Gå til innhold

Betennelse i sener vs senefester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg forskjellen på betennelse i sene og senefeste? Har betennelser i mange senefester ulike steder, som manuellterapeuten sier vanligvis kommentar overbelastning i form av arbeidsstilling eller overtrening, men ingen av delene er sannsynlig for meg. Og dette slår ikke ut på crp, kan det likevel være betennelser?

Anonymous poster hash: ebe5d...9ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan likevel være betennelser.

Spesielt hvis du inntar mye sukker eller andre raske karbohydrater og samtidig får i deg for lite omega3 og D-vitaminer.

Hvis man er for lite basisk i kroppen er man også utsatt for betennelser. For stort inntak av kaffe, brus, svinekjøtt osv gjør miljøet i kroppen surere. Grønnsaker gjør kroppen mer basisk.

Spiser du for uregelmessig og har et ustabilt blodsukker så trigger det ofte betennelser i kroppen - spesielt sammen med de andre grunnene som jeg har nevn over her.

Kan det stemme på deg?

Man kan få betennelser i senefester hvis man bruker kroppen for lite også. Muskelen blir kortere og strammere og belastningen ved normal bruk blir større på festene.

Det at du har betennelser i mange senefester ulike steder på kroppen tyder på at du må gjøre noe med kostholdet ditt - for det er som regel der svaret finnes for slike generelle betennelsestilstander. Og det vil ikke komme frem på crp, siden crp kun vil slå ut hvis det er bakterier som er årsaken til betennelsen.

De betennelsene du har har trolig helt andre mekanismer.

Anonymous poster hash: c777c...b5d
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Ja, det kan likevel være betennelser. Spesielt hvis du inntar mye sukker eller andre raske karbohydrater og samtidig får i deg for lite omega3 og D-vitaminer. Hvis man er for lite basisk i kroppen er man også utsatt for betennelser. For stort inntak av kaffe, brus, svinekjøtt osv gjør miljøet i kroppen surere. Grønnsaker gjør kroppen mer basisk. Spiser du for uregelmessig og har et ustabilt blodsukker så trigger det ofte betennelser i kroppen - spesielt sammen med de andre grunnene som jeg har nevn over her. Kan det stemme på deg? Man kan få betennelser i senefester hvis man bruker kroppen for lite også. Muskelen blir kortere og strammere og belastningen ved normal bruk blir større på festene. Det at du har betennelser i mange senefester ulike steder på kroppen tyder på at du må gjøre noe med kostholdet ditt - for det er som regel der svaret finnes for slike generelle betennelsestilstander. Og det vil ikke komme frem på crp, siden crp kun vil slå ut hvis det er bakterier som er årsaken til betennelsen.De betennelsene du har har trolig helt andre mekanismer. Anonymous poster hash: c777c...b5d

CRP kan også stige ved virus og ved andre typer inflammasjon, som f.eks leddgikt og urinsyregikt.

Skrevet

CRP er normal, viser ikke tegn til infeksjon.

Spiser sukker og karbohydrater, men vil si kostholdet er normalt. Grovt brød og mye grønnsaker, quinoa fremfor ris og pasta. Drikker ikke kaffe, men noe sukkerfri brus. Tar omega3 hver dag, og d-vitamin var fin på blodprøver for 2 uker siden.

Har du konkrete kostholdstips?

HI

Skrevet

CRP er normal, viser ikke tegn til infeksjon.

Spiser sukker og karbohydrater, men vil si kostholdet er normalt. Grovt brød og mye grønnsaker, quinoa fremfor ris og pasta. Drikker ikke kaffe, men noe sukkerfri brus. Tar omega3 hver dag, og d-vitamin var fin på blodprøver for 2 uker siden.

Har du konkrete kostholdstips?

HI

Da ville jeg kuttet alt sukker, og det meste av raske karbohydrater samt brusen du drikker (fordi brus er veldig surt).

Hvis D-vitaminnivået ditt ikke ligger mellom 75-150 ville jeg tatt tilskudd med det. Og så ville jeg doblet inntak av omega3 ift vanlig dagsdose.

Gurkemeie og ingefær virker betennelsesdempende, det får du i f.eks. "Inflammin" fra Solaray.

Og så ville jeg sjekket litt rundt blodtype"dietten". En del matvarer kan gi enkelte mer ustabilt blodsukker, selv om de regnes å være sunne.

Skrevet

Tar allerede 4 tabl omega3 og har tatt d-vitamin lenge og ligger overreferanseverxiene lenge. Skal prøve å kutte sukker og raske karbs og brusen, men hva er egentlig raske karbs? Kan jeg fortsatt spise grovt brød, quinoa etc?

HI

Skrevet

Tar allerede 4 tabl omega3 og har tatt d-vitamin lenge og ligger overreferanseverxiene lenge. Skal prøve å kutte sukker og raske karbs og brusen, men hva er egentlig raske karbs? Kan jeg fortsatt spise grovt brød, quinoa etc?

HI

Raske karbohydrater er brød, ris, pasta, poteter, mais, sukker, frukt.

Hvor mye du må kutte ut er avhengig av hvor ille betennelsen er og hvordan din kropp reagerer på karbohydrater. Noen må kutte nesten alt av det jeg har nevnt her for å roe betennelsene i kroppen, andre kan tåle litt.

Jeg ville kuttet alt av karbohydrater (ikke grønnsaker) i to uker og sett hvilken virkning du har. To uker bruker å være nok til at man i hvert fall merker en endring.

Hvis dette ikke hjelper i løpet av et par uker ville jeg fått utredet evt matintoleranser og evt lekk tarm syndrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...