Tuppen & Lillemor Skrevet 13. august 2013 #1 Del Skrevet 13. august 2013 Hei! Vi har en liten baby på 7 uker, og ei jente som nettopp har fylt 2 år. Storesøster har 100 % barnehageplass, men vurderer å redusere til 60 % siden jeg har permisjon og er hjemme. Tenker at dette er en gyllen anledning til å ha henne mer hjemme, men det kommer til å bli veldig krevende også... Dere som har det slik; har dere noen tips til en undrende mor? Finner dere alltid på noe disse dagene som storesøster/-bror er hjemme, event hva? På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotte1988 Skrevet 15. august 2013 #2 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg har baby som blir 4 mnd den 17 og ei som blir 2 i september. 2åringen er i bhg 3 dager i uka og hjemme 2 dager i uka med meg og lillesøster. De dagene storesøster er hjemme gjør vi som vi pleier, men har et roligere yempo. Besøker eldre slektninger og andrr med jevnaldrene, går tur, koser oss i hagen osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 15. august 2013 #3 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg har IKKE storesøster hjemme. Det blir bare spørsmål om å leke, og selv om jeg har virkelig lyst til det, så har jeg ikke tid. Baby, husstell ol tar all tiden. Storesøster har det bedre i bhg hvor hun får dra på turer med vennene sine og har en aktiv dag hvor hun får utfoldet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 17. august 2013 #4 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Jeg syns det er utrulig slitsomt å ha begge hjemme på en gang, men det kommer jo helt an på barnas personligheter. Ikke slitsomt som i at jeg blir sliten, men slitsomt fordi jeg blir frustrert av å se at ingen av barna får det de trenger. Min 2-åring er en aktiv gutt som løper rundt, skravler og synger hele tiden. Han leker høylydte leker med dinosaurer og gravemaskin, og skjønner ikke at han må være stille når babyen skal sove eller amme (lillebror er vanskelig å amme). Babyen sover i tillegg svært lite, knappe 3 timer mellom kl 07-21. Dersom vi ikke legger til rette for soving så sover han stort sett ikke mer enn 3 x 15 minutter, og blir overtrøtt med blanke, røde øyne Eldstemann er veldig snill med babyen da, og veldig omsorgsfull. Men da babyen har så stort behov for ro og hvile, mens eldstemann har så stort behov for masse aktivitet og leven, så får jeg ikke tilfredsstilt noen ved å ha begge hjemme. Storebror blir lei av at jeg alltid må dulle med babyen, og babyen blir overtrøtt og noe "oversett" av at jeg også må vie en del tid til storebror og huset generelt. En god venninne har både 2-åring og baby hjemme og hun opplever alle de samme problemene som meg, og de har nå søkt om bhg-plass "fra dags dato" selv om planen var å ha begge hjemme et år til. Men om man har en stillferdig og veslevoksen 2-åring og en sovebaby så vil jeg tro at man kan ha det svært deilig med 2 små hjemme Man må bare være klar over at behov endrer seg. Min baby sov 20 timer i døgnet til han rundet 9 uker, nå ligger han på max 12 timer per døgn. Endret 17. august 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lasseogludvigsmamma Skrevet 17. august 2013 #5 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg valgte heller å gi storebror kortere dager. Så kunne jeg sove litt mens lillebror sov når jeg trengte det (og det var ofte). Jeg hadde samme aldersforskjell som deg, men min toåring var veldig trassig, og er en veldig aktiv gutt som ikke er så glad i å sitte og leke alene... Det spiler nok inn:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 17. august 2013 #6 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg valgte heller å gi storebror kortere dager. Så kunne jeg sove litt mens lillebror sov når jeg trengte det (og det var ofte). Jeg hadde samme aldersforskjell som deg, men min toåring var veldig trassig, og er en veldig aktiv gutt som ikke er så glad i å sitte og leke alene... Det spiler nok inn:) Høres ut som om det er min eldstemann du beskriver :-) Veldig godt å kunne sove litt på dagtid ja, babyen her hyler fremdeles etter pupp annenhver time på natta... Og så er det jo hyggelig å kunne gi den minste samme ro, kos og tid som den største fikk som baby :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zora-okt10+jun13 Skrevet 18. august 2013 #7 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg er enig med Madolyn. Har begge hjemme nå, storebror på snart tre år og lillebror på 2,5 mnd, og det er utrolig slitsomt. Storebror er veldig aktiv og babyen krever en del. Gleder meg til han skal tilbake til barnehage i november. Rett og søett fordi at da har lillebror all min oppmerksomhe på formiddagen, og storebror kan få litt mer kvalitetstid på ettermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppen & Lillemor Skrevet 18. august 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Tusen takk til dere som har svart! Jeg har veldig forståelse for dere som svarer at dere har storebror/-søster i barnehagen på fulltid, fordi det er den beste løsningen for dere. Er enig i at det er veldig slitsomt med barn som har så forskjellige behov, og det er utrolig frustrerende og føle at man ikke strekker helt til. Blir vel lett til at babyen blir litt "oversett" her også, som du skriver Madolyn. Dvs. at hun får dekket behov for mat, søvn og stell, men blir ikke dullet så mye med som jeg ellers ville gjort om jeg ikke har 2-åringen hjemme. -For storesøster krever MYE av meg og min tid. Hun er stort sett grei og ha med å gjøre da (foruten noen raserianfall innimellom, men det er vel nesten obligatorisk i den alderen ). Hun er snill og kjærlig mot lillesøsteren, og hører stort sett på meg når jeg snakker til henne. Men hun er jo liten og trenger fortsatt hjelp til det meste og leker ikke så mye alene, bare noen minutter av gangen. Akkurat nå sover babyen ganske mye, slik at jeg kan vie mye tid til storesøster, men det kan jo som nevnt over her forandre seg fort. Men kan jo ikke la være å ha storesøster hjemme fordi ting kan forandre seg heller, føler jeg... De dagene jeg har prøvd meg med begge to hjemme har det igrunn vært enklest hvis vi har dratt ut av huset og funnet på noe. Har sett for meg noe sånt som du skriver, Charlotte1988. Tenker at storesøster får fordelene av å gå i barnehage ved å være der 3 dager i uka, hun for brent av litt krutt, utfoldet seg og sosialisert seg med jevnaldrende, samtidig som hun kan ha roligere dager hjemme de 4 andre dagene i uka. Jeg er nok litt av den konservative typen som tenker at barna er små bare èn gang, og jeg må ta vare på denne tiden sammen med de! Er nå jeg har muligheten til å ha henne hjemme litt ekstra, og det er dumt å sitte å angre på at jeg ikke gjorde det om noen år... Men akk så slitsomt! For et dilemma, hehe Kan også legge til at storesøster allerede har korte dager i barnehagen, fra ca 9.30-14.30. Men føler allikevel at jeg "burde" ha henne mer hjemme... Endret 18. august 2013 av Tuppen & Lillemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotte1988 Skrevet 20. august 2013 #9 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg merker at vi tenker veldig likt. Ja d er slitsomt å ha begge hjemme, og ja d skjer stadig vekk at begge trenger meg/vil ha oppmerksomhet samtidig, men da må en av dem vente på tur og må de faktisk in the real life oxo, så de lider ingen nød av den grunn;-) Men folk må velge å gjøre d som passer dem best, d som fungerer for meg trenger ikke fungere for andre. Men kan du ikke bare si ifra i bhg at du vil prøve nå som du er hjemme? Fvs ikke si ifta deg full plass men prøve litt. Da ser du jo fort om d fungerer bra og kan eventuelt gå tilbake til fulltid igjen. Uansett lykke til med valget:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå