Gå til innhold

HJELP MEG!! Noen her med erfaringer med psykotisk mann e.l?? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

..

Anonymous poster hash: 706b5...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykotisk mor, holder det?

Anonymous poster hash: a64aa...605

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Psykotiske mennesker kan oppføre seg ganske forskjellig da, kan du si noe mer om grunnen til at du spør?

Skrevet

Ja takk :)

Hva skal jeg gjøre? Han nekter å fortelle han noe til fastlegen sin, som er den som skal henvise han videre..

Han tror at flere og flere er ute etter å ta han, og nå også sin beste kamerat..

Han hører folk som ikke er der og ser folk som ikke er der..

Han sier han føler seg truet på livet..

Skrevet

Ja, i familien. Hva trenger du hjelp med HI?

Anonymous poster hash: a6981...ab2
Skrevet

113...han kan være til fare for seg selv eller andre dersom psykosen bare får utvikle seg videre. Han trenger medikamenter.

Anonymous poster hash: 6bf94...bc7
Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen hans.

Anonymous poster hash: d6afb...5a8

Skrevet

Ring fastlege og forklar situasjonen i morgen om det kan vente til da. Ring legevakt i kveld om det haster. Mulig det finnes akutte psykiatriteam som kan komme hjem til dere og vurdere situasjonen. Kommer an på hvor i landet du bor. Uansett så skal dette tas på alvor og mannen din må få hjelp.

Skrevet

Ja takk :)

Hva skal jeg gjøre? Han nekter å fortelle han noe til fastlegen sin, som er den som skal henvise han videre..

Han tror at flere og flere er ute etter å ta han, og nå også sin beste kamerat..

Han hører folk som ikke er der og ser folk som ikke er der..

Han sier han føler seg truet på livet..

Høres ut som paranoia....men det er svært vanskelig å si om han i tillegg har en psykose uten at du utdyper mye mer spesifikt og på andre områder.

Hvorfor mener han at noen er ute etter å ta ham? Og kan det være noe i det, eller høres et han sier helt urealistisk ut?

Hvordan vet du noe om at han ser og hører folk som ikke er der- forteller han deg selv at han ser/ hører dette og vet det ikke er virkelig? Skjer det mens du er der? Hva ser/ hører han?

Hvordan er han ellers om dagen?

Skrevet

Virker han svært forvirret, redd, gjør mye rart og snakker om dette hele tiden?

Du kan ringe psykiatrisk legevakt der dere bor og be om hjelp/ få rådgivning, eventuelt mental helses eller røde kors telefon for pårørende. Det er tungt for både ham selv og familien å oppleve noe slikt.

Skrevet

Han er i grenseland for psykose sa legevakten for noen uker siden..

Han får medisiner men de virker ikke så bra lenger. Det er beroligende.

Det er spesielle personer som er ute etter å "ta" han og han føler seg truet av.

Ja det er veldig urealistiske ting han sier, da han innerst inne vet at de er langt unna..

Han mener vi er overvåket, og at noen har hacket internettet vårt bl.a..

Han hadde en episode helt i begynnelsen av fellesferien med helt tydlige hallusinasjoner..

Vi vet at det finnes psykiatri team som kan rykke ut innen 48 timer men det er basert på frivillighet fra pasientens side.. Han må selv be om hjelp..

Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Legevakten kommer ikke, han må komme til de da han ikke er til fare for seg selv eller andre.. Enda...

Skrevet

Han trenger ikke være psykotisk, men det høres ikke bra ut. Jeg antar du selv vet at dette er "helt på tur". Er du redd ham? At han skal gjøre andre noe? Eller kan det vente? Hvis det kan vente, så ring fastlegen og forklar. Forsøk å overtale han til at du er med til legen.

Vil han ikke ha hjelp, og er ikke til fare for seg selv eller andre som i voldelig eller selvmordstruet - vel, da har du en vanskelig tid foran deg. Min erfaring med en scizofren og grenespsykotisl mor i over 15 år, er at det må bli helt forferdelig ille før psykiatrien griper inn.

# 1

Skrevet

Så siste svaret ditt. Forsøk å utsett han for minst mulig stimuli. Demp lyset, skru av tv, Internett osv. Ikke snakk så mye med han. Lite berøring, ikke se han lenge rett inn i øynene. Ta uansett kontakt med fastlegen hans, og fortell din versjon. Huff, stakkars.. Deg og han..

# 1

Skrevet

Det er akkurat det vi har fått beskjed om å ikke gjøre..

Skrevet

Hva da? Utsette han for lite stimuli? Da er det vel fordi de vil ha han i full blomst? Vel, hvis du har fått råd, så følg dem. Men tro meg: psykiatrien har sannsynligvis svært få tanker om hvordan du skal klare denne omsorgsrollen og fortsatt kunne være et oppegående menneske..

Skrevet

Han er i grenseland for psykose sa legevakten for noen uker siden..

Han får medisiner men de virker ikke så bra lenger. Det er beroligende.

Det er spesielle personer som er ute etter å "ta" han og han føler seg truet av.

Ja det er veldig urealistiske ting han sier, da han innerst inne vet at de er langt unna..

Han mener vi er overvåket, og at noen har hacket internettet vårt bl.a..

Han hadde en episode helt i begynnelsen av fellesferien med helt tydlige hallusinasjoner..

Vi vet at det finnes psykiatri team som kan rykke ut innen 48 timer men det er basert på frivillighet fra pasientens side.. Han må selv be om hjelp..

Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Legevakten kommer ikke, han må komme til de da han ikke er til fare for seg selv eller andre.. Enda...

Da høres det nok ut som en psykose ja. Nei, det må ikke være basert på frivillighet. Mener du at det akutt nå så ringer du legevakten, de kan rykke ut og vurdere, samt tvangsinnlegge om det er behov for det. Har selv tvangsinnlagt et familiemedlem en gang, og det er tøft. Det kan hende mannen din senere vil slite med tilliten til deg, hvis du gjør det bak hans rygg, så jeg vil anbefale deg å være tydelig og klar og si at du ser at han er syk, har det vondt og at du vil hjelpe ham og derfor kommer til å ringe dem. Si at han MÅ ha tillit til deg og at du vet hva du gjør og er glad i ham. Har dere barn?

Skrevet

Hva da? Utsette han for lite stimuli? Da er det vel fordi de vil ha han i full blomst? Vel, hvis du har fått råd, så følg dem. Men tro meg: psykiatrien har sannsynligvis svært få tanker om hvordan du skal klare denne omsorgsrollen og fortsatt kunne være et oppegående menneske..

Jeg er uenig med deg. Stimuli kan avlede oppmerksomheten bort fra symptomene/ hallusinasjonene, og gjør den syke mindre redd. Forsøk på vanlig hud- og blikkkontakt gjør at omgivelsene rundt den syke fremdeles er "vennligsinnet og normale" og kan være til hjelp for den syke, så lenge en aksepterer avvisning.

Skrevet

Stimuli kan også forsterke, blant annet med at pasient opplever at radio/ tv etc "snakker" til pas. Beste mediain for psykose er også søvn, og stimuli kan fort hindre pas å finne roen. Er pas psykotisk har du ingen sjans å takle dette helt alene. Jeg ville tatt kontakt med akutt team Evt ambulerende team om dere det. Om ikke annet kan de ihvertfall råde deg videre. Vet du om han er utredet for bipolaritet ?! Er det mulig at han er manisk ?!

(Jeg er psykiatrisk sykepleier og jobber mye med psykotiske pas).

Anonymous poster hash: 0a621...449

Skrevet

Hva da? Utsette han for lite stimuli? Da er det vel fordi de vil ha han i full blomst? Vel, hvis du har fått råd, så følg dem. Men tro meg: psykiatrien har sannsynligvis svært få tanker om hvordan du skal klare denne omsorgsrollen og fortsatt kunne være et oppegående menneske..Anonymous poster hash: a64aa...605

Jeg er uenig med deg. Stimuli kan avlede oppmerksomheten bort fra symptomene/ hallusinasjonene, og gjør den syke mindre redd. Forsøk på vanlig hud- og blikkkontakt gjør at omgivelsene rundt den syke fremdeles er "vennligsinnet og normale" og kan være til hjelp for den syke, så lenge en aksepterer avvisning. Anonymous poster hash: a6981...ab2

Det kan godt være. Men det var dette som fungerte på min mor. Gi henne en tv, og hun tar av herfra til månen. Er hun aktivt psykotisk reagerer hun veldig negativt på kroppskontakt og hun blir provosert av at andre ser på henne. Er hun grenespsykotisk eller vekslende av og på, fungerer det å være som vanlig, men med lite aktivitet. Hi har jo tydeligvis fått noen råd, og da må hun følge dem. Problemet er at å være pleier/terapeut er noe helt annet enn å være pårørende. Det er et lite helvete.

Skrevet

Stimuli kan også forsterke, blant annet med at pasient opplever at radio/ tv etc "snakker" til pas. Beste mediain for psykose er også søvn, og stimuli kan fort hindre pas å finne roen. Er pas psykotisk har du ingen sjans å takle dette helt alene. Jeg ville tatt kontakt med akutt team Evt ambulerende team om dere det. Om ikke annet kan de ihvertfall råde deg videre. Vet du om han er utredet for bipolaritet ?! Er det mulig at han er manisk ?!

(Jeg er psykiatrisk sykepleier og jobber mye med psykotiske pas). Anonymous poster hash: 0a621...449

Han sover minst ti timer hver natt.

Det er folk utenfor, i andre leiligheter osv som prater til han.

Vet ikke om haner manisk, men virker veldig paranoid nå, og har vært det minst to uker.

Han har tatt 50 mg nozinan og cirkadin, de svakeste, én tablett hver kveld i fem uker.

Siste uke 5 mg cipralex hver kveld i tillegg til D-vitamin og magnesium tilskudd etter beskjed fra lege om mangel på dette.

De første ukene satt han bare i nekrolog i sofaen og stirret rett ut i lufta eller krampegråt i timesvis, ville ha MYE nærkontakt.

Skrevet

Er det rus i bildet? Har dere barn?

Anonymous poster hash: 8e685...edb
Skrevet

Hva da? Utsette han for lite stimuli? Da er det vel fordi de vil ha han i full blomst? Vel, hvis du har fått råd, så følg dem. Men tro meg: psykiatrien har sannsynligvis svært få tanker om hvordan du skal klare denne omsorgsrollen og fortsatt kunne være et oppegående menneske..Anonymous poster hash: a64aa...605

Jeg er uenig med deg. Stimuli kan avlede oppmerksomheten bort fra symptomene/ hallusinasjonene, og gjør den syke mindre redd. Forsøk på vanlig hud- og blikkkontakt gjør at omgivelsene rundt den syke fremdeles er "vennligsinnet og normale" og kan være til hjelp for den syke, så lenge en aksepterer avvisning. Anonymous poster hash: a6981...ab2

Det kan godt være. Men det var dette som fungerte på min mor. Gi henne en tv, og hun tar av herfra til månen. Er hun aktivt psykotisk reagerer hun veldig negativt på kroppskontakt og hun blir provosert av at andre ser på henne. Er hun grenespsykotisk eller vekslende av og på, fungerer det å være som vanlig, men med lite aktivitet. Hi har jo tydeligvis fått noen råd, og da må hun følge dem. Problemet er at å være pleier/terapeut er noe helt annet enn å være pårørende. Det er et lite helvete.

Jeg er nettopp nær pårørende, har i tillegg noe fagkunnskap, og har måttet be om tvangsinnlegging.

Er enig i at TV fungerer dårlig under en psykose slik pleieren over beskriver.

Men for min *** så var det forferdelig å ikke ha musikk/ radio som kunne overdøve/ avlede fra stemmene i hodet. H*n fikk ikke sove uten støy, for da ble h*n liggende å diskutere med de onde stemmene hele natten. Så snart medisinene begynte å virke litt hjalp søvn og ro.

Skrevet

Jeg hadde ringt 113 og snakket med dem, forklart situasjonen og hvordan han nekter behandling, men hvordan realiteten er. Bedt om hjelp. Jeg har selv en bipolar 1 mann, har hatt et helvete i 3 år, ikke fått hjelp av det offentlige da han ikke var suicidal. Vi endte opp hos privat psykiater, fått medisinering og nå er han stabil og livet er totalt annerledes. Du har nok litt av en vei foran deg, men hvis du som jeg klarer å se HAM inni all psykosen og paranoian, og klarer å beholde følelsene dine for ham, så har dere masse å gå på :) Alt er mulig!

Så lenge han ikke vil ha hjelp eller si dette til noen, hadde jeg enten ringt 113 ikveld (høres ut som om det topper seg hjemme hos dere nå, ettersom du skriver inn her) eller fastlegen hans i morgen. Dog, det spørs hvor mye du får gjort via fastlegen da de har taushetsplikt og blir ganske bundet på hender og føtter pga denne. Også vanskelig for fastlegen din å gripe dette an videre. Hva vil mannen din f.eks reagere når han hører at du har ringt fastlegen og fortalt sannheten?

Ønsker deg all mulig lykke til og trenger du litt støtte, en ventil så send meg gjerne PM selv om jeg ikke har erfaring med annet enn bipolaritet så kjenner jeg veldig godt til hvordan det er å være pårørende til psykisk syke. Sender klemmer og styrke i bøttevis og håper dette ordner seg raskt!

Skrevet

(Jeg er psykiatrisk sykepleier og jobber mye med psykotiske pas). Anonymous poster hash: 0a621...449

Han sover minst ti timer hver natt.

Det er folk utenfor, i andre leiligheter osv som prater til han.

Vet ikke om haner manisk, men virker veldig paranoid nå, og har vært det minst to uker.

Han har tatt 50 mg nozinan og cirkadin, de svakeste, én tablett hver kveld i fem uker.

Siste uke 5 mg cipralex hver kveld i tillegg til D-vitamin og magnesium tilskudd etter beskjed fra lege om mangel på dette.

De første ukene satt han bare i nekrolog i sofaen og stirret rett ut i lufta eller krampegråt i timesvis, ville ha MYE nærkontakt.

Har dere barn? Vet du med sikkerhet at han tar medisinene? Paranoide kan droppe dem fordi de tror de er gift... Han burde nok også få noe antipsykotisk medisin... Si til ham at du elsker ham, men at dere MÅ få hjelp til ham nå, og fortell ham at han ikke trenger å ha det slik, andre har hatt det slik og blitt friske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...