Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Er det bare en oppbevaringsplass mellom skolen og å bli henta? Sønnen min begynte nettopp på sfo, og jeg vet at det er og skal være en stor overgang fra barnehage, klart det! Men de er altså 93 førsteklassinger som alle har sfo og jeg vet ikke eksakt antall voksne,men det er ikke mange. De er alle på de to samme rommene, om de da ikke er ute. Ingen blir delt opp, så det er fryktelig uoversiktelig og bråkete. De ser ikke barn som er lei seg eller som trenger hjelp til å komme inn i leken, de bare sitter og ser på situasjonen. Både jeg og to andre mødre har måttet trøste barn som ikke er våre, og spurt rett ut om en voksen kan hjelpe til. I utetida er det så kjedelig og lite å finne på at gutten min fortalte meg at han bare begynte å gråte en gang fordi han hadde ingenting å finne på. han har også sagt flere ganger at han og en kompis bare sitter i utetida... Det ser også ut som de fleste er purunge og nettopp fallt ned fra månen... kan man ikke forvente noen verdens ting av sfoen? Gleder meg til skolen begynner, sånn at gutten min slipper å være på sfo hele dagen... Anonymous poster hash: dad85...c84
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Ingen som har noen slags forventninger til sfo??Eller erfaringer?? Anonymous poster hash: dad85...c84
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Nei, mange steder er det bare oppbevaring. Er sånn her også, desverre
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Oj, såpass! Slik skal det ikke være! Ta det opp med SFO leder og fortell om dine tanker ang dette. Så vil jeg minne deg på at det er mange som har sin første dag i disse tider. Kanskje 10-15 stk pr dag og da er det de som står i sentrum. For at de skal få bli kjent med området, skolen, rutiner, hvem er hvem, hva er riktig og galt. Dette er absolutt ingen unnskyldning, bare en "husk". De andre barna blir ikke glemt fordi om mange har sin første dag. Flere barn fra 3-4.klasse synes SFO er kjedelig. Vi kan ikke tilby iPad og tv spill, men vi prøver så godt vi kan å møte behovene til alle med varierte aktiviteter og tilbud. Det kan være vanskelig å se når den ene gutten slår seg fordi de er rundt og over alt. I det ene øyeblikket sitter de pent på gulvet, engasjert i bygging, plutselig kommer den ene av de hylende fra gangen. "Hva skjedde nå?". Håper dette går seg til og at du tar en prat med lederen på SFO. Anonymous poster hash: 214cd...6a0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 Nå fikk jeg med meg at ditt barn startet på SFO nå, da er ikke dette greit i det heletatt! Vi har ett slikttilfelle nå, hvor jeg jobber. Kommer med alle mulige forslag til hva vi kan finne på, men h*n orker ikke. Da er det jammen ikke like enkelt. De voksne må engasjere seg! Anonymous poster hash: 214cd...6a0
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Nå fikk jeg med meg at ditt barn startet på SFO nå, da er ikke dette greit i det heletatt! Vi har ett slikttilfelle nå, hvor jeg jobber. Kommer med alle mulige forslag til hva vi kan finne på, men h*n orker ikke. Da er det jammen ikke like enkelt. De voksne må engasjere seg! Anonymous poster hash: 214cd...6a0 Ja, det var liksom det jeg også synes da, a tde voksne må være mer "på". En av de ansatte sitter på den samme jævla benken hver eneste dag jeg leverer gutten min og perler med barna eller hva hun gjør, det må da gå an å være litt rundt omkring og se at alt står bra til over alt? Er selv ped.leder, så je ghar vel none krav til voksenrollen. Synes ikke jeg har for høye krav heller da,men et minimum må det da vel gå an å forvente? Og når jeg henter han er det ikke noe poeng i å spørre noen om hvordan dagen har gått, de har ikke peiling noen av de likevel... HI Anonymous poster hash: dad85...c84
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Akkurat slik er Sfo her også. Kun oppbevaring. Det tok mange måneder før de voksne visste hvem sønnen min var om jeg kom og spurte etter han. De bare latet som de visste hvem han var. Ille Anonymous poster hash: 010d9...5b2
