Gå til innhold

bonusmamma ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kaller man det bonusmamma ?

Er det bonus at mannen har en unge fra før som man skal ta til seg som sitt eget ?

Anonymous poster hash: 1ae4c...1a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"bonus" fordi barnet allerede har to foreldre, og er heldig som får enda en som er glad i den. :-)

Anonymous poster hash: 3b6f9...f89

Skrevet

"bonus" fordi barnet allerede har to foreldre, og er heldig som får enda en som er glad i den. :-)

Ideelt sett. I noen tilfeller blir ordet "bonus" bare et hån, og det riktige ordet ville vært "stemor".

Anonymous poster hash: 8e2ec...f65

Skrevet

Min stemor var ingen bonusmamma i hvert fall... Snarere en ulempemamma.

Tittulerte henne konsekvent med "hu som bor hos pappa" :)

Anonymous poster hash: 146f3...dc7

Skrevet

Ideelt sett. I noen tilfeller blir ordet "bonus" bare et hån, og det riktige ordet ville vært "stemor".

Anonymous poster hash: 8e2ec...f65

Enig. Sikkert et velmenende forsøk på å bruke positive begreper som skal generere positive følelser.

Oppleves heller som provoserende og gir dårlig samvittighet for å "ikke leve opp til" for de som ikke opplever det som en bonus.

Anonymous poster hash: 7be11...d6a

Skrevet

ja... og da forutsetter det at denne "bonusforelderen" faktisk er glad i barna.. For det er virkelig ikke noen selvfølge!

Anonymous poster hash: 9b706...9d5

Skrevet

Selv liker jeg mye bedre å omtale meg som en bonusmamma enn en stemor. Og jeg omtaler min manns barn som bonusbarn, fordi det er akkurat det de er - barn jeg har "fått" i bonus. Ordet stemor har i mine ører en negativ tone. Og helt oppriktig, jeg er sikker på at hverken min mann, mine bonusbarn, barnas mamma, eller noen andre har den assosiasjonen til meg. Derfor er det mer naturlig for meg å omtale meg som en bonusmamma enn en stemor.

Bryr meg lite om andre syns det er et teit ord, jeg ser på meg selv som en bonus for bonusbarna mine, selv om de også har både en mamma, en pappa og en bonuspappa.

Anonymous poster hash: b917b...c9b

Skrevet

ja... og da forutsetter det at denne "bonusforelderen" faktisk er glad i barna.. For det er virkelig ikke noen selvfølge!

Anonymous poster hash: 9b706...9d5

Helt enig med deg at det ikke er en selvfølge.

MEN: jeg er overbevist om at det er langt mer vanlig med de bonusforeldrene som er glad i barna enn de som ikke er det, enn det som kommer fram på dette forumet her.

Anonymous poster hash: b917b...c9b

Skrevet

Ja,jeg synes at det var et stort pluss at han hadde to nydelige barn fra før! Jeg kaller det bonusmamma fordi jeg syntes at bonusmamma høres penere ut en stemor. Stemor forbinder jeg med den onde stemoren i eventyr.

Jeg er utrolig glad for at jeg har to bonusbarn,jeg er evig takknemlig for at jeg fikk lov til å bli kjent med dem<3

Skrevet

Tviler på at så mange barn ser på det som en bonus at mor og far ikke bor sammen eller det å få flere "foreldre" inn i livet sitt

Anonymous poster hash: 1733e...0de
Skrevet

Jeg er vokst opp med stemor hos min far, og hun er en skikkelig bonusmamma for meg!!!!!

Skrevet

En skilsmisse/brudd er jo som regel noe negativt for ungene, så ordet er vel innført for å prøve å bringe noe positivt inni "elendigheten".

Kall en spade for en spade sier nå jeg...

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Men ste-mor er vel strengt talt ikke riktig det heller så lenge mor selv er i live og i stand til å være mor for barna sine.  Man er ikke i steden for mor, men i tillegg til mor, så sånn sett passer vel bonusmor bedre enn stemor også.

Skrevet

Men ste-mor er vel strengt talt ikke riktig det heller så lenge mor selv er i live og i stand til å være mor for barna sine.  Man er ikke i steden for mor, men i tillegg til mor, så sånn sett passer vel bonusmor bedre enn stemor også.

Så lenge man ikke har adoptert barna så er man strengt tatt ikke mor til barna i det hele tatt.

Pappa fikk ny dame da jeg var 8 år. Har aldri kalt henne noe annet enn navnet hennes. Hun liker å tittulere seg som bonusmamma, men hun er verken en bonus eller min mamma. Hun er Kari og hun er dama til pappa.

Anonymous poster hash: 1733e...0de

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det stemmer at man ikke er mor, ano #14.  Men nå er det vel ingen som tiltaler fars kjæreste verken med "Stemor" eller "Bonusmamma" , så det er først og fremst en betegnelse som voksne bruker.  Ungene jeg jobber med sier enten "Kari" eller "Kjæresten til pappa", en og annen eldre unge kan kanskje si "stemora mi" - uten at jeg kan komme på at jeg har hørt det noen gang.

Jeg er heller ikke så glad i ordet "bonusmamma" eller "bonusbarn", men det er i alle fall en betegnelse som mellom voksne forklarer hvem man snakker om.

Skrevet

Jeg synes det er ok å kalle kjærestens barn fra tidligere forhold for bonusbarn, vel og merke hvis man synes de er en bonus.

Derimot å titulere seg selv som "bonus" har jeg lite til overs for. Om man er en bonus får bli opp til barna å avgjøre. Inntil barna eventuelt uttrykker selv at fars nye kjæreste er en bonus for dem så synes jeg stemor er helt ok. Hvis man egentlig trenger å kalle vedkommende noe annet enn det hun faktisk heter.

Skrevet

Trur nok det blir litt ulikt i forskjellige situasjoner. Kommer nok mye ann på alder på barna ved brud, om det var et voldsomt brud med mye krangling, der barna føler de må velge side. Og hvor gamle barna er når mor eller far finner ny partner.

Jeg er selv "nye kona" til pappaen til to barn, stemor/bonusmor. Kall det hva man vil, jeg har oppfordret ungene til å kalle meg med mitt navn, Line. Jeg er muligens noe heldig, da ungene var 4 år og 1 år og ikke husker at mor og far noen gang har budd sammen. (Brud rett etter at nr 2 var unfanget).

Er vel heller venner av ungene som lurer fælt på hvem jeg er, når jeg sier at jeg ikke er mammaen. Pleier som regel å si at jeg er kjæresten til pappaen.

Jeg anser disse to ungene som en bonus, herlige unger som jeg har blitt veldig glad i opp gjennom årene.

Med ungene har vi avklart helt tydelig at jeg ikke er moren deres, jeg er Line. Som kvinner flest så tenker jeg nok litt annaledes en min mann ved flere anledninger. Når situasjonene er som den er, at mor og far uansett ikke er sammen, håper jeg inderlig at jeg bidrar med noe positivt i livet deres. Nå vet jeg jo ikke hvordan de vil tenke om meg i pubberteten og senere i livet, men akkurat nå spiller jeg så absolutt en viktig rolle i livet deres.

Får helt vondt inne i meg når bekjente spør meg hvordan det er å være stemor.. huff.. fryser på ryggen..

Anonymous poster hash: 77779...475
Skrevet (endret)

Jeg sier faktisk stemor til min stemor selv om vi aldri har bodd sammen og hun faktisk ikke bor med min far lenger heller... hun er et vidunderlig menneske som jeg er evig takknemlig for å ha i livet mitt :-)

Hvis en stemor omtaler seg som bonusmamma vektlegger hun jo at hun synes det er en bonus å være stemor og det er jo tipp topp!

Endret av yrild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...