Gå til innhold

Flyreiser med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss! Jeg har aldri hørt om den reglen før, men så har jeg ikke flydd så mye de siste årene. Har alltid hatt med meg litt ekstra mat i sekken jeg for min del. Har aldri opplevd å bli stoppet i å spise noe av det heller.

Anonymous poster hash: 334a7...221
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hatt med mat på flyet til barna, men velger allergivennlige produkter så mulig. Ikke nøtter, egg eller fisk. 

Har opplevd en gang at de ga beskjed på forhånd på sms og over høytaleranlegget inne på flyet at ingen måtte åpne matpakker som inneholdt nøtter, sjokolade o.l fordi det var en på flyet som var ekstremt allergisk. 
Selvfølgelig var det en idiot som ikke overholdt dette og det resulterte i allergisjokk. Heldigvis hadde han med seg pennen sin!

Anonymous poster hash: 43d15...ead
Skrevet

Etter at alle flyselskaper sluttet å dele ut mat gratis har i alle fall jeg alltid hatt med meg mat. Har aldri fått kommentarer fra besetningen på dette (rutefly). Men pleier å unngå mat som lukter og smuler mye...

Vi skal også med charterfly (SAS) snart og der var det faktisk ikke mulig å bestille mat ombord til ettåringen. Så hva skal man gjøre da?

Men jo, jeg ser Thomas Cook praktiserer et slikt forbud: http://www.ving.no/mat-pa-flyet, men så har de jo et veldig bra tilbud om flymat da. Det har jo sjelden ruteflyene.

Anonymous poster hash: 1885b...683
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Jeg tar alltid med knekkebrød til femåringen, han har cøliaki. Har ikke særlig god erfaring med glutenfri flymat, spesielt ikke som skal være barnevennlig. Guttungen hopper liksom ikke i taket av glede når han får servert salat.

Anonymous poster hash: d3d73...8c3

Skrevet

Ifølge den linken er det ikke forbudt med mat på flyet. Men de sier det er lite hensiktsmessig. Vesentlig forskjell.

Og det har nok i utgangspunktet lite med allergi hos passasjerer å gjøre og mer med å tjene penger.

Er jo flott at de nevner matvarer det ikke er lurt å ta med, for dem som ikke kan noe om allergi. Man tenker lite iver det dersom man ikke er kjent med allergi.

Anonymous poster hash: a08cd...2b3

Skrevet

Det er policy for alle flyselskap at man ikke kan ha med medbrakt mat. For å sette det på spissen, se for deg naboene i setet ved siden av deg drar opp brødskiva med pultosten, eller diverse mat med reker, fiskesauser og liknende som lukter ille, det er ikke veldig appetittelig mtp alle som sitter rundt... Vi vet jo hvor trangt det er oppe i disse stålrørene dessverre.

Når det er sagt er det ingen flyvertinner med litt fornuft som sier noe om man har med seg feks kjeks, eller druer som du sier til de minste, det er faktisk veldig lurt å ha med litt 'snacks' til de minste, også selv om man har bestilt barnemat. Uforutsette hendelser kan skje (turbulens etter avgang, forsinkelser ol) og det kan i værste fall ta laaaang tid før maten kan bli servert(om man har bestilt dette i billetten)

I selskapet jeg jobber for, har vi kjempegode pannekaker med jordbærsyltetøy inkl yoghurt og fruktsalat til frokost, og deilige kjøttboller med potetmos og brunsaus til middag(noe som vi alle som jobber ombord sloss om hvis det skulle være noe til overs ;)Anonymous poster hash: 7b880...c88

Jeg pleier da alltid å ha med mat til eldste jenta siden hun er veggis så er det ikke alltid så lett å få rett mat til henne. (Selvfølgelig ikke illeluktende mat, men epler hjemmebakt brød osv)

(Hun ble veggis i en alder av 5 år)

Vi har og gjerne med oss små bokser med chips osv.

Flymaten trenger du iallfall ikke å frykte at vi kjøper av flymaten for den smaker bare rart pga måten trykket i kabinen endrer smakssansene. (Det er vitenskapelig bevist)

Anonymous poster hash: 8cdcf...92c

Skrevet

Vi bor intulandet, og jeg mistet tellingen på hvor mange utenlandsreiser jeg har vært med på de siste 12 mndr når jeg passerte 12, alle på økonomiklasse og med forskjellige flyselskap, alene, med mann og barn eller alene med Junior.

Jeg har alltid en pose med blandete nøtter og rosiner når jeg reiser med gutten, samt vann på flaske som jeg kjøper etter sikkerhetskontrollen. Jeg sørger også for at han er god og mett før vi går ombord. Uansett hvor god eller dårlig maten skulle vært, er det ikke alltid barnet er sulten når maten kommer, og ikke alltid matbrettet frister akkurat der og da. Også blir han gjerne sulten når det IKKE er mat å få, da er nøtter gull verdt (og griser mindre enn kjeks).

Har aldri fått kommentarer fra besetningen på det.Anonymous poster hash: b129c...fa4

Om en på på flyet er hypallergisk mot nøtter ville du fått vite det av kapteinen når du går ombord, har opplevd det noen ganger.

Det som er er at selv om du sitter helt bak og den som er hyperalergisk sitter helt fremme så deler dere samme luft og sporer fra de nettene du har kan drepe den med nøtteallergien.

Anonymous poster hash: 8cdcf...92c

Skrevet

Da har du ikke reist nok gitt...

Jeg har 30+ flytimer i året, og maten er OFTE bra.

Kjører thaiair, SAS, quantas o.l.

Mulig det er det dummeste du har hørt, men sånn er det :) Er som nevnt over her også pga allergier. Du ANER ikke hvor mye rart folk kan finne på å ta med seg på fly :)

Flymaten de siste årene har tatt seg opp betraktelig, fler og fler flyselskaper(spes charter) har egne kokker som har satt sammen menyer som faktisk smaker noe, og man bruker dessuten oftere ferskmat istedet for dypfryst mat.

Anonymous poster hash: 7b880...c88

Haha.

Jeg har reist veldig mye de siste årene, og nei, flymaten har IKKE blitt bedre! Innleide kokker eller ikke.

Hvilket selskap jobber du liksom for?

Anonymous poster hash: a08cd...2b3

Anonymous poster hash: d59bb...fac

Skrevet

Det de fleste snakker om her er hva som er vanlig til vanlig. At dere kan ta med mat, men her har flyselskapet sendt ut mail om allergi på flyet ( regner med det er akkurat den avgangen HI skal på) og da må man faktisk ta hensyn til det.

Anonymous poster hash: 25dab...22e
Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Ving Thomas Cook får du ikke barnemat med billetten der? Det fikk vi i fjor når vi reiste med dem. Står i billetten din hvis du får det. Var en banan en juice pakke et nestleglass og en yoghurt. Bar veldig preg av at de hadde fått noen til å bare raske med seg noe på butikken. Min var jo 8 månder da så kan hende det bare er for de med barn under 2. Men greit nok når de forbyr medbrakt

Skrevet

Mange skriver av dere pleier å ha med mat, kanskje derfor det er blitt et avsnitt i reglene nettopp ang dette før avreise da eller?, tenkt på det?

Og at mange "selvfølgelig ikke" tar med illeluktende mat, det er ingen selvfølge! Nordmenn på tur og hue under armen sier jeg bare ...

Utrolig hvor mye noen av dere "vet" uten helt klart å ha peiling, haha ;)

Anonymous poster hash: 7b880...c88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...