Gå til innhold

Ferieregler i 50% stilling, noen som kan noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 50%, dvs halve dager hver dag. (4 timers dag)

Årslønnen vår deles på 12 mnd.

Men i juni får vi kun feriepenger.... Skjønner ikke da hvorfor lønnen deles på 12mnd?

Hvis noen i bedriften feks tar ferie 2 uker i sept så får vedkommende betalt ferie da.

Hvor mye ferie får jeg hvert år, 5 uker som de fulltidsansatte? Med lønn når jeg tar ferie slik som de andre?

Anonymous poster hash: 452ab...4ce

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, du får 5 uker, men ikke 25 dager.. Om du skjønner. Hvis du feks deler opp en uke i enkeltdager så får du bare 2.5

Har du fastlønn så får du betalt ferie uavhengig av når du har den. Lønna deles selvom du har halv stilling, du har jo bare halvparten av full lønn

Skrevet

Jeg startet i jobb 1 aug.

Kan jeg ta 3 uker nå og 2 uker senere i år med betaling ? Dvs halv lønn siden jeg jobber 50%!

Skrevet

Kan jeg ta 3 uker nå og 2 uker senere i år med betaling ? Dvs halv lønn siden jeg jobber 50%!

Nei.

Du må først jobbe deg opp retten til feriepenger. Det gjør du året før du tar den ut.

Anonymous poster hash: d3be7...d75

Skrevet

Ok, kan jeg gjøre det neste år da? 5 uker fri med 50% lønn?

Skrevet

Du har krav på ferie, men får ikke betalt.

Anonymous poster hash: 9149c...d0e

Skrevet

Jeg startet i jobb 1 aug.Kan jeg ta 3 uker nå og 2 uker senere i år med betaling ? Dvs halv lønn siden jeg jobber 50%!Anonymous poster hash: 452ab...4ce

Nei.Du må først jobbe deg opp retten til feriepenger. Det gjør du året før du tar den ut. Anonymous poster hash: d3be7...d75

Du har rett til ferie, men ikke til feriepenger. http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html

Om sommeren får du utbetalt feriepenger og blir trukket for ferie. Dvs 5 uker med halv lønn. Feriepengene er tjent opp fra det du tjente året før, 12 % av det.

Anonymous poster hash: dba90...d6d

Skrevet

Ok, kan jeg gjøre det neste år da? 5 uker fri med 50% lønn?Anonymous poster hash: 452ab...4ce

Du kan ta 5 uker ferie, og da blir du trukket i lønn for 5 uker, det du vanligvis får utbetalt. I stedet får du feriepenger, som er 12 % av det du tjente i 2013.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Årslønnen deles på 12 måneder fordi det er 12 måneder i året.

Årsregnskapet når det gjelder lønn bli slik:

Årslønn (= 12 x månedslønn)

- Feriedager 

+ Feriepenger (opparbeidet forrige år)

Skrevet

Ja, du får 5 uker, men ikke 25 dager.. Om du skjønner. Hvis du feks deler opp en uke i enkeltdager så får du bare 2.5

Har du fastlønn så får du betalt ferie uavhengig av når du har den. Lønna deles selvom du har halv stilling, du har jo bare halvparten av full lønn

Ettersom hun jobber halve dager så får hun 25 dager. Jobber man fulle dager men 2,5 dag i uka skal man i teorien kun få 12,5 dager. Satt sammen i hele uker vil dette bli 5 uker. Eller man får 25 dager, men om man tar en løs feriedag midt i uka feks så teller den som to dager.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ettersom hun jobber halve dager så får hun 25 dager. Jobber man fulle dager men 2,5 dag i uka skal man i teorien kun få 12,5 dager. Satt sammen i hele uker vil dette bli 5 uker. Eller man får 25 dager, men om man tar en løs feriedag midt i uka feks så teller den som to dager.

Det er korrekt. Men i ammetåka overså jeg glatt den informasjonen :P

Skrevet

Jeg var i permisjon frem til 1 aug i fjor.

Så ulønnet permisjon til 1 aug i år.

Hadde før 100% stilling.

Startet i jobb igjen 1 aug i år i en 50% stilling.

Hvor mye betalt ferie har jeg i år da?

Jeg får vell kun det samme neste år?

Skrevet

svært få har betalt ferie. Men mange blir trukket for hele ferien den mnd de får utbetalt feriepenger. Mannen min får vanlig lønn og feriepenger, men ingen lønn når han har ferie.

Jeg blir trukket for all ferie i juni, og får bare utbetalt feriepenger, men får vanlig lønn i juli og resten av året, selv om jeg velger å ta ut ferie.

Du får fem uker ferie som alle andre, men om du tar ferie en hel ukedag vil det telle som to feriedager for deg, ettersom du bare jobber 50%.

Hvis du skal regne ut hvor mange hele dager med ferie du får så blir det 50% av det de i fulle stillinger får.

Skrevet

Jeg jobber 60% og kan da ta ut 16 betale feriedager. Får feriepenger i juni, men trekkes også i lønn i juni pga betalt ferie. 

Anonymous poster hash: bd5d6...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...