Gå til innhold

Når man inviterer til bursdagsmiddag på restaurant (med venner)...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

er det da vanlig at gjestene betaler maten sin selv eller at den som har bursdag spanderer? 

 

Anonymous poster hash: 9806b...af6

 

Hvis jeg selv inviterte til noe sånt, så hadde jeg også spandert på gjestene mine. Dersom det er meningen at de skal betale selv, så bør det framgå ganske tydelig i forkant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi inviterte til bursdag på en resturant, da vi bodde i en mindre leilighet i oslo. Og såg det da som helt naturlig at vi som ba betalte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis man inviterer til bursdagsmiddag på restaurant, betaler man. Blir man invitert på bursdagsmiddag på restaurant, betaler man ikke.

Sånn er det i min verden også. Dessverre ikke i svigermor sin. Hver bursdag inviterer hun familien på restaurant for hun gidder ikke ha det hjemme. Vi må betale selv, så det koster oss minimum 1000,- hver gang hun har bursdag, i tillegg til at hun forventer gave.

Etter åtte år orket jeg ikke mer og lot være å bli med sist bursdag, sa jeg ikke hadde råd. Dette er forresten omtrent den eneste gangen i året vi sees, hun kan nemlig ikke komme til oss for det er så stress (buss 20 min). Hennes første barnebarn (vårt barn) hadde bursdag for et halvt år siden og han har ikke fått gave engang.

 

(Sorry for avsporingen, kjente at dette veltet fram i meg av denne tråden.)

 

Anonymous poster hash: a1e5f...ea0

 

Må bare kommentere denne, for jeg kjente at jeg ble rent irritert på dine vegne. ;)

 

Men neste gang hun inviterer til feiring av seg selv, så dropp for all del gaven! Begrunn det med at dere trodde det var slutt på gavebytte, i og med at barnet deres ikke fikk noe sist bursdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det naturlig å betale for meg selv hvis jeg blir invitert med ut for å feire noens bursdag på restaurant, men da har de alltid spesifisert at de ikke ønsker gave. Gaven er at vi blir med ut å feirer dem :) 



Anonymous poster hash: 8b790...916
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg inviterte flere med ut da jeg hadde 30 års dag. Jeg betalte selvfølgelig for maten (5 retter), men sa fra at de måtte betale for drikken selv.

 

 

 

Anonymous poster hash: 9f4e0...ef9

 

Er ikke alle som tjener over en mill i året heller ;-)

 

 

Anonymous poster hash: 96deb...2d0

 

Nei ikke jeg heller( langt derifra), men jeg sparte til den dagen.

 

Anonymous poster hash: 9f4e0...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er nok en del eldre enn gjennomsnittet her inne. I min verden er det slik at når man blir invitert, blir man påspandert. Blir man ikke påspandert, blir det uttrykkelig presisert i invitasjonen.

 

Jeg ville ha syntes det var mer enn merkelig om noen inviterte meg i bursdag og forventet at jeg da skulle spandere på henne. Jeg kan godt spandere på folk, men jeg liker ikke å bli kommandert til å gjøre det. Skal jeg betale for meg selv, er det også greit, men da vil jeg vite om det når jeg blir invitert.

 

Med god kommunikasjon unngår man mange problemer.

Da kom jeg visst i gamlegarden jeg også.. Blir man invitert blir man påspandert hvis det ikke er skrevet noe annet i invitasjonen.

 

 

Anonymous poster hash: b6fd4...3ce

Enig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Jeg inviterte flere med ut da jeg hadde 30 års dag. Jeg betalte selvfølgelig for maten (5 retter), men sa fra at de måtte betale for drikken selv.

 

 

 

Anonymous poster hash: 9f4e0...ef9

 

Er ikke alle som tjener over en mill i året heller ;-)

 

 

Anonymous poster hash: 96deb...2d0

 

Nettopp. Derfor forventer man ikke at "gjestene" ønsker å bruke mye penger på å spise ute. Alternativet er selvfølgelig å takke nei til invitasjonen, men i min verden er det merklig å legge opp til en feiring der bare de med best økonomi i praksiss et velkomne.

 

Anonymous poster hash: eefad...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler alltid for oss selv. Tror faktisk ikke engang noen har tenkt tanken på at bursdagsbarnet skal betale for alle..

Vi er en gjeng med alenemødre, og de få som ikke er det har allikevel ganske stram økonomi. Så for oss er det ikke bursdagsfeiringen i seg selv som er poenget med å spise ute, men at vi alle får samlet oss til en jentekveld på en koselig restaurant :) Så vi betaler heller det det koster for en girlsnight out :)

 

Bursdagsbarnet sier alltid at de andre ikke skal kjøpe gave, men alle vet at gjestene spleiser på noe allikevel ;)



Anonymous poster hash: ff9cc...743
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superteit å invitere til bursdagsfest på restaurant og la de betale selv. Har du dårlig råd lager du heller en gryterett hjemme. Eller rett og slett bare en kake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man inviterer noen så betaler man. Ellers er det ikke en invitasjon da blir det et spørsmål om venner ønsker dele dagen på restaurant med deg og gå ut og spise. Da skal du heller ikke forvente gave når gjestene må bruke penger på egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feiret mange bursdager ute, har aldri falt meg inn at bursdagsbarnet skulle betale for meg, voksne mennesket. Men så er det veldig uformelle invitasjoner også, type sms med spørsmål om å bli med ut for å feire bursdag. Ingen i min vennekrets hadde hatt råd til å betale rundt 10.000,- for en middag ute for 8 personer eller noe sånt.

 

Anonymous poster hash: 35e35...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...