Gå til innhold

Kan dere som ha kaniner se hit litt? Har akkurat blitt kanin eier :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden fikk vi verdens fineste lille kanin jente, hun er 7 uker og verdens fineste!

Problemet nå et at hun har begynt å bite i buret :( noe som jeg har lest meg til at betyr at de kjeder seg/ ikke har det så bra :(

Hun har buret sitt på stua sammen med oss, vi koser med henne flere ganger om dagen, og prøver å få til 2 turer ute av buret i løpet av dagen.

Planen min er å stenge av slik at hun skal få gå fritt på stua etter ungene er i seng.

Har hund, derfor må vi stenge av et visst område, han har godtatt henne :)

Det jeg nå er redd for er at hun ikke har det bra da hun er inne i buret sitt, har ikke mulighet til å ha henne løs hele tiden. Burde vi skaffe en kanin til? Finnes det leker? Eller annen form for aktivitet? Helst vil vi bare ha en, den kommer til å få mye kos og stell....

Hadde vært fint med noen innspill og erfaringer :)

Anonymous poster hash: 5c14e...72c

Fortsetter under...

Skrevet

Mitt innspill er å skaffe en kanin til, så lenge det er jente fungerer det best med to. 

Noen har kaniner akkurat som andre kjæledyr. Har kanindo ellers går kaninene fritt, men kanskje ikke helt trygt sammen med hunden.

Skrevet

Takk for svar :) skaffe en jente eller gutt til da? Selvfølgelig kastrere begge to :) og hvor stort bur?

Skrevet

Jeg hadde skaffet en jente, men det er fordi jeg ikke orker jobben, tanken på hva kaninen må gjennom eller ønsker å betale for kastrering om jeg har et valg.

Skrevet

Oki, har lest på nettet at jentekaninene også må kastreres for å være sammen? Leser så mye forskjellig, så ikke godt å vite hva som er rett eller ikke :/

Skrevet

Vi har 2 kaniner, gutt og jente og de er verdens søteste par! Så jeg ville uten tvil anbefalt å ha 2 sammen, gutt og jente går fint sammen så lenge begge er kastrert. Det anbefales uansett å kastrere jentene, pga ukastrerte kaninjenter (som ikke får unger), er i større fare for å utvikle livmorkreft. Kaniner kan bite i buret hvis de kjeder seg, men det kan også være fordi hun sliter med å drikke fra flasken, det er ofte at de liker bedre å drikke fra en skål. Den ene kaninen vår bet og ristet noe voldsomt i buret (ved flasken), jeg prøvde å sette vann i skål inn til de og hun har ikke bitt i buret siden - og de drikker mye mer enn de gjorde. Ellers, gi henne kvister (bjørk, selje etc) å gnage på og masse høy :) Det er viktig så hun ikke utvikler tannproblemer.

Her er en blogg som forfatteren av Den Store Kaninboken har, du finner sikkert noe nyttig info der, jeg har også boken og kan absolutt anbefale den :)http://maritemilie.com/

Anonymous poster hash: fd149...a5d

Annonse

Skrevet

Det er dyreplageri å ha dyr i bur.Kan den ikke gå løs på verandaen eller lage et bur i hagen.Har selv hatt kanin .den gikk løs inne hele tiden.Og om natta satt den i bur ,da lagde den et helvete.Beit å hoppa på buret .Han ville ikke være i buret .Han gikk til og med tur alene ute på gresset å kom alltid hjem igjen:) He he.

Anonymous poster hash: 3abd7...777
Skrevet

Kaniner bør ikke holdes alene. Ha alltid minst to, og kastrer begge. Kaniner trenger store bur, ofte større en de anbefaler i dyrebitikker. I tillegg trenger de å hoppe fritt minst to til tre timer hver dag.

Skrevet

Gi henne en dorull, gjerne med litt papir på enda;-) ekstremt billig morro;-)

Anonymous poster hash: 8ee74...cc9

Skrevet

Tror ikke jeg skal uttale meg så mye. Her står kaninene i bur langs låveveggen og venter på å bli julemiddag ;)

Anonymous poster hash: 1a342...89b
Skrevet

har hatt kaniner i mange år, men da alltid ute hvor de løper fritt rundt et par timer om dagen eller når vi er ute med de :)

Hos meg fungerte det IKKE med to hunnkaniner sammen, men de var ikke blitt sterilisert da. ble veldig mye dominansspill og uro utav det... Vil si so ei over her at å prøve en vannskål i stedet for flaske kan være en ide. men det kan også være at hun rett å slett er selskapssyk å vil være sammen med dere ;)  husk at om du har henne løs så pass på ledninger osv for de er et yndet mål å gnage på :huh:

Selve og rognkvister er kjempefine tidsfordriv å gnage på samt at vil du gi henne noe ekstra godt er bringebærris med noen bringebær på kjempepopulært :D

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Min erfaring er at kaniner alltid kjeder seg i et vanlig lite bur. Jeg har hatt flere stykker. Noen hadde jeg i en boks for hester, der hadde de masse å hoppe opp på og stor plass, de trivdes så godt :)

Siste hadde jeg inne i huset, den gikk fritt hele dagen, bortsett fra natten, da hadde den et kjempe stort bur, men kjedet seg allikevel. Denne kaninen var som en hund, lå i sofaen med oss og slappet av, kom når vi ropte på den og slikket på oss når vi koset med den. Denne foret jeg opp selv, da moren ikke ville ha den da den var en uke gammel. Så jeg ble på en måte moren dens. Allerede da lå den på brystet mitt og sov på dagen, og kun i buret i morens hår om natten. Så denne ble veldig tam :) det var så koselig!!

Ha kaninen masse ute i stuen, så mye du får til, lag gjerne en "luftegård" i hagen som den kan få kose seg på noen timer om dagen. Dorull er billig moro for de, gjerne en liten vedkubbe til å slipe tennene på, og sett noen gulrøtter høyt i buret, så den må jobbe litt for godisen :)

Hvis den fortsetter å gnage på buret, så får du kjøpt noe på felleskjøpet som du kan smøre på, egentlig beregnet for å hindre hester i å gnage på treverk, men burde fungere på kanin også? Kan jo spørre de som jobber der :) Lykke til!!

Anonymous poster hash: 8ae07...2aa

Annonse

Skrevet

Mitt beste råd er å lage kaninfrikasse av henne, det er nydelig søndagsmat! :)

Anonymous poster hash: 47151...d87

Skrevet

Jeg er vokst opp med kaniner og vi har aldri kastet dem..Men kjøp ei jente til! Om du setter den ut lever den mye lenger,det sa dyrlegen til meg :) Våre løp ute på plenen hele dagen,og stakk aldri av (tok dem selvfølgelig inn om natten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...