*Yuna* Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 Oppbevaring, dessverre Spesielt ille for førsteklassinger syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Vi opplevde akkurat det samme ved SFO-start i fjor. Alt var rotete, stort og uoversiktlig. Men hos oss ble alt mye bedre med en gang skolen kom igang. Er fornøyd nå når jenta mi begynner i andre klasse. Anonymous poster hash: 4cb80...7c6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Hos oss er det bare oppbevaring. Jeg valgte å ta hun eldste ut av sfo i løpet av det første året, da var jeg lei av p få barn hjem når hun ikke skulle hjem og ikke barn hjem når hun skulle hjem. Jeg følte det til slutt trygger at hun gikk hjem alene,låste seg inn og ringte meg når hun kom hjem. Hun andre startet ikke på sfo, for jeg orket ikke den usikkerheten en gang til.da hadde hun enstoresøster som hun kunne gå hjem med noe dager også. Men opplevd at sfo har holdt henne igjen, for de mente at første klassinger var for små til å gå hjem alene. Jeg fresa gjennom telefon noen ganger, men tydeligvis til ingen nytte. Siste gang ringte jeg rektor og sa jeg var mektig lei av sfo på skolen. Om de ikke lit mitt barn gå hjem fra skolen når hun skulle, og om ikke skremselspropagandaen de drev med (dey kunne være veldig farlig og skummelt å gå de 300meterne hjem til huset vårt nemlig. Kunne bli kidnappet og det var ikke måte på) så kom jeg til å ringe skolen og annmelde de for kidnapping. For det var igrunn det de gjorde. Da ble det endelig fart i sakene. Siden jeg bor så nærme ser jeg mye, støtt og stadig er det mange sfo barn i hagen min og leker, så full kontroll har de slettes ikke her. Barn som leker på isen, en myr det fryser litt på og den er ikke trygg. Jeg skjønner ikke hvordan de sfo ansatte har hjerte til å la ungene vandre så fritt rundt uten noe oppsyn. Ringt rektor noen ganger, for det nytter ikke å ringe sfo. Anonymous poster hash: 9835f...fdb
Honningmelon Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Jeg syns vår SFO er ganske bra. Syns de har greit med voksne på jobb og de er flinke til å ha opplegg. Bl. annet bakegruppe, snekkergruppe, lavogruppe og dyregruppe der de drar på besøk til gårder. De bruker gymsalen masse og det er mye å finne på ute. De er også flinke til å lage god og sunn mat. Varmmat stort sett hver dag. Må si jeg er fornøyd og oppfatter ikke vår SFO som kun oppbevaring.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 Høres ut som norges sfoer trenger en real shake up... HI Anonymous poster hash: dad85...c84
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #13 Skrevet 14. august 2013 Vi opplevde akkurat det samme ved SFO-start i fjor. Alt var rotete, stort og uoversiktlig. Men hos oss ble alt mye bedre med en gang skolen kom igang. Er fornøyd nå når jenta mi begynner i andre klasse. Anonymous poster hash: 4cb80...7c6 Ble forresten mye mer opplegg og aktiviteter etter at skolen kom igang også. Her er ikke SFO (eller aktivitetsskolen som det heter i Oslo) bare oppbevaring, selv om det virket sånn i begynnelsen. Anonymous poster hash: 4cb80...7c6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 Da er vi heldige! Hos oss er SFO supert! De ansatte er engasjert og hyggelige og "ser" barna. Idag hadde de inne-aktiviteter ut: tok ut bord, tegning, maling, perling og brettspill. Ballspill, hoppetau, og masse aktivitet ute. Turdag annenhver fredag, film, disco, dans, gymsal, svømming, håndarbeid, skolekor, SFO-ball, fotballturnering, ski osv er ting som skjer hos oss. Synes du kan kreve mer! Anonymous poster hash: 170b9...5af
Papegøyeblomst Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Sønnen min hadde 3. dag på sfo i dag, og han elsker det allerede... Det er 3 etasjer med masse forskjellige aktivitetsrom, og uteleker som sykler og hoppe tau. Mange voksne, som varierer i kjønn, nasjonalitet og alder. Alle de voksne har på seg refleksvest, så de er veldig synlige for barna. I løpet av skoleåret har de aktiviteter i gymsalen, turer etc. Han har full dag denne uka, og skal kun ha ettermiddager etter skolestart. ..Så vi er superfornøyde! Synd det skal være så forskjell i kvalitet på sfo!!