Tromsøprinsen Skrevet 14. august 2013 #1 Del Skrevet 14. august 2013 Vi har bestemt oss for å prøve... Første kveld i kveld. Mini er nå 7,5 mnd og nekter å sove i senga si (noe som gikk fint før ferien). Han har alltid hatt mange oppvåkninger på natta + tiiiidlig morgen, og sover veldig mange, korte daglurer. Jeg har lest meg opp på metoden, så lurer egentlig ikke på noe der. Legger ved denne tråden for de som ikke kjenner metoden da jeg ikke ønsker en tråd ang det http://forum.babyverden.no/threads/opp-ned-metoden-sovehjelp-til-de-små.568306/ Det som hadde vært godt er noen solskinnshistorier, kjenner jeg... Og for all del, også de ikke fult så koselige historiene... Hva skjedde? Gjorde du noe "feil" ifh til metoden som førte til dette? Også lurer jeg på hvor lang tid det tok for dere som har prøvd og klart det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puppen og lillemor Skrevet 15. august 2013 #2 Del Skrevet 15. august 2013 vet ikke helt om metoden vår har noe navn.. for vi har aldri lest og bestemt at denne metoden skal vi følge.. men vi gjør følgende: legger han (han er snart 10 mnd forresten) og synger og sier god natt - går ut av rommet! Da begynner han som regel å gråte, og vi går inn ganske med en gang! Legger han ned igjen (han setter seg opp i senga), stryker litt på han og sier 'nå er det natta lille venn, sov godt' (eller noe lignende..). Noen ganger sovner han da.. andre ganger gråter han mer og da venter vi kanskje 1 minutt eller 2, før vi går inn.. legger han ned, stryker litt på han og roer han ned (hvis det trengs, som regel slutter han å gråte med en gang vi kommer inn..).. og dette gjør vi så lenge vi må! Som regel tar det 1-3 kvelder med dette før han legger seg uten protester i det hele tatt! Og så må det gjentas hvis rutinen han blitt ødelagt av f.eks. sykdom, ferie, tannfrembrudd osv.. Må påpeke at vi aldri gjør dette hvis vi mistenker at han kan være syk, ha vondt noe sted osv.. kun hvis vi er sikre på at han kun gråter fordi det er morsommere å være våken og oppe med mamma og pappa gjør det samme hvis han våkner om natten!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 15. august 2013 #3 Del Skrevet 15. august 2013 Vet ikke helt om det er helt opp/ ned metoden, men vi gjør det. Legger henne, sier "sove nå, det er natt" , går ut når hun er i rolig sinnstilstand. Griner hun er det løfte opp, sier det samme, legger henne ned når hun er i rolig sinnstilstand. Noen ganger roer hun ikke ned på armen og da legger jeg henne ned grinete, prøver å roe i senga. Hvis ikke det går, går jeg ut av rommet. Et par min ute og inn igjen, gjenta. I begynnelsen tok det 30 min, nå tar det 5 min men vi har vært veldig på med rutine rutine rutine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 15. august 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) vet ikke helt om metoden vår har noe navn.. for vi har aldri lest og bestemt at denne metoden skal vi følge.. men vi gjør følgende: legger han (han er snart 10 mnd forresten) og synger og sier god natt - går ut av rommet! Da begynner han som regel å gråte, og vi går inn ganske med en gang! Legger han ned igjen (han setter seg opp i senga), stryker litt på han og sier 'nå er det natta lille venn, sov godt' (eller noe lignende..). Noen ganger sovner han da.. andre ganger gråter han mer og da venter vi kanskje 1 minutt eller 2, før vi går inn.. legger han ned, stryker litt på han og roer han ned (hvis det trengs, som regel slutter han å gråte med en gang vi kommer inn..).. og dette gjør vi så lenge vi må! Som regel tar det 1-3 kvelder med dette før han legger seg uten protester i det hele tatt! Og så må det gjentas hvis rutinen han blitt ødelagt av f.eks. sykdom, ferie, tannfrembrudd osv.. Må påpeke at vi aldri gjør dette hvis vi mistenker at han kan være syk, ha vondt noe sted osv.. kun hvis vi er sikre på at han kun gråter fordi det er morsommere å være våken og oppe med mamma og pappa gjør det samme hvis han våkner om natten!! Høres ikke helt ut som det samme da man ikke går ut av rommet med denne metoden (i starten, men det e jo selvsagt målet ). Videre skal man forsøke å kutte ut alt som skal hjelpe barnet i søvn, sånn som sang, byssing, stryking osv. Men man kan i starten holde en hånd på ryggen for å vise at man er der. Poenget er at disse søvnhjelpemidlene ikke er der om natta når babyen har sin lette søvn med oppvåkninger, og skal lære å sovne sjøl.Må legge til at mini måtte bæres i søvn til han var 4 mnd, og at vi etter det har hjulpet han mye i søvn (sang, kos, ligge sammen osv). Men det går ikke lenger. Han er nesten nødt å sove godt i egen seng snart da han et blitt så aktiv! Falt ut av senga (med pappa...) tidligere denne uka, så avgjørelsen om å ta tak i dette ble tatt samme dag..!! Men jeg er helt anti gråt, og føler at det er urettferdig mot han siden vi har lært han å sovne helt galt. Så "skrikekur" (mener ikke at du bruker det altså), er vi ikke klar for. Syns opp/ned metoden virker som en bedre metode på såpass små babyer. Men hva vi gjør når han er blitt året dersom han ennå ikke sover, kan jeg ikke svare for her og nå... Endret 15. august 2013 av Tromsøprinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 15. august 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 15. august 2013 Vet ikke helt om det er helt opp/ ned metoden, men vi gjør det. Legger henne, sier "sove nå, det er natt" , går ut når hun er i rolig sinnstilstand. Griner hun er det løfte opp, sier det samme, legger henne ned når hun er i rolig sinnstilstand. Noen ganger roer hun ikke ned på armen og da legger jeg henne ned grinete, prøver å roe i senga. Hvis ikke det går, går jeg ut av rommet. Et par min ute og inn igjen, gjenta. I begynnelsen tok det 30 min, nå tar det 5 min men vi har vært veldig på med rutine rutine rutine... Høres ikke helt ut som det samme, men flott at det fungerer skrev litt over hva som er forskjellen. Skulle ønske vi også hadde vært bedre på rutine tidligere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 16. august 2013 #6 Del Skrevet 16. august 2013 Hei jeg bare lurte på hvordan det gikk? Dere er kanskje på andre kvelden nå? Jeg har også vært inne på tanken å prøve opp ned metoden, men med vond rygg er det ikke så enkelt siden det blir mye opp og ned Håper dere får det til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 16. august 2013 #7 Del Skrevet 16. august 2013 Vi skal prøve denne. klare fra i morgen av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 16. august 2013 Hei jeg bare lurte på hvordan det gikk? Dere er kanskje på andre kvelden nå? Jeg har også vært inne på tanken å prøve opp ned metoden, men med vond rygg er det ikke så enkelt siden det blir mye opp og ned Håper dere får det til Heisann! Foreløbig går det over all forventning. Har faktisk ikke fått løfta han så mye opp og ned holder med smukken og hysj-hysj. Men første kvelden våkna han ca 1 time etter legging, og da var det opp og ned kanskje 10 ganger ila 30 min. Men før også har han pleid og våkne ikke så lenge etter legging, og da har det også tatt opp mot en halv time før han har sovnet igjen, selv med gamle måten. Så våkna han i halv 2 tia og var liksom helt våken. Normalt tar jeg han over til meg da, av bekvemmelighet, men den natta satt jeg pal ved senga. I 1,5 time. Men måtte kun ta han opp 1 gang. Så våkna han like våken halv 6. Da fikk det være morgen. I tillegg til dette var det mye halvoppvåkninger som ikke krevde noen tiltak men som gjør mor trøtt... Det blir eget rom når dette er over Tidlig morgen i dag også, men ingen helt våkne oppvåkninger i natt. Heller ikke den oppvåkningen der det tar tid før han sovner igjen, etter legging. Men det er fortsatt mye smokkmas da. Vet ikke hvordan jeg skal ta det. Gir jeg han ikke smokken våkner han mere, og da blir det nok opp og ned! Men syns det blir for dumt "å få ham til å skrike" ved å ikke gi smokken!?! Dette er jo ikke ment som en smokkavvenningskur heller....? Ellers har vi trappa ned på sovehjelpen. Lar han romstrere og sutre som han vil, men gir smokken når den faller ut. Gjør vi ikke det, går sutringa over i gråt. Lar han ha koseklut, den vil jo være der om natta også. Har slutta med bamsen som spiller musikk i 15 min. Så da er det vel smokken som er litt problemet, når den er falt ut og ikke er der når han våkner i lett-søvnfase...? Sto liksom ikke noe om smokken i det om metoden... Får vel regne med det ordner seg når han blir stor nok til å finne den selv. Vi begynte med denne "kuren" for å få han til å sove i egen seng, når vi har prøvd tidligere har han skreket når vi ikke har tatt han opp. Men dette skjedde ikke nå. Så føler egentlig ikke at metoden er utprøvd skikkelig. Men målet får bli at oppvåkningene blir kortere i tid, om ikke mindre frekvente. Hovedmålet var jo å sove i egen seng, og det gjør han jo faktisk. Selv på daglurene har han sovet der i dag, og da har han sovnet ganske raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 16. august 2013 Hei jeg bare lurte på hvordan det gikk? Dere er kanskje på andre kvelden nå? Jeg har også vært inne på tanken å prøve opp ned metoden, men med vond rygg er det ikke så enkelt siden det blir mye opp og ned Håper dere får det til Lykke til foresten! Forhåpentligvis blir det ikke så mye løfting hos dere heller. Her løfter jeg 12 kg, men han er så liten i alder at sprinkelsenga fortsatt er oppe i høyden, dvs ikke så langt opp å løfte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 16. august 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 16. august 2013 Vi skal prøve denne. klare fra i morgen av. Masse lykke til! Fortell hvordan det går vi kan jo ha denne tråden som en liten feedback tråd!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 17. august 2013 #11 Del Skrevet 17. august 2013 Men står ikke noe om amming...hun blir straks 4mnd så ammer om natta..iflg den planen nederst, sover barnet hele natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 17. august 2013 #12 Del Skrevet 17. august 2013 Hm...dette syns jeg var vanskelig, hun hyler som besatt. Opp og ned. Etter en halvtime hadde hun grått seg i søvn, følte jeg egentlig gjorde vondt verre på slutten. Sov en halvtime. Neste lur akkurat det samme, men nå roet hun seg i vogna men ble lys våken. Ops, jeg satt ved siden av og holdt hånda på henne. Så var det påan igjen med hyl...sovnet tilslutt og sov tre kvarter. Skulle da prøve igjen for lenger dupp, men avbrøt etter litt. mattid...Hun er den som sovner ved puppen jeg jobber fælt med å holde henne våken da. Også er det det med å ikke kunne trille tur da, fordi hun skal sovne av seg selv...kan jeg ikke gå mer da? Blir spennende å se hvordan det går til kvelden. Føler jeg ikke gjør det riktig, vet ikke. Å ryggen er vond! Hjelp...?? Syns det skulle vært enda bedre forklart...vi å har smokk, men det er ikke vits å prøve når hun hyler, holder ikke den i munn ennå selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 17. august 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 17. august 2013 Hm...dette syns jeg var vanskelig, hun hyler som besatt. Opp og ned. Etter en halvtime hadde hun grått seg i søvn, følte jeg egentlig gjorde vondt verre på slutten. Sov en halvtime. Neste lur akkurat det samme, men nå roet hun seg i vogna men ble lys våken. Ops, jeg satt ved siden av og holdt hånda på henne. Så var det påan igjen med hyl...sovnet tilslutt og sov tre kvarter. Skulle da prøve igjen for lenger dupp, men avbrøt etter litt. mattid...Hun er den som sovner ved puppen jeg jobber fælt med å holde henne våken da. Også er det det med å ikke kunne trille tur da, fordi hun skal sovne av seg selv...kan jeg ikke gå mer da? Blir spennende å se hvordan det går til kvelden. Føler jeg ikke gjør det riktig, vet ikke. Å ryggen er vond! Hjelp...?? Syns det skulle vært enda bedre forklart...vi å har smokk, men det er ikke vits å prøve når hun hyler, holder ikke den i munn ennå selv. Huff! Men jeg ville gitt det noen dager før jeg ga opp. Det står at det kan ta flere timer i starten. Og er hun vant til å sovne med puppen høres det ut som hun trenger å lære og sove selv, ja. Og det er vel det hun protesterer mot. Dersom du e motivert for denne metoden kan det jo være lurt å betale for å lese alt om den, fra hun som "oppfant" teorien: http://www.sovecoach.dk/ (koster 199,-). Jeg skal gjøre det dersom det blir verre her, men foreløpig er det såpass bra at jeg føler jeg ikke har fått testet metoden ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 17. august 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 17. august 2013 Leste på den linken og feedback nå, og av det jeg kan se der, anbefales det å slutte med smokk dersom den er grunnen til oppvåkningene. Men vet ikke om den er GRUNNEN her, tror heller han selv ikke skjønner hvorfor han våkner, og så kommer på at han vil ha den.... Men hvem vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 17. august 2013 #15 Del Skrevet 17. august 2013 Hei jeg bare lurte på hvordan det gikk? Dere er kanskje på andre kvelden nå? Jeg har også vært inne på tanken å prøve opp ned metoden, men med vond rygg er det ikke så enkelt siden det blir mye opp og ned Håper dere får det til Lykke til foresten! Forhåpentligvis blir det ikke så mye løfting hos dere heller. Her løfter jeg 12 kg, men han er så liten i alder at sprinkelsenga fortsatt er oppe i høyden, dvs ikke så langt opp å løfte Takk for det. Vi kommer til å vente med tiltak som kan gjøre henne stresset nå siden vi skal flytte om ei uke. Skal ha alt i orden og hun skal bli godt kjent før vi gjør noe mer;) kan hende vi prøver opp ned metoden om en stund;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 17. august 2013 #16 Del Skrevet 17. august 2013 Er så rart med tanke på at kun for en mnd siden, kunne vi legge henne i vogn/seng med smokk våken og hun sovnet. Plutselig er det bare styr. skjønner ingenting. Vi orker ikke opp ned..det blir for tungt. 5-6kg og 100 løft gange noen ganger daglig..aua rygg selv om en tåre triller pga sliten sinn, så vet jeg alltid at det bedres på en måte en dag. Var inne på barnogsøvn.com...eller no. Er en midtimellom metode og gradvis metode å Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå