@nonym Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Som kan komme med tips til hvordan dere klarte dere økonomisk? Ønsker å ta ti uker ulønnet, men er sååå dårlig til å sette av penger, men ser jeg bare må klare det nå. Hvor mye sparte dere, og gjorde dere noe annet lurt som dere kan bringe videre til meg? :-)
*Yuna* Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Sparte 6000kr fast i mnd, det pluss kontantstøtte gjorde at det gikk greit rundt Måtte kutte ut shopping, restaurantbesøk osv i en periode, men helt ok det
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Jeg har tatt ut åtte måneder ulønnet permisjon. Vi begynte å spare med en gang vi fant ut at jeg var gravid. Sparte det vi kunne under svangerskapet. Vi tok også ut permisjon med 100% lønn da dette gir litt høyere utbetaling totalt sett. Dette igjen forutsetter jo at du klarer å sette til sides penger. Var bevisste på å spare i permisjonstiden også. Kontantstøtten er jo nå 5000 fra 13-18 mnd og det kommer godt med. Vi er litt bevisste på hva vi kjøper. Kjøper gjerne da det er tilbud og putter i fryseren. Kjøper fullgod men ikke den dyreste maten osv. Anonymous poster hash: a75c9...ae5
@nonym Skrevet 16. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2013 Sparte 6000kr fast i mnd, det pluss kontantstøtte gjorde at det gikk greit rundt Måtte kutte ut shopping, restaurantbesøk osv i en periode, men helt ok det Spare 6000 i mnd har jeg ikke sjangse til jeg, da det er det jeg sitter igjen med etter vi har betalt regninger. Vi har jo en gutt fra før av, og det koster jo litt med han og da. Så heldig du er som kunne spare så mye, men du har kanskje ganske mye utbetalt? Jeg har ca 19000 utbetalt, så er ikke så mye det da...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 jeg tok 50% ulønnet permisjon i 3,5 mnd. Sparte ikke på forhånd, men fikk leieinntekter fra pappas leilighet på 3250,- i mnd og det hjalp jo på den halve lønna jeg hadde utbetalt. Jeg hadde akkurat til lån og noen andre faste utgifter. resten måtte mannen betale. Anonymous poster hash: 1406f...93c
@nonym Skrevet 16. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2013 Jeg har tatt ut åtte måneder ulønnet permisjon. Vi begynte å spare med en gang vi fant ut at jeg var gravid. Sparte det vi kunne under svangerskapet. Vi tok også ut permisjon med 100% lønn da dette gir litt høyere utbetaling totalt sett. Dette igjen forutsetter jo at du klarer å sette til sides penger. Var bevisste på å spare i permisjonstiden også. Kontantstøtten er jo nå 5000 fra 13-18 mnd og det kommer godt med. Vi er litt bevisste på hva vi kjøper. Kjøper gjerne da det er tilbud og putter i fryseren. Kjøper fullgod men ikke den dyreste maten osv. Anonymous poster hash: a75c9...ae5 Vi skal og ta 100 % lønn, siden man totalt får mer penger igjen... men er så dårlig til å spare, vi har nettopp kjøpt nytt hus, og trenger så mye til det og...men det er jo prioritering, jeg vet jo det da... hmm.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Så fort jeg testet positivt begynte vi å leve av bare 80% av min lønn (som jo er vanlig i permisjon) og sparte resten. Sparte også alt av feriepenger, bursdagspenger, skattepenger osv hele svangerskapet og hele permisjonen, reiste ikke på ferie, shoppet ikke og sløste ikke med penger. Hadde 100% lønn i permisjonen, men brukte bare 80%, sparte resten. Vi har hatt ganske mye ulønnet permisjon siden vi har et januarbarn og et ferbruarbarn, de har begge begynt i barnehage i august. I perioden med ulønnet permisjon har vi hatt avdragsfrihet på boliglånet så vi bare har betalt renter, pluss at vi har hatt kontantstøtten i tillegg til de oppsparte pengene, da har det akkurat gått rundt. Ene gangen valgte vi å gjøre det sånn at mannen tok fedrekvoten som tidskonto også hadde jeg bare gradert ulønnet permisjon siden jeg jobbet de to dagene i uken pappaen var hjemme, da klarte vi strekke perioden og pengene ganske langt. Anonymous poster hash: a0fb7...511
