Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk telefon fra legen i dag om at prøvene(gastroskopi) de tok i forrige uke bekreftet at jeg har cøliaki.

Jeg blir innkalt til samtale angående kosthold, men jeg vet jo ikke hvor lang tid det tar. Jeg vet nesten ingenting om cøliaki, og blir glad om noen kunne informere meg litt. For eksempel om hva jeg kan og ikke kan spise. Vet jo det grunnleggende, som brød og diverse som inneholder gluten. Men blir uansett glad å høre fra andre som er i samme situasjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du på Facebook? Søk opp cøliaki, så er det flere grupper der du kan melde deg inn i. Der er det alltid noen som kan svare deg, og folk legger ut mange fine oppskrifter på både bakst og middager. Råder deg også å melde deg deg inn i NCF ;) 

Jeg er nettopp blitt diagnostisert selv, og gruppen på Facebook har hjulpet meg mye. Dessverre er det lang ventetid på å komme til cøliakipoliklinikken her jeg bor - har foreløpig tatt tre måneder, og ene legen sa at jeg muligens fikk innkalling til time i september. 

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg har cølliaki..

Det finnes en rekke glutenfrie varer på butikken. De aller fleste butikker har egne hyller for allergikere.

Du kan spise ting som kan inneholde spor av gluten. De er bare pålagt til å skrive det på pakken.

Du trenger også en bekreftelse fra legen så kan du få stønad fra NAV. Tror det er ca 1600 i mnd.

Dette kan du ikke spise:

Hvete, bygg, rug, spelt, durumhvete og vanlig havre. Havre er i grunn glutenfritt, men lagres eller noe med vanlig gluten.

Noen sjokoladetyper inneholder kjeks og disse kan du ikke spise (kvikk lunsj, energy, sports lunch osv).

Noen lakris typer kan du ikke spise: panda, pepe, sånn 20 m lakris, lakrisrull

Corona er glutenfritt, tror ringnes lite også er det, ellers inneholder de aller fleste øl gluten. Står på flasken:)

Vin og sprit går fint.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar dere begge :)

Gjest meg&mini
Skrevet

Tusen tusen takk for svar dere begge :)

Bare hyggelig og kykke til:)

Det er kjedelig i starten, kjedelig å gi slipp på mat man kanskje er veldig glad i. Eller sjokolade;) Jeg kan ikke spise yndlingssjokoladen min lenger.

Det er ikke heller like gøy å dra ut å spise pga man må spørre om nesten alt på menyen;)

Dette glemmer jeg stadigvekk. Sauser osv er det ofte gluten i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...