Gå til innhold

Syns at brød er så innmari dyrt, så kjøper billigkneip til 6-7,-. Men er litt kjedelig brød det også..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tre unger i hus går det med en del brød, selv spiser jeg mest knekkebrød. Har tenkt jeg skulle kjøpe litt sunnere brød varianter, men unga vil helst ikke ha med hele korn. Og selv om jeg kjøper et relativt rimelig brød til rundt 23,-, så får jeg jo likevel 3 kneippbrød til samme prisen. Har dårlig råd!!

Hva slags brød kjøper andre med lite matbudsjett??

Anonymous poster hash: d864f...aa6

Skrevet

Hva med å bake feks på søndager og fryse ned. Følg med tilbud på brød, handle inn og fryse ned.

Anonymous poster hash: 14184...4a0

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Prøvd rema godt kjøp grovt? Er jo dyrere enn kneip, men mer fiber

Skrevet

Hvor mye koster det på rema da?

Obs har fast tilbud på 3 brød til 39 kr.

Ellers er det mye rimeligere å bake selv. 

Jeg blir ofte lei av en av delene, så baker mye i perioder, så kjøper jeg, baker igjen ... 

Anonymous poster hash: 4d403...2e4
Skrevet

Hvor mye koster det på rema da? Obs har fast tilbud på 3 brød til 39 kr. Ellers er det mye rimeligere å bake selv.  Jeg blir ofte lei av en av delene, så baker mye i perioder, så kjøper jeg, baker igjen ...  Anonymous poster hash: 4d403...2e4

Jeg gjør som deg baker i perioder og kjøper i perioder.

Obs har hatt noe forandring i brøene på tilbud, heldigvis.

Men baker en god del, det sparer man på.

Kjører og over grensen og kjøper slike raskenbrød på 1.2 kg, 2 for 40

Anonymous poster hash: 95d89...d97

Skrevet

bak brødene selv! Mye bedre og billigere!

Du kan kjøpe 3 pk med mel på OBS for 30kr, olje for 30kr, og gjær for 10kr. (10kr for 1kg med grovt mel og så salt) dette kan fort bli 12-14brød for ca, 100kr..

Anonymous poster hash: 82082...420
Skrevet

Rema 1000 sitt Godt Kjøp Grovbrød koster 16 kr, smaker godt og er uten hele korn (3 av 4 på grovhetsskalaen). Og Coop Obs sitt 3 for 39 tilbud er også supert (Coop Obs Xtra har 2 for 29), men synd at Havre-brødet ikke er på tilbud lenger..

Anonymous poster hash: a270a...5fd
Skrevet

Da baker du brød!!:-)

Prøv dette supersunne brødet, fra bakeren i Lom. Det er 4 kornbrød, og du kan velge om du vil ha hele korn eller ei.

Råvarekosten på disse er 10 kr pr stk, de er veldig holdbare og inneholder lite gjær.

Begynn å bak!

Trinn1:

Kok opp 4 dl vann og hell det over 

200 g helkorn hvete

100 g sesamfrø

100 g linfrø

100 g solsikkefrø

(Her kan du velge å kjøre de tørre frøene med sstavmiker/foodprosessor for å kverne de i småsmåbiter først)

la stå i min. 2 timer. (Jeg bruker å la de stå over natta)

Trinn 2:

1 liter vann

1/2 pk fersk gjær

40 g knust havsalt

1,2 kg hvetemel (kan hende du må ha i bittelitt mer slik at deigen ikke blir for klissete)

125 g siktet rugmel

125 g sammalt rug grovmalt

Eltes i kjøkkenmaskin (helst) i 10 minutter, la deigen heve i 40 minutter under plastfolie, gjerne i lunkent vannbad, eller på et lunt sted. Eller til dobbelt størrelse på deigen.

Del i 4 like emner, jeg har kommet frem til at hvert deigemne skal veie ca 900 g.

Pensle deigemnene med vann og rull i frøblanding (tørre frø utenom) eller la vær. Legg i form.

Etterhev i 1,5 t.

Stekes midt i ovnen på 210 °C i ca 40 minutter. Noen ganger skrur jeg ned temperaturen litt og steker litt lengre, dette ser du an. Sjekk om de er ferdige med å ta ut brødet av formen og bank under det. Er det en "hul" lyd er det ferdig.

Slenger med en god oppskrift på knekkebrød også, supersunne og gode!

1 dl havregryn

2 dl sammalt rug grovmalt

1/2 dl sesamfrø

1/2 dl linfrø

1/2 dl gresskarkjerner

1 dl solsikkefrø

1/2 ts salt

1 ts sukker

3,5 dl vann

Rør sammen og la stå noen minutter slik at røra får satt seg litt.

Smør utover et stekebrett med bakepapir/silikonfilm og stek på midterste rille på 170 grader i 10 minutter.

Ta ut ut rut opp knekkebrødene slik du ønsker med en pizzaslicer.

Sett inn og stek videre i 40 nye minutter.

Så setter du døren så vidt på gløtt og steker videre ca en time(?) på 150 grader. Sjekk at de er helt sprø før du ta de ut.

Kneipp er greit en gang i blant men det er ikke særlig grovt brød (har jobbet på et bakeri)

Skrevet

Barna syns at kneip er best da, bare jeg som syns det godt kunne vært litt grovere. Har også vurdert godt kjøp grovbrød fra Rema, men tror faktisk det veier mindre enn billigkneipen. Mener at OBS brødene som er på tre for 39,- tilbud er brød en av barna ikke liker noe særlig. Ikke greit med tre med forskjellig smak. Men kneipen liker alle tre.

HI

Skrevet (endret)

Med tre unger i hus går det med en del brød, selv spiser jeg mest knekkebrød. Har tenkt jeg skulle kjøpe litt sunnere brød varianter, men unga vil helst ikke ha med hele korn. Og selv om jeg kjøper et relativt rimelig brød til rundt 23,-, så får jeg jo likevel 3 kneippbrød til samme prisen. Har dårlig råd!!

Hva slags brød kjøper andre med lite matbudsjett??

Ja, vi kjøper billigkneip. På rema og coop er det ikke så aller verst kvalitet på det. Kjøper mye om gangen ferskt, og fryser ned. Smaker ferskt når det blir tatt ut av fryseren. Men vi baker også en del selv. Mener å ha sett en test som sa at billigkneip slettes ikke var det verste brødet man kunne spise. Ungene våre liker denne kneipen bedre enn hjemmebakt brød og flere andre brødsorter, såe da er valget enkelt ;-) Endret av Lykke X 4
Skrevet

Tipser deg om at kornbrød selges for 10kr pr.pakke hos Spar denne uken:) d blir veldig billige brød.

Anonymous poster hash: 6bd9b...07c

Skrevet

Hvorfor skal man spise brød?

Anonymous poster hash: f5a1d...00d

Skrevet

Hvorfor skal man spise brød?

Anonymous poster hash: f5a1d...00d

Synes det er det greieste alternativet til barna til frokost og kvelds, og enkelt å ha i matboksen. Holder seg greit osv. Og tar ikke så lang tid å ta ut noen skiver og smøre heller. Viktig å ha noe kjapt og enkelt på morgenen ihvertfall. Kan ikke tenke meg noe bedre alternativ pris og tidsmessig?

HI

Skrevet

Prøv dette supersunne brødet, fra bakeren i Lom. Det er 4 kornbrød, og du kan velge om du vil ha hele korn eller ei.

Råvarekosten på disse er 10 kr pr stk, de er veldig holdbare og inneholder lite gjær.

Begynn å bak!

Trinn1:

200 g helkorn hvete

100 g sesamfrø

100 g linfrø

100 g solsikkefrø

(Her kan du velge å kjøre de tørre frøene med sstavmiker/foodprosessor for å kverne de i småsmåbiter først)

Trinn 2:

1 liter vann

1/2 pk fersk gjær

40 g knust havsalt

1,2 kg hvetemel (kan hende du må ha i bittelitt mer slik at deigen ikke blir for klissete)

125 g siktet rugmel

Eltes i kjøkkenmaskin (helst) i 10 minutter, la deigen heve i 40 minutter under plastfolie, gjerne i lunkent vannbad, eller på et lunt sted. Eller til dobbelt størrelse på deigen.

Del i 4 like emner, jeg har kommet frem til at hvert deigemne skal veie ca 900 g.

Pensle deigemnene med vann og rull i frøblanding (tørre frø utenom) eller la vær. Legg i form.

Etterhev i 1,5 t.

Stekes midt i ovnen på 210 °C i ca 40 minutter. Noen ganger skrur jeg ned temperaturen litt og steker litt lengre, dette ser du an. Sjekk om de er ferdige med å ta ut brødet av formen og bank under det. Er det en "hul" lyd er det ferdig.

1 dl havregryn

1/2 dl sesamfrø

1/2 dl linfrø

1/2 dl gresskarkjerner

1 dl solsikkefrø

1/2 ts salt

1 ts sukker

3,5 dl vann

Smør utover et stekebrett med bakepapir/silikonfilm og stek på midterste rille på 170 grader i 10 minutter.

Så setter du døren så vidt på gløtt og steker videre ca en time(?) på 150 grader. Sjekk at de er helt sprø før du ta de ut.

Kneipp er greit en gang i blant men det er ikke særlig grovt brød (har jobbet på et bakeri)

Tusen takk for oppskrifter. Skal prøve å få prøvd de ut en dag :)

HI

Skrevet

Brød er ordentlig dyrt, ikke er det særlig sunt heller, og man går lei. Vi har kutta det ut :-)

Vi bruker en del kornblandinger, litt knekkebrød, og litt brød. Samt at vi bruker en god del proteiner, i form av egg og ost, samt frukt og grønnsaker.

Så i stede for å bruke 2-4 skiver med pålegg til frokost, kanskje et egg, og ei god snei med ost, samt et eple i handa, eller ei gullerot når man går.

Gullerøtter og kolrabi er virkelig rimelig, sunt og godt.

Vi har også mye svinn på brød, og pålegg. Pleier forresten å kjøpe spekeskinke, og ikke koktskinke, det er mye billigere.

Anonymous poster hash: d1ced...e33

Skrevet

Bak selv :-)

Anonymous poster hash: df128...408

Skrevet (endret)

Er ikke kneip bare 1/4 grovt? Jeg tenker det er nesten like usunt som loff. 3/4 grovt og 4/4 regnes som sunt. Rimi har lansert ett brød uten hele korn som er 4/4 grovt til 25 kr.

Endret av førti
Skrevet

Er ikke kneip bare 1/4 grovt? Jeg tenker det er nesten like usunt som loff. 3/4 grovt og 4/4 regnes som sunt. Rimi har lansert ett brød uten hele korn som er 4/4 grovt til 25 kr.

Nei, kneip er halvgrovt ikke 1/4. Og brød til 25 er rimelig dyrt brød, uavhengig av grovhet. Når de kan lage brød til 6,- må det da være mulig å lage grovere brød som ikke koster skjorta også. Pleier å kjøpe 5-6 brød om gangen og putte de i fryseren, og ta opp det vi bruker. Da er brødet alltid "ferskt".

HI

Skrevet

På obs her med meg roper de opp i høyttaleren ca 30 min før stenging; Alle brød 10kr ;)

Anonymous poster hash: e06c4...8aa

Skrevet

Bakte brød selv i går,og det går veldig fort... Brukte kjøkkenmaskin men likevel. De blir supersunne og hevet nesten like godt som kjøpebrød når de fikk stå lenge før de ble satt i ovnen. Dette er noe jeg skal gjøre oftere merker jeg. Koster ikke mye per brød (forutsatt at du baker opp med alle ingredienene du handler inn).

Anonymous poster hash: 960b5...a69

Skrevet

Er ikke kneip bare luft? Dvs at det blir dyrere fordi man må spise flere skiver for å bli mett og dermed også enda mer pålegg? Gi dem grovbrød som gjør dem mette og er bra for fordøyelsessystemet?

Eller mer proteinrikt pålegg.

Skrevet

Begynn å bak!

Trinn1:

200 g helkorn hvete

100 g sesamfrø

100 g linfrø

100 g solsikkefrø

Trinn 2:

1 liter vann

1/2 pk fersk gjær

40 g knust havsalt

125 g siktet rugmel

Etterhev i 1,5 t.

1 dl havregryn

1/2 dl sesamfrø

1/2 dl linfrø

1/2 dl gresskarkjerner

1 dl solsikkefrø

1/2 ts salt

1 ts sukker

3,5 dl vann

Tusen takk for oppskrifter. Skal prøve å få prøvd de ut en dag :)

HIAnonymous poster hash: d864f...aa6

Hvis du i utgangspunktet ikke liker å bake brød, så ville jeg ikke starta med en så avansert oppskrift. Har du boka "fra boller til burritos" fra du gikk på skolen? Der er det kjempeenkle standardoppskrifter. De jeg bakte i går inneholdt ca 1/3 hvetemel, 1/3 rugmel (eller annet grovt mel) og 1/3 havregryn (til sammen ca 6-7 dl - gir et stort brød på størrelse med butikkbrød). Litt salt og olje, tørrgjær og vann. Kunne ikke blitt stort enklere.

Anonymous poster hash: 960b5...a69

Skrevet

Vet du, jeg pleide å bake sånne veldig veldig enkle boller som du kan røre sammen på morgenen (uten elting), heve i kjøleskapet og bake når du kommer hjem (uten å elte her også). Du trenger:

0,5 pk gjær

1 ts salt

5 dl vann (bytt evt litt mot en rest av surmelksprodukt om du har det stående - en skvett olje er også godt)

10 dl mel (hvetemel, bytt evt opp til halvdelen mot fibramel eller sammalt mel)

La gjæren smelte i saltet og ha i veske. Rør inn melet med en gryteskje - det er klissete men det er meningen. Tar sånn ca 20 sek :-) Sett deigen i kjøleskapet og la den heve over natten eller mens du er på jobb. Når du vil bake bollene tar du rett og slett en skje og tar ut passe klumper og setter de på bakepapir, husk å ikke røre i deigen - luften skal ikke slås ut. Bak de ved 180 grader varmluft i ca 20-25 min avhengig av størrelsen.

Dette er den enkleste oppskriften ever, ikke trenger du å røre ved deigen med fingrene engang. Tror jeg fikk ca 10-12 boller av porsjonen. Da kan du fryse de du ikke trenger og ta ut ved behov.

Det går fint an å eksperimentere med kjerner, gulrøtter, meltyper, forskjellige typer veske og sånn. Hemmeligheten er å bruke en våt deig for at ikke bollene skal bli tørre. Revne gulrøtter er veldig godt, sammen med for eksempel gresskarkjerner om barna ikke vil ha harde kjerner i brødet.

Anonymous poster hash: e1697...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...