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Sånn du skriver, ser det ut som det er bare du som skal spare penger, ikke du og mannen, men hvis dere skal klare det, så må dere ha felles økonomi. Hvis dere ikke har det, så må han hvertfall betale deg "lønn" for den tiden du går hjemme, dvs han må være med å spare. Vi begynte, som de fleste andre her, å spare da jeg ble gravid. Vi regnet på hvor mye jeg normalt ville fått i lønn i den perioden og regnet ut hvor mye vi måtte spare hver måned frem til den ulønnede permisjonen. Da jeg startet den ulønnede permisjonen overførte jeg i prinsippet lønn fra sparekontoen hver måned. VI har fra før en del å gå på, så for oss var det ikke noe problem å gjøre det på den måten, men hvis vi hadde hatt det knapt, så hadde vi regnet på hvor mye vi har i utgifter inkludert mat+++ hver måned, trukket mannens lønn fra det beløpet og på den måten funnet ut hvor mye vi kunne spare. Det å kutte i mest mulig allerede nå er også lurt i tillegg til å spørre banken om avdragsfrie måneder, hvertfall de du går ulønnet, men kanskje også noen måneder før det (hvis det er mulig) sånn at dere har mulighet for å spare opp litt mer. Anonymous poster hash: 061c0...dd4
@nonym Skrevet 16. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2013 Så fort jeg testet positivt begynte vi å leve av bare 80% av min lønn (som jo er vanlig i permisjon) og sparte resten. Sparte også alt av feriepenger, bursdagspenger, skattepenger osv hele svangerskapet og hele permisjonen, reiste ikke på ferie, shoppet ikke og sløste ikke med penger. Hadde 100% lønn i permisjonen, men brukte bare 80%, sparte resten. Vi har hatt ganske mye ulønnet permisjon siden vi har et januarbarn og et ferbruarbarn, de har begge begynt i barnehage i august. I perioden med ulønnet permisjon har vi hatt avdragsfrihet på boliglånet så vi bare har betalt renter, pluss at vi har hatt kontantstøtten i tillegg til de oppsparte pengene, da har det akkurat gått rundt. Ene gangen valgte vi å gjøre det sånn at mannen tok fedrekvoten som tidskonto også hadde jeg bare gradert ulønnet permisjon siden jeg jobbet de to dagene i uken pappaen var hjemme, da klarte vi strekke perioden og pengene ganske langt. Anonymous poster hash: a0fb7...511 Vi får også januarbarn nemlig, og må belage oss på å ha barnet hjemme til august. Jeg synes det hørtes lurt ut å prøve å begynne å leve på 80 % allerede nå, det tror jeg virkelig jeg skal gjøre altså. Vi må se på det der med tidskonto også!
@nonym Skrevet 16. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2013 Sånn du skriver, ser det ut som det er bare du som skal spare penger, ikke du og mannen, men hvis dere skal klare det, så må dere ha felles økonomi. Hvis dere ikke har det, så må han hvertfall betale deg "lønn" for den tiden du går hjemme, dvs han må være med å spare. Vi begynte, som de fleste andre her, å spare da jeg ble gravid. Vi regnet på hvor mye jeg normalt ville fått i lønn i den perioden og regnet ut hvor mye vi måtte spare hver måned frem til den ulønnede permisjonen. Da jeg startet den ulønnede permisjonen overførte jeg i prinsippet lønn fra sparekontoen hver måned. VI har fra før en del å gå på, så for oss var det ikke noe problem å gjøre det på den måten, men hvis vi hadde hatt det knapt, så hadde vi regnet på hvor mye vi har i utgifter inkludert mat+++ hver måned, trukket mannens lønn fra det beløpet og på den måten funnet ut hvor mye vi kunne spare. Det å kutte i mest mulig allerede nå er også lurt i tillegg til å spørre banken om avdragsfrie måneder, hvertfall de du går ulønnet, men kanskje også noen måneder før det (hvis det er mulig) sånn at dere har mulighet for å spare opp litt mer. Anonymous poster hash: 061c0...dd4 Takk for mange gode råd. Godt poeng at det ikke bare er jeg som skal spare, men mannen og. Skal lagre svaret ditt, og vise det til mannen. Han vil ikke at jeg skal ta 80 % lønn, for da vil jo han og få 80 % lønn, og da går han mye ned i lønn. Men det er så sant, vi er jo to om dette, og da må han spare og. Vi får barn i januar, og mest sannsynlig ikke barnehage før i august (noe som egentlig er veldig greit).
