Gå til innhold

Hva som er galt med NAV:

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Ingen som jobber i fremste linje kan noe spesifikt innen trygd, "arbeid", eller sosial.

- NAVs publikumskontakt vet like lite som brukeren når det kommer til søknader og saksbehandlingstid. Og resultatet, og når det kommer.

- forvaltningen er så abstrakt at selve brukeren blir abstrakt for de som behandler saker.

- NAV finner ikke informasjon som allerede finnes i NAV-systemet ang saken det gjelder.

Jeg er så dreven som bruker(alene med barn med handikap, og barnet er blitt voksent med tiden) at jeg husker godt da det IKKE var NAV. Og selv om vi måtte selv "flytte" papir mellom de ulike etatene den gangen, så fikk man i det minste snakke med den som behandlet saken. Og for å ta det med, så må vi som brukere selv med NAV "flytte" papir innad i NAV. NAV makter IKKE å se i egne papirer når saken er littegranne mer kompleks enn en enkelt ting innen et meget snevert område.

Nei, NAV er i mine øyne den virkelige sysselsettingsbedriften Norge har. Her får de uten peiling jobb, og de svinser rundt, får kjeft av brukerne, men må jo bare stå på slik at de beholder "praksisplassen" sin........

Anonymous poster hash: d3785...646
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På kontoret jeg jobber finnes det ikke snev av sosialt arbeid, sikre livsopphold, strøm og hus, og ingen gidder å ha litt langsiktig plan på klientene sine, eller å snakke med dem.

Anonymous poster hash: e0d18...f92

Skrevet

På kontoret jeg jobber finnes det ikke snev av sosialt arbeid, sikre livsopphold, strøm og hus, og ingen gidder å ha litt langsiktig plan på klientene sine, eller å snakke med dem.

Anonymous poster hash: e0d18...f92

Det er nok ikke bare der du jobber, nei. Dette er normalen, og et slit for bukerne.

HI

Skrevet

- Ingen som jobber i fremste linje kan noe spesifikt innen trygd, "arbeid", eller sosial.

- NAVs publikumskontakt vet like lite som brukeren når det kommer til søknader og saksbehandlingstid. Og resultatet, og når det kommer.

- forvaltningen er så abstrakt at selve brukeren blir abstrakt for de som behandler saker.

- NAV finner ikke informasjon som allerede finnes i NAV-systemet ang saken det gjelder.

Jeg er så dreven som bruker(alene med barn med handikap, og barnet er blitt voksent med tiden) at jeg husker godt da det IKKE var NAV. Og selv om vi måtte selv "flytte" papir mellom de ulike etatene den gangen, så fikk man i det minste snakke med den som behandlet saken. Og for å ta det med, så må vi som brukere selv med NAV "flytte" papir innad i NAV. NAV makter IKKE å se i egne papirer når saken er littegranne mer kompleks enn en enkelt ting innen et meget snevert område.

Nei, NAV er i mine øyne den virkelige sysselsettingsbedriften Norge har. Her får de uten peiling jobb, og de svinser rundt, får kjeft av brukerne, men må jo bare stå på slik at de beholder "praksisplassen" sin........

Jeg må dessverre si at jeg er enig i det meste du skriver, basert på egen erfaring både som bruker, ekstern rådgiver for nav og behandler.

Dvs, jeg er ikke enig i at det ikke er noen som har kunnskaper og kan noe der. Problemet er at de som virkelig er dyktige raskt forsvinner, enten ut av systemet eller oppover i systemet.

Det sitter en del maktarrogante folk i navsystemet, folk som tydeligvis liker å utøve den makten de har over folk som er "svakere" enn dem selv og avhengige av dem.

Det er for lite reaksjoner når det gjøres opplagte feil, selv der de selv innrømmer å ha gått alvorlige saksbehandlingsfeil så tar det altfor lang tid å rette opp.

Du har helt rett - ting var faktisk enklere tidligere da man måtte forholde seg til arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor separat. Ironisk nok så hadde jeg inntrykk av at informasjonsflyten mellom kontorene var bedre den gangen. Ironisk fordi noe av hensikten til reformen var å gjøre informasjonsflyten og oversikten enklere og bedre. Problemet er blitt at den enkelte saksbehandler ikke har full oversikt over alle felt og at brukerne dermed ikke får den hjelpen de trenger på ulike stadier i en prosess.

En ny "reform" er definitivt på sin plass - men det tror jeg ikke noen politikere tør innrømme...

Anonymous poster hash: 9ce40...e92

Skrevet

Du glemmer at de aller aller fleste som mottar ytelser fra Nav får den veiledningen de trenger og sakene sine behandlet på en rask måte.

Det er bare det at det er ikke alle de fornøyde "Nav-klientene" som roper høyest ut i media.

Anonymous poster hash: efca1...b65

Skrevet

Du glemmer at de aller aller fleste som mottar ytelser fra Nav får den veiledningen de trenger og sakene sine behandlet på en rask måte.

Det er bare det at det er ikke alle de fornøyde "Nav-klientene" som roper høyest ut i media.

Anonymous poster hash: efca1...b65

Du har kanskje rett i det at "de fleste" som mottar ytelser får riktig hjelp - i hvert fall hvis du tar med alle "enkle" ytelser som får f.eks. svangerskapspenger, sykepenger osv.

Hovedproblemet oppstår når det er snakk om langvarig sykdom eller mer kompliserte tilfeller.

Og hovedpoenget er at det er så altfor, altfor mange som sliter så mye at de er tvunget til å bruke mer krefter for å kjempe mot nav enn for å bli frisk. Og det har ikke landet råd til! Det fører til at altfor mange faller ut av arbeidslivet pga et tungrodd system - i steden for at de samme personene kunne fått riktig hjelp og kommet seg tilbake i jobb. For hver slik feil så taper samfunnet en arbeidstaker, en bidragsgiver fellesskapet og det skaper en mye større økonomisk belastning på systemet i form av utbetalte trygdeytelser og behandlinger.

Anonymous poster hash: 9ce40...e92

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Er delvis enig, men synes det blir for drøyt å hetse ansatte når det er systemet det er noe galt med. Synes det er direkte ufint. De fleste arbeider i etaten fordi de ønsker hjelpe mennesker, og jeg tror nok de skulle ønske de kunne hjelpe både flere og mere... Men slik det er bygd opp nå, med at man liksom skal kunne lit om alt ( hvilket er sinnsykt mye) og et forvaltningsorgan som er eksperter og sitter et helt annet sted er feilslått. Tror der vanskelig å stå i skranken å se fortvilte mennesker i øynene, og forklare avslag du ikke har gjort selv en gang..

Skrevet

Er delvis enig, men synes det blir for drøyt å hetse ansatte når det er systemet det er noe galt med. Synes det er direkte ufint. De fleste arbeider i etaten fordi de ønsker hjelpe mennesker, og jeg tror nok de skulle ønske de kunne hjelpe både flere og mere... Men slik det er bygd opp nå, med at man liksom skal kunne lit om alt ( hvilket er sinnsykt mye) og et forvaltningsorgan som er eksperter og sitter et helt annet sted er feilslått. Tror der vanskelig å stå i skranken å se fortvilte mennesker i øynene, og forklare avslag du ikke har gjort selv en gang..

Som bruker har jeg faktisk rett til å få rett behandling, og jeg driter faktisk loddrett i om de kan det eller ikke. Jeg FORVENTER at de kan det de driver med, og der finnes ikke unnskyldninger så lenge de er i stilingen som skal kunne hjelpe meg. Dette er faktisk normalt å forvente av ansatte uansett hvor du er. Enten må de kunne sakene eller være "lærling" som har med seg en som kan.

Og når det kommer til noe så alvorlig som NAV faktisk er for mange, så kan man ikke leke at man kan ting.

Jeg bryr meg midt en viss plass om følelsene til NAV-ansatte, for jeg vil ha det jeg vil ha av hjelp. Dette er en serviceinstitusjon, og det bør faktisk vise overfor brukere. Og jeg vil ha rett hjelp, og ikke det tullet jeg har opplevd. Og jeg er ikke bare en sint og bitter bruker som har blitt motgått. Jeg kan faktisk mer om mye enn mange NAV-ansatte. Men man skal liksom tro at de kan sine saker, noe som har ført til store problemer for meg. Og det tok 2 år før NAV kunne gi meg rett, uten at jeg har tatt det lenger enn til klagemulighetene jeg har hatt. Det satt bare så ekstremt langt inne å innrømme at de gjorde galt, så det virket som om det var lettere å prøve å la meg som bruker ta skylden.....

