Gå til innhold

Min fødselshistorie om lillesøster som kom 06.08

Anbefalte innlegg

Var satt opp på overtidskontroll mandag 04. fredagen føre hadde jeg sovet så dårlig mange dager og ligget våken og bare bekymret meg. Termin etter IVF var satt til 27.07, men Ul termin tilsa 31. Legen og jeg var enige om at vi skulle ta hensyn til min termin var mest riktig. Ringer ned til tønsberg og spør om å få komme på sjekk. Psykisk sliten og nervøs. Ventet opprinnelig tvillinger, men fikk beskjed i uke 15 om at den ene døde. Har gitt maange bekymringer for den lille som har vokst i magen. dett er noe i hadde ventet på i 5 år.

Jordmor på tønsberg var en engel :) fikk en veldig grundig sjekk og lillesøster ble estimert til ca 3400. Alt så fint ut. og vi ble enige om å beholde timen på mandag siden jeg var så nervøs. men de ville gå ut i fra ul termin. dette skremte meg litt med tanke på om jeg måtte gå maks på overtid. allerede da begynte kreftene å renne ut. Fysisk var jeg i kjempe form. men det tapper krefter å gå rundt kronisk bekymret. 

Ingenting skjedde gjennom helgen og verdens beste venninne som også er akupunktør kom å satte modningsnåler på søndag. mandag troppet vi igjen opp på sykehuset. der la de plan om igangsetting fredag og jeg holdt på å frike ut. det ville si 15 dager over min termin og fikk da kontroll også på onsdag. jordmor var veldig forståelsesfull, men føden hadde ikke tid før fredag. Hun undersøkte og fant full modning og 3 nesten 4 cm når hun tøyde åpning. Smile. 

Hmmm ble litt nervøs og så før meg at dette kunne gå fort når det først startet. fra vannet gikk med storesøster til hun var ute gikk det ca 7 timer. 

Hadde noen små tak utover dagen, men ikke værre en litt vonde kynnere. Bestemte oss for å gå en tur i 8 tiden og da fikk jeg noen vonde sammentrekninger som minnet mistenkelig om rier. kom med ca 15-20 min mellomrom. økte ikke noe særlig på før i 10 tiden da kom de med ca 10 min og var som skikkelig menssmerter, men ikke værre en at jeg kunne puste meg gjennom de. tok en dusj, spiste litt og gikk å la oss. ble ikke lenge før rien fra h... kom på 21/2 min og hele kroppen stod i spenn da var det ikke noe tvil lenger. på tide å ringe. var forsatt mellom 10 og 15 min mellom, men fikk komme inn for sjekk. tar ca 40 min å kjøre. hadde jevnlige rier i bilen, men de ille kom med så godt som 20 min mellomrom. Kom inn å fikk snakke med en nydelig jordmor da var det ca 3 min mellom og hun konstanterte at det var 7-8 cm og vi fikk hastverk med å komme oss inn på fødestuen hoppe ut av klærne og sette klyc før det var for sent. 

Prøvde akupunktur, men hadde ikke samme effekten som sist. så fikk prøve litt lystgass denne gangen og tror jordmor og samboer fikk seg en god latter av og til. følte meg litt høy på livet ;) slet litt med pressriene for fikk skikkelige kramper mellom riene som ikke slapp taket. jordmor mente jeg kunne ha et trangt parti også for slet med å presse forbi symfysen. Men med god veiledning og heing av jordmor kom vi i mål, ble litt hektisk på slutten så kom inn en jordmor til for pausene ble for gode og fostervannet var misfarget. ble litt stresset da. viste seg at lillesøster hadde navlesnoren rundt halsen. 

da hun ble lagt på magen rant tårne. endelig var vi i mål etter 5 år. en helt perfekt liten prinsesse. ingen sting, bare noen små skrubbsår. Flinkeste jordmoren og barnepleier. Kunne ikke fått det bedre ;)

Dro hjem dagen etter da det var en storesøster og pappa som ventet veldig og formen var over all forventning god :)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...