Gå til innhold

Hva er NAV-garanti og går de fleste med på dette når man leier?

Anbefalte innlegg

Har ikke sjangs å spare opp til depositum, og har til nå hatt flaks og sluppet å betale. Skal flytte, og lurer på om denne garantien er noe de fleste godtar? 

Hvorfor ikke evnt?

Anonymous poster hash: 270de...002

Fortsetter under...

Vet at min far ikke godtar det pga av at summen nav garanterer for er for lav. Tror ikke at de fleste går med på det dessverre, men kommer nok litt an på leieboerne også...

Anonymous poster hash: 14f97...1e2

Etter som jeg har forstått er det de ferreste som går med på en NAV garanti.

Det viser allerede før du flytter inn at du har dårlig økonomi og ikke kan ta ansvar for deg selv.

NAV garantien er heller ikke verdt en dritt når det kommer til stykket. Det fikk mine foreldre erfare da de ville være snille med sønnen til en bekjent.

Den feilen gjør de aldri igjen.

Anonymous poster hash: 150b6...eda

NAV garantien er for å dekke ubetalt husleie, ikke for å dekke skader på eiendom.

Fylkesmannen, som er den retningsgivende i NAV kontorene sin utøvelse av lov om sosiale tjenester i NAV, sier at det ikke er tilstrekkelig fra NAV sin side å tilby husleie garanti, det røper klientforhold og i varetransport ikke taushetsplikten.

De skal gi sosial lån til depositum.

Anonymous poster hash: 16cd4...1a9

Annonse

Garantien omfatter feks dekning av husleie dersom leil fraflyttes uten å gjøre opp for seg, skifte av lås etc. Vi bruker innvilge depositumssummen. Den dekker ikke ødelagt inventar, men dette skal huseier uansett ha forsikring på. Leietaker må skrive under erklæring på at garantien ved utbetaling er å anse som lån fra nav, og det kan trekkes fra evt trygdeytelser. Opplever egentlig ikke at det er så stort problem for utleier å godta depositumsgaranti.

Anonymous poster hash: 8d50a...5a0

I de fleste annonser på finn står det " godtar ikke nav garanti". Noe som jeg syns er litt dumt, for alle er jo forskjellige. Viktigere å se ann personene mener nå jeg. 

Anonymous poster hash: cbd00...606

NAV garantien er for å dekke ubetalt husleie, ikke for å dekke skader på eiendom.

Fylkesmannen, som er den retningsgivende i NAV kontorene sin utøvelse av lov om sosiale tjenester i NAV, sier at det ikke er tilstrekkelig fra NAV sin side å tilby husleie garanti, det røper klientforhold og i varetransport ikke taushetsplikten.

De skal gi sosial lån til depositum.

Nå er det jo slik at det er klientens eget valg å bruke denne løsningen og å snakke med huseier om det er et alternativ. De fleste mennesker mottar jo tjenester fra nav, man trenger ikke motta sosialhjelp.

Anonymous poster hash: 8d50a...5a0

Husleie garanti er jo sosialhjelp!

Nei, man velger ikke å benytte seg av det, for mange er det eneste alternativet for å kunne flytte, da man ikke greier å få reist depositum annen måte.

Fylkesmannen i vårt fylke gav oss kritikk for bruk av sosialgarantier, og nærmest diskuterte at det skal gis lån til depositum.

I de fleste annonser på finn står det " godtar ikke nav garanti". Noe som jeg syns er litt dumt, for alle er jo forskjellige. Viktigere å se ann personene mener nå jeg.

Anonymous poster hash: cbd00...606

Nå er det sånn at de fleste steder kan utleier velge og vrake, og da ser de færreste noen grunn til å velge noen med dårlig økonomi...forståelig nok!

Anonymous poster hash: bf8f1...ffa

Jeg jobber på NAV og leier ut leilighet. Godtar ikke garanti fra NAV da jeg har sett mye rart gjennom jobb. Man kan selvsagt se folk an, og alle er ulike, men i bunn og grunn har man som huseier større garanti dersom man velger leietakere med orden i økonomien.

Anonymous poster hash: 5b53a...3ae

Annonse

Det blir feil å si at nesten ingen utleiere godtar navgaranti. Det er et veldig stort antall navgarantier som gis hver eneste dag her i landet, og alle til utleiere som godtar dette.

Så lenge du klarer å gi inntrykk av å være en god betaler vil du klare å finne leilighet på tross av dette.

Hvis det blir fryktelig vanskelig gir Nav unntaksvis depositumslån. Noen kommuner er mer villige til dette. I vår kommune er det helt uaktuelt.

Anonymous poster hash: 92627...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...