HI

Skrevet

har hatt endel å gjøre med nav de siste årene. har vært heldig og uheldig. før fødsel sendte jeg inn papirer for å få foreldre penger og takket være en snill rådgiver på nav, så fikk jeg de når jeg skulle. men fikk ikke noe vedtak før 2 mnd etter fødsel. og ja sendte papirene inn i god tid. 

en annen ting, jeg fikk beskjed fra nav å sende inn en søknad, gjorde dette alle papirer var med. Ringte de etter noen mnd, nei de var ikke ferdig med å behandle saken. kunne ta opp til 6 mnd. da det var gått 6 mnd ringte jeg de igjen, svaret jeg da fikk var: nei, den har vi glemt å se på.. ...

Opplever ofte at det er ett steg frem og to tilbake med nav. som min mor sier: du skal ha god helse for å søke nav om hjelp...

Skrevet

Som bruker har jeg faktisk rett til å få rett behandling, og jeg driter faktisk loddrett i om de kan det eller ikke. Jeg FORVENTER at de kan det de driver med, og der finnes ikke unnskyldninger så lenge de er i stilingen som skal kunne hjelpe meg. Dette er faktisk normalt å forvente av ansatte uansett hvor du er. Enten må de kunne sakene eller være "lærling" som har med seg en som kan.

Og når det kommer til noe så alvorlig som NAV faktisk er for mange, så kan man ikke leke at man kan ting.

Jeg bryr meg midt en viss plass om følelsene til NAV-ansatte, for jeg vil ha det jeg vil ha av hjelp. Dette er en serviceinstitusjon, og det bør faktisk vise overfor brukere. Og jeg vil ha rett hjelp, og ikke det tullet jeg har opplevd. Og jeg er ikke bare en sint og bitter bruker som har blitt motgått. Jeg kan faktisk mer om mye enn mange NAV-ansatte. Men man skal liksom tro at de kan sine saker, noe som har ført til store problemer for meg. Og det tok 2 år før NAV kunne gi meg rett, uten at jeg har tatt det lenger enn til klagemulighetene jeg har hatt. Det satt bare så ekstremt langt inne å innrømme at de gjorde galt, så det virket som om det var lettere å prøve å la meg som bruker ta skylden.....

HI

Du høres jo ut som en fryd å få inn i skranken...

Jeg har nesten daglig folk inne i skranken min også, som mener de har rettigheter de ikke har, som er sikre på at de kan mer enn meg, men har feil, og som kjenner halve reglementet men ikke resten. Det er ganske krevende å overbevise en del av dem om at de ikke har de rettighetene de mener at de har.

Om du har en veldig komplisert sak, så kan du faktisk ikke forvente å få svar der og da på et lokalkontor. Det samme vil du oppleve om du har med deg en komplisert sak til en advokat, til teknisk etat eller et annet kontor. At du vil ha hjelp og mener at det skal de kunne gi deg, er ikke det samme som at du har rett og at de skal kunne gi deg det på stående fot. Det er også greit å ha i bakhodet at de menneskene du møter på NAV ikke er hverken mindreverdige eller dumme, men faktisk mennesker. Når det er sagt, så føyer innlegg som dine seg pent inn i den økende mengden NAV-brukere som mener det er greit å kjefte, true, bråke og smelle i møte med de ansatte.

Brukerundersøkelser viser forsåvidt at 75% er fornøyd med den servicen de får hos NAV. Det er med andre ord fortsatt rom for forbedring, men de aller fleste får det de skal ha av både hjelp og ytelser.

Anonymous poster hash: d58b0...f52

Skrevet

Jeg synes derimot at det er noe galt med ansatte som med viten og vilje råder brukeren noe som resulterer i en katastrofe. Ikke vil de høre på heller.Feilinformerte meg angående foreldrepenger, det har resultert i en behandlingstid på over 3 mnd. Saken er ikke behandlet ennå. I mellomtiden fikk jeg "hjelp" i form av LÅN(visste en gang ikke at de drev med utlån av midler) som skal betales tilbake til NAV, da får jeg akkurat nok til husleie og ikke noe mer, for de skal ha tilbake 17000 kroner de lånte meg. Synes du virkelig at jeg trenger stress nå? Og tro meg, jeg stresser og gråter hver dag over den håpløse situasjonen jeg har havnet i pga en ansatt som feilinformerte. Det nytter ikke å klage og han får jo lønnen sin uansett så han bryr seg faen ikke hva som skjer med meg. Jeg blir ikke overasket av at ansatte blir angrepet fra tid til annet av frustrerte brukere som får beskjed om den ene for så å få beskjed om noe helt annet, de kan vel ikke svare for noe noen andre har sagt til brukeren før!   

Anonymous poster hash: 0de4c...d31

Skrevet

Glemte å nevne at jeg har 2 uker til termin og er alene om det hele!

Skrevet

Jeg synes derimot at det er noe galt med ansatte som med viten og vilje råder brukeren noe som resulterer i en katastrofe. Ikke vil de høre på heller.Feilinformerte meg angående foreldrepenger, det har resultert i en behandlingstid på over 3 mnd. Saken er ikke behandlet ennå. I mellomtiden fikk jeg "hjelp" i form av LÅN(visste en gang ikke at de drev med utlån av midler) som skal betales tilbake til NAV, da får jeg akkurat nok til husleie og ikke noe mer, for de skal ha tilbake 17000 kroner de lånte meg. Synes du virkelig at jeg trenger stress nå? Og tro meg, jeg stresser og gråter hver dag over den håpløse situasjonen jeg har havnet i pga en ansatt som feilinformerte. Det nytter ikke å klage og han får jo lønnen sin uansett så han bryr seg faen ikke hva som skjer med meg. Jeg blir ikke overasket av at ansatte blir angrepet fra tid til annet av frustrerte brukere som får beskjed om den ene for så å få beskjed om noe helt annet, de kan vel ikke svare for noe noen andre har sagt til brukeren før!   

De 17 000 trekkes selvfølgelig fra etterbetalingen av foreldrepenger når du får dem. 

Skrevet

Problemet med NAV er byråkratiet. Halvparten av min arbeidsdag går med til rent byråkratiske oppgaver i stedet for å jobbe med saker og følge opp folk. Jeg kunne jobbet døgnet rundt og likevel ikke kommet i mål. Dessverre går det ut over brukerne, som ikke får den oppfølgingen som de forventer.

Jeg ha selv vært bruker av NAV i 4 år før jeg begynte å jobbe der selv. Jeg husker at jeg  irriterte meg grønn over all feilinformasjonen jeg fikk. Derfor gir jeg aldri informasjon om noe som jeg ikke er enten 100 % sikker på eller som jeg har sjekket opp.

Samtidig må jeg bare si at jeg stadig oftere møter mennesker som har helt urealistiske forventninger til hva NAV kan bidra med: Betale kredittkortgjeld, skaffe egenkapital til bolig, stønad til bil (for funksjonsfriske) osv...

Anonymous poster hash: 3f779...fb1
Skrevet

Jeg er delvis enig i påstandene dine. Jeg har en god del erfaring med NAV, både som bruker og som personlig koordinator for mennesker med sammensatte problemer.

Mitt største ankepunkt er faktisk at de (som jeg har vært borti) uttaler seg skråsikkert om saker som de faktisk ikke har oversikt over. Du får til svar at "nei her er det ingenting å hente, og så en uke senere (etter at jeg ba veldig pent om at de skulle kontakte den personen som ga meg informasjon om saken) fikk jeg beskjed om at "joda, det skulle gå greit det"

Hvis man ikke vet hvilke regler som gjelder, og stoler på de svarene man får på NAV, kan man fort bli lurt! DET liker jeg ikke. 

Hvis ikke du er helt sikker, si at du skal sjekke opp saken og ringe tilbake igjen!!

Anonymous poster hash: 0f1b0...49f
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er dessverre enig med HI, og mine saker og de ytelser jeg har søkt om er IKKE blant de mest kompliserte.

