Gå til innhold

Vondt i korsryggen om natten. Tips?

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Jeg er nå 35 uker på vei og har siste uken sovet veldig dårlig grunnet smerter i korsryggen. Noen som sliter med detsamme og har funnet noe som kan hjelpe? Etter en natt med korsryggsmerter fortsetter smertene utover dagen og da nytter det ikke å legge seg for å hvile, bare å prøve holde øynene åpne og glede/grue seg til neste natt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144071846-vondt-i-korsryggen-om-natten-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trikset er å ihvertfall ikke ligge på rygg - da får jeg også vondt i ryggen.

Mulig du gjør dette allerede, men visst ikke kan det lønne seg å ta med 2-3 ekstra puter i sengen og legge dem mellom beina og ligge på siden. Om du strekker ut det underste beinet, og bøyer det øverste (omtrent som stabilt sideleie), lugger man ganske stabilt.

For å være ærlig er det ingen liggestillinger som er god på slutten, men dette er det beste alternativet jeg har å by på :)

Jeg tar to paracet før jeg legger meg. Har bekkenløsning og dermed "vondt overalt hele tiden" og uten paracet får ikke jeg sove. Da får jeg sovnet og jeg våkner ikke av at det verker noe sted. Siden jeg alt har sovet i noen timer før jeg våkner pga tissebehov, så er kroppen så avslappet at jeg ikke har vondt på samme måte som når jeg la meg (lang dag med jobb og en treåring på ettermiddagen) og innsovningen går greit.

Jeg er bare 31 uker på vei, men sliter med det samme om nettene. Jeg prøver å komme meg ut på tur hver dag. Selv om ryggen noen morgener er utrolig vond, hjelper det godt for meg å gå en tur og løsne litt opp.

Anonymous poster hash: 99e99...50b

Takk for tips. Ligger på siden og sover. Skal få meg noen flere puter. Trener pilates og går turer. Går på svømmetrening for gravide og på en god dag kan jeg sykle for å myke opp kroppen. Gleder meg til permisjon da jeg får mer tid til å ta vare på meg selv. Er da heller ikke så farlig å gå rundt som et dovendyr hele dagen. Litt verre på jobb, har skjedd flere ganger at jeg måtte sette meg i bilen i lunsjen og prioritere power nap foran mat ;).

Annonse

Gjest lemon-aid

Jeg pleier å ligge på siden med en tykk pute godt mellom beina, det hjelper veldig på min korsrygg.

Og som flere skriver, ikke ligg strak på ryggen, og sørg alltid for ei god sitteholdning om dagen + GODE sko med såler, hvis du evt. er på handletur/trasker i byen :)

Etter noen timers søvn våkner jeg gjerne av de samme smertene du har. Leste et innlegg et sted om ei som hadde sydd om et dynetrekk og lagt i en sammenrullet dyne inni. Så mye arbeid har ikke jeg lagt i det, men tok deler av ideen og har rullet sammen dyna mi på langs og legger den mellom beina og opp langs kroppen. Det funker bra for meg. Siden det er fremdeles ganske varmt om nettene så sover jeg kun med dynetrekk i flanell.

Hei, sliter med det samme problemet. Dette syns jeg hjelper:

-rulle sammen en dyne eller to til en lang "pølse", surr gjerne rundt med hyssing så den holder seg slik. den er god å holde rundt, men kneet over, om natta.

-ligge på glatt laken (sateng eller silke) sånn at det er lettere å snu seg. Bruker du glatt pysjbukse eller shorts blir det enda lettere

- gjøre tøyeøvelser på mårran og utover dagen. Hos meg gjelder det spesielt å tøye musklene foran og bak på lårene, de stivner utrolig til fordi jeg er stiv som en stokk når jeg går. Legg f.eks foten oppå kanten av sofaen og tøy ut til det løsner litt bak på låret. De store musklene foran kan man tøye ut ved å holde tak i foten opp bak rumpa eller ved å knele med en fot om gangen på f.eks sofaen. Litt klønete forklart, men det er altså disse to store musklene som i alle fall hos meg må bearbeides. (Mange blir også veldig stive i den store musklene som går tvers over rumpa, de tøyes ved en metode jeg umulig klarer å beskrive...)

-sykling (gåing, i sær på asfalt, gjør bare vondt verre).

Uansett: det blir bedre etter fødselen. Lykke til!

Hilsen snart 3-barnsmamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...