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Jeg hadde kun 4 mnd ulønnet, og det gikk greit rundt på feriepenger,skattepenger og mannens lønn. Vi tok oss ikke noen dyr ferietur i sommer. Anonymous poster hash: 03e59...122
@nonym Skrevet 16. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2013 Jeg hadde kun 4 mnd ulønnet, og det gikk greit rundt på feriepenger,skattepenger og mannens lønn. Vi tok oss ikke noen dyr ferietur i sommer. Anonymous poster hash: 03e59...122 men hadde jeg fått til 4 mnd hadde jeg vært superglad jeg!!
herewego Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Har hatt ulønnet permisjon med begge barna. Har tatt ut 100% betaling i permisjonen. Med førstemann var samboeren student og hadde minimalt med jobb ved siden av studiene, så levde i prinsipp uten inntekt de mnd jeg hadde ulønna. Det gikk med noe oppsparte midler fra før, studielån og ikke noe utenom det aller mest nødvendige. Med nr to sparte vi opp en del i forkant og hadde "shoppestopp" de mnd jeg ikke fikk lønn. Man må også regne med at det tar noen mnd etter man begynner i jobb igjen før økonomien er stabilisert og "normal".
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Med førstemann levde vi på kontantstøtten og kredittkort (som ble nedbetalt med en gang mannen- som var den som tok 3 mnd ulønna perm- var tilbake i jobb igjen). Med minsten skal jeg ta 3 mnd ulønna, da bruker vi av BSU for å betale ned huslånet og dessuten kontantstøtten. Har dere lån er det også en mulighet å be banken om avdragsfrihet i den perioden. Vi har også spart opp skattepenger og deler av feriepenger, samt at jeg får bonus fra jobben hvert år. Anonymous poster hash: 4ddf9...b13
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Vi tok 1/2 år avdragsfrihet på huslånet, og satt av det vi ellers ville brukt på avdrag på rn 3gen "permisjonskonto. Og så begynte vi å leve som om jeg skulle hatt 80 % lønn.. og satte av de resterende 20 % av lønnen min på denne kontoen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Jeg skjønner ikke hvordan dere tror at dere kommer bedre fra det med 100 % dekningsgrad og deretter f.eks ti uker ulønnet permisjon. Går ikke visningen opp i spinningen? Anonymous poster hash: 532e0...4b0
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 Husk at du får inn 5000 i mnd etter barnet har fyllt 1 år. Vi sparer opp pluss at jeg skal jobbe noen helger (jobber i helsevesenet). Blir vel 3 mnd her Anonymous poster hash: 336e8...48f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Jeg skjønner ikke hvordan dere tror at dere kommer bedre fra det med 100 % dekningsgrad og deretter f.eks ti uker ulønnet permisjon. Går ikke visningen opp i spinningen? Anonymous poster hash: 532e0...4b0 Jeg har ikke noen link her nå og orker ikke å google, men det er skrevet mange artikler hvor det er lagt ut regnestykket på at den totale utbetalingen er større med 100% enn 80%, hvor mye større varierer ut fra hva både moren og faren har i lønn. Størst blir forskjellen hvis mannen har mye høyere lønn og kun tar sine uker, spesielt hvis arbeidsgiver i tillegg betaler det over 6G hvis man har så høy lønn. Så må man ha med i regnestykket at det tar tid å opparbeide seg rettigheter til sykepenger ol etterpå, så hvis man ikke skal ha mer enn 10 uker ulønnet etter 100%, så er det ikke sikkert det er så lurt. Skal man uansett gå flere måneder ulønnet, så må man jo uansett opparbeide seg de rettighetene i etterkant, så da er ikke forskjellen så stor. Anonymous poster hash: 061c0...dd4
*Yuna* Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 (endret) Sparte 6000kr fast i mnd, det pluss kontantstøtte gjorde at det gikk greit rundt Måtte kutte ut shopping, restaurantbesøk osv i en periode, men helt ok det Spare 6000 i mnd har jeg ikke sjangse til jeg, da det er det jeg sitter igjen med etter vi har betalt regninger. Vi har jo en gutt fra før av, og det koster jo litt med han og da. Så heldig du er som kunne spare så mye, men du har kanskje ganske mye utbetalt? Jeg har ca 19000 utbetalt, så er ikke så mye det da...Skjønner det, det er jo en del. Siden jeg sparte til perm så betalte mannen mer på de andre utgiftene. Håper du får det til, var veldig kjekt med et halvt år ekstra hjemme Glemte å skrive at jeg begynte å spare allerede i graviditeten. Endret 16. august 2013 av *Yuna*
@nonym Skrevet 17. august 2013 Forfatter #20 Skrevet 17. august 2013 Sparte 6000kr fast i mnd, det pluss kontantstøtte gjorde at det gikk greit rundt Måtte kutte ut shopping, restaurantbesøk osv i en periode, men helt ok det Spare 6000 i mnd har jeg ikke sjangse til jeg, da det er det jeg sitter igjen med etter vi har betalt regninger. Vi har jo en gutt fra før av, og det koster jo litt med han og da. Så heldig du er som kunne spare så mye, men du har kanskje ganske mye utbetalt? Jeg har ca 19000 utbetalt, så er ikke så mye det da...Skjønner det, det er jo en del. Siden jeg sparte til perm så betalte mannen mer på de andre utgiftene. Håper du får det til, var veldig kjekt med et halvt år ekstra hjemme Glemte å skrive at jeg begynte å spare allerede i graviditeten. Jeg skal begynne jeg og nå. Fra september mnd! mange gode tips her altså! :-)
Kyllingbein Skrevet 17. august 2013 #21 Skrevet 17. august 2013 Vi er også dårlige på å spare. Vi betaler hardt på boliglån også skal vi ha noen mnd med kun renter når perm skal forlenges. Det og kontantstøtte skal gå.
@nonym Skrevet 17. august 2013 Forfatter #22 Skrevet 17. august 2013 Vi er også dårlige på å spare. Vi betaler hardt på boliglån også skal vi ha noen mnd med kun renter når perm skal forlenges. Det og kontantstøtte skal gå. Opprettet en permisjonskonto jeg nå, håper jeg klarer å holde meg motivert til å spare!! :-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2013 #23 Skrevet 17. august 2013 Ene gangen valgte vi å gjøre det sånn at mannen tok fedrekvoten som tidskonto også hadde jeg bare gradert ulønnet permisjon siden jeg jobbet de to dagene i uken pappaen var hjemme, da klarte vi strekke perioden og pengene ganske langt. Anonymous poster hash: a0fb7...511 Dette gjør vi denne gangen:) Håper det vil fungere, på budsjettet ser det i hvert fall greit ut. Med kontantstøtte og litt lavere skatt blir faktisk "tapet" ikke så stort, selv om jeg kun har 50% lønn i 6 mnd. Anonymous poster hash: 69fd6...3ab
@nonym Skrevet 17. august 2013 Forfatter #24 Skrevet 17. august 2013 Ene gangen valgte vi å gjøre det sånn at mannen tok fedrekvoten som tidskonto også hadde jeg bare gradert ulønnet permisjon siden jeg jobbet de to dagene i uken pappaen var hjemme, da klarte vi strekke perioden og pengene ganske langt. Anonymous poster hash: a0fb7...511 Dette gjør vi denne gangen:) Håper det vil fungere, på budsjettet ser det i hvert fall greit ut. Med kontantstøtte og litt lavere skatt blir faktisk "tapet" ikke så stort, selv om jeg kun har 50% lønn i 6 mnd. Anonymous poster hash: 69fd6...3ab men gradert ulønnet permisjon, hva mente dere nå? At man rett og slett bare jobber de dagene mannen har perm?og at mannen f.eks tar 50 % perm?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå