Gå til innhold

Da har jeg stemt

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

- og oppfordrer alle andre til det samme. Ikke at jeg tror kranglerne er så tunge i ræva og hodet at de ikke stemmer ved valg, forresten, der står det nok betydelig verre til hos naboen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke stemt, men skal på valgdagen. Jeg synes alltid det er litt stas jeg, selv om det sjeldent fører til særlige endringer uansett.

Men stemmeretten er viktig, og det er et privilegium å få lov til å bruke den- og å få bruke den til å stemme på hvem man vil uten frykt for represalier. Det er det jaggu ikke alle der ute som kan. 

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Heldige du. Må vel tusse avgårde snart. Må bare få valgkortet. Lurer på å etterlyse det. Har tildags dato ikke stemt i ordinært valglokale på valgdagen. Mitt første valg stemte jeg i varerommet på en postbil. Et valg stemte jeg på en ambassade og ellers har det bare vært bibliotek. Trur valgdeltakelsen i Norge ville gått opp hvis det ble benyttet litt mer kuriøse valg lokaler. Et år stemte jeg ikke, men det var kommunevalget. Jeg var registrert i hjem kommunen min og på de 10 pr som har gått siden da har jeg enda ikke vært der en månde sammenhengende så det føler jeg meg litt unnskyldt for. Husker dere så du liker leverpostei reklamen som var for valgdeltakelse i 2005?

Skrevet

Er på vei for å stemme nå. Stemmer aldri på valgdagen. Er jo så klart et brødhue som har lagt valgdagen midt i jakta.

Gjest sug lut
Skrevet

Heldige du. Må vel tusse avgårde snart. Må bare få valgkortet. Lurer på å etterlyse det. Har tildags dato ikke stemt i ordinært valglokale på valgdagen. Mitt første valg stemte jeg i varerommet på en postbil. Et valg stemte jeg på en ambassade og ellers har det bare vært bibliotek. Trur valgdeltakelsen i Norge ville gått opp hvis det ble benyttet litt mer kuriøse valg lokaler. Et år stemte jeg ikke, men det var kommunevalget. Jeg var registrert i hjem kommunen min og på de 10 pr som har gått siden da har jeg enda ikke vært der en månde sammenhengende så det føler jeg meg litt unnskyldt for. Husker dere så du liker leverpostei reklamen som var for valgdeltakelse i 2005?

Du trenger ikke valgkort. Bare til opplysning, altså.

Gjest sug lut
Skrevet

Er på vei for å stemme nå. Stemmer aldri på valgdagen. Er jo så klart et brødhue som har lagt valgdagen midt i jakta.

Eeeeh, altså - etter omgang med div jegere og andre mat-aukere over noen år utfordrer jeg deg til å finne en dato som IKKE ligger i jakta, i beste fiskesesongen, i den helga man kan regne med at moltene er modne, eller tilsvarende, og samtidig ikke i jula, påsken eller fellesferien :D  - lenge leve forhåndsstemminga!

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Ikke for forhåndsstemming engang? Da blir jo alt mye lettere.

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke for forhåndsstemming engang? Da blir jo alt mye lettere.

Jeg hadde bare legitimasjon.

Skrevet

Fra 15 april til 15 juli :) mulig det er noe fiskegreier i mellom der. Men jeg kjøper min ferdig sløya ;)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

I avisen her hadde de en full side med "fem på gaten" i forbindelse med å få folk mellom 18-25 år til å stemme. Da jeg leste endel av svarene ble jeg rett og slett flau på deres vegne. "Jeg gidder ikke stemme, fordi jeg er ikke interessert i politikk".

Si meg, finner man virkelig ingenting interessant i begynnelsen av 20-årene? Hva med kultur, idrett, boligpolitikk osv?

Jeg tror virkelig ikke disse unge menneskene har fått med seg hva dette dreier seg opp. Kjenner jeg blir helt matt! Men som utdannet statsviter (eller bedreviter som gubben kaller det) er jeg vel over snittet interessert i vårt politiske system :)

Skrevet

Klar jeg stemmer. Men i år er jeg veldig i tvil om hva jeg skal stemme. Vi snakker så klart på venstre side, men hvor?

Skrevet

Klar jeg stemmer. Men i år er jeg veldig i tvil om hva jeg skal stemme. Vi snakker så klart på venstre side, men hvor?

Samme her, jeg vet veldig godt hva jeg IKKE skal stemme, men er litt usikker på hva. 

Skrevet

Stemte for to dager siden. Fra sofakroken:)

Skrevet

Sier det samme. Det eneste jeg er helt sikker på er hva jeg _ikke_ skal stemme.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Hvis du absolutt skal stemme på venstresiden anbefaler jeg deg så langt mot høyre som mulig :)

Skrevet

Jeg stemmer alltid på valgdagen. Det er noe med den følelsen jeg får når jeg stemmer på valgdagen, føler meg stolt som er norsk og privilegert fordi jeg får lov til å stemme, i mange land er det desverre ikke slik..

Men er veldig usikker på hva jeg skal stemme i år. Har alltid stemt ap, men nå er jeg i tvil.

Skrevet

Hvis du absolutt skal stemme på venstresiden anbefaler jeg deg så langt mot høyre som mulig :)

Som lærer er jeg vel programforpliktet til å stemme sv.. men jeg er ikke helt der heller.. valgomatene er jo veldig tydelige, men jeg er ikke helt der heller. Kanskje jeg bare stemmer ap for å demme opp for røkla. 

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Som lærer er jeg vel programforpliktet til å stemme sv.. men jeg er ikke helt der heller.. valgomatene er jo veldig tydelige, men jeg er ikke helt der heller. Kanskje jeg bare stemmer ap for å demme opp for røkla.

I min rebelske ungdom stemte jeg faktisk på RV :)

Nå vet jeg mer om hva de forskjellige partiene står for, og Høyre har det partiprogrammet jeg er mest enig i. Har aldri stemt AP, og tviler på at det noen gang skjer.

Skrevet

Nå vet jeg mer om hva de forskjellige partiene står for, og Høyre har det partiprogrammet jeg er mest enig i. Har aldri stemt AP, og tviler på at det noen gang skjer.

Hahah, i min pure ungdom var jeg faktisk med i studiesirkel med partiet Rødt (eller Rød Valgallianse som de het i dinosaurtiden). :P

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg stemmer alltid på valgdagen. Det er noe med den følelsen jeg får når jeg stemmer på valgdagen, føler meg stolt som er norsk og privilegert fordi jeg får lov til å stemme, i mange land er det desverre ikke slik..

Enig i det, er utrolig mye finere stemning enn i ei brakke - men tenkte at det viktigste er å få gjort det, tenk om vi fikk inn de feile og jeg ikke hadde stemt fordi jeg hadde brukket håret eller forstua magen eller noe...

Gjest sug lut
Skrevet

Hahah, i min pure ungdom var jeg faktisk med i studiesirkel med partiet Rødt (eller Rød Valgallianse som de het i dinosaurtiden). :P

Jeg har stemt RV mange ganger, og SV har jeg også gjort, før det ble tindrende klart at jeg definitivt ikke kan stemme på SV og det ikke lenger var nok å stemme for å få RV inn som vaktbikkje noe sted. Valgomaten sa 43 % SP, hvilket er uaktuelt, men bekrefta deretter at jeg var 41% AP, så da ender man der igjen og det kan jeg godt leve med. Riktig side, riktig nok parti. Nærmere kommer jeg neppe.

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Har lyst til å stemme på ungdomsparti egentlig. Syns ap begynner å ligne mer og mer på en gruppe middelaldrende menn som tenker mest karriere. Hadet vært greit å få inn noen unge som brenner for partiet sitt, men er sv stemmer jeg da. Og de forsvinner vel muligens under grensen i år.

Skrevet

Jeg har stemt RV mange ganger, og SV har jeg også gjort, før det ble tindrende klart at jeg definitivt ikke kan stemme på SV og det ikke lenger var nok å stemme for å få RV inn som vaktbikkje noe sted. Valgomaten sa 43 % SP, hvilket er uaktuelt, men bekrefta deretter at jeg var 41% AP, så da ender man der igjen og det kan jeg godt leve med. Riktig side, riktig nok parti. Nærmere kommer jeg neppe.

Jeg endte denne gangen på AP og KRF på valgomaten. Deretter Venstre, og så Høyre. Snodige kombinasjoner, men ender nok på en av de to første. I utgangspunktet er jeg rød, men har sansen for deler av familiepolitikken til KRF. Dog har jeg vanskelig for å svelge synet på homofili og Israel/Palestina-konflikten.

Men det er jo det med politiske partier da, man er sjeldent enig med alt et enkelt parti mener og står for. Så da får man bare velge det magen sier der og da. Som sagt vet jeg hvertfall hva jeg IKKE skal stemme. Liker ikke så godt mørkeblått eller blått med brune bæsjestriper i, gitt.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Så vi kan nå slå fast at kranglerne er en gjeng med sosialdemokrater....og noen blå utskudd som ikke passer inn :)

Gjest sug lut
Skrevet

Så vi kan nå slå fast at kranglerne er en gjeng med sosialdemokrater....og noen blå utskudd som ikke passer inn :)

Vel, det er blå og det er blå, vettu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...