Gå til innhold

Lei skolestart :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare gråt og fortvilelse :( datteren min vil ikke være på skolen i det hele tatt. Det er skummelt, alt for mange mennesker og alt er generelt trist. I går kveld hadde vi en lang samtale, og det virket som om hun var klar til å gå i dag. Alt gikk fint frem til vi kom til skolen, hun ble hysterisk, stakk av og bare gråt :( Jeg er så fortvilet. Vet ikke hva jeg kan gjøre godt for henne.

Jeg forteller at jeg skjønner at det er skummelt, men at det blir lettere når hun blir kjent med flere barn og med de voksne. Hun er et barn som trenger tid på å komme seg inn i situasjoner. Hva kan jeg gjøre for å få henne tryggere?

Anonymous poster hash: ddbed...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med læreren. Spør om du kan få være med henne Noen dager. Ta ut feriedager fra jobb!

Avtal med jenta at du sitter feks i garderoben eller bakerst i klasserommet helt til hun sier at du kan gå. Hold avtalen. Ta med en bok!

Etterhvert er det kanskje nok at du følger henne i garderoben og at læreren tar imot henne.

Gutten min sin kompis måtte ha mammaen sin med på skolen i 3 uker! De to første dagene satt hun i klasserommet, så 3 dager i garderoben hele dagen. Tilslutt så satt hun til første friminutt da gutten kom å sa at hun bare kunne gå hjem.

Bruk helgen til å bli godt kjent på skoleområdet ute. Hvor er døra hun går inn, skoleveien, hvor er lekene, dersom hun er på baksiden av bygget hvordan finner hun døra si osv.

Hør med læreren om å få rutinene for dagen slik at jenta vet hva som skal skje.

Kjenner hun noen? Kan hun få sitte ved siden av noen hun kjenne? Avtale å gå sammen på skoleveien? Dersom hun ikke kjenner noen så se på klasselista om noen bor i nærheten. Ta kontakt nå i helga, inviter med hjem eller å møtes på en lekeplass! Bli kjent på fritiden også. Ta initiativ til å gå sammen til skolen!

Anonymous poster hash: 8d19f...095

Skrevet

Uff, så trist! Er det førsteklasse? Ta en grundig prat med lærer, be om en samtale både med og uten barnet. Kanskje hjelpelærer kan følge henne opp ekstra, om dere har det i klassen?

Spør jenta di HVA som skal til for at det skal bli enklere.

Anonymous poster hash: 1a57c...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...