Gå til innhold

Barn som ikke liker poteter.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere der ute med barn som IKKE vil ha poteter? Han er ikke spesielt glad i potetmos heller, pommesfrites går ann men kan jo ikke servere det hver dag......

Noen gode tips, hva gir andre med samme "problem" som tilbehør til maten?

Han liker heller ikke kokte grønnsaker, men spiser en del rå.

Pasta er han veldig glad i, er det ok med det nesten hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme problemet her, kokte/stekte poteter og potetmos blir ikke spist, pommes frites kan spises iblant.

Siden guttungen er småspist og veldig kresen så kjører vi på med det som blir spist, han får pasta, ris, gulrot, agurk. Det er omtrent det eneste han spiser av middag utenom pølser og pizza...

Bør nevnes at han har vært veldig vanskelig i forhold til mat hele livet, han er heller ikke glad i brødmat, så vi er litt over på at bare han spiser noe så er det greit.

Skrevet

pasta, ris, brød, diverse "moser" (er ikke så god med sånt selv). Vi har regel om at man SMAKER på alt, men at det er lov å ikke like. Satser på at strategien gir oss ett barn som liker ganske mye etterhvert.

Skrevet

Akkurat potet er det vel ikke superviktig å få i seg, men litt praktisk å like ettersom det serveres nesten over alt. Jeg hadde en laaang periode som barn hvor jeg nektet å spise potet, det gikk over til slutt.

Hva med å skjære potetene i staver og steke dem i ovnen som pommes frites, tar ikke mye lenger tid enn å koke dem. Min jente likte i hvert fall det selv om hun ellers ikke spiste potet (nå gjør hun det). Liker han grønnsakene best rå er det vel ikke noe i veien for at han får det (men tror de får ut mer næring om de er dampet litt først). Regner med du ikke overkoker grønnsakene, da smaker de ikke godt (min mamma gjorde det, jeg spiste ikke kokte grønnsaker før jeg ble voksen). Bruk fullkornspasta og naturris, eller bare rå grønnsaker, man MÅ ikke ha pasta/ris/poteter til maten.

Skrevet

Vi har også en potetnekter hos oss (3 år). I alle former. Vi gir ham grønnsaker og kjøtt uten poteter eller han får ris til. Satser på at det går seg til...

Skrevet

Det går seg nok til. Men det er viktig å tilby poteter hver gang dere har det. Våre barn er veldig glad i båtpoteter. Lettvint og veldig godt.

Skrevet

Du spurte etter alternativer hvis jeg skjønte rett:

Pommes frittes

Båtpoteter

Skjær opp poteter og stek "potetgull" av dem

Ris

Couscous

Pasta (velg grov type da)

Ellers så tror jeg at jeg hadde søkt opp noen oppskrifter på annet man kan lage mos av. Jeg er ikke så god på sånt selv.

Skrevet

Min 3- åring er sånn plus at hun har dradd med seg 6- åringen som tidligere spiste "alt". Har eksperimentert med den lille knollen i alle varianter uten hell, den eneste formen hun kanskje spiser er som potetgull, men det er jo lite aktuelt å ha til middag. Vi har potet til middag i en eller annen form ca 2 ggr i uka og da må alle smake noen biter. Min er ikke småspist ellers så hun tåler fint å spise lite ved noen middager. Ellers har vi grov pasta, ris, grønnsaker etc som tilbehør.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jenta mi spiste ikke poteter før, hun likte det rett og slett ikke. Hun liker det meste av andre kokte grønnsaker heldigvis.

Vi lager alltid ris itillegg til poteter, og lagde ikke noen sak av at hun ikke ville ha poteter, eneste regelen var at hun skulle ha en bit potet på tallerkenen, hun behøvde ikke å spise den, men det skulle være potet på hennes tallerken og.

Det siste året har hun faktisk begynt å spise poteten sin hun og, faktisk så hender det at vi glemmer å lage ris i tillegg til poteten på grunn av at hun spiser såpass med poteter. :-)

Skrevet

Poteter er jo fjernet fra sunne grønnsaker-lista og er ikke noe vi trenger å ha fokus på i det hele tatt. Problemet hadde vært MYE større om barnet ditt var kjempeglad i poteter. De får mer enn nok stivelse i andre matvarer så vær bare glad for at ditt barn unngår nettopp disse potetene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...