Gå til innhold

Hvorfor er det pølser som er bursdagsmat?

Anbefalte innlegg

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Bare for å ha sagt det, her i huset spises det pølser inni mellom, så dette har ikke noe med matsnobberi å gjøre.  Men hvorfor i alle dager er det "bare" pølser som gjelder når det dreier seg om barnebursdager?  I mine øyne er pølser ganske simpel hverdagsmat som vi bruker når det enten er veldig travelt eller om vi av andre grunner ikke orker å lage middag.

Min erfaring er også at ungene selv ikke er så veldig glad i disse pølsene heller, og de utsettes jo for pølser i så mange sammenhenger ellers.  Da tenker jeg på forskjellige avslutninger, klassefester etc - og i den sammenheng skjønner jeg godt at pølser er enkelt og ganske rimelig å servere.

Jeg skriver "bare" i anførselstegn fordi jeg vet selvfølelig at ikke ALLE serverer pølser.  Men hvorfor brukes pølser så mye som det gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er enkelt å lage til og servere til mange og fordi dei mest høglytt kresne barnq har ein tendens til å like det.

Skrevet

Vi spiser aldri pølser her hjemme så ungene her elsker å få pølser i bursdag :D

Anonymous poster hash: e4532...2c2
Skrevet

De aller fleste barn liker pølser.

Jeg velger pølser eller hamburger for det er enkelt, ikke blir det så mye oppvask heller.

Anonymous poster hash: 87acc...ab1
Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Jeg opplever det heller motsatt, de gangene vi har servert pølser har det blitt spist ganske lite og mange har halvspiste pølser igjen på tallerkenen.  Etter at vi sluttet med pølser, har det uansett alder blitt spist mer mat og jeg opplever veldig få virkelig kresne unger.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Her er det like vanlig å servere lasagne pizza og spaghetti. Men det har vel med hva ungene spiser, liker og ønsker selv.

Anonymous poster hash: 3c8f4...eb1

Skrevet

Skjønner ikke jeg heller. Forer ikke bikkja mi med pølser en gang (...ok litt overdrevent), men skjønner ikke hvorfor man skal gjøre seg mindre flid når man inviterer barn til bursdag enn voksene. Hadde du servert pølser i ditt eget bursdagsselskap??

Skrevet

Har prøvd med hjemmelaget pizza og brød med karbonade og ost med stor suksess til førsteklassingene.

Var en som ba om pølse og han fikk det. Hadde noen i bakhånd.

Anonymous poster hash: 07449...9bc

Skrevet

Fordi det er enkelt? Fordi det er lett å servere til barn? Fordi de fleste barn synes det er godt? Kanskje noen barn til og med synes det er stas å få siden det forhåpentligvis ikke er hverdagskost? 

Pølser og bursdag hjemme slår bursdag på McDonalds any day. 

Skrevet

barna får selv bestemme hva som skal serveres i sine bursdagsselskap, og pølser blir ofte valgt. En gang falt valget på taco, alle andre ganger har det blitt pølse. De er i bursdag i dag, og der skulle de få grandiosa med pepperoni, og det gledet de seg stort til.

Om de ville hatt pizza hadde de fått det, men de foretrekker dessverre grandis fremfor hjemmelaget.

Jeg ville ikke ha servert pølser i mitt eget selskap, fordi jeg er svært lite glad i det.

Skrevet

Her blir det servert lite pølser i barnebursdagene. Bursdagsbarnet får bestemme maten, og da har det vært alt mellom risengrynsgrøt og biffstrimler m tilbehør ;)

Anonymous poster hash: 01388...412
Skrevet

Jeg serverer pølser fordi det enkelt. Har gjerne 15-20 gjester i barnebursdager og da er det veldig greit med pølser.

Ungene er gjerne gira og har ikke mest lyst til å bruke lang tid ved bordet heller.

Blir kanskje annerledes når de blir litt eldre.

Og ikke minst så er det det ungene vil ha.

Jeg hater pølser så vi spiser aldri det ellers

Anonymous poster hash: 41bc1...1fc

Skrevet

Billig

Lett å holde

Lett å tygge

Enkelt å tilberede og forberede

Lett å servere

De fleste liker det

Enkelt tilbehør

Min er veldig glad i pølser og det er sjelden vi har det, så han blir superglad.

Jeg hadde pølsefest på min egen bursdag med agurksalt, sennep, ketchup, løk, sprøstekt løk, potetsalat, rekesalat, lomper, pølsebrød og potetstappe med ekstra grønnsaker i. Populært med enkel mat!

Gjest Frisk bris
Skrevet

Vi har pølser i barnebursdag, men jeg lager de selvsagt selv, helt fra bunnen av. Lager også ketchupen selv for å unngå tilsetningsstoffer.

Skrevet

Går i pølser, pizza, pizzasnurrer i barneselskapene her, muffins og fruktspyd. Veldig lettvint når man skal servere og lite oppvask etterpå. Dessuten leier vi gymsalen, så da er det greit å ha noe lettvint som kan bare kan varme opp like før som ikke tar så lang tid. Pizzasnurene lager jeg gjerne ei uke før å fryser ned. Veldig godt alternativ til pølser og like lettvint. Kan snike inn mye sunt og godt i både deigen og pizzasausen.

Anonymous poster hash: b377b...091

Skrevet

Fordi de ble veldig snurtne og det var ukas snakkis den gangen jeg var så dum at jeg prøvde meg på noe annet. Så nå blir det pølser til jeg får beskjed om noe annet.

Skrevet

Vi har pølser i barnebursdag, men jeg lager de selvsagt selv, helt fra bunnen av. Lager også ketchupen selv for å unngå tilsetningsstoffer.

Kva meinar du, er det folk som ikkje gjer det? Eg trudde dei enorne mengdene pølser og ketchup i butikkane kom av at ingen kjøpte det og det vart liggande att i hyllene..
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt så mange barnebursdager for eldste mi er bare 2, men vi var i en annen 2-årsdag for et par uker siden, og der ble det servert fiskekaker. Det var stor stas! Alle 2-åringene jeg kjenner er faktiskt veldig glade i fiskekaker, så de gikk ned på høykant! Så lurer på om jeg skal servere det i 3-årsdag om hun enda liker det like godt da :)

Anonymous poster hash: 4e50f...932
Gjest Frisk bris
Skrevet

Litt ironi der :-)

Hverdagsmaten er sunn her, men når det er bursdag er det pølser,gele og full pakke!

Skrevet

Litt ironi der :-)

Hverdagsmaten er sunn her, men når det er bursdag er det pølser,gele og full pakke!

Seier du det? Hadde eg aldri gjetta, ein spøkar då ikkje med noko så alvorleg som mat?
Skrevet

Fordi barn elsker pølser. Har hatt noen barnebursdager, og ALDRI opplevd ett barn som ikke liker pølser.

Anonymous poster hash: c1792...6b1

Skrevet

Barna får velge hva de vil servere i bursdagen sin selv. Det blir som regel pølser! En gang valgte femåringen pizza, serverte da delvis hjemmelaget pizza (ferdig bunn, laget fyllet selv) til 20 stykker, pluss glutenfritt alternativ, og det var flere som heller ville ha knekkebrød med kaviar... Aldri noen som ber om noe annet når det er pølser på menyen, og det er så enkelt! 

På Halloween serverte jeg edderkopper (kjøttboller med spaghettibein), og det var nesten like populært som pølser. Et tips hvis noen vil prøve noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...