Gå til innhold

Uff, på mandag begynner lillegutt på 9mnd i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Mammantil2prinser

Og jeg merker at jeg er begynt å bli veldig lei meg og stresset over dette.

Jeg synest igrunn han er alt for liten, men da jeg søkte han inn var meningen at jeg skulle gå videre på sykepleien.

Nå har jeg utsatt utdanningen litt og skal jobbe isteden, men har ikke noe fast stilling. Jeg kommer selvfølgelig til å ha han hjemme når jeg ikke jobber og han kommer ikke til å ha så altfor lange dager i barnehagen.

Eneste som er positivt med at han begynner nå, er at han fikk plass i "småbarnshuset" et eget nyoppusset hus ved siden av barnehagen som kun er for 1åringene.

Men jeg lurer på om noen har erfaring med å sende et så lite barn i barnehagen? Hva hadde dere med til dem å hva trengte de, har jo fått den standardlisten med utstyr. Men lillegutt kan jo verken krabbe eller gå enda :/

Uff, tenk alt jeg kommer til å gå glipp av :(

Fortsetter under...

i know the feeling.

2.september starter jenta mi i barnehagen. da har hun nettop blitt 8mnd.     8mnd og 6dager.

jeg koser meg masse nå den siste tiden hjemme. blir rart når jeg sitter her alene.

jeg skal ikke i jobb med det første jeg heller, så hun vil få korte dager og fri innimellom.

må man så må man.

jeg vil si ifra, til barnehagen, at -første skritt- og sånne ting, ikke skal fortelles til oss. vi vil se det selv.

kjenner jeg blir litt "irritert"(har ikke fått plass, men trenger det sårt), men forstår deg godt at du engster deg. Det er helt naturlig å ha de følelsene når ungen din starter i bhg, men han kommer nok til å ha det helt topp. :) 

Ha med godt med skift, regntøy, parkdress, fotposer kan være smart(er vanntette og varme), siden han ikke krabber eller går(noe som plutselig kommer i den alderen), bleier, koseklut(hvis han bruker noe sånt), smokken osv. Ting som er trygt å godt når han skal sove o.l. 

Anonymous poster hash: 9c4a9...008
Gjest Mammantil2prinser

i know the feeling.

2.september starter jenta mi i barnehagen. da har hun nettop blitt 8mnd. 8mnd og 6dager.

jeg koser meg masse nå den siste tiden hjemme. blir rart når jeg sitter her alene.

jeg skal ikke i jobb med det første jeg heller, så hun vil få korte dager og fri innimellom.

må man så må man.

jeg vil si ifra, til barnehagen, at -første skritt- og sånne ting, ikke skal fortelles til oss. vi vil se det selv.

Tusen takk for godt tips!:) det skal jeg også si til barnehagen (krabbing, første skritt osv)

i know the feeling.

2.september starter jenta mi i barnehagen. da har hun nettop blitt 8mnd.     8mnd og 6dager.

må man så må man.

Hvis du skal være hjemme, hvorfor må datteren din i bhg da? Prøver ikke å kritisere, bare nysgjerrig :)

Anonymous poster hash: bec83...2aa

i know the feeling.

må man så må man.

Hvis du skal være hjemme, hvorfor må datteren din i bhg da? Prøver ikke å kritisere, bare nysgjerrig :)

jeg gikk på AAP ved NAV. og skal tilbake på det etter permisjonen. selvom jeg ikke har noe jobb,så får jeg ikke lov av NAV å ha henne hjemme. jeg skal ut i tiltak, sier NAV, men det betyr kanskje møte med dem 2.hver mnd.

håper jeg er i jobb igjen innen neste sommer da. :)

Annonse

Skjønner veldig godt at du synes det er trist, og det vil jo være ting dere går glipp av, men det vil det jo være når de blir litt eldre også.

Det er vel en god grunn til at dere har valgt/måttet gjøre det sånn, og så får man bare gjøre det beste ut av det :)

Og det er nok deg det blir mest trist for, barnet får det nok aldeles fint i barnehagen!

Jeg har selv jobbet lenge i barnehage, og vi hadde ofte barn mellom 8-10 mnd som startet om høsten. De blir tatt veldig godt vare på, og får nok masse kos, trøst, nærhet og alt de trenger. De minste blir fort yndlinger, både blant de ansatte og de andre barna, og min erfaring er at de ansatte legger seg ekstra i selen for at de minste skal ha en ok dag. Faste personer som steller og har hovedansvaret i starten osv. Og de får fort glede av å være i barnehagen også, for de er raskt med i fellesaktiviteter og samspill med andre barn.

Videre sover de jo gjerne ganske lenge på dagtid, så om de har kort dag i tillegg, så er det jo ikke så mange timene det er snakk om :)

Angående ting å ha med, jeg ville investert i en god parkdress som tåler godt med vann og så vanntett/vindtette sokker til å ha på beina istedet for sko. Stonz er supre. Av parkdresser er reimatec og polarn o pyret veldig gode dresser, men finnes også ok dresser som er rimligere. Grunnen til at jeg ville valgt disse dressene, er at om du har en dress som faktisk holder vannet ute så slipper barnet å bruke regnklær i starten. Det er klamt, og blir fort ødelagt ved krabbing og jakke/bukse er ikke behagelig for dem som aker/krabber, jakken sklir opp og buksebeina sklir fort nedenfor foten osv. Pustende heldress er det beste.

Etterhvert som barnet går litt ville jeg også investert i gode goretex vinterstøvletter framfor støvler/cherrox. De faller så lett av på dem som ikke går/nettopp har lært å gå.

Og gode votter som er lette å ta på, samtidig som barnet kan bruke hendene sine. Dvs ikke for tykke og klumpete.

i know the feeling.

må man så må man.

Hvis du skal være hjemme, hvorfor må datteren din i bhg da? Prøver ikke å kritisere, bare nysgjerrig :)Anonymous poster hash: bec83...2aa

jeg gikk på AAP ved NAV. og skal tilbake på det etter permisjonen. selvom jeg ikke har noe jobb,så får jeg ikke lov av NAV å ha henne hjemme. jeg skal ut i tiltak, sier NAV, men det betyr kanskje møte med dem 2.hver mnd.

Skjønner. Lykke til med jobbsøkingen, håper det går din vei :)

Og lykke til med barnehagestart!

i know the feeling.

må man så må man.

Hvis du skal være hjemme, hvorfor må datteren din i bhg da? Prøver ikke å kritisere, bare nysgjerrig :)Anonymous poster hash: bec83...2aa

Skjønner. Lykke til med jobbsøkingen, håper det går din vei :)

Og lykke til med barnehagestart!

tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...