Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #1 Del Skrevet 15. august 2013 Livet før og etter oppstart, evt. bivirkninger, dosering, osv. Anonymous poster hash: 5e105...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144072614-noen-som-kan-dele-egen-eller-noen-du-kjenner-sin-erfaring-med-ritalin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #2 Del Skrevet 15. august 2013 Hei!Jeg bruker det ikke selv, men min mann gjør.Det har hjulpet ham enormt! Han er på høyeste dose en voksen kan ha. Lurer på om det er 80 mg i døgnet? Ikke helt sikker der, men er uansett mye han tar.Han var helt håpløs før, men har som sagt bedret seg, han klarer nå å stå opp på morgenen, gå på skolen, komme hjem og lage middag eller ta babyen litt. Etter middag har han litt alene-tid for å få roet ned. Så gjør vi kanskje noe litt senere igjen, ser en film e.l. før leggetid.Han mestrer også å ta i mot beskjeder og å utføre det som kreves av ham. Tidligere utsatte og utsatte han bare.Usikker på om han har noen konkrete bivirkninger. Det suser og går jo fremdeles i hodet, men han føler at ting er mer "på plass" der inne. Det tok en stund før han og legen fant ut av døgndose og når på døgnet han skal ta medisinen, han tar nå på morgenen og en gang senere på dagen rundt lunsjtider. I oppstarten var han mye sliten, det tok et halvt års tid før han var stabil og fikk full effekt.Jeg kan merke at effekten dabber av noen ganger sent på kvelden da han blir fortere irritert over småting.Han har også fått bedre tålmodighet og ikke minst konsentrasjon. Han følger nå en samtale hundre prosent, selv om det kan kjede ham, og er fokusert på skolegangen. Tidligere droppet han ut hele tiden, klarte aldri å fullføre.Det eneste jeg synes er litt ekkelt med ritalin er at det er jo et ganske sterkt rusmiddel sånn egentlig for oss "normale". Synes det er litt rart å tenke på at vi har et helt lager med "dop" stående i skapet..Lykke til, og håper det vil fungere like godt for deg Anonymous poster hash: 664c6...a3f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144072614-noen-som-kan-dele-egen-eller-noen-du-kjenner-sin-erfaring-med-ritalin/#findComment-145601985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyen Skrevet 16. august 2013 #3 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg sleit veldig før men utad var jeg blant venner ganske oppegående. Men kolleger og familie viste at det var noe. Jeg skjønte selv at jeg har ADD i noen år før jeg turte å ta det opp med legen, var redd for å ikke bli tatt alvorlig. Sleit med daglige rutiner, tålmodigheten, søvn, konsentrasjonen +++ Alt som er typisk ADHD men ikke hyperaktivitet, men allikevel veldig rastløs og 10.000 tanker i hodet samtidig. I tillegg vært veldig innesuttet og hatt generell angst og sosial angst, og depresjoner. Angsten ble jeg kvitt på egenhånd fordi jeg ble så lei av de Depresjonene kom og gikk. Når jeg endelig fikk Ritalin var jeg litt skeptisk men det var fantastisk å gå på den. Jeg savner Ritalin nå for er gravid, men sånn er det bare. Jeg trappet sakte opp når jeg begynte og anbefaler det pga bivirkninger. Jeg trappet etterhvert litt fortere opp (psykiater mente at det ville gå bra) og fikk ekstra sterke bivirkninger så jeg måtte redusere dosen ganske mye før jeg kunne trappe opp igjen, så derfor anbefaler jeg å trappe sakte opp. Jeg endte opp på 40 mg men gikk ned til 30 mg, vil bruke minst mulig og merket ikke noe særlig forskjell på 40 og 30 mg. Fikk div bivirkninger av Ritalinen i begynnelsen, som at jeg raste ned 14 kg fordi matlysten ble helt borte, glemte å spise. Men matlysten kom tilbake så jeg gikk opp igjen. Ellers var jeg ganske følelsesløs i begynnelsen, løs mage, merket tydelig at medisinen gikk ut, muskelspasmer og mer som jeg ikke husker i farten. Løs mage og muskelspasmer gikk ikke over, men jeg klarte å bli kvitt spasmene med magnesium. Drikker ikke kaffe og te, og ikke så mye cola (koffein er jo i slekt med Ritalin) så det har ikke påvirket med, noen bør kutte disse ut da de kan forsterke effekten av Ritalin, og da gi mer bivirkninger. Jeg tar egentlig altså en kapsel om morgenen på 30 mg, den varer i ca 8 timer sies det men jeg syns at den sitter litt lenger i. Tok egentlig en tablett på 10 mg etter 8 timer (så det ble 40 mg) men syns at den var bortkastet og jeg glemte å ta den i blant (var vanskelig å huske den på jobb), så kuttet den ut. Alle er forskjellige sånn sett, noen bruker 20 mg og andre 80 mg. For noen er en kapsel om morgenen nok mens andre må ha flere doser per dag. Psykiateren min sa at 40-60 mg er det vanligste. Men jeg vet om de som bruker 100 mg, men det er sjeldent. Trur at 80 mg er den største dosen som er anbefalt til voksne. Det som er så supert med Ritalin er at det er som at den nesten fjerner ADD'en min helt. Som å gi briller til en med dårlig syn. Det er helt fantastisk å ha konsentrasjon!! Å kunne lese ei bok eller få med seg en hel episode av en serie eller en film. Å kunne delta i samtaler, og på møter og kurs og faktisk ha utbytte av det. Å klare seg i arbeidslivet uten å være helt fjern og gå glipp av mye. Tålmodigheten og ca alt det andre er og borte med Ritalin. Det var ennå noen småting som plagde med på Ritalin men husker ikke i farten hva (gravidhjernen min gjør meg veldig glemsk og nå har jeg levd uten Ritalin i nesten 7 mnd), men det gjorde ikke noe. Ritalin har gitt meg et nytt liv og jeg føler meg normal med medisinen, kommer aldri til å angre på at jeg begynte på den Man må bare oppleve det for å skjønne det! Jeg syns og at det er litt rart å ha så sterke medisiner stående, og skal låse de godt inn så barnet mitt aldri får tak i Ritalinen! Men nå er det sånn at noen ikke tåler Ritalin, noen får masse bivirkninger eller farlige bivirkninger (som veldig høyt blodtrykk) som ikke går over og må derfor slutte på medisinen. Noen får også ingen god effekt som meg. Men det finnes andre ADHD-medisiner Så ikke bli kjempe skuffet om du ikke får en bra effekt av den Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144072614-noen-som-kan-dele-egen-eller-noen-du-kjenner-sin-erfaring-med-ritalin/#findComment-145604778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå