Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk diagnosen svangerskapsdiabetes i går :( Er det andre her som også har det? Noen som har hatt det før? Fikk dere store barn? Komplikasjoner hos mor eller barn?

Har to komplikasjonsfrie svangerskap og fødsler bak meg. Trengte ikke dette nå, selv om jeg både er eldre og litt tyngre enn de to foregående svangerskapene...

Noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144072488-svangerskapsdiabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Jeg har også fått det dette svangerskapet her dessverre.. Men så langt har lillejenta i magen vokst normalt.. Men det blir spennende å se mot slutten! Jeg har klart meg med å regulere kosten til nå, men siste uken har jeg dessverre måtte begynne med insulin ved behov.. Enkelte dager blodsukkeret mitt stiger mer en andre.. Selv og jeg spiser samme maten.. Det var et lite nederlag for meg å måtte begynne med insulin, siden babyen må ligge første døgnet på neo etter fødsel.. Men snakket med jordmor, og hun sa at vi får være så mye sammen med henne vi vil.. Må man så må man! Men om en skal se på det positive, så får vi veldig god oppfølging, og får sett babyen masse på ultralyd! :) lykke til hvertfall.. Hvor mange uker er du på vei? Jeg er 31 uker i morgen..

Jeg er 27+5 i dag, så det er noen uker igjen ennå :) Sjekker du blodsukkeret ofte? Fastende eller en stund etter måltidene? Blir henvist til diabetes poliklinikk, så jeg får vel litt info der. Håper selvfølgelig at jeg greier å holde det i sjakk med kosthold. :) Greit at man får ekstra oppfølging og blir passet på da :) Kjenner det er et lite nederlag dette her. Tenker på om det hadde skjedd om jeg bare hadde spist enda sunnere eller om jeg hadde vært litt tynnere før jeg ble gravid... Men dette er jo ikke så lett å styre, kan jo skje hvem som helst egentlig.

Jeg har til nå hatt 2 måledager i uka, der jeg har sjekket 4 ganger for dag. fastende, 2 timer etter frokost, 2 timer etter middag og ved leggetid.. Men nå blir det litt oftere med siden jeg skal prøve å holde nede blodsukkeret med insulin de dagene det stiger.. Så nå måler jeg også etter frokost og middag hver dag.. Det blir en rutine på det til slutt :) ellers så fikk jeg snakke med ernæringsfysiolog på sykehuset.. Det får sikkert du også! :) Ja det kan nok skje med hvem som helst, men det er jo selvfølgelig kjedelig når en først har fått det.. Men dette skal gå bra! ;)

Hei forstår dette ikke er noe gøy. Jeg fikk svangerskapsdiabetes med første barnet. Kan være mange grunner til at man får det, som høy alder, arvelig belastet, dårlig kost osv. Jeg har mye type 2 diabetes i familien, i tillegg var jeg godt voksen. Var ikke overvektig, men hadde vel ikke helt supert kosthold i dette svangerskapet.

Det holdt å regulere dette med kost. De følger deg godt opp på sykehuset og du får masse informasjon og veiledning. Jeg målte blodsukker hver dag.

Barnet ble født til termin, en gutt på 3816 kg og 52 lang, så han var helt gjennomsnittlig.

Har fått et barn etterpå, hvor jeg ikke fikk diabetes. Hun var mye større 4300kg, samme lengde også født til termin.

Det de sier på sykehuset er at dersom man får svangerskapsdiabetes, så blir man mest sannsynlig kvitt det etterpå, men det kan være en indikator på at man lettere kan utvikle dette senere i livet. Så jeg fikk råd om å er nøye med kost og mosjon også senere:)

Lykke til, dette går nok fint. Du blir godt tatt vare på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...