Gå til innhold

Hvordan takler dere sutring og grining?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt i tvil om hvordan jeg skal reagere på sutring og grining som kun er trass...gutten er kun 2 år og har begynt å trasse veldig hvis han ikke får viljen sin. Sånn høyt skrik og...men usikker hvordan jeg skal angripe situasjonen. Har hatt en tendens til å bli overgitt og be han kutte ut det tullet. Er ganske sliten selv pga er alene med han og det går litt på tålmodigheten min...

tips mottas med stor takk

Anonymous poster hash: 5d6a6...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når mine sier noe med sutrestemme sier jeg bare: Hva?!? Sa du noe? Hører ingenting jeg!

Nå skjønner de fort at det ikke hjelper å sutre. Da får mor hull i hodet:p Har 3 lite sutrete unger nå etter hvert! Er det noe galt sier de det med skikkelig stemme! Lager de bare sutreluder sier jeg at jeg gidder ike høre på, og er det noe som er galt kan de komme å si det til meg!

Anonymous poster hash: 81dfc...b60

Skrevet

Jeg har alltid reagert med et "NÅ kutter du ut!" og ikke noe særlig mer enn det. Det er mer enn nok, og barna skjønner at nok er nok. Å gå inn i en dialog med en toåring ang. slikt er bare tullball. De skjønner det ikke.

Har aldri trengt å ta det lenger enn de få ordene i en streng stemme, men hadde de fortsatt sutringen da hade jeg bært de vekk fra situasjonen og sagt at de kunne få komme tilbake da de sluttet å bråke. Å si noe mer er helt unødvendig.

Anonymous poster hash: ab993...b7b
Skrevet

Når mine sier noe med sutrestemme sier jeg bare: Hva?!? Sa du noe? Hører ingenting jeg!

Nå skjønner de fort at det ikke hjelper å sutre. Da får mor hull i hodet:p Har 3 lite sutrete unger nå etter hvert! Er det noe galt sier de det med skikkelig stemme! Lager de bare sutreluder sier jeg at jeg gidder ike høre på, og er det noe som er galt kan de komme å si det til meg!

Anonymous poster hash: 81dfc...b60 [/quote

Nå hørtes det it som om jeg liksom har oppskriften eller noe:/

3:-åringen er en hyler. Men kun mot søsknene! Får han ikke ta leken deres hyyyyler han! Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med det! lar han ikke få viljen sin da, så håper han gir seg snart!

Skrevet

Jeg har også brukt metoden "jeg-skjønner-ikke-hva-du-sier-med-den-stemmen-metoden", den er veldig effektiv her i huset i alle fall :)

Anonymous poster hash: 1fefc...43c

Skrevet

Tusen takk dere...men hva med en som så og si ikke prater? Han har enda minimalt språk...syns det er så vanskelig hvor grensa går..

Skrevet

Tusen takk dere...men hva med en som så og si ikke prater? Han har enda minimalt språk...syns det er så vanskelig hvor grensa går..

Hvorfor finne på ting som "Jeg skjønner ikke hva du sier" ? Det er ikke noe poeng i å lyve om slikt for å få ungen til å slutte. Be han kutte ut. Punktum. Det er ikke noe å diskutere i det heletatt. 

Skrevet

Hvorfor finne på ting som "Jeg skjønner ikke hva du sier" ? Det er ikke noe poeng i å lyve om slikt for å få ungen til å slutte. Be han kutte ut. Punktum. Det er ikke noe å diskutere i det heletatt.

hvis han ikke kutter ut da? Hva gjør du?

Skrevet

Finne på? Skjønner virkelig ikke hva han sier med sutrestemme!:D

Skrevet

hvis han ikke kutter ut da? Hva gjør du?

Ungene mine har alltid sluttet da det blir sagt med en litt streng stemme, men det er antagelig fordi jeg ikke har kjeftet og smelt noe særlig. Da de hører akkurat det skjønner de at det er alvor og kutter ut.

Hadde de ikke kuttet ut da så hadde jeg, som sagt tidligere, bært ungen vekk fra situasjonen og sagt at de kunne komme tilbake da de hadde sluttet med det! Enkelt og greit, ikke noe dill dall og det kan ikke misforstås.

Har en nabo som kan diskutere med sutreungen sin i timesvis pga. slikt. Ungen kan stå og hyle i opptil en time! Mor gjør ikke annet en å be ungen slutte, gang på gang, prøve å dille og dalle, prøve å avlede og kjefte og smelle. Ungen fortsetter.

Hadde hun fjernet ungen fra situasjonen MED EN GANG, hadde ungen skjønt det, for han gidder jo ikke stå alene på rommet og hyle for det er nemmelig ikke noe gøy!

Å diskutere med en sutreunge er poengløst.

Skrevet

Er litt i tvil om hvordan jeg skal reagere på sutring og grining som kun er trass...gutten er kun 2 år og har begynt å trasse veldig hvis han ikke får viljen sin. Sånn høyt skrik og...men usikker hvordan jeg skal angripe situasjonen. Har hatt en tendens til å bli overgitt og be han kutte ut det tullet. Er ganske sliten selv pga er alene med han og det går litt på tålmodigheten min...

tips mottas med stor takk

Alt fra "Jeg skjønner at du vil det akkurat nå, men det går ikke, nå skal vi gjøre det slik," til "Jeg forstår ikke hva du sier når du sutrer sånn" og "kutt ut den sutringa."

Min erfaring er at det som regel hjelper med litt kos og trøst, om de er mottakelige for det.

Skrevet

Jeg sier: hvis ikke du slutter nå så ... (Fjerne goder)

Anonymous poster hash: fbb1d...f7a

Skrevet

Bare lukker øra jeg :P Mannen blir irritert og takler det ikke så godt, jeg gidder ikke bry meg :P Bare stopper ho når ho blir så sint at ho legger seg ned på gulvet og dunker hodet i gulvet eller steller seg mot veggen og dunker hodet i veggen. Ho blir 2 i oktober :P

Skrevet

Overser d eller avleder;) dersom hun ikke gir seg sier vi med streng, rolig stemme at kun må kutte ut da det ikke er noe å sutre for.

Men hun sutrer i grunn i sjelden og over kort tid. Vet at d ikke nytter. Hun er sta men jeg er mer sta;)

Anonymous poster hash: af440...2aa

Skrevet

idag har jeg prøvd det dere sier, men jeg har en hysterisk unge. 

Idag ville han ikke kle på seg (han er bare 2 år så jeg gjør det), han ble kanonsinna, men han skal ikke få viljen sin når det kommer til det. Vi bor i blokk og da hylskrek han opp alle trappene, jeg prøvde å si at han ikke måtte gjøre det, prøvde å avlede, men han skulle bare bæres. Jeg er sta som bare det og sier at han må gå selv da jeg ikke hadde muligheten til å børe han. Han blir så sinna at han hyperventilerer nesten, så da vi kom opp til døra måtte jeg ta på han sko satt han utenfor og tok på han sko...sinna fremdeles og må gå ca 70 meter til bilen..hylte og var forbanna hele den veien og...

hva gjør dere i slike situasjoner?

Skrevet

Sutrete unger er som oftest slitne eller får brudd i forventningene til det som skal skje.

Forutsigbarhet er viktig. Fortell barnet hva som skal skje og i hvilken rekkefølge. Holder de på med noe, la dem avslutte eller gi dem en advarsel før du tar barnet bort fra det de gjør. Si ifra før neste trekk.

Anonymous poster hash: 04652...0f0

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Noen ganger tenker jeg «er det verdt det? Hva oppnår jeg ved å kjempe i mot? Trasser jeg bare tilbake, ved å nekte ham å få viljen sin bare fordi jeg har bestemt at han ikke skal få viljen sin?»

Noen ganger gir jeg meg, jeg tror det er viktig for utviklingen deres, det er jo nettopp poenget med trassen - å bli mer selvstendig. Og er han trøtt og sliten etter en dag i bhg, ja da må vi kanskje lokke og lure opp trappa, eller bare bære ham opp. Trinnene kan være ganske store for små barneføtter. Det blir bedre når han blir eldre og dere kan kommunisere bedre verbalt, forklare og diskutere.

Er det veldig viktige ting, som å kle på seg før bhg eller ikke klatre opp på kjøkkenbenken osv, gjennomfører jeg bare uten å diskutere, da får han bare bli sint og lei, og så sier jeg at beklager, men sånn er det bare. Og hvorfor han ikke får lov.

Nå er min straks tre, og det er mye lettere å forklare hvorfor ting ikke er lov, og «true» med konsekvenser som får ham til å gi seg (Hvis du ikke slutter å slå med lekehammeren, så tar jeg den. Det fungerer oftest).

Men nå har sutringen begynt å sette inn. Uuusj....vi ber han om å la være å sutre og heller si hva han vil. Skal teste de andre rådene i tråden selv.

Skrevet

Jeg sier bare "Ikke sutre" og svarer ingenting annet enn det på ting han sier med sutrestemme. Han er så opptatt av å få frem det han vil si heller enn å få respons på hvordan han sier det, så det virker med en gang.

Første gangen jeg sa det var han vel 1,5 år og jeg trodde ikke han kom til å forstå hva jeg mente, men det gjorde han. :P

Han får lov å være lei seg altså, men ved langvarig sutring som bare blir "mas" for ingenting, så gjør jeg det sånn. Også passer jeg på å lytte til ham og gi best mulig respons når han da går over til å snakke "ordentlig".

Anonymous poster hash: 6aab7...233
Skrevet

Okei... Jeg leser ut fra svarene at de fleste av dere ikke har spesielt sutrete unger.

En av mine er kjempesutrete, og ingen av triksene i boka har virket, i alle fall ikke umiddelbart. Det har tatt ÅR å få barnet til å forstå at det ikke er greit. (Barnet er nå 10!) Vi har prøvd alt mulig, inkludert foreldrekurs, og det har jo lært oss en del metoder og triks, men det har som sagt tatt ÅR.

Anonymous poster hash: 22103...3e9

Skrevet

Okei... Jeg leser ut fra svarene at de fleste av dere ikke har spesielt sutrete unger.

En av mine er kjempesutrete, og ingen av triksene i boka har virket, i alle fall ikke umiddelbart. Det har tatt ÅR å få barnet til å forstå at det ikke er greit. (Barnet er nå 10!) Vi har prøvd alt mulig, inkludert foreldrekurs, og det har jo lært oss en del metoder og triks, men det har som sagt tatt ÅR.

Nei vi har kanskje ikke det. Unnskyld?

Anonymous poster hash: 6aab7...233

Skrevet

men hva er dine tips da?

Skrevet

Min gutt gir seg ikke bare jeg gir han beskjed om å slutte selv om jeg er streng i stemmen.

Gir han seg ikke med trassing og hyling så gir jeg han en advarsel,også tar jeg han inn på rommet visst han fortsatt ikke gir seg.

Nå hjelper det av og til å bare si "skal du du på rommet ditt? Mamma tar deg på rommet visst du ikke slutter å skrike".

Da roer han seg av og til helt ned å skriker ikke mer,så er hvertfall ikke tvil om at han skjønner hva jeg sier.

Min gutt har veldig lite språk også så litt vanskelig å vite hva han egentlig skjønner å ikke.

Han er forresten nettopp fyllt to år.

Anonymous poster hash: b1159...da5
Skrevet

Hvilke triks og metoder lærte du der da?

Sønnen min er blitt ekstrem på trassing nå så trenger alle råd jeg kan få :)

Skrevet

Ofte sutrer unger fordi de ikke føler seg sett og anerkjent. De dagene min sønn sutrer eller maser mye, er som regel dager der jeg ikke har tilbragt så mye tid med han mens jeg er fullt tilstede. Eller hvis vi har det travelt og han er sliten. I andre tilfeller sutrer de fordi de har erfart at de da oppnår det de ønsker fra foreldrene. Her funker det best å sette meg ned på hans nivå, se han inn i øynene og si vennlig "du trenger ikke sutrestemmen nå, mamma hører deg".

Skrevet

Min gutt gir seg ikke bare jeg gir han beskjed om å slutte selv om jeg er streng i stemmen.

Gir han seg ikke med trassing og hyling så gir jeg han en advarsel,også tar jeg han inn på rommet visst han fortsatt ikke gir seg.

Nå hjelper det av og til å bare si "skal du du på rommet ditt? Mamma tar deg på rommet visst du ikke slutter å skrike".

Da roer han seg av og til helt ned å skriker ikke mer,så er hvertfall ikke tvil om at han skjønner hva jeg sier.

Min gutt har veldig lite språk også så litt vanskelig å vite hva han egentlig skjønner å ikke.

Han er forresten nettopp fyllt to år.

Anonymous poster hash: b1159...da5

Er du seriøs? Stenger du en som ikke ennå er fylt to inne på rommet sitt når han "sutrer?"

Anonymous poster hash: fe017...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...