Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert og evt gitt i straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Straff er jo et veldig negativt ord. Men jeg ble rimelig paff i dag. Jenta på 10 år tar med seg et småsøken på 6 år og sier de skal til et gjemmested. Jeg tenkte det sikkert var i en krok i hagen og var glad hun ville leke med lillebror. Jeg holdt på å lage middag.

Men etter en liten stund kommer gutten som er midt i mellom og sier at hun har tatt med lillebror til sjøen og han griner. Han hadde fulgt etter de og snudd fordi det var så bratt.

Huset vårt ligger ute på en pynt. Og om man går gjennom et kratt og tett skog så går det gradvis nedover før det går nesten stupbratt ned i sjøen. Vi har aldri gått ned til sjøen som har kraftige strmninger. De vi kjøpte huset av bodde her i nesten 20 år og gikk aldri ned til sjøen her i fra. Det sier litt om hvor ufremkommelig det er og at det er bratt i siste partiet.

Barna har i alle år fått streng beskjed om ikke å gå over gjerdet som skiller skogen ned mot sjøen. Og har aldri stukket av heller.

Pappaen løp etter og finner de til slutt helt nede med sjøen. På en stupbratt klippe. Så bratt at 6-åringen hadde muligens ikke klart å komme seg opp selv. Der satt de å spiste på en stjelt sjokoladeplate.

Jeg er så sjokkert over at storesøster kunne gjøre noe så farlig og umodent. Men var mer redd enn sint. Hun har måtte sitte på rommet sitt fra fem i ettermiddag. Hun har ikke fått kjeft. Men jeg har sagt hun får tenke over hvor alvorlig dette var.

Tenkte å ta en alvorsprat med henne men merker luften gikk litt ut av meg. Ikke kjekt for henne heller. Men fikk meg en skikkelig støkk og begriper ikke hva som gikk av henne :(

Anonymous poster hash: 0adff...b64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun sittet alene på rommet siden kl 17?

Nå har ikke jeg 10-åring i huset, men synes det var litt lenge jeg.

Passende straff: hadde fortalt henne der og da hvor farlig det var og antagelig tatt vekk ett gode resten av dagen. feks ingen TV eller lignende. 

Fikk helt vondt av jenta jeg nå.

Anonymous poster hash: d8852...c8f
Skrevet

Hadde heller gitt en solid straff med det samme!! Å sitte på rommet er ikke straff!

Skrevet

får helt vondt av deg som har opplevd at storesøster har utsatt lillebror for slik fare...

har ikke så mye råd og tips å komme med, men: ((((((((((((( klem )))))))))))))))

tipper du enda sitter med ekkel følelse i magen...

Skrevet

Passende straff: hadde fortalt henne der og da hvor farlig det var og antagelig tatt vekk ett gode resten av dagen. feks ingen TV eller lignende.

Hun har gått ut noen ganger. Hentet seg mat og blader. Døren er åpen og søsken går inn og ut..Hun har ikke fått noe kjeft. Hun har aldri måttet være på rommet før slik som nå. Men synes det var på sin plass da hun lo vekk hele episoden når de kom hjem.

Hi

Skrevet

Såså hun sitter jo da bare på rommet sitt da, ikke akkurat som om at hun er innelåst et sted?

Hadde nok også sendt henne på rommet for å tenke over det hun hadde gjort, for så å snakke med henne etterpå!

Syns du gjorde det riktige jeg :)

Skrevet

Jeg synes at det at hun har måtte sitte på rommet er en passende straff, siden dette ikke er en straff dere vanligvis bruker. Jeg ville og som du jo har tenkt å gjøre, tatt en alvorlig prat om de alvorlig konsekvensene utflukten hennes kunne fått.

Skrevet

Hun har gått ut noen ganger. Hentet seg mat og blader. Døren er åpen og søsken går inn og ut..Hun har ikke fått noe kjeft. Hun har aldri måttet være på rommet før slik som nå. Men synes det var på sin plass da hun lo vekk hele episoden når de kom hjem.

Hi

Aha da var det ikke så ille. når vi setter de på rommet, er det fullstendig krise med masse gråting etc. så jeg så for meg det....

Skrevet

Hi

Det der er jo ikke straff i det heletatt!

En 10-åring VET at man ikke gjør slikt, med mindre hun er psykisk utviklingshemmet da.

Hadde det vært min unge hadde hun fått husarrest i minst en uke!

Dersom du aldri setter grenser for ungene dine er dette slikt som skjer, og at hun har gjort noe slikt tyder på at dere er alt for slepphente med ungene deres.

Jeg kan med hånden på hjertet si at ungen min på 10 aldri hadde gjort noe slikt. ALDRI! Fra de var små har de lært hva som er rett og hva som er galt, derfor har de aldri trengt hverken husarrest eller annen straff. Mange foreldre er for slepphente, de lar alt surre og gå og ungene utnytter seg av det. Datteren din vet helt sikkert at det hun gjorde ikke ville føre til noe som helst. Derfor kunne hun gjøre det. Det at du ikke gjør en dritt med det vil bare føre til at hun ser at hun kan gjøre hva som helst uten at det får konsekvenser.

Vil du ha en unge som gjør akkurat som hun vil senere også, så vær så god! Ikke la det hun har gjort få konsekvenser, men herregud, hun er 10 år, ikke 3 !!!!!!!

Anonymous poster hash: bb67f...07c

Skrevet

Jeg fant på en god del mindre og større rampestreker som barn. Mamma hun føyk alltid i taket og delte ut straff, men det jeg husker best var da pappa sa "nå er jeg veldig skuffa over deg" og så sa han ikke noe mer. Jeg gikk på rommet og skammet meg langt inn i sjela.

Den sitter fortsatt igjen. Øynene til pappa og den lave stemmen som viste med hele ham at jeg hadde skuffet dypt. Den satt mye hardere enn mamma som ropte og kjeftet, inndro tv og lørdagsgotteri.

Anonymous poster hash: a2ef8...360
Skrevet

Hun vet nok at det ikke er lov, men jeg ville vel tro at en tiåring er for liten til virkelig å fatte konsekvensene av det hun gjorde. Altså, virkelig forstå det. Jeg ville tatt en samtale med henne og vært veldig alvorlig og forklart henne ordentlig hva som kan skje og hvorfor dere reagerer kraftig. 

Straff av den mer gammeldagse typen lærer barnet mer om at det er lønnsomt å ikke bli oppdaget, enn det skaper modenhet og forståelse for hva slags situasjon de har skapt. 

Skrevet

Klart en 10 åring forstår hva som kunne skjedd. Jeg har selv en 11 åring, og hun ville forstått det. Jeg synes du har taklet det helt fint, og tenker at du er klok nok til å følge opp med ny samtale etterpå. Og da på en sånn måte at du er sikker på at det går "hjem" så det aldri skjer igjen.

Anonymous poster hash: 21ec7...d61

Skrevet

Du må jo ha blitt ljemperedd!

Godt at det gikk bra.

Jeg tenker at det datteren din gjorde er svært alvorlig: hun har med overlegg oppsøkt en situasjon hun vet er forbudt og (livs)farlig, og hun har i tillegg involvert lillebror.

Ut i fra det jeg vet om tiåringer er dette en uakseptabel handling som kvalifiserer til en negativ sanksjon.

"Romstraff" eller husarrest er forsåvidt en grei sanksjon. Hvis barnerommet er fullt av leker, spill og liknende som man kan fordrive tiden med tviler jeg på at hun vil oppleve det som "straff".

Dersom mitt barn hadde gjort noe tilsvarende tror jeg at jeg ville satset på maksimalt to dager i "isolat". Det vil si: barnet innlosjeres på gjesterommet (ev.leker etc.fjernes fra barnets rom), alle måltider inntas her og h*n får en skriftlig oppgave hvor h*n skal svare på følgende:

1) Hva tenkte du da du gjorde ... ?

2) Hvorfor tror du de voksne ble redde/sinte?

3) Hva kunne ha skjedd?

4) Hva er det som gjør at det du gjorde er farlig?

5) Hva kunne ha skjedd med lillebror?

osv.

I etterkant ville jeg brukt det h*n hadde skrevet som utgangspunkt for samtale og refleksjon.

Anonymous poster hash: eb48c...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...