre om medisiner når jeg ikke vet navnet på de Vet ikke om det er snakk om paracet eller morfin, og har ikke peiling på hva den andre medisinen heter. Det finnes masse medisiner du kan ta under amming. Vet jo ikke hvilken operasjon du skal ta? Hvis du forteller det kan jeg muligens si noe om hva slags smertestillende og hvor lenge du må bruke det. Vi går veldig raskt over på bare paracet og voltaren. Etter ett par dager ca. De skal fjerne noe væske i hodet, vet ikke hva det innebærer, har ikke spurt siden jeg tenkte ikke på å spørre før jeg ble utskrevet av sykehuset, det skjedde litt fort. Kanskje det er et enkelt lite inngrep. Ser egentlig ikke for meg sterke smertestillende i mange dager. Anonymous poster hash: 81766...f96
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Hei!Det er mye smertestillende du kan ta, selv om du ammer. Jeg startet med kraftige gallesteinsanfall noen dager før fødsel, og de fortsatte dagen etter at barnet kom ut. Brukte mye smertestillende, da de kom med et til to døgns mellomrom. Ble operert bare to uker etter fødselen, og fikk mye sterke smertestillende i forbindelse med det også. Så lenge de vet at du ammer, så finner de alternativer du kan bruke. Ammet også rett etter at jeg kom fra oppvåkning. Gikk helt fint!Lykke til! Anonymous poster hash: 2c948...2bd
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Hei! Det er mye smertestillende du kan ta, selv om du ammer. Jeg startet med kraftige gallesteinsanfall noen dager før fødsel, og de fortsatte dagen etter at barnet kom ut. Brukte mye smertestillende, da de kom med et til to døgns mellomrom. Ble operert bare to uker etter fødselen, og fikk mye sterke smertestillende i forbindelse med det også. Så lenge de vet at du ammer, så finner de alternativer du kan bruke. Ammet også rett etter at jeg kom fra oppvåkning. Gikk helt fint! Lykke til! Anonymous poster hash: 2c948...2bd Å bra å høre Trudde at man måtte være forsiktig med det. Anonymous poster hash: 81766...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå