Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Mannen har fått konstatert høyt blodrykk. Han sier vi må snakke om dette senere i dag når vi begge er hjemme, da det kommer av stress. Jeg blir litt oppgitt fordi han har alltid en "unnskyldning" for å slippe unna. Finnes det andre årsaker for høyt blodtrykk enn stress? Kosthold f.eks? Han dytter i seg det ene verre enn det andre...og trener ikke.Jeg er klar over at jeg kunne googlet dette, jeg er bare så i ammetåka at jeg er litt matt. Skulle forøvrig funtes (? heter det det?) et leksikon man kunne slått opp i for enkle svar når man er helt blåst bort i denne tåka Anonymous poster hash: 01ad1...b18
Gjest Emea Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Du nevner de viktigste årsakene: stress, dårlig kosthold, lite fysisk aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Salt og overvekt har jeg hørt i allefall... (Men vet ikke om sistnevnte kommer av selve overvekten eller det man spiser som gjør at man er overvektig. Eller kanskje inaktivitet.) Anonymous poster hash: b81f4...319
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Høyt blodtrykk er også arvelig. Anonymous poster hash: 7cc00...b14
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Jeg har også høyt blodtrykk. Jeg får blodtrykksmedisin, ikke fritak fra plikter med barn og hjem... er ikke helt sånn det fungerer i virkeligheten. Anonymous poster hash: b81f4...319
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 Hos 90 % vet man ikke årsaken til høyt blodtrykk, og kalles essensiell hypertensjon, hos de resterende 10 % kalles det sekundær hypertensjon, og har med hormonlidelser å gjøre. Vekttap, saltfattig kost og mosjon kan bidra til å senke essensiell hypertensjon.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Kan være flere årsaker til høyt blodtrykk. Stress er bare en av dem. Det er klart at man skal ta høyt blodtrykk på alvor. Slik jeg leser innlegget ditt så forstår jeg det sånn at du nå er redd for at alt hjemme blir ditt ansvar og at han skal få slappe av som han vil, med det han vil? Jeg hadde nok ymtet frempå at han fikk ta sitt del av ansvaret. Dvs mosjonere, spise sunnere og finne ut teknikker til å takle stresset på/ikke stresse. Ellers tenker jeg at jobben bør gå fremfor familien. Altså kutte ned på jobbingen/bytte jobb fremfor å kutte ned på familien. Anonymous poster hash: b0d8a...9a5
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Tusen takk for svar dere! Da vet jeg at jeg har rett når jeg nevner kosthold, mosjon etc. Har forresten aldri sett noen spise mer salt enn hva han gjør, så der kan han iallefall kutte ned drastisk!!Er redd han skal prøve å trumfe igjennom med å gjøre enda mindre i hjemmet ja, så trenger noen gode, viktige argumenter på at det er andre tiltak som må settes i verk først. Anonymous poster hash: 01ad1...b18
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #9 Skrevet 15. august 2013 De viktigste argumentene er at han burde absolutt delta i husarbeid for å holde kroppen i hvertfall litt bedre form enn nå. Han kommer bare til å bli dårligere om han skal bli en sofagris. Om dere evt skulle gå fra hverandre blir han til å få tusen ganger mer husarbeid regner jeg med, så han taper jo bare på å være en egoist. Han er like mye far til barna- som du er mor. Da er det også rett at han deltar på lik linje med barn og husarbeid. Blir nesten svett bare av å lese, min tidligere eks gjorde ikke en dritt i huset. Ble fort slutt for å si det slik- og han angret fort i ettertid da han så hvor godt han hadde det Anonymous poster hash: d4f8c...be5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå