Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Jeg lurer på ; Merket dere en betydelig forskjell på økonomien fra å gå fra 1 til 2 barn? Vi planlegger nå nr 2 og fortalte familien at (forhåpentligvis) ønsker vi å bli gravide innen kort tid. Alle hoppet av gleder, utenom svigerfamilien. De mener at vi kommer til å gå personlig konkurs, vi har ikke råd, osv. Vi har en samlet årslønn på 750.000 og har 2,5 i boliglån. Bor i et 200kvm hus på landet. Har ingen billån, studielån, kredittkortgjeld. Vi betaler kun på huset i mnd av "store" utgifter. Og man tenker jo på alt. Er det virkelig SÅ mye dyrere med 2 barn istedet for 1? Vi ofrer jo selvfølgelig alt for å få det til å fungere, og ville gjort alt for barnet(barna) våre. Men jeg klarer ikke helt å se hva svigerfamilien mener. Vi har ca 15-16 tusen igjen på konto etter alt er betalt i mnd. Og vet det er mye vi kan kutte ned på. Hundre tv-kanaler, spotify, netflix, abonnerer på aviser blader og mye unødvendig greier. Det er luxus ting, som enkelt kan kuttes ut. (For det går jo litt penger der). Vi har god kontroll økonomisk, og vi lever kjempe godt og har muligheten til å gjøre det meste vi vil. Kutter man ut det, og tenker på det som virkelig betyr noe, så blir det såklart enda bedre. Vi har alltid penger igjen når ny mnds lønn kommer, de setter vi av til sparing, og har aldri måttet bruke av de. Vi har helt felles økonomi. En konto, to kort. Men kjenner jeg ble litt nervøs av det de sier.. Selvom jeg vet at det ikke skal være noe problem, så ville jeg bare høre deres erfaringer! Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Pesta Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Det høres ut som dere har god økonomi og dere vil nok ikke lide av å få et barn til. Selv har vi merket lite forandring i pengebruk etter nr 2 kom, mye klær og utstyr kan arves de første årene! Vi har ca samme årsinntekt som dere, og like stort lån - men vi har billån/studielån i tillegg. Man merker nok først at det koster litt når barna når skolealder og spesielt i tenårene
Poetika med K Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Høres merkelig ut. Vi har ikke merket noen stor forandring i økonomien. Ofte har man jo mye utstyr etter førstemann som kan brukes til neste.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Det høres ut som dere har god økonomi og dere vil nok ikke lide av å få et barn til. Selv har vi merket lite forandring i pengebruk etter nr 2 kom, mye klær og utstyr kan arves de første årene! Vi har ca samme årsinntekt som dere, og like stort lån - men vi har billån/studielån i tillegg. Man merker nok først at det koster litt når barna når skolealder og spesielt i tenårene Tusen takk for svar! Vi hadde billån når første på 4år kom, men jobbet hardt for å bli kvitt det. Betaler 11.300 i mnd på huset. Barnevogn og alt dette er i tipp topp stand fra første barnet, og et nytt barn vil ikke lide av å arve de tingene. Vi sparte penger så jeg kunne være hjemme med første barn til hn var 18 mnd, og planlegger å gjøre det samme denne gangen. Så det blir vel et år med begge to i bhg. (om vi klarer å bli gravid innen kort tid da såklart). Vi vil ikke vente lenger, da blir aldersforskjellen så stor. Men årene har bare dratt av sted, og plutselig var første 4 år. Jeg tenker at er man innstilt og fornuftig kan man klare alt Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Høres ut som dere har god økonomi. Vi har ca samme som dere i året, har huslån på 2,2 og billån i tillegg. Vi har ikke merket noen forskjell på økonomien etter nummer 2 kom. Man har jo gjerne mye barneutstyr etter førstemann som kan brukes igjen. Lykke til :-) Anonymous poster hash: 9d85f...700
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Ååå! Nå ble jeg litt roligere her Dum uvane, men har en tendens til å bli småhysterisk når folk sier at "dette klarer dere ikke". Så, det som er det fine med BiM/DiB er at man får høre om alle mulige erfaringer og råd! -HI Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Husk på at man som regel har SFO de første årene på skolen, som er like dyrt som bhg, i hvert fall her vi bor. Det blir heller ikke søskenmoderasjon med en i bhg. og en på skolen, men dere er kanskje heldige og bor i en kommune hvor SFO er gratis (vet at noen kommuner gir søskenmod på tvers av bhg/SFO)? Det er det eneste jeg så i oversikten din (ref. "Så det blir vel et år med begge to i bhg.") som man kanksje ikke husker på, uansett er det jo kun noen få år og neppe det som gjør at man går konk. Gleder meg til største slutter på SFO, plutselig 2500 mer i mnd. å rutte med Anonymous poster hash: aceca...102
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Tenker at det er andre ting som gjør at svigerfamilien ikke hopper av glede? Uansett så merkes ikke det særlig på økonomien før barnet blir eldre med feks større bhg regning, mer utstyr og klær som er dyrere osv.. Anonymous poster hash: 56ed5...8c9
Gjest thricane Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Dere sitter da helt greit i det. Litt mer blir det jo med ett barn til, spesielt i perioden en er på SFO og en i barnehagen. Dere vil allikevel med den økonomien dere hatt nå sitte igjen med en god slump i pluss. Go for it!
Tieran Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 I hverdagen tror jeg ikke dere vil merke store forskjellen. Litt ekstra mat eller noen ekstra klær går ubemerket inn i det store sluket. Det som man kan merke det litt mer på er ,som nevnt over, barnehage og evt sfo. I tillegg vil fritidsaktiviteter evt bli en post som koster, men man må ikke velge de dyreste aktivitetene og uansett strekker man seg dit man må for barna sine En siste liten ting; Det blir helt andre priser med flere store barn i en familie som skal ut å reise, men det er uansett en luksusting og en prioritering, som etter min mening absolutt ikke skal påvirke om man får flere barn eller ikke. Men når dette er nevnt.. Det virker ut til at dere har en god og jordnær økonomi, med god oversikt over det faktiske forbruk og hva man evt kan spare inn på. Ut fra det du forteller kan jeg ikke tenke meg at dere går konkurs ved å få et barn til (eller to for den saks skyld). Merkelig uttalelse fra den damen, forresten.. Var det en litt bitter snert over den? Lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Hi igjen. Takk for masse innspill! Det var dette med SFO, det er jeg klar over. Og jeg skulle nok skrevet det. Det kunne jo ikke dere vite, så beklager at jeg ikke tok det med. Ble så ivrig på tastaturet her hehe. Ja, svigerfamilien er nok en smule "snurt". Min mann kommer fra en gård, yngste av 3 brødre. Svigermor har måttet gi slipp på en og en etterhvert som de har stiftet egen familie. Og dermed mistet hun arbeidskraft på gården. Min mann var siste, og hun sleit virkelig med å gi slipp på han. Nå skal det sies at vi er 25 begge to. Vi møttes når vi var 17. Men han ble nektet å flytte hjemmefra før han var 19, for han hadde et ansvar ovenfor gårdsdriften. For ikke å gå mer innpå det, så var det mye gnisninger mellom familiene når jeg kom inn i bildet. Svigermor har enda ikke klart og slutte fred med det. De måtte selge til slutt, for de klarte ikke drive alene. Dette var ene og alene meg og min mann sin feil, siden jeg "plutselig en dag kom å tok han", som hun sier. Vi stablet oss oppover økonomisk, og kom fort på bena. Giftet oss når vi var 20. Kjøpte huset like etter. Fikk første da vi var 21år. På svigerfamilien sin side, var vårt første barn, deres første barnebarn. Og svigermor godtok ikke helt at yngste sønnen fikk barn før eldste som er 4 år eldre. Vi var dømt til å leie leilighet og for alltid ha lån. For å ikke høres helt gal ut, men dere vet den følelsen når noen sier, "aldri i livet om du/dere klarer dette"? Da sier det et lite klikk, og du gjør alt for å vise at dette klarer man? Det som ligger til grunn i innlegget (som jeg også ikke fikk med i første post), er at svigermor har full tilgang til vår økonomi. Hun jobber i banken vi har, og har innsyn i store deler av økonimien vår. Derfor jeg reagerte på utsagnet hennes/deres. Jeg har jo ingen erfaring med økonomien med 2 barn akkurat. Så vendte meg da til dere her inne. Måtte være en av to, enten er jeg/vi på bærtur, eller så er det bare nok et innfall fra svigerfamilien som grunner i at dette liker de lite. Takk damer! Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Stusset VELDIG over at hun har innsyn i ders økonomi fordi hun jobber i bank! Det hadde jeg ikke godtatt overhodet! Bytt bank. Høres ut som mor her har endel issues ift yngste sønn. Si ofra at dere styrer deres økonomi selv, skulle dere behøve råd og veiledning spør dere. Før det skjer kan hun roe ned noen hakk. Anonymous poster hash: 4cbec...65c
Liv & Røre Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Det første jeg tenker er; bytt bank!! Svigermor skal IKKE ha innsyn i deres økonomi, og ikke har hun lov til å snoke på deres konto heller!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville byttet bank med en gang og hun har ikke lov til å gå inn på deres kundeforhold med mindre dere spør om noe. Syns det høres som dere har kontroll på økonomien og det ikke vil være noe problem å få et barn til. Anonymous poster hash: 58ddf...e36
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Jeg er klar over det, det er helt på trynet! Vi har vært inne på å bytte bank mange ganger. Mannen min og svigermor diskuterer dette minst en gang i måneden. Hun lover at det aldri skal skje igjen, og vi gir henne den tilliten. (Det har vært så mye).. Men plutselig kan jeg få en melding om hvorfor jeg har brukt 1000.- på barnas hus osv. Jeg vet dette ikke er greit. De to andre brødrene har det likedan, vi har alle samme bank. Det var den gunstigste banken, mtp forsikringer og hele pakken med huslån ect. Det er så trasig. Min familie er ikke velkommen hos svigerfamilien i det hele tatt. Og det gjør faktisk vondt, for min familie er over skyene over alt vi gjør, spesielt over barnebarnet. Og vi har fortalt at vi planlegger nr2, og de ble så glade! Er så synn at mannen min ikke får den responsen fra sin familie, og det plager han mye mer enn han gir utrykk for, det ser jeg lang vei. Det vil bare ende med at vi ikke kommer til å ha noen kontakt over hodet til slutt. Mannen har gitt klar beskjed om at hvis vi ikke kan ha et normalt forhold til hverandre, alle sammen, så kommer de aldri til å få noe forhold til barnebarna. Er nok derfor vi bare surfer over de bølgene som kommer, biter det i oss. For at barnet vi har, og det som vil komme en dag skal kunne kjenne sine besteforeldre. På begge sider! Vanskelig.. Og nå endte denne tråden opp med svigermor og svigerfamilie igjen. Det var ikke meningen, men det var skikkelig godt å lette litt på frustrasjonen samtidig! Jeg skal aldri bli en slik svigermor når min sønn finner seg sin bedre halvdel når den tiden kommer.. Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Stusset VELDIG over at hun har innsyn i ders økonomi fordi hun jobber i bank! Det hadde jeg ikke godtatt overhodet! Bytt bank. Høres ut som mor her har endel issues ift yngste sønn. Si ofra at dere styrer deres økonomi selv, skulle dere behøve råd og veiledning spør dere. Før det skjer kan hun roe ned noen hakk. Anonymous poster hash: 4cbec...65c Jeg har mange ganger tenkt at hun "leter etter feiltrinn" vi eventuelt skal gjøre. Men kan med litt stolthet si, at hittil har vi ikke utsatt oss selv, eller sønnen vår for noe som kan ødelegge økonomi eller familien vår på noen måte. Vi var altfor ung til å klare å bite over så mye, sa hun. Og når det ikke skjedde, så er det tydeligvis viktig å minne oss på at det KAN skje. Og at det VIL skje, hvis vi får barn nr 2. Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
*Yuna* Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 Merket litt forskjell, men det kommer på ingen måte til å ruinere dere Det vi merker størst forskjell på er hvor mye dyrere det blir mer ferier, utflukter osv. Og det er jo ikke noe man er nødt til å gjøre Bruker ikke noe særlig mer på mat fks.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Så lenge barna er helt små er det ikke spessielt dyrt, selv når du tar utgifter til barnehage og sfo med i beregningen. Spessielt fra de blir 10-12 skyter utgiftene i været. Der har svigermor rett, selv om hun sansynlig vis har feil i det meste annet. Anonymous poster hash: 7aee2...1dc
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 Merket litt forskjell, men det kommer på ingen måte til å ruinere dere Det vi merker størst forskjell på er hvor mye dyrere det blir mer ferier, utflukter osv. Og det er jo ikke noe man er nødt til å gjøre Bruker ikke noe særlig mer på mat fks. Det er det vi har sett for oss at vi kommer til å merke også. Mtp ferier og helgeturer/utflukter altså. Men det står vel til syvende og sist bare på prioriteringer og sparing på forhånd. Vi har magefølelsen med oss på dette. Uavhengig av hva mannens familie måtte mene. Jeg ser det nå, heldigvis Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #20 Skrevet 16. august 2013 Vi har samme inntekt og lån som dere, og anser at vi ikke har råd til mer enn ett barn. Men det handler om prioriteringer, selvsagt hadde vi ikke gått konkurs med et barn nummer to, men da hadde vi måttet leve trangt i overskuelig fremtid, og det orker vi ikke. Hvis dere virkelig ønsker to barn klarer dere det selvsagt. Jeg ønsker heller muligheten til å reise, spise god mat, trene (trenere er dyrt) og kose meg med det barnet vi har Anonymous poster hash: b34aa...261
Englenemine Skrevet 16. august 2013 #21 Skrevet 16. august 2013 Jeg vil si dere har mer enn nok penger til ett barn til. Ja det koster litt ekstra når det blir barnehage og sfo men det er ikke så mye , dere får jo og 970kr ekstra og trekke fra på de regningene da pga barnetrygd for en til. Ett barn ekstra forandrer heller ikke matbudsjettet så mye ( inntil de blir større) men da lever man evt smartere ang storhandel, kjøpe inn større mengder kjøttvarer og fryse opp. Ang klær så Arves alltid noe så trengs ikke 2x av klesinnkjøp til begge alltid. Ingen problem slik jeg ser det. Eneste problemet her er svigermor og banken! Dropp utsette å bytte, du skriver dere har snakket om deten det gjentar seg. Bytt og dere slipper dette. Alternativt , når hun fortelller deg du har brukt 1000kr på barnas hus og hvorfor det så be henne passe sine egne saker, stopp henne med en gang og fort som svint. Ikke vær ydmyk finn deg i dritt og frekkhet fordi hun er din svigermor. Din egen mor ville du nok stoppa kjeften på for lenge siden. Blir ikke lettere ta kanpen om 5-10 år... Du blir bare mer forbanna og bitter på henne. Hun vil nemlig ikke slutte med det før hun får så klare reprimander hun ikke tør være frekkas!
Fjerdemann på vei Skrevet 16. august 2013 #22 Skrevet 16. august 2013 Vi har samme inntekt som dere, men litt mindre lån enn dere. Men vi har fire barn, hvorav to på skolen. Vi klarer oss likevel fint på vår inntekt. Vi drar ikke på de dyreste, mest eksotiske feriene, men ellers er det ingenting vi trenger å holde tilbake på i hverdagen. Vi har begge dyre hobbyer (relativt da, bruker kanskje en tusenlapp i mnd hver på hobby), trener flere ganger i uka, ungene er med på idrett, cuper, turer osv på lik linje som alle andre venner. De får ikke merkeklær, men det er det stort sett ingen unger som gjør her. Hun svigermora di burde virkelig holde seg langt unna deres økonomi, og jeg tror jeg hadde klaget til ledelsen i banken over at hun snoker i økonomien deres slik hun gjør, for det har hun overhodet ikke lov til. Nei, jeg sier bare go for it! Jeg mener ungene har så mye mye bedre av å få et søsken, enn å skulle på fancy ferieturer til Thailand en gang i året...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #23 Skrevet 16. august 2013 Vi har omtrent det samme som dere. Venter nr.2 nå. Stresser ikke. Har alt utstyr etter nr. 1 så trenger ikke kjøpe noe særlig de første årene. Stiger jevnt i lønn i jobben min også. Regner med, som andre sier at man merker det mer når begge går i bhg/SFO og på flere/dyrere billetter i ferien. MEN, jeg hadde absolutt byttet bank. Det er virkelig ikke greit at hun snuser og overvåker økonomien deres. Det har hun ingenting med!!! Anonymous poster hash: 64e94...69c
Von Hertelhofen Skrevet 16. august 2013 #24 Skrevet 16. august 2013 Det er nok noe de sier for de gidder ikke være barnevakt til to Neida, dere har jo god økonomi. Sett i gang og lag unger
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #25 Skrevet 16. august 2013 Takk damer Tenker at alt det praktiske som barnevogn og utstyr generelt har vi på plass. Til og med en god del klær som kan brukes av både gutt å jente. Og regner med at når tiden for skole/SFO og barnehage nærmer seg så skal det gå fint også. Jeg personlig kunne ikke sett for meg og ikke prøve å få et barn til. Selv fikk jeg ikke søsken før jeg var 13 år.. Jeg ønsker ikke at min sønn skal vokse opp uten søsken. Så for vår del, så utgår hvilken som helst dyr ferietur fremfor et barn til. Barnevakt har svigerfamilien kun vært to ganger, så hun kan ikke slenge den på bordet. hehe.. Mannen sa at han ville informere svigermor sin sjef om dette, men usikkert om hun kan risikere å miste jobben da?? Er jo ikke det vi vil. :S Så da er det vel bare ett alternativ igjen, og det er er å snakke med hun, og sette hun på plass. Denne overvåkingen har pågått siden den dagen vi begynte å planlegge bryllupet vårt. Hun ble helt på tuppa når hun såg hvor mye vi la i bryllupsdagen.. Er en twist uansett hvordan vi skal konfrontere henne tenker jeg.. Men nå føler jeg meg uansett mer sikker på at et barn til skal gå helt fint. Hadde gjennomført det uansett, men alltid greit å høre andres erfaringer og hvordan andre har opplevd det - HI Anonymous poster hash: 9a0b5...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå