Gå til innhold

Skjemmer jeg ut jenta mi?

lilletrillekruspersille

Anbefalte innlegg

Generelt er jeg av den oppfatning av at det ikke er mulig å skjemme bort babyer, men er likevel blitt veldig usikker vedrørende matingen av vesla.

Hun er ca 6 måneder nå, ikke særlig interessert i pupp lenger(bare til kvelds/tidligmorgenkos) så jeg har begynt å gi henne litt fast føde innimellom ammeforsøkene. Hun har fått Nestlès "min første risgrøt med mais og banan" og denne er kjempe god. Jeg tenkte i min naive boble at jeg kanskje kunne lage grøten som hun skulle få fra bunnen av. Har prøvd meg på en maisgrøt - søtet med aprikos, og en blanding av mais - og risgrøt med eple og aprikos som søtning. Dette var ikke aktuelt å spise. Hun vil forøvrig heller ikke ha Nestlès havregrøt(med eller uten søtning). Jeg har videre gitt opp og laget en slik Nestlègrøt som hun liker istedet til samme måltidet. Var det kanskje ikke så lurt?

Har også gjort en blunder med å introdusere frukt før grønnsaker. Det eneste hun spiser av grønnsaker er søtpotetmos. Noen andre med samme tabbe? Måtte det intens jobbing til for å få babyene til å spise grønnsaker?

Jeg trenger også tips og råd om matplan/rutiner for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nokre barn treng maaange forsøk for å akseptere ei ny matvare. Kva med å gi den kjende maten først og 1-2 skeier av den nye maten når ho byrjar å bli mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre barn treng maaange forsøk for å akseptere ei ny matvare. Kva med å gi den kjende maten først og 1-2 skeier av den nye maten når ho byrjar å bli mett?

Verdt et forsøk :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt det samme. Når vi gir naturell grøt får han litt fruktpure også, men ikke med hver skje. Grønnsakene bruker jeg å blande litt frukt i. Ser de gjør det i de grønnsakssmoothiene til ellas kitchen også. F.eks pære. Har hatt et gjennombrudd i middagene her etter å ha brukt litt ananas eller pære i de ulike rettene. Før var de kun søtpotet som funka her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min likte aldri grønnsaksmos. Men alle typer middag (med grønnsaker i) ble kjempesuksess. Så jeg ville kanskje ikke stresset så mye med det, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei som spiser alt jeg tilbyr. eneste hun ikke har likt med en gang er potet. tam smak, og det var da jeg skulle introdusere en ting av gangen.

jenta mi liker sterke smaker.

hun elsker middagen jeg lager med grønnsaker, kylling, spaghetti/ris, hermetiske tomater og basilikum. det er favoritten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun elsker middagen jeg lager med grønnsaker, kylling, spaghetti/ris, hermetiske tomater og basilikum. det er favoritten

Jeg er nok ikke helt på middagsstadiet enda, men det kommer nok om ikke lenge så jeg lurer litt på hvordan jeg skal tilberede maten da. Jeg damper og moderne grønnsakene og jo eldre hun blir jo mer grovmoset kan det være, men nå i begynnelsen hva gjør du med kjøttet evt fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt på middagsstadiet enda, men det kommer nok om ikke lenge så jeg lurer litt på hvordan jeg skal tilberede maten da. Jeg damper og moderne grønnsakene og jo eldre hun blir jo mer grovmoset kan det være, men nå i begynnelsen hva gjør du med kjøttet evt fisken?

damper og koker grønnsaker og spaghetti/ris. og har kyllingen inni ovnen før jeg tok stavmixern på det. jeg bruker stavmixer på alt. sper ut med vann fra grønnsakene til det blir i riktig konsistens til alderen hennes.

etter det har vært i frysern, hender det jeg må spe ut litt med MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...