At man før i tida flyttet papir selv mellom etatene, var nok en rein fordel med det tidligere systemet; da visste man i alle fall hvor papirene var til enhver tid. Jeg har opplevd at viktige dokumenter rett og slett er blitt "borte"! Og med denslags sensitive opplysninger på bør det aldri være tvil om hvor de har tatt veien, men det er det. Ingen kunne si hvor mappa lå - rent fysisk - og skyldte på andre kontorer.

Nå er det sønnen min og hans refusjoner fra hjelpemiddelsentralen osv. Man kunne like godt prøve å klemme vann av en stein...

Brevene fra NAV er det aller, aller verste. De holder ikke mål. Verken med hensyn til språk eller innhold. Uoversiktlig disponert, for lange, inneholder for mye fagsjargong og tvetydige definisjoner, for kronglete formulert... Huff. Trenger en total språkvask, hele etaten.

Jeg mener meg å være en kompetent person når det kommer til det verbale; har universitetsgrad og bør jo evne å forstå hva de skriver, men det holder hardt noen ganger. Da sender jeg en hoderystende og medlidende tanke til srbeidsledige dyslektiske alenemødre med svak ungdomsskoleeksamen: hvordan pokker finner DE ut av de brevene??

Skrevet

De 17 000 trekkes selvfølgelig fra etterbetalingen av foreldrepenger når du får dem. 

Ja, de gjør SELVFØLGELIG det, det som derimot er igjen er 7000, akkurat det jeg betaler i husleie. Mat skal jeg ikke ha i en mnd samt ikke betale andre regninger i mellomtiden mener du? Hadde jeg visst det, hadde jeg for faen ikke søkt om foreldrepengene 12 uker før som jeg ble rådet til av en NAV ansatt som i tillegg mente at behandlingen ville ta 1 mnd. Har til og med mottatt et brev fra NAV lokalt der det står svart på hvit om behandlingstiden, altså 1 mnd. Det gjorde jeg for å slippe å gå på sosialen, jeg ville ikke utnytte systemet og angrer så jævlig på det nå! Ikke har jeg kjøpt en ting til kommende babyen heller, så godtroende som jeg var brukte jeg skattepenger på husleie og regninger bare jeg slapp å gå på sosialen, for jeg mente jeg ikke kunne utnytte systemen! Det måtte jeg til slutt gjøre likevel, be om sosial bistand. Man blir straffet av systemet for at man ikke bruker det for det det er verdt. Det forstår jeg nå, men så synd at forståelsen kom så sent! Har nemlig et par bekjente som ikke har jobbet en eneste dag i livet og bestandig gått på diverse stønader, dem får aldri noe fratrukket om de får skattepenger eller stipend! Rettferdig det? Nei mener jeg! 

Skrevet

Har en svigerinne som jobber på et knøttlite navkontor i Sogn. Alle brukerne vet selvsagt hvem hun er, og flere tar kontakt per telefon (privattelefon) utenom ordinær arbeidstid og klager sin nød og ber om hjelp. Har flere ganger vært vitne til at hun etter beste evne trøster, beroligger og oppmuntrer, og hun kan gjerne sitte i telefon i opptil en time av gangen! Ikke får hun betalt for det heller, hun gjør det av ren barmhjertighet og omsorg for menneskene hun har med å gjøre. Så kom ikke her og si at de NAV-ansatte ikke bryr seg, det store flertallet bryr seg i aller høyeste grad!

Skrevet

Har en svigerinne som jobber på et knøttlite navkontor i Sogn. Alle brukerne vet selvsagt hvem hun er, og flere tar kontakt per telefon (privattelefon) utenom ordinær arbeidstid og klager sin nød og ber om hjelp. Har flere ganger vært vitne til at hun etter beste evne trøster, beroligger og oppmuntrer, og hun kan gjerne sitte i telefon i opptil en time av gangen! Ikke får hun betalt for det heller, hun gjør det av ren barmhjertighet og omsorg for menneskene hun har med å gjøre. Så kom ikke her og si at de NAV-ansatte ikke bryr seg, det store flertallet bryr seg i aller høyeste grad!

Når det er sagt har jeg også fått erfare at slik NAV slik det er organisert i dag overhode ikke fungerer tilfredsstillende, det fungerer knapt overhode. Pga ett eneste tastetrykk har pappaen i huset blitt fratatt 10 dager av sin permisjon (som straff fordi vi oppga feil årstall - i søknaden om foreldrepermisjon for far har vi nemlig søkt om permisjon tilbake i tid. Ingen saksbehandlere som reagerte på at pappaen skulle tilbake til fortiden i permisjonstiden -_-). Vi har klaget, men NAV overholder ikke sine egne frister og vi hører ingenting fra dem. Ingen kan svare oss på hva som skjer med saken vår. FRUSTRERENDE, ja, jeg vet! But don't shoot the messenger..

Skrevet

Jada, så var det kunsten å skrive feilfritt en altfor tidlig torsdags morgen :P

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

HI

Jeg synes du burde søke deg jobb i nav, jeg! Du passer tydelig din egen beskrivelse av en nav- ansatt: Du framstår jo både som arrogant og bedrevitende ;)

Skrevet

Jeg er dessverre enig med HI, og mine saker og de ytelser jeg har søkt om er IKKE blant de mest kompliserte.

At man før i tida flyttet papir selv mellom etatene, var nok en rein fordel med det tidligere systemet; da visste man i alle fall hvor papirene var til enhver tid. Jeg har opplevd at viktige dokumenter rett og slett er blitt "borte"! Og med denslags sensitive opplysninger på bør det aldri være tvil om hvor de har tatt veien, men det er det. Ingen kunne si hvor mappa lå - rent fysisk - og skyldte på andre kontorer.

Nå er det sønnen min og hans refusjoner fra hjelpemiddelsentralen osv. Man kunne like godt prøve å klemme vann av en stein...

Brevene fra NAV er det aller, aller verste. De holder ikke mål. Verken med hensyn til språk eller innhold. Uoversiktlig disponert, for lange, inneholder for mye fagsjargong og tvetydige definisjoner, for kronglete formulert... Huff. Trenger en total språkvask, hele etaten.

Jeg mener meg å være en kompetent person når det kommer til det verbale; har universitetsgrad og bør jo evne å forstå hva de skriver, men det holder hardt noen ganger. Da sender jeg en hoderystende og medlidende tanke til srbeidsledige dyslektiske alenemødre med svak ungdomsskoleeksamen: hvordan pokker finner DE ut av de brevene??

Brevene er hovedsakelig standardiserte, det bare plottes inn relevant informasjon som legger seg inn i resten av teksten.

Men nå er et  "klart språk" prosjekt på full fart inn i NAV. Forhåpentligvis vil de verste eksemplene av faguttrykk og kronglete formuleringer forsvinne.

Skrevet

Brevene er hovedsakelig standardiserte, det bare plottes inn relevant informasjon som legger seg inn i resten av teksten.

Men nå er et "klart språk" prosjekt på full fart inn i NAV. Forhåpentligvis vil de verste eksemplene av faguttrykk og kronglete formuleringer forsvinne.

Jeg jobber et sted der vi har tatt i bruk klart språk. Det er helt forferdelig. Det er nå hakket unna at det står lizm, koz og klemz. Vi er ikke fornøyd.

Anonymous poster hash: 03b38...768

Skrevet

HI

Jeg synes du burde søke deg jobb i nav, jeg! Du passer tydelig din egen beskrivelse av en nav- ansatt: Du framstår jo både som arrogant og bedrevitende ;)
Signerer!
Skrevet

Skjønner ikke hva dere klager på ?

Har i 12 år kun møtt hyggelige, imøtekommende og hjelpsomme mennesker som jobber på NAV (og gamle trygdekontoret).

Har alltid blitt møtt med et smil, gitt et smil tilbake og vært høflig.

Fått hjelp, veiledning og god saksbehandling på alt fra hjelpe & grunnstønad, pleiepenger, hjelpemiddel sentralen, sykepenger osv osv osv

Kanskje cluet er å komme inn på et nav kontoret, smile og være høflig? <_<

Utrolig hvor mye et smil kan gjøre =)

og ps: jeg kan også mye om mangt og kan mye om NAV men jeg respekterer at de nav ansatte kan jobben sin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...