Gå til innhold

noen som har en mann som et byggmester eller byggingeniør, som lunne være så snill og svare på ett spm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gammelt hus. I andre etasje er det bjelker fra huset ble bygget 1917. Det er derfor større mellomrom mellom bjelkene enn det som er normal standard nå. Snakker om gulvet. Jeg lurte på om noen vet ca hvor nange kilo et slikt gulv tåler. Vi har nemlig to store bokhyller fra bunn til tak etter hverandre på den ene veggen og de rommer endel bøker, skal kjøpe en til bokhylle idag. Hver bokhylle er 80 cm bred og litt over 2 meter høye. Er det noen fare for gulvet? Vi har også lekerom/ stue i samne rom med en tv og leker og barn i full sving. Håper noen vil svare på dette. Hadde blitt vekdig glad :)

Anonymous poster hash: 3173a...bc5

Skrevet

Hvor tror du ikke at det kan være noen av damene her inne som er byggmester eller byggingeniør?

Man trenger uansett mye mer informasjon for å kunne svare, f eks hvor langt spenner gulvet etc? Det et nok best å få noen til å se på det om dere er bekymret.

Anonymous poster hash: 4a5e5...198

Skrevet

Hvor langt er det mellom bjelkene da?

Skrevet

Takk for svar. Mannen min sier ca 70 cm mellom hver bjelke. hi.

Skrevet

Nå er hverken mannen eller jeg det, men vi har pusset opp et eldre hus, driver på med hus nr 2, takhøyde, bjelker osv er heller ikke etter dagens standard her. Men vi har gjort forsterkning og utbedringer etterhvert. Umulig å svare på hvor mye vekt et gulv som ikke er innen standard vil tåle uten inspeksjon. Hvordan ser bjelkene ut, er det noe råte, mott? Kvaliteten på tømmer kan variere. Dere må nesten høre med fagmann.

Anonymous poster hash: 3737b...8d5

Skrevet

Huset er renovert av en snekker vi kjøpte huset av. Han har laget 2 etasje her, det var bare loftrom uten gulv når han kjøpte huset. Vi har aldri sett hvordan bjelkene ser ut. Men må vel nesten stole på at de er bra så lenge han lagde en andre etasje oppå de bjelkene. Han hadde jo også barn. Så regner ikke med at han slurver med sikkerheten.

Skrevet

Litt utenom tema; men må man være mann for å være byggingeniør? Sorry for at jeg blander meg altså, men ble litt... Tja, forundret...

Skrevet

Litt utenom tema; men må man være mann for å være byggingeniør? Sorry for at jeg blander meg altså, men ble litt... Tja, forundret...

Nei man må ikke det, beklager for det, jeg tenkte meg ikke ordentlig om, men tenkte at det kanskje var mest sannsynlig at en mann er det. Det var ikke meningen å såre noen, håper ingen damer her inne som ble fornærmet. Det var ikke min mening.

Skrevet

Jeg tipper det går fint. Hos meg er det hele to meter mellom bjelkene i taket og ganske mye mer en standard 60 cm mellom bjelkene i gulvet. Hus før var bygget på litt andre måter, med andre måter å støtte opp på enn i dag. Bjelkene er tømmerstokker, fyllt opp med sand og leire mellom etasjene og tåler bygningen det tåler de nok noen bokhyller. Har forresten 5 vegg til tak hyller fulle av bøker på en vegg her. I første etg men med samme bjelkene. Da jeg hadde de framme nå nylig, hadde ikke gulvet antydning til å ha "siget"

Skrevet

Takk for svar. Har du sånn "gyng" i gulvet pga de store avstandene mellombbjelkene? Sånn at du merker det når man går på gulvet i forhold til on man går på gulv i nyere hus med dagens standard?

Skrevet

Takk for svar. Har du sånn "gyng" i gulvet pga de store avstandene mellombbjelkene? Sånn at du merker det når man går på gulvet i forhold til on man går på gulv i nyere hus med dagens standard?

Litt gynging kanskje, men det er kun når en voksen person står og hopper på et sted. Noe vi ikke gjør så ofte:). Og bare ett par steder. Ellers ingen svikt ved daglig bruk og lek.

Skrevet

70 cm er vel bare 10 cm mer enn dagens standard, jeg kan ikke skjønne annet enn at det er god margin. Tidligere var møbler tyngre enn dagens møbler, med stort sett bare heltre.

Når det er sagt så er jeg ikke byggingeniør eller noe annet fint, bare så du vet det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...