Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Har et barn som går på høgskole/universitet som fremdeles bor hjemme. Hvor mye hadde dere forventet at dem bidro hjemme, og med hva? Lurer på om jeg forventer urimelig lite/mye i forhold til andre. I følge barnet gjør den alt hjemme, men selv mener jeg at det kan bidra mye mer! Blir litt fortvilet, føler ikke jeg gjør annet enn å rydde, vaske, lage mat osv! Anonymous poster hash: 365f4...ca9
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Jeg bodde hjemme mens jeg ventet på leilighet, var da 21 år. Måtte lage middag en gang i uka, rydde/vaske etter meg (kler, tok da andre sine kler og. bad og kjøkken) og betalte 1500 kr i mnd. Anonymous poster hash: 496ac...e6f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg slapp å rydde opp etter en på 20år. I tillegg hadde jeg forventet at han/hun hjalp til med middagslaging, vasking osv. Ikke nødvendigvis faste ting eller fast dag til middagslaging ettersom en på 20år kan ha varierende planer fra uke til uke, men det hadde ikke vært greit å bare dukke opp til middag hver dag uten å også hjelpe til selv. Anonymous poster hash: 10057...d0b
Gjest sug lut Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Betaler for seg, vasker eget tøy og rydder etter seg, vasker og støvsuger og gjør alle de kjipe hus-tingene på rotasjon med resten av slekta, og ellers gjør det den blir bedt om.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Sug Lut, sånne unger har jeg også bestilt, men vet ikke helt hvordan jeg får dem dit... Anonymous poster hash: 9ba68...bc1
det er berre mordi Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 Mulig eg er heilt bortskjemd, men å forlange betaling for meg hadde vore heilt uaktuelt for foreldra mine. Dei hadde blånekta. Eg tenkjer at eg skal gjere det på same viset når eg blir forelder til eit så vakse barn. Når ein er 20..og der omkring har ein ikkje all verdens å rutte med, og då var i alle fall foreldra mine innstilde på at eg passa på å spare dei kronene i staden. Rydda etter meg, gjorde eg sjølvsagt, kjøpte inn litt mat og laga litt middag når eg fekk ånda over meg og, men det var ingenting dei forlangte:) No skal det seiast at då eg var 20 budde eg påhybel, og hadde gjort det i 4 år allereie - men eg hadde meg eit drygt år heime, då eg var endå eldre - og mellom bustadar/jobbar.
Gjest sug lut Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Sug Lut, sånne unger har jeg også bestilt, men vet ikke helt hvordan jeg får dem dit... Anonymous poster hash: 9ba68...bc1 Nei, du kan så si - jeg har ikke tjueåring boende så jeg glemte å si at det var sånn jeg hypotetisk VILLE det skulle vært om jeg hadde hatt det. Her i huset skal ungene ut fortest mulig etter videregående, og det er ikke minst fordi alle henfaller til gamle vaner og roller ellers, og det er usunt for alle. Er så inderlig ferdig med masing på tenåringer.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Jeg flyttet ut da jeg var 16 år, men bodde hjemme igjen ett år da jeg var 19. Jeg betalte 1500 kr i mnd (dette fikk jeg igjen senere da jeg ble eldre, men det viste jeg ikke da). Lagde mat noen dager i uken, ryddet etter meg, støvsugde stue, gang og trapp, vasket trapp og gang, ryddet rommet mitt, vasket og brettet tøy, gikk ut med søpla, handlet. Ja alle ting man gjør i en husstand. Ikke alt selvfølgelig siden vi var 3 voksne og delte på det. Var godt lært opp allerede da jeg flyttet ut som 16 åring. Spørs om jeg får til dette med mine. Anonymous poster hash: 24072...bc5
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #9 Skrevet 15. august 2013 Tusen takk for svar til dere som har gjort det. Skjønner at jeg ikke krever så mye av barnet som bor her da, og at jeg sikkert kunne krevd enda mer enn jeg gjør. Men da skal jeg la ting ligge, og heller ta en prat med h*n om husarbeid og faktisk sette opp noen krav innen rimelighetens grenser. Barnet bor også gratis hjemme, og jeg ønsker ikke å være noen gratis tjener. Blir bare litt lei! Hi Anonymous poster hash: 365f4...ca9
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #10 Skrevet 15. august 2013 Skjønner ikke vitsen med og skulle herse med unga som bor hjemme. Og tjene penger på dem... Vaske må du gjøre uansett... Anonymous poster hash: b6098...445
Bananahammock Skrevet 15. august 2013 #11 Skrevet 15. august 2013 Skjønner ikke vitsen med og skulle herse med unga som bor hjemme. Og tjene penger på dem... Vaske må du gjøre uansett... Anonymous poster hash: b6098...445 Hahaha.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Jeg hadde aldri forlangt betaling av mine barn for å bo hjemme. Ihvertfall ikke når de er så unge som 20 år. Min eldste blir 20 senere i år, og har bodd hjemme siden hun gikk ut av videregåend ei fjor (med unntak av et halvår i utlandet). At hun skulle betale noe for det har ikke en gang streifet meg. Nå flyttet hun nettopp ut, og det er jo spennende for henne, men veldig tomt og rart for mor . Anonymous poster hash: d1e1e...8ba
Cruella De Vil Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 (endret) Jeg bodde hjemme hos foreldrene min til jeg var et par og tyve. Ikke den beste ordningen, men i studiesituasjonen jeg var i var det veldig greit for meg. Jeg betalte ikke for meg (og slapp å ta opp studielån, jobbet bare litt ved siden av), men handlet endel mat selv (var borte stort sett hele dagen, så hvis jeg spiste middag kjøpte jeg og lagde den selv) selv om jeg selvsagt kunne gå fritt i kjøleskapet også. Jeg vasket mine egne klær, ryddet etter meg og gjorde litt husarbeid (men ikke mye). Jeg syntes jo dette var en veldig grei ordning, og jeg tror jeg ville syntes den var grei som forelder også, med unntak av at jeg kanskje ville krevd at barnet gjorde litt mere fast husarbeid. Det var veldig greit for meg å ha den muligheten, så slapp jeg å få altfor mye i studielån mens jeg fant ut hva jeg ville bli når jeg ble stor (dvs. fant ut av studier ). Jeg må bare legge til at jeg synes det beste er om man flytter hjemmefra når man er 18, men hvis barnet først er hjemme et par år utover det, kan det fungere det også. Endret 16. august 2013 av minni75
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 (endret) Jeg bodde hjemme hos mor fra jeg var 19,5 - 21 år kom hjem etter to år borte i skole, og skulle bo hos mor til jeg fikk meg jobb (lite av jobber å oppdrive på den tiden, men flyttet til kjæresten når jeg ble gravid med felles barn) Uansett.. Jeg betalte min mor 500 kr, jeg ønsket å betale 1000, men hun ville ikke at jeg skulle betale, så vi ble enige om 500, jeg ønsket det for å føle at jeg bidro økonomisk også, enda jeg ikke hadde masse penger å rute med. Utenom det økonomiske: Laget middag 1-3 ganger i uka, støvsuget alle rom ved behov, vasket gulv 2 ganger i mnd fast, og ellers når min mor ba om det, tok oppvasken 4 dager i uka og vasket over bad/kjøkken 2 ganger i mnd.. Samtidig tok jeg alt ansvar for stefar sin hund mandag til fredag, siden de var i jobb og ikke jeg Glemte: vasket klær ved behov (alle sine klær) og passet på at huset var ryddig hver dag Endret 16. august 2013 av <3Barn&Engler<3
Anonym bruker Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville forlangt: - vaske egne klær - skifte eget sengetøy og egne håndklær - rydde opp etter selg selv - vaske soverommet (evt andre rom de disponerer selv) når det trengs eller 1 gang i uka fast - si ifra når de skal spise middag hjemme, og bidra med middagslaging og rydding etterpå når de er hjemme - i tillegg ha noen faste oppgaver som feks bli med på husvasking, klippe plen/ måke snø, lage middag x ganger i uken og liknende. Anonymous poster hash: cbb1f...e40
Gemini77 Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Barna mine er enda små men jeg bodde hjemme til jeg var 21. Først jobbet jeg for å spare penger til bavkpacking tur og så studerte jeg. Jeg ryddet etter meg og gjorde generelt ting jeg ble bedt om men betalte ikke. Mamma og pappa har alltid ønsket at vi skulle bo hjemme så lenge vi trengte det så lenge bi studerte og fikk oss skikkelig utdannelse. Jeg slapp derfor å ta opp studielån det første året. Så flyttet jeg til Australia og da ble ting anderledes i 3 år. Bodde hjemme ytterligere 6 mnd da jeg kom hjem og avsluttet studiene. Jeg har derfor ikke mye studielån. Jeg kommer heller aldri til å ta betalt for at barna mine noe hjemme så lenge de studerer og ikke er i full jobb. Ønsker de ikke høyere utdannelse og vil heller starte å jobbe så blir tingene litt anderledes. Hadde det vært opp til min far så skulle jeg og min bror bodd hjemme enda i en alder av 35+
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå