Gå til innhold

Sånn er min 3 årig jente!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har kunnet lese sitt navn ganske lenge og hun er stadig ivrig etter å lære mere om bokstaver. Tidligere har hun vært på liten avd i b.h men nå har hun begynt på en større avd. Jeg ønsker at de følger opp det hun ønsker å lære, er det dumt av meg og si til de ansatte at jeg vil at hun skal lære om bokstaver hvis hun selv ønsker dette? Hun kan også plustre og gjort det i litt over en mnd nå, hun kommer med ganske vanskelige spm som hva som skjer med mennesker når vi dør osv... Vet ikke alltid hva jeg skal si til henne når hun kommer med slike spm.. De ansatte i den mindre avd sa alltid på foreldre samtale at hun var langt fremme både i fin motorikk og grov motorikk, hun er veldig flink til å konsentrere seg om en ting lenge og hun er svært omsorgsfull å passer på at alle har det bra. Noen som har erfaringer her? Trenger litt råd om hvordan jeg skal svare å håndtere alt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På månen spiser de kameler er en fin filosofibok for barn iallfall.

Ellers er det slett ikke uvanlig at barn på tre kan lese enkle ord, skrive sitt eget og andres navn. Barnehagene følger opp mange læringskrav, og skal også gjøre barn kjent med bokstaver ol.

Men det viktigste barn lærer i bhg er jo godt samspill med andre barn. Det er vanskeligere å lære senere.

• 4 uker senere...
Skrevet

si ifra til barnehagen. Jeg har erfart at tantene ønsker å kjenne barna så godt som mulig slik at de kan følge opp best mulig.. Fortell om hva hun liker å gjøre... så hvil de sikkert tilrettelegge og sørge for at hun har det godt i barnehagen..

Vedr å snakke med barn om vanskelige temaer bør man huske at små barn får med seg utrolig mye og det er dumt å undergrave spørsålene.. oftest er det best å være ærlig. Det skal jo sies forsiktig men uten å pakke inn sanheten. gå i en bokhandel å spør om gode bøker du kan lese sammen med datteren din og kanskje bruke som oppslagsverk ...  når du først har blitt trygg på hvordan du kan svare på vanskelige spørsmål blir det sikkert fort lettere..

ps datteren din høres ut som en smart liten jente :)

håper det hjalp.. hvis ikke er det bare å overse det.. lykke til

Skrevet

Jeg sier meg enig med Mamma&elskerdet.

Snakke med barnehagen og vær åpen med datteren din! Du kan også spørre pedagogene i barnehagen om råd om hva en kan si når barn spør om vanskelige ting som døden. jobben i barnehage tidligere og lærte at en måtte ikke si at de hadde sovnet inn eller noe sånt for da kunne barna blir livredd for å sove....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...