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Her er SFO veldig bra, de er nok voksne og en engasjert og energisk leder har stålkontroll. De har to store rom inne på skolen som base, men bruker musikkrom, bibliotek, heimkunskapen, datarom, gymsal og svømmehall aktivt. De møtes på basen også fordeles de etter hva de har lyst til å gjøre, om de bytter aktivitet skal de innom basen og melde fra så den ansatte som har ansvaret på basen den dagen skal hele tiden ha oversikt over hvilke barn som er hvor. De andre ansatte er fordelt utover de andre rommene og ute. De er veldig flinke til å finne på ting, de bruker skogen bak skolen mye, arrangerer stafetter, sykkelturer, fotballcuper o.l. En gang i året har de karneval, de har Grand prix junior osv hvor barna er med å planlegge, arrangere, øve, pynte lokaler osv. Vi er veldig fornøyd med sfo, men det er ikke en veldig stor skole da, vet det er rett over 30 1.klassinger på sfo, men vet ikke hvor mange de er fra de eldre klassene, og de er vel 6-7 ansatte tilstede i tillegg til at de gjerne har 2-4 ekstra voksne som studenter, arbeidstrening gjennom nav o.l. De fast ansatte er fantastisk engasjerte, og de ekstra voksne de tar inn blir formet av det så de blir alltid en flott gjeng som passer på barna våre. Jeg var der da de spiste i går (det var første dagen til min 1.klassing) og da gikk lederen langs bordene for å teste seg selv i navnene, hun kunne allerede alle sammen. Dette er tredje barnet jeg har på sfo og det er ikke mange ting jeg har å klage på altså. Anonymous poster hash: 885e5...9c8
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 Det å jobbe på SFO er ikke for pingler. Jeg synes selv at vi gjør en god jobb på SFO og tilbakemeldinger fra foreldre og antall barn som slutter på sfo i løpet av året tyder på at de fleste er fornøyde med jobben vi gjør. Men det krever mye for dessverre er SFO et hår i suppa for en del kommuner, det er noe de må ha, men som de helst ikke vil bruke penger på. Det betyr lav bemanning, lite ressurser på utstyrssiden og ikke minst elever som har og trenger ekstra ressurser i skoletida har det ikke på SFO (med få unntak), enda de egentlig kanskje trenger det mer i sfo-tida hvor de begynner å bli slitne og trøtte og rammene ikke er fullt så strenge som på skolen. Det blir også mer kaotisk før skolen begynner og alle ansatte er på plass igjen. Men det høres litt vilt ut hos dere da, og det bør du absolutt ta opp. Håper det bedrer seg når skolen begynner.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #18 Skrevet 14. august 2013 Det å jobbe på SFO er ikke for pingler. Jeg synes selv at vi gjør en god jobb på SFO og tilbakemeldinger fra foreldre og antall barn som slutter på sfo i løpet av året tyder på at de fleste er fornøyde med jobben vi gjør. Men det krever mye for dessverre er SFO et hår i suppa for en del kommuner, det er noe de må ha, men som de helst ikke vil bruke penger på. Det betyr lav bemanning, lite ressurser på utstyrssiden og ikke minst elever som har og trenger ekstra ressurser i skoletida har det ikke på SFO (med få unntak), enda de egentlig kanskje trenger det mer i sfo-tida hvor de begynner å bli slitne og trøtte og rammene ikke er fullt så strenge som på skolen. Det blir også mer kaotisk før skolen begynner og alle ansatte er på plass igjen. Men det høres litt vilt ut hos dere da, og det bør du absolutt ta opp. Håper det bedrer seg når skolen begynner. Slik er det her hos oss også. Jeg har alltid vert stolt av SFO der jeg jobber, men må innrømme at det sliter på oss ansatte når det år etter år blir flere elever og mindre ansatte. Vi prøver vårt beste, men føler at av og til strekker vi ikke til. Det å SE alle barna er en stor del av min jobb, og det er noe jeg setter veldig høyt. Men når man er så mange flere barn pr.voksen så kjenner jeg at det blir vanskligere å klare dette. Jeg håper virkelig at kommunene snart ser viktigheten av SFO. Alle de vokse på vår SFO gjør vårt beste med det vi har. Heldigvis ser det ikke ut til at barna eller foreldrene opplever at vi ikke strekker til (selv om vi kan føle på det). Anonymous poster hash: f724e...2ec
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #19 Skrevet 14. august 2013 Hadde tre år med krangling med SFO sist, så veldig glad min første klassing slipper sfo( i hvertfall i år). Anonymous poster hash: b1548...fe6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2013 #20 Skrevet 14. august 2013 Fint lite! Her er SFO veldig bra og barnehagen helt elendig. Har lært meg å forvente fint lite av sånne steder. Noen bare funker ikke, og fint lite får man gjort med det. Anonymous poster hash: e8272...821
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #21 Skrevet 15. august 2013 Sfo og barnehage er ulikt. På Sfo må ungene ta ansvar for seg selv! Viss han og kompisen kjeder seg så må du komme med forslag til hva de kan gjøre. Ta med gutten til skolen/Sfo sitt uteområde slik at gutten blir godt kjent og trygg på området! Men en forventer at de ansatte på Sfo er på jobb, ser barna og setter igang aktiviteter! Vi har en fantastisk Sfo og min 4. Klassing vil gå dette året også, selv om han kan gå rett hjem! Det er ca 300 barn men de voksne har hovedansvar for noen barn. Feks Kari, per, kaia og Truls er primærkontakt for 2a og 2b. De vet ikke alltid hvor barna er når jeg hentet. Men de vet som regel hvilke barn han leker med ute. De har grupper med: sløyd, svømming, tur, lesing, tegning, dansing og gymsal. Dagen har fast rutine med måltid, utetid, leksehjelp og aktivitet. Ungene vet hva som skal skje etter maten osv. 4. Klassingene har egne lokaler og ledere. De har egne regler og får reise på turer som lekeland, bowling, museum osv ca hver 3 uke! En dag ringte skolederen til meg på jobb. Gutten min var en av dem som hadde ansvar for å dekke på til foreldrekaffi på Sfo. Vi snakker alltid om slike ting på morgenen, men denne gangen hadde jeg glemt hele foreldrekaffien. Sfolederen sa at det virket som om det var veldig viktig for gutten min at jeg kom denne gangen og gutten var redd jeg hadde glemt det. Selvsagt kom jeg og gutten ble så glad! Han bryr seg aldri om vi kommer eller ikke, men denne gangen var det viktig for han. Slike småting viser at på vår Sfo så ser de voksne enkeltbarnblant 300 andre! Anonymous poster hash: 63f66...361
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #22 Skrevet 15. august 2013 Hørtes ut som Sfo her for 4 år siden når eldstemann starter. Fullt kaos og følte jeg leverte et barn ingen hadde oversikt om var der eller ble borte. Nestemann startet på mandag og nå var det helt annerledes. Ble tatt skikkelig i mot og fikk omvisning og informasjon. De har ulike grupper i løpet av dagen, gym, data, matlaging osv. I går når jeg leverte og ingen av vennene hennes var kommet, var det en voksen der med en gang som tok tak og fikk hun med på aktiviteter med andre. Så du burde absolutt stille krav, det er mulig å få til et bedre tilbud Anonymous poster hash: 6ff2d...33c
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #23 Skrevet 15. august 2013 Det er greit det er en oppbevaring,men vi betaler skyhøy pris for at barna våre skal gå noen timer på sfo,så still krav. Med så mange barn,må de deles i grupper,de må ha rutiner på sjekk av barna,de skal til enhver tid ha oversikt over hvor barna er(det får de ikke om det ikke deles i grupper,og det må være nok voksne)..her snakker vi brannsikkerhet,du kan jo spør om hvordan brannrutiner er,de skal ha en brannvernleder. på sfo jenta mi gikk på i 1kl,var 1kl i ett eget lokale,det var 60barn,og 8-10voksne,det var fri lek inne og ute på ettermiddagen,men alikevel var uka delt opp. Det var ulike grupper,barna hadde egen primærkontakt,de hadde alltid 1 tur dag i uka,da var de på tur og spiste mat ute,uansett vær.mat hver dag. formingsaktivitet i fast dag til ilike grupper. der hun går nå er det ca 60barn totalt fra 1-4kl, og 8 voksne.det er 2 stk store rom + gang og garderober,de har frilek når det er langdager,da kan de ha med ds,egene leker,nettbrett ol,det er da lov og bruke 1 time på morran og 1 time på ettermiddagen, barna fra de ulike kl får egen primær kontakt. de nye barna er mye sammen i lek m voksne,for å bli kjent(de voksne deltar i lek). de starter i september med prosjekt,hvor de deles i grupper og gjør ulike aktiviteter knytta til prosjekt på tvers a klasser,og andre dager er det aktiviteter som:gym,data,tur for de ulike klasser. ganske missfornøyd med sfo,pga beskjeder når ikke frem,og for mye søtsaker.men det har hjulpet seg veldig,og hun har ikke vilt være på sfo,men nå skal hun opp i 5kl,og har utvidet sfo,og endelig så gleder hun seg til sfo,og hun ber om å få være der fra start til slutt :-) så still krav,og si noe om hva barna opplever,og du forventer av de.. månedsplan med ca oversikt over planer osv..er veldig kjekt.. Jeg har vært Anonymous poster hash: 25cfd...9f5
Anonym bruker Skrevet 15. august 2013 #24 Skrevet 15. august 2013 Oppbevaring. Du kan forvente at ungen er i live, det er det! Anonymous poster hash: d9c5a...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå