Gå til innhold

Tips-tråd for oss med kresne og/eller småspiste barn :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som omtrent aldri har spist middag, ikke engang da jeg mosa grønnsaker med morsmelk, så etter iherdig prøving for å få i han middag (han er nå 2,5) senker vi skuldrene og fokuserer heller på at han får i seg de næringsstoffene han trenger. For han spiser jo ikke kjøtt og fisk, heller ikke egg eller grønnsaker. Ikke engang pølser og pasta. Han er et brødmenneske, og nyter måltidene der han får servert brød. Jeg har vært litt bekymret siden han ikke får de næringsstoffene han skal ha, så da har jeg tenkt i nye baner. Tenkte dette kunne være en tråd med tips for hvordan man kan lure f.eks. proteiner inn i maten de faktisk spiser. Så her er det jeg har gjort så langt for min kresne gutt (noe har jeg fått i tips av andre, noe har jeg kommet på selv):

-Smoothie med rått egg

-Brød med moste kokte egg, finrevne gulrøtter og most skinke

-Brød med bakeprotein (pulver)

-Grøve pannekaker med proteinpulver, finrevne gulrøtter e.l.

-Proteinpulver i grøt

Gir han i tillegg omega 3 m/d-vitamin og grønnsaksbjørner

Har også en jente som ikke er så glad i brødmat til frokost, så kom gjerne med tips til hva man kan putte i matboksen. Jeg har til nå laget matmuffins, og jeg bruker å legge i grønnsaker, fiskekaker osv...

Håper noen har nytte av mine tips og kan komme med egne.

Anonymous poster hash: 0bc0d...3f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoghurt med havrekorn

Skrevet

Trodde ikke man skulle bruke proteinpulver til barn???

Jeg opplever at ungene spiser mer når de er med på matlagingen selv og får smake på alle ingrediensene :)

Anonymous poster hash: 02dad...b8c

Skrevet

Trodde ikke man skulle bruke proteinpulver til barn???

Jeg opplever at ungene spiser mer når de er med på matlagingen selv og får smake på alle ingrediensene :)

Anonymous poster hash: 02dad...b8c

Hvorfor ikke? Står ingenting på pakken, og proteiner er jo noe de må ha!?

Skrevet

Proteinvafler: En del rugmel, en del havregryn, sammalt hvete og siktet hvete (ca like deler) + fire egg. Blander i et par spiseskjeer vanilljekesam, et par skjeer cottagecheese og tynner ut med biolamelk. Kan event tilsette littebitt vanlijesukker. Pluss en spiseskje smør/olje. Trenges ikke noe syltetøy på. Middag til to småspiset unger og mor.

Skrevet

Proteinvafler: En del rugmel, en del havregryn, sammalt hvete og siktet hvete (ca like deler) + fire egg. Blander i et par spiseskjeer vanilljekesam, et par skjeer cottagecheese og tynner ut med biolamelk. Kan event tilsette littebitt vanlijesukker. Pluss en spiseskje smør/olje. Trenges ikke noe syltetøy på. Middag til to småspiset unger og mor.

Supert! Disse må prøves!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...