Gå til innhold

noen som har hatt jernmangelanemi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvor det har ligget på under 20?

hvor lang tid tok det fra dere begynte på jernpiller,til dere ble kvikke og raske igjen?

Anonymous poster hash: 41612...191
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte på sykehuset og få det intravenøst.... Ble bedre etter noen runder, ble ganske mange.

Skrevet

Jeg fikk noen skrekkhistorier fra en kollega som tok jernsprøyte, så jeg nevnte ikke det med et ord til legen. Hun foreslo heller ikke det, så jeg tok tabletter. Jeg husker ikke lenger hvor lang tid det tok før det virket, men det var ikke så lenge. Under en måned. Litt hardt for magen da.

Skrevet

Det normale for kvinner er ca 12-15 i Hb-verdi(altså "blodprosent").

Når man er gravid, så er det normalt at den blir lavere. Men den skal da aldri være over 20. Det er farlig, faktisk. Kommer du ned på 7, så blir det diskutert blodoverføring, men jerntabletter kan også fikse problemet.

Anemi betyr mangel på røde blodceller. Og det er de som frakter oksygen rundt i kroppen. De trenger jern for å lages, og produseres i hovedsak i leveren.

Anonymous poster hash: 9898a...b79
Skrevet

det skal være på rundt 30 fikk jeg høre av legen,og mitt var på 18,fikk jernpiller.

har tatt 200mg om dagen  i 1uke,100mg om dagen i 2 uker,og pusten og brystsmerter er borte,men jeg blir bare mer og mer utmatta,og orker mindre og mindre for hver dag.syes det er litt rart.

HI

Anonymous poster hash: 41612...191
Skrevet

Min var langt nede, fikk 2 poser jern intravenøst hver dag i 3 dager. Når det da kom opp på 9 skulle jerntablegger fikse resten. De posene var effektive. :) Men fikk forstoppelse og påfølgende hemoroider av tablettene. Jernmangel og jerntilskudd er noe dritt.

Skrevet

Det normale for kvinner er ca 12-15 i Hb-verdi(altså "blodprosent").

Når man er gravid, så er det normalt at den blir lavere. Men den skal da aldri være over 20. Det er farlig, faktisk. Kommer du ned på 7, så blir det diskutert blodoverføring, men jerntabletter kan også fikse problemet.

Anemi betyr mangel på røde blodceller. Og det er de som frakter oksygen rundt i kroppen. De trenger jern for å lages, og produseres i hovedsak i leveren.

Anonymous poster hash: 9898a...b79

Blodprosent og jernlager er to forskjellige ting. Jeg hadde jernlager på 3.5 mens jeg var gravid, ble ganske raskt bedre av jerntabletter. Senere hadde jeg kraftig jernmangel i forbindelse med stort blodtap, da tok det tre måneder før jeg hadde kommet meg igjen.

Anonymous poster hash: 1da95...878

Skrevet

Jeg ligger vanligvis høyt i jernlager (ca 150), var nede i 9 etter forrige fødsel og var ekstremt dårlig! Hadde også anemi. Idag 15 mnd etter fødsel er jernlager rundt 50, men jeg føler meg fortsatt slapp og dårlig...

Skrevet

Hadde det i forbindelse med stort blodtap og kronisk sykdom som ikke var oppdaget. Fikk jern intravenøst hver dag i en uke. 

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det normale for kvinner er ca 12-15 i Hb-verdi(altså "blodprosent"). Når man er gravid, så er det normalt at den blir lavere. Men den skal da aldri være over 20. Det er farlig, faktisk. Kommer du ned på 7, så blir det diskutert blodoverføring, men jerntabletter kan også fikse problemet. Anemi betyr mangel på røde blodceller. Og det er de som frakter oksygen rundt i kroppen. De trenger jern for å lages, og produseres i hovedsak i leveren. Anonymous poster hash: 9898a...b79

Hei,

Du har nok misforstått. HI snakket nok om ferritinverdien som da ligger under 20, og ikke Hb. Ferritinverdien er jernlagerne. Å ha tyve i Hb er ikke det samme som å ha tyve i Ferritin. Røde blodceller produseres i hovedsak i benmargsprøver og ikke leveren på voksne msnk. På fostre derimot er leveren mer delaktig.

Skrevet

Hvordan oppdaget dere jernmangelanemien? Mistenker det her nemlig, men har ikke vært til lege. Er det farlig å ikke gjøre noe med det?

Anonymous poster hash: b41d0...e5b

Skrevet

Hvordan oppdaget dere jernmangelanemien? Mistenker det her nemlig, men har ikke vært til lege. Er det farlig å ikke gjøre noe med det?

Anonymous poster hash: b41d0...e5b

Jeg var ekstremt sliten og trøtt. Hadde ikke sjans til å ta meg av babyen en gang så mannen måtte ta over min permisjon, da jeg ble sykmeldt. Jeg hadde veldig lav blodprosent... var veldig kvalm, glemsk, forvirret, såg "stjerner", vondt i pannen blant annet. Fort gjort å få sjekket jernlager da:-)
Skrevet

Anemi betyr mangel, så du skriver faktisk jernmangelmangel.

Anonymous poster hash: f4700...e2a

Skrevet

Legen droppet å gi meg tabletter fordi han mente det ville ta alt for lang tid og ga meg jern intravenøst. Da ble jeg raskt mye kjappere i hodet ;-)

Skrevet

Jeg har hatt anemi litt frem og tilbake. Vet ikke hvor lavt det har vært men etter fødsel fikk jeg ihvertfall tre poser blod og "sterke" jerntabletter. Tidligere har jeg også måtte gå på jerntabletter og fikk også ei b12 sprøyte i skinka en stund. B12 sprøyta merka jeg stor forskjell på, kanskje du kan få det?

Skrevet

Jeg har fått jernsprøyter en tid nå pga jernmangelanemi. Det har hjulpet, men har fått hver 3 uke ca siden nyttår. Måler nivåene like ofte også, før sprøytene settes. Får B12 i tillegg, det hjelper også på energien, men det har vel ikke noe med jernmangelanemien å gjøre.

Anonymous poster hash: 5bb73...be6

Skrevet

Jeg får visst raskt tomme jernlagre. Samme symptomer som de over her beskriver. Hos meg var det ok med jern i blodet da prøvene ble tatt, men selve jernlagrene var omtrent helt tomme og hadde nok vært det en god stund.

Anonymous poster hash: 5a94d...a00
Skrevet

Anemi betyr mangel, så du skriver faktisk jernmangelmangel.

Anonymous poster hash: f4700...e2a

Det heter jernmangelanemi. Slå opp i hvilket som helst medisinsk leksikon.

Skrevet

Anemi er blodmangel og kan skyldes jernmangel eller noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...