Gå til innhold

Hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammens med en flott fyr,han har en nydelig gutt fra før,men problemet er eksen hans, synes hun krever utrolig mye av han. de bor 8 timer unna oss med tog, og hun mener han skal komme til ho hver mnd, dette blir dyrt for oss,for han klarer aldri og ha nok penger,så må låne av meg,men jeg mener også at ho bør ta med deres felles sønn hit,slikt at vi ikke alltid må stå for kostnadene, er jeg helt urimlig,eller er dette rett av meg?

Anonymous poster hash: 90ccc...454
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er det vanlig å dele på kostnadene ved reise mellom foreldrene v delt samvær

Anonymous poster hash: 1f24d...3fa

Skrevet

Reiseutgifter i forbindelse med samvær skal foreldrene dele på.

Barnelova:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.

Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7.

Anonymous poster hash: 94034...ee3
Skrevet

virker som dette IKKE er delt samvær. da det er 8t mellom.

da er dessverre den som skal ha samvær, altså faren i dette tilfellet, ansvarlig for å hente/bringe barnet.  

Både å gjennomføre reisen (hente i bil for eksempel) og betale prisen..

eneste mora må er å tilrettelegge, evt kjøre ungen til tog/fly/buss som går videre til pappaen

Anonymous poster hash: ae41a...d36
Skrevet

hvis moren og faren bor i samme by.

Far velger å flytte 8t unna så barnet må fly.. så skal IKKE mor betale for halvparten av dette samværet

Skrevet

De nye reglene om deling av reisekostnadene vil innebære en radikal endring for mange. Til grunn for de nye reglene lå blant annet indignasjonen over at mødrene kunne flytte land og strand rundt med barnet, uten å ta noe ansvar for de økte reisekostnadene. Dette er nå endret. Men hvor står moren når faren flytter? Etter de nye reglene kan nå faren flytte – uten at noen har rett til å uttale seg – fra Vest-Agder til Finnmark, og forlange å opprettholde et omfattende samvær som moren skal være med å betale for. Kostnadene skal deles forholdsmessig ut fra foreldrenes inntekt, men 2000 kroner er likevel relativt mindre for en med høy inntekt enn 1000 kroner kan være for en som tjener lite. Resultatene ovenfor tyder på at i den grad flytting er et problem, skaper fedrene problemet like ofte som mødrene. Fedrene, som tidligere har båret det aller meste av reisekostnadene, har vunnet en rettighet på mødrenes bekostning gjennom de nye reglene. I neste omgang kan spørsmålet melde seg om hvilket vern mødre med lave inntekter kan gis, når barnas fedre velger å innrette seg på en slik måte at mødrene påføres store ekstrakostnader i forbindelse med hans samvær.

sorry, ser ut til at jeg tok feil der, men det er helt sykt

Skrevet

Takk for alle svar, i dette tilfelle,flyttet mor så langt med deres felles sønn, og min samboer må bo på camping plass der borte,så går mye penger for oss der,synes moren godt kunne tatt med sønnen hit anhver måned i alle fall,ho har venner her nede som de kan bo hos,så får faren samvær på dagene.

Skrevet

Deling av reisekostnader er et privatrettslig anliggende i utgangspunktet. Så lenge mor og far er enige, så kan de deles som man vil. DU hi, har ingenting med det å gjøre hvertfall. Og du bør ikke legge deg opp i dette, og risikere å så splid mellom foreldrene til barnet.

Men skulle faren gå rettens vei vedr reiseutgiftene, vil de deles etter inntekt. Prosentvis.

Anonymous poster hash: 1e031...e25

Skrevet

Da får han går rettens vei. dette går utover mitt barn fra tidligere forhold og vårt felles barn,kan ikke bare godta det.

Skrevet

hvis moren og faren bor i samme by.

Far velger å flytte 8t unna så barnet må fly.. så skal IKKE mor betale for halvparten av dette samværet

Hehe... så det kan ikke har vært mora som valgte å flytte langt unna??

Anonymous poster hash: d104e...59f

Skrevet

var nok mor som flyttet 8 timer unna ikke far

Skrevet

Da får han går rettens vei. dette går utover mitt barn fra tidligere forhold og vårt felles barn,kan ikke bare godta det.

Ja for det blir jo ikke å koste noe.... Du får slutte å gi han penger da. Ikke legg deg oppi det ellers, det har ikke du noe med!!! Ta deg av ditt barn og la han få ta seg av sitt. Ikke press på at han skal gå til retten fordi du er egoistisk!

Anonymous poster hash: 1e031...e25

Skrevet

har faktisk noe og si jo,så lenge dette går utover resten av familien vår. eksen hans kan pent komme en gang i måned hitover også,skal ikke bare gå en vei.

Skrevet

har faktisk noe og si jo,så lenge dette går utover resten av familien vår. eksen hans kan pent komme en gang i måned hitover også,skal ikke bare gå en vei.

Vel etter loven. Du et. Norges lover?

Der står det at det er samværs forelder (i dette tilfellet far) som skal hente og bringe ved samvær.

Utgiftene skal deles % vis etter mors og fars inntekt.

Hva du mener med det er revende likegyldig.

Du valgte å slå deg sammen med en med familie fra før og i tillegg få felles barn med han. Det var ditt valg.

Anonymous poster hash: